Hore

Olympus M. Zuiko Digital ED 14-150 F4-5,6

Jednou z hlavných príčin úspechu micro 4/3 systému vo svete je, že v malom a skladnom prístroji ponúka kvalitu obrazu porovnateľnú so základnými zrkadlovkami. Ten, kto nie je spokojný s kvalitou obrazu kompaktných fotoaparátov, tak má možnosť stále fotografovať „naľahko" ale vo výrazne vyššej kvalite. Micro 4/3 systém vychádza v ústrety aj tým, ktorí neboli pri kompaktoch a ultrazoomoch zvyknutí nosiť so sebou viac objektívov a vymieňať ich. Spoločnosti navrhli široko-rozsahové transfokátory. Práve tieto objektívy systém stále udržiavajú jednoduchý - stačí mať fotoaparát s jedným objektívom, ktorý vykryje všetky situácie. Aj testovaný objektív ponúka v relatívne malom a ľahkom balení rozsah 28-300mm (po prepočte na FF). Ako taký je určený pre cestovateľov, na vychádzky a všade tam, kde potrebujete byť maximálne flexibilní bez nutnosti nosiť so sebou niekoľko objektívov.

Objektív je pri svojich rozmeroch a rozsahu štandardne svetelný. Tí, ktorí teda budú chcieť fotografovať aj za znížených svetelných podmienok z ruky (bez statívu) si asi ešte jeden svetelnejší objektív aj tak zaobstarajú.

Dizajn a ergonómia

Dizajn je podobný na setový objektív 14-42mm, ale zdá sa mi ešte lepšie vybudovaný s pevnejším chodom zoomového prstenca. Zoomový prstenec sa môže zdať niekomu až príliš tuhý, no je to dobre aj z toho dôvodu, že v akejkoľvek pozícii (ohnisku) objektív pevne zastane a nehrozí nechcená zmena ohniska napríklad pri snímaní panorámy alebo HDR.


Ostriaci prstenec nie je široký ani 1cm, no ostrenie je pohodlné, s tzv. nekonečným chodom - pomocou elektrického signálu a prevodu.

Ostriaci prstenec je naopak veľmi plynulý, ľahko pohyblivý a má omnoho tenšiu obruč. Je vidieť, že manuálne ostrenie sa veľmi nepredpokladá, aj keď ani to nerobí žiaden problém.


Objektív nastavený na minimálnom ohnisku.

Filtrová obruba má priemer 58mm, čo je jeden z najštandardnejších filtrových závitov vôbec. Okolo prednej šošovky je bajonet pre slnečnú clonu, ktorá bohužiaľ v balení nie je. Kto má záujem z objektívu vyťažiť maximum,si ju bude musieť dokúpiť.


Filtrový závit je 58mm, čo znamená lacnejšie filtre, či množstvo filtrov v second hande.

Tento objektív nie je uzamykateľný ako štandardný objektív Olympus 14-42 a pri širokouhlom nastavení má dĺžku 83mm. Po vysunutí objektívu na maximum sa však jeho dĺžka zmení na úctyhodných 142mm. Pri týchto rozmeroch môžeme byť radi, že objektív váži len 280g.


Objektív nastavený na maximálnom ohnisku.

Celkovo je vybudovanie a spracovanie objektívu veľmi príjemné, tuhší chod zoomovacieho prstenca si pri natáčaní videa vyžaduje väčšiu silu v prstoch a zručnosť, ak chcete bez skokov prezoomovať z jedného konca na druhý. Inak voči ovládaniu nemám žiadnu výhradu.


11 plošných kontaktov sa stará o komunikáciu medzi objektívom a telom fotoaparátu.

V praxi

Rozsah objektívu je jednoducho všestranný. Na ukážku prikladám fotografie vyhotovené na najkratšom ohnisku a maximálnom zoome. Táto obrovská variabilita vám umožní v jednej sekunde zmeniť pohľad zo širokouhlého na výkonný teleobjektív, pomocou ktorého môžete vyhotoviť portrét alebo sa zamerať na detail.


Minimálny zoom 14 mm (28 mm po prepočte na FF).


Maximálny 150 mm (300 mm po prepočte na FF).


Maximálny 150 mm (300 mm po prepočte na FF).


Minimálny zoom 14 mm (28 mm po prepočte na FF).


Maximálny zoom 150 mm (300 mm po prepočte na FF).

Objektív ostrí veľmi ticho a pružne. Ultrazvukové zostrovanie je prispôsobené aj na kontinuálne preostrovanie, ktoré využijete hlavne pri nahrávaní videa.

Ako som písal v predchádzajúcom odseku, napriek menšej šírke zaostrovacej obruče, manuálne ostriť objektív nie je problémom. Objektív plne komunikuje s fotoaparátom pomocou kontaktov na bajonete, a tak si stačí aktivovať automatický asistent manuálneho ostrenia. V tomto režime môžete fotoaparát bežne používať s automatickým zaostrovaním, no keď pootočíte ostriacim prstencom, stredový výrez zo scény sa vám zväčší na celý hľadáčik (displej), aby ste mohli pohodlne zaostriť. Pri ďalšom dotyku na spúšť sa obraz oddiali, aby ste mohli bez väčšieho zdržania komponovať.

Pozor, keďže fotoaparáty Olympus majú zabudovaný stabilizátor obrazu v tele (vyrovnávanie pohybom senzora), nijaký objektív Olympus nedisponuje stabilizátorom obrazu. Mali by to mať na pamäti hlavne potenciálni záujemcovia, ktorí vlastnia micro 4/3 fotoaparát Panasonic.


Stabilizátor fotoaparátu je účinný, no snažte sa na maximálnom zoome ostať približne pri 1/200s pre dosiahnutie akceptovateľných výsledkov. Je to daň za malý a ľahký fotoaparát a objektív, ktorý tým pádom nemôže byť svetelný. Ak plánujete fotografovať v zhoršených svetelných podmienkach a chcete dosiahnuť maximálnu kvalitu obrazu, najlepším riešením je kvalitný statív a voľba nízkej citlivosti ISO.

Svetelnosť objektívu nie je oslňujúca, no pri rozsahu viac ako 10x a pri rozmeroch a váhe, ktoré sme už spomínali, sa ani nemôžeme čudovať. Objektívy na zrkadlovky s týmto rozsahom sú na tom so svetelnosťou podobne. A sú aj väčšie a ťažšie. Na čo je potrebné dávať pozor, je ale čas závierky. Keďže som fotografoval Olympusom EP2, ktorý nemá grip pre lepšie uchytenie fotoaparátu, stávalo sa mi častejšie, že som fotografie pri fotografovaní na dlhom konci rozmazal. Radšej teda zvýšte citlivosť ISO, aby ste sa pohybovali na dlhšom konci aspoň približne na 1/150s. Tak či onak, tento objektív nie je primárne určený na fotografovanie v tmavých priestoroch. Je to skôr všestranný zoom na cesty, výlety, športovanie.

Obrazová kvalita

Na moje počudovanie objektív podával konštantný výkon v rôznorodých situáciách čo do ostrosti. Na širokouhlom nastavení má síce trochu mäkké rohy, no v strede ohniskových vzdialenosti je jeho výkon stabilný. Až na dlhom konci objektívu kresba v okrajoch opäť trošku klesne. Na 10-násobný zoom veľmi slušný výkon z hľadiska rozlíšenia a kresby.


Kresba v strede objektívu je na takýto rozsah viac než dobrá.

Čo objektívu trošku robí problém, je chromatická aberácia - modré a oranžové kontúry okolo kontrastných hrán. Našťastie tieto problémy má objektív iba na širokouhlom nastavení ohniska a hlavne v okrajových častiach obrazu. Na potlačenie aberácie ale existuje spôsob. Ak fotografujete do RAW formátu, pri vyvolávaní aplikujte korekciu aberácie, ktorá vo väčšine prípadov úspešne potlačí farebné kontúrovanie.


Ukážka aberácie pred a po korekcii. 

Objektív má neutrálne podanie farieb, ktoré pre snímač sprostredkuje veľmi dobre. Milo som prekvapený z teplých tónov oranžovej a červenej.


Veľmi dobré prekreslenie sýtych farieb červenej, oranžovej a zelenej.

Objektív slušne zvláda aj protisvetlo. Náročné plošné protisvetlo spôsobuje minimálny pokles kontrastu a kresby.


Plošné protisvetlo zvládnuté bez problémov.

S objektívom som nepocítil žiadne problémy s vinetáciou a to ani na širokouhlom konci objektívu. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 50cm. Údaj je ale pravdepodobne vzťahovaný na vzdialenosť od senzora. Od prednej šošovky objektívu teda zaostríte na približne 30cm. Pre optimálnu kvalitu je potrebné objektív pricloniť. Potom dosiahnete pôsobivé zábery z blízka s mierkou zväčšenia cca. 1:4.


Malé úlomky mušličiek sú prekreslené v strede a okrajoch s poklesom ostrosti v rohoch. Pri zaclonení na F8 dosiahnete ukážkovú ostrosť po celej obrazovej ploche. Ja som svoj záber pri F8 roztriasol :).

Záver

Olympus spĺňa prísľuby o variabilných objektívoch s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou so širokým rozsahom a v pomerne malom a ľahkom prevedení. Ako sme zvyknutí už zo sféry zrkadloviek, takýto obrovský zoom so sebou prináša kompromisy, no Olympusu sa ich podarilo minimalizovať na dva, z ktorých jeden dokonca vieme korigovať. Ide o chromatickú aberáciu (korigovateľná pri vyvolávaní z RAW) a pokles ostrosti vo vzdialených rohoch obrazu. Tieto nedostatky sú viditeľné len pre náročného pozorovateľa a sú bežné aj u omnoho drahších objektívov s podobným rozsahom. Bežný užívateľ si ich nevšimne a bude si vychutnávať všetky plusy, ktoré so sebou objektív prináša - kvalitné spracovanie, rýchle a tiché zaostrovanie, najpopulárnejší filtrový priemer, univerzálny rozsah, perfektné vykreslenie farieb a ostrá kresba v strede poľa až do ¼ k okrajom. Pokles kresby pri odclonenom objektíve si netreba pripúšťať, kým netlačíte fotografie o rozmere A4 a viac. So statívom a priclonením objektívu však dosiahnete ostrosť a kvalitu aj na väčšie výtlačky A3+. Pri používaní objektívu pre fotografie do albumu, počítača, na web je objektív až nadmieru dobrý.

Myslím si, že objektív je odpoveďou na požiadavky fotografov, ktorí chcú cestovať iba s jedným objektívom a pružne vyhotovovať záznamy zo svojich ciest, no kvalita kompaktov im nepostačuje. S Olympusom Micro 4/3 a nami testovaným objektívom majú so sebou kvalitu zrkadlovky, no váhu a veľkosť väčších kompaktných ultrazoomov. Po redakčnom teste sa nebojím tento objektív odporúčať. Mal som ho aj na ceste do Hamburgu, kde fotoaparát Olympus Pen EP-2 a objektív M. Zuiko Digital ED 14-150 naozaj splnili svoju úlohu záznamníka každej situácie. Nie je problém v sekunde drasticky zmeniť uhol záberu, rýchlo zaostriť a vyhotoviť záber. Pri objektíve s menším rozsahom by to nebolo možné.

Poznámka autora: Na záver len chcem zopakovať, že ak chcete fotografovať aj v znížených svetelných podmienkach bez statívu, k tomuto objektívu by som odporúčal dokúpiť svetelnejší objektív, napríklad Olympus M. Zuiko Digital 17 F2,8 pancake, ktorý ponúka max. clonu F2,8, je malý a nezaťaží vašu brašnu. Recenziu tohto objektívu prinesieme v blízkej budúcnosti.

Galéria


Širokouhlé nastavenie objektívu umožní zachytiť
celok. Minimálny zoom 14mm (28mm na FF).

Maximálne priblíženie vám pomôže sústrediť sa na
detail. V tomto prípade bez nutnosti pohnúť sa
z miesta alebo prekročiť cestu.

Poznámka autora: Fotografie boli fotografované do RAW formátu (ORF) a vyvolané v Lightroom 3 do živých farieb a zvýšeného kontrastu vzhľadom na potenciálnych záujemcov o tento objektív, kde sa predpokladá široká verejnosť obľubujúca farebné a kontrastné fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
demo
2010-08-18 11:32:51
si myslim, ze na to, aky to ma zoooom je to velmi dobre pre vyletnikov :-)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-08-18 11:43:25
Myslim, ze to je idealny objektiv k takemuto fotoaparatu. Spolu tvoria kompaktnu ale vykonnu dvojicu. Keby som si kupoval doplnkovy fotak k svojej vybave, tak idem tymto smerom.
 
MartinH
2010-08-18 12:39:56
no ja neviem, ale ked uz taky maly stroj tak asi skor s pancake.. tato testovana 14-150 je dost velka rurka..
 
Lesiak
2010-08-18 14:39:03
Ahoj potreboval by som poradit celkom sa mi pozdava tento objektiv, nakolko som az doposial pouzival ultrazoom no a prechod na EPL1 bol dost drasticky teda pokial hovorime o zoome so setovym objektivom 14-45. Rozmyslam o kupe tohto objektivu. 1. Otazka pri porovnani objektivu 14-45 a 14-150 v rovnakych ohniskovych vydialenostiach budu vysledky dramaticky odlisne? Ak nie oplati sa setovy objektiv 14-45 predat ci?(ak sa podari)
2. otazka uvazoval som aj nad moznostou ze si kupim normalny objektiv 40-150 a pouzijem redukciu (mozno trochu lacnejsie) nebude mat tento objektiv lepsiu svetelnost a kresbu ?
 
staleusmiaty
2010-08-18 14:57:48
1. Mám ten seťák, podľa mňa kreslí veľmi prijateľne. Táto 14-150ka bude určite o niečo lepšia, ale ako dôvod na výmenu by som to ja nevidel. Do tej 150ky má zmysel ísť, ak ti chýba ten dlhší koniec a vieš, že ho využiješ. Ten seťák podľa mňa predáš len ťažko, to už je osud seťákov :))
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-08-18 15:05:51
EPL1 som testoval s 40-150 a redukciou (vid recenzia). Funguje to 100%, ale straca sa tu vyhoda kompaktnosti celeho systemu. Preto je pre mna lepsie riesenie s 14-150. Inak si si mohol kupit rovno zrkadlovku.
 
Slavo Jancisin
2010-08-18 16:06:02
dovolím si tvrdiť, že 40-150 (fotil som s ním viac ako 2roky) je jeden s najlepších seťákov. Len s redukciou to už nebude také malé šikovné ...
 
julo kotus
2010-08-19 06:55:44
14-45 alebo 14-42? :) 14-42 je na širokom konci trochu lepší ako 14-150. Seťák by som si určite nechal, je malý a pri prenášaní spratný. Mám informácie, že Olympus čoskoro predstaví aj nejaké ďalšie novinky - objektívy pre PEN aparáty, tak som zvedavý. :)
 
Lesiak
2010-08-19 10:11:49
Dakujem za rady. Asi si pockam na tie novinky a potom uvidim idem si radsej kupit nejake tie filtre (aj ked teda 40,5 - nie je to az take jednoduche ich zohnat).
 
staleusmiaty
2010-08-19 11:24:54
príspevok od: julo kotus
14-45 alebo 14-42? :) 14-42 je na širokom konci trochu lepší ako 14-150. Seťák by som si určite nechal, je malý a pri prenášaní spratný. Mám informácie, že Olympus čoskoro predstaví aj nejaké ďalšie novinky - objektívy pre PEN aparáty, tak som zvedavý. :)
Fíha, no samé dobré správy tu dnes čítam :))
 
marcels
2010-08-19 14:42:55
Inak ja mam dobre skusenosti s Canon FD objektivmi na Panasonic GF1. Kupil som ho s 20mm/1.7 (je fakt super) a k tomu som dokupil Canon FD 50/1.4 (za cca 80EUR, ekvivalent 100mm na GF1) a FD 135/2.8 (za 70 EUR, ekv. 270mm) + redukcia za $25. Fotak som kupoval ako malu alternativu k zrkadlovke a na tocenie videa (miesto videokamery).

Ta 50ka ma klasicke vlastnosti - na plnej diere maksia a taka ´snova´ (maly kontrast) - ale na video to robi velmi pekny efekt :). Po zacloneni uplne super. 135-ka je ostra od plnej diery (akurat na 2.8 sa prejavuje fringing - neviem slovensky ekvivalent - take fialovenie hran). Manualne sa ostri dobre vdaka tomu asistentu vo fotaku (zvacsenie obrazu), fotim na predvolbu clony.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia