Hore

Olympus Zuiko Digital 25mm f2.8 Pancake

Keď pred rokmi prišla firma Olympus s úplne novým systémom, ktorý nebol pokračovateľom žiadneho predtým používaného štandardu, jednou z deklarovaných predností bola kompaktnosť. Objektív Zuiko Digital 25/2,8 je vzorovou ukážkou kompaktnosti. Určený je pre digitálne zrkadlovky postavené na 4/3 systéme a cez adaptér je použiteľný aj na Micro 4/3 fotoaparátoch rady PEN.


Schéma konštrukcie objektívu. Zadný člen je asférický.

Tento objektív patrí do základnej rady určenej pre fotografov amatérov, ktorí používajú zrkadlovky rady E-4XX, 5XX a 6XX. Použiteľný je samozrejme aj s ostatnými modelmi. Kompaktné rozmery sú výsledkom použitej optickej sústavy, ktorá pozostáva len z piatich šošoviek, z toho jedna je asférická. Pre objektívy s takouto konštrukciou sa zaužíval názov Pancake, po našom palacinka. Nenáročná konštrukcia sa odráža aj na príjemnej cene objektívov tejto kategórie.


K objektívu je netradičná skrutkovacia krytka.


Bajonet objektívu je kovový.

Objektív je solídne spracovaný s kovovým bajonetom. Neznalých zarazí malý priemer prednej šošovky, ktorý je ale pre Pancake objektívy typický. Manuálne ostrenie je zabezpečené prstencom s "nekonečným" chodom, čiže bez priameho mechanického prenosu. Pri zaostrovaní sa objektív mierne vysúva (cca 5 mm). Predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča. Závit pre nasadenie filtra má menej rozšírený priemer 43 mm. Dodávaná krytka je kovová, ale skrutkovacia, čo nie je veľmi pohotové, ale aspoň ju fotograf len tak ľahko nestratí.

Základné parametre

  • pevná ohnisková dĺžka 25 mm (ekvivalent 50 mm na 35 mm fotoaparáte)
  • svetelnosť f2,8
  • uhol záberu 47°
  • kompatibilný s DSLR 4/3 zrkadlovkami Olympus a Panasonic
  • hmotnosť 95 gramov

Testovanie

Objektív sme odskúšali na zrkadlovke Olympus E-620. Rýchlosť ostrenia bola priemerná, za horších svetelných podmienok mal fotoaparát problémy so zaostrovaním, ale to nie je spôsobené použitým objektívom. Všetky zábery sú snímané do formátu RAW, vyvolané v Adobe Lightroom 3, bez akýchkoľvek úprav vyexportované do JPG najvyššej kvality s farebným priestorom sRGB. Na záberoch preto nenájdete žiadne softvérové doostrenie, potlačenie šumu, či korekciu chromatickej chyby.

Kvalita zobrazenia

Ostrosť objektívu je oproti setovému vyššia a dobrá je už pri plne otvorenej clone f2,8. V rohoch je ale badateľná mierna neostrosť. Optimum objektív dosahuje pri f4 až f5,6. Pri priclonení nad f11 začne ostrosť klesať a najnižšia je pri f22, kedy sa výrazne prejaví difrakcia typická ale pre všetky objektívy zaclonené na max. clonové číslo.


Oficiálny MTF graf.

Objektív má viditeľné súdkovité skreslenie a pri otvorenej clone je pozorovateľná aj vinetácia. Pomerne výrazná je chromatická chyba. Dobre si ale počína pri snímaní so zdrojom svetla v obraze alebo v jeho blízkosti. Náchylnosť na vznik odrazov (lens flare) je minimálna.


Záber modrej oblohy pri otvorenej clone (f2,8) a priclonený na F7,1.


Detail v 100% priblížení odhaľuje pomerne silnú chromatickú chybu, ktorá je výraznejšia hlavne v rohoch obrazu.


Objektív si veľmi dobre počína v protisvetle. Reflexov sa dočkáte zriedkavo. 
ISO 100, F10, 1/1000 s. 

Zhodnotenie

U zrkadloviek so snímačom APS-C a Full Frame máva lacný záklaďák 35 alebo 50 mm a svetelnosť 1,8. To umožňuje slušne pracovať s hĺbkou ostrosti a pekne rozostriť pozadie. U tohto objektívu ale kombinácia menšej svetelnosti f2,8 a plošne menšieho 4/3 snímača také hranie sa s DOF neumožňuje. K výraznému rozostreniu pozadia dôjde len pri zaostrení na veľmi krátku vzdialenosť. Vzhľad fotografií nasnímaných týmto objektívom sa preto príliš nelíši od bežného setového objektívu 14-42/3,5-5,6. Celkovo som mal pocit, že 4/3 snímač použitý v Olympuse E-620 nedokáže z hľadiska ostrosti naplno využiť potenciál tohto objektívu.

Hlavná výhoda tohto objektívu potom spočíva v jeho kompaktnosti. Hlavne v spojení s modelovou radou E-4XX tvorí kompaktný celok, len o niečo väčší než vyspelé kompakty. Mierne lepšia svetelnosť nie je tiež na zahodenie, hlavne v interiéroch, aj v kombinácii s bleskom. Viac než architektúra, či krajina, sadnú tomuto objektívu portréty a snímanie detailov. Pre ešte lepšie snímanie detailov ho môžete skombinovať s 25 mm medzikrúžkom Olympus.


Lepšia sveteľnosť spolu so stabilizátorom fotoaparátu umožňuje snímať za horších svetelných podmienok bez použitia blesku so zachovaním svetelnej atmosféry.
ISO 320, F2.8, 1/125 s. 

Plusy

  • ľahký a kompaktný
  • dobrá cena
  • kvalita spracovania
  • minimálna zaostrovacia vzdialenosť 20 cm
  • celková ostrosť od f2,8

Mínusy

  • na pevný záklaďák horšia svetelnosť
  • krytka
  • chromatická vada a neostrosť v rohoch

Technické parametre 

Ohnisková dĺžka

25 mm (50 mm 135EQ)

Bajonet

pre 4/3 zrkadlovky Olympus, Panasonic a Leica

Optická konštrukcia

5 šošoviek v 4 skupinách, 1 asférický člen

Uhol záberu

47°

Minimálna zaostrovacia vzdialenosť

20 cm

Maximálna clona

F2,8

Minimálna clona

F22

Konštrukcia clony

7 lamiel

Priemer filtra

43 mm

Rozmery

∅ 64 mm x 23,5 mm

Hmotnosť

95 g

Galéria

ISO 100, F11, 1/50 s. ISO 100, F2.8, 1/200 s. ISO 100, F5.0, 1/50 s.

ISO 100, F5.0, 1/80 s. ISO 100, F5.0, 1/160 s. ISO 100, F4.0, 1/60 s.

ISO 100, F5.6, 1/250 s. ISO 100, F2.8, 1/2500 s. ISO 100, F2.8, 1/640 s.

ISO 100, F9.0, 1/250 s. ISO 100, F9.0, 1/100 s. ISO 100, F13, 1/60 s.

ISO 100, F13, 1/30 s. ISO 100, F2.8, 1/500 s. ISO 100, F2.8, 1/400 s.

ISO 100, F2.8, 1/500 s. ISO 100, F3.5, 1/100 s. ISO 100, F6.3, 1/60 s.

ISO 100, F5.6, 1/60 s. ISO 100, F16, 1/40 s. ISO 100, F5.6, 1/125 s.

ISO 100, F14, 1/80 s. ISO 100, F9.0, 1/80 s. ISO 100, F16, 1/60 s.

ISO 100, F16, 1/80 s. ISO 100, F11, 1/160 s. ISO 100, F11, 1/125 s.

ISO 100, F5.6, 1/40 s. ISO 100, F2.8, 1/800 s. ISO 100, F2.8, 1/3200 s.

ISO 100, F20, 1/50 s. ISO 100, F3.5, 1/125 s. ISO 100, F6.3, 1/640 s.

ISO 100, F14, 1/80 s. ISO 100, F18, 1/125 s. ISO 100, F2.8, 1/1000 s.

ISO 100, F2.8, 1/640 s. ISO 100, F11, 1/320 s. ISO 100, F11, 1/160 s.


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
misodk
2011-07-27 09:25:40
kym som este mal olympus, uvazoval som o kupe tohto "krpca", ale nakoniec som zvolil sigmu 18-50 2.8, ktora ako pozeram, bola opticky asi lepsia... co sa tyka "makra" mala podobne schopnosti (akurat podstatne vacsi rozsah).
okrem toho, ze je maly a lahky, tak aj dobre vyzera....... pokial vsak niekomu nejde o rozmery, tak tento objektiv sa pri ZD14-54 a Simge 18-50/2.8 stava zbytocnym.
 
quaq
2011-07-27 13:55:31
presne túto palacinku som zvažoval na turistiku nosiť aj so 450-kou ale asi to vyhrá Samsung NX5 s palacinkou 30 F1: 2
 
matoxxx
2011-07-27 21:23:48
trocha neskoro tento test,testujte viac nikony a canony.
 
Cameron
2011-07-27 21:51:51
test v pravú chvílu. ušetril mi 200€. testujte naďalej olympusi.
 
lendl
2011-07-28 09:20:38
pouzivam s telom 420, cim rozmerovo dostavam kompakt
doplnim, ze je velmi dobre pouzitelny so slnkom v zabere, co sa o inych zuiko sklach neda povedat
 
zervan
2011-07-30 13:30:04
Tento objektív používam už viac ako 3 roky (preto sa mi zdá recenzia test dosť oneskorená) a hlavne vďaka svojej kompaktnosti sa zaradil medzi moje obľúbené - nosil som ho hlavne "do mesta" na malej E-410. Po kúpe Sigmy 30/1,4 som ho používal o niečo menej (hlavne večer mi lepšie poslúžila svetlejšia Sigma) a v súčasnosti jeho miesto u mňa zastúpil 20/1,7 na malom Panasonicu GF-1.

Podľa mňa je rozdiel hĺbky ostrosti oproti setovému 14-42 výrazný (keď vezmeme do úvahy aj skutočnosť, že kreslí pekne aj na F/2,8 a setový treba trochu pricloniť) a hlavne má tento drobec lepšiu ostrosť - s jeho kvalitou som bol stále spokojný. Čo sa týka aberácie - áno, ale táto vada ide celkom pekne korigovať (tiež používam Lightroom), tak mi neprekáža. Viac mi vadilo, že spočiatku sa naň nedal zohnať kvalitný UV filter, ktorý by nerobil odlesky, ale už to nie je problém (Hoya HMC).

Odporúčam ho každému, kto má zrkadlovku Olympus a iba setové objektívy - je to rozdiel.
 
lacoslav
2011-07-31 12:21:24
Len tak na okraj (aj do budúcnosti):
slovensky - základný rad - mužský rod - zaradiť niečo niekam
- rada - ženský rod - od poradiť - obecná rada, SNR,...
podobne pri slove variant - mužský rod - slovenčina
varianta - ženský rod - čeština
 
risototh
2011-07-31 21:26:28
Isto bola ta postarsia pani fotena tak, ako sa pise pod fotografiou? Bez blesku?
 
zervan
2011-07-31 22:23:02
príspevok od: risototh
Isto bola ta postarsia pani fotena tak, ako sa pise pod fotografiou? Bez blesku?
Podľa EXIFu to bolo s bleskom. Ono je ten popisok zle napísaný, ale fotka viac-menej vyjadruje to, čo chcel autor povedať - že vďaka svetelnosti objektívu sa zachová atmosféra (vidno na pozadí). Blesk na tejto fotke bol použitý zjavne na prisvetlenie tváre, asi nebola pod lampou Svedčí o tom použitý čas 1/25 s, teda režim 1. alebo 2. lamely.

Každopádne, ak by sa to fotilo s horšou svetelnosťou, pozadie by bolo buď tmavé (pri rovnakom čase) alebo úplne rozostrené kvôli dlhému času.

(asi by som však použil vhodnejšiu ukážku
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia