Nový objektív od Nikonu spĺňa prvú predstavu, veď stojí 3 799€. Ale s tou veľkosťou a hmotnosťou to nie je tak tragické, práve naopak. Na to, že je to 500-ka, nie je ani príliš veľký a už vôbec nie ťažký. Som rád, že som si ho mohol krátko vyskúšať.
Špecifikácia
Nikon AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR je ľahký superteleobjektív pre plnoformátové, ale aj APS-C, fotoaparáty Nikon. Primárne je určený pre zrkadlovky, pretože má F-bajonet. S FTZ adaptérom dobre funguje aj na bezzrkadlovkách radu Z. Ohnisková dĺžka je 500 mm, čo je už slušné priblíženie, na APS-C fotoaparáte je to dokonca ekvivalent 750 mm. Svetelnosť je F5,6. Optická sústava sa skladá z 19 prvkov v 11 skupinách, 3 sú typu ED a jeden je fresnelový, preto tá skratka PF v označení. Práve fresnelový prvok je dôvodom, prečo je objektív menší a ľahší ako iné objektívy rovnakých parametrov. Antireflexné vrstvy sú typu Nano Crystal Coat a predný člen je chránený fluórovou vrstvou, odpudzujúcou kvapaliny a nečistoty. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť sú 3 metre. Filter má priemer 95 mm.
Objektív je vybavený optickou stabilizáciou obrazu s účinnosťou až 4 stupne EV. Tá má dva režimy, Normal a Sport. Režim Sport je určený pre fotenie rýchlej akcie so sledovaním objektu. Zaostrovanie zabezpečuje tichý a rýchly ultrazvukový zaostrovací motor (SWM). Rozsah zaostrovania je možné obmedziť na ∞–8 m.
Schéma rozmiestnenia tesniacich prvkov.
Ohnisková vzdialenosť |
500 mm |
Svetelnosť objektívu |
f/5,6 |
Najvyššie clonové číslo |
f/32 |
Konštrukcia objektívu |
19 prvkov v 11 skupinách (vrátane 3 optických prvkov zo skla ED, 1 Fresnelovej šošovky, optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a predného optického prvku s fluórovou vrstvou) |
Obrazový uhol |
Digitálne jednooké zrkadlovky formátu FX od spoločnosti Nikon: 5°, digitálne jednooké zrkadlovky formátu DX od spoločnosti Nikon: 3° 10' |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
3,0 m od obrazovej roviny |
Stabilizácia obrazu |
Áno |
Počet lamiel clony |
9 (okrúhly otvor clony) |
Priemer filtrového závitu |
95 mm (P = 1,0 mm) |
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu) |
Približne 106 mm (maximálny priemer) × 237 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu) |
Hmotnosť |
Približne 1 460 g |
Dodávané príslušenstvo |
95-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-95, zadný kryt objektívu LF-4, bajonetová slnečná clona objektívu HB-84, puzdro na objektív CL-M5 |
Nikon AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR je ľahký superteleobjektív
Nikon má v ponuke niekoľko plnoformátových objektívov s ohniskovou dĺžkou 500 mm. AF-S NIKKOR 200 – 500 mm f/5,6E ED VR je amatérsky transfokátor s veľmi dobrou obrazovou kvalitou. Potom je tu druhý transfokátor AF-S NIKKOR 180 – 400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR, ten je v profesionálnej triede. Ak vás zarazilo, že nemá 500 mm, ale len 400 mm, musím vás upozorniť, že má zabudovaný telekonvertor a s ním sa dostáva na 500 mm pri clone f/5,6. No a nakoniec je tu profesionálny prime AF-S NIKKOR 500 mm f/4E FL ED VR. Ako je novinka malá a ľahká, dokazuje práve porovnanie s týmito objektívmi. Ešte aj od toho najľahšieho je ľahšia o 840g!
|
Rozmery v mm |
Hmotnosť v gramoch |
AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR |
106x237 |
1460 |
AF-S NIKKOR 200 – 500 mm f/5,6E ED VR |
108x267,5 |
2300 |
AF-S NIKKOR 180 – 400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR |
140x387 |
3500 |
AF-S NIKKOR 500 mm f/4E FL ED VR 3090g |
128x362,5 |
3090 |
Objektív v praxi
Jedna vec je čítať marketingové chválospevy o kompaktnosti a nízkej hmotnosti, druhá je vlastná skúsenosť. Už nejaký čas fotím bezzrkadlovkami Olympus, ktoré majú menší snímač a to umožňuje skonštruovať menšie a ľahšie objektívy. Zvykol som si chodiť naľahko a to aj so superteleobjektívom. Po celodennom fotení nepociťujem vyčerpanie. Nemusím používať statív ani monopod a tak som pohotový. Zážitok z fotenia s novým objektívom Nikon sa do veľkej miery približuje zážitkom s Micro 4/3 systémom. Naviac je tu samozrejme výhoda väčšieho snímača, či už plnoformátového, alebo APS-C a fotograf má aj voľbu s akým typom fotoaparátu chce pracovať, DSLR alebo CSC.
Na objektíve je rekordných 5 prepínačov a štyri tlačidlá. Pozrime sa, na čo slúžia. Prvý prepínač zhora slúži na nastavenie správania zaostrovacieho prstenca. Nasleduje limitér, ktorý mení rozsah zaostrovania z 3 m až nekonečno, na 8 m až nekonečno. Ďalší je prepínač funkcie optickej stabilizácie obrazu (vypnutá, štandardná a režim šport). Štvrtý prepínač súvisí s tlačidlami, určuje ich funkciu (AF-L, AF-ON, pamäť zaostrenia). Posledný je prepínač zvukovej signalizácie zaostrenia. Štvorica tlačidiel je rozmiestnená po obvode, všetky majú rovnakú funkciu, ktorú určuje štvrtý prepínač.
Objektív má prstenec s nohou pre upevnenie na statív, alebo monopod. Pätka je dlhá a pri držaní v ruke zavadzia, takže som ju nosil pootočenú. Dá sa dať aj dole. Vďaka kónickému tvaru a pogumovaniu padne objektív skvele do podpornej ruky.
Objektív som si krátko vyskúšal s bezzrkadlovkou Nikon Z7, samozrejme s adaptérom FTZ. Zostava pracovala tak, ako mala, zaostrovanie fungovalo dobre, aj keď určite nie tak dobre, akoby fungovala s výkonnými špeciálmi Nikon D5/D500/D850. Pri fotení statických objektov som nemal žiadne problémy a prekvapilo ma, že slušnú úspešnosť som mal aj u letoviek. Tam ale zaúradovala moja neskúsenosť a moje podcenenie potreby skutočne veľmi krátkych časov, ako aj moja schopnosť sledovania s takto dlhým objektívom. Asi by som mal navštíviť workshop Rosťu Stacha.
Pri fotení pohybu s bezzrkadlovkou prepnite na mechanickú uzávierku. V režime elektronickej uzávierky, pri sledovaní rýchleho pohybu, dochádza k rolling shutter efektu a pozadie za fotografovaným objektom je šikmo deformované.
Ukážka rolling shutter efektu pri fotení s elektronickou uzávierkou.
Pokiaľ sa pri zaostrovaní trafíte presne, budete odmenený výbornou ostrosťou detailov. Aj keď pri fotení zvierat a športu vás rohy obrazu nezaujímajú, objektív ich vykreslí výborne aj pri plne otvorenej clone.
Svetelnosť objektívu je F5,6, čo je priemerná, aj keď na 500 mm objektív, dobrá hodnota. Schopnosť rozostriť pozadie tu nie je taká, ako napr. u 400 mm F2,8. Fotograf si preto starostlivejšie musí vyberať pozadie a uhol pohľadu. Na druhú stranu nie je nútený pricláňať kvôli miere väčšej hĺbke ostrosti. Za horších svetelných podmienok je fotograf nútený zvýšiť citlivosť ISO, čo sa prejaví nárastom šumu. Tu som mal výhodu v 46 Mpx snímači, pretože som mohol fotografie zmenšiť na stále dostatočne veľkých 24 Mpx a pritom fotografie odšumiť a doostriť.
ISO 4000, rozlíšenie zmenšené na 24 Mpx, odšumené a doostrené.
Záver
Nikon AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR je superteleobjektív, prekvapujúco ľahký a kompaktný, čo ocení každý fotograf, tráviaci hodiny v teréne. Kombinácia nízkej hmotnosti a účinnej stabilizácie dovoľuje fotiť z ruky častejšie, ako s inými objektívmi tejto ohniskovej dĺžky a svetelnosti. Fotograf má tak šancu pohotovo zachytiť zábery v situáciách, kedy by u iného objektívu musel použiť statív. S týmto objektívom je šanca uspieť vyššia a fotograf je menej unavený.
Teleobjektívy sú asi jediné objektívy, ktoré majú z generácie na generáciu menšie rozmery a nižšiu hmotnosť. Je to vďaka využitiu fresnelových šošoviek. Testovaný objektív mení spôsob, akým majitelia plnoformátových fotoaparátov fotografujú. Takmer dorovnáva to, čo je výhodou systémov postavených na menšom snímači a pridáva k tomu výhodu veľkého snímača.