Mnohým fotografom po prechode z ultrazoomu na zrkadlovku chýba dlhé ohnisko, alebo sa im ako mne po prechode z APS-C na fullframe zdá byť 200mm málo. Canon 100-400 je jeden z dostupnejších teleobjektívov (je oveľa lacnejší ako nové auto). Aký je v praxi?
Konštrukcia
„Onanovačka", nie že by som sa ukájal nad kvalitou mechanického spracovania, ale takýto názov sa zažil medzi fotografmi na starší push-pull (potlač-potiahni) systém ovládania transfokátora. Tento systém má ešte jeden názov, „dust pump" (prachová pumpa). Dnes už má Canon v ponuke len 2 takého objektívové dinosaury Canon EF 100-400/4.5-5.6 IS USM a Canon EF 28-300/3.5-5.6 IS USM. Tento systém mal svoje opodstatnenie v časoch manuálneho zaostrovania, keď ste mohli jednou rukou súčasne ovládať zoom aj manuálne preostrovať. Pri dnešných AF systémoch a digitálnych senzoroch skôr prekážajú negatíva tohto systému ako je nasávanie veľkého množstva prachu do fotoaparátu, častejšia mechanická poruchovosť a absencia utesnenia. Tuhosť mechanického odporu pri zmene ohniska sa dá regulovať pomocou prstenca susediaceho so zaostrovacím prstencom. Na iný spôsob ovládania zoomu som si zvykol pomerne rýchlo, ale plynulosť a jemné doladenie kompozície je problematickejšia ako na klasickom zoome pomocou prstenca na objektíve.
Váha objektívu 1380g je pre dlhšie nosenie na krku problém a keď už kúpite objektív tejto váhovej kategórie, je pohodlný neoprénový popruh takmer povinná výbava. Objektív má obruč so statívovým závitom a ten dobre pasuje do slip-lock úchytov na Lowepro batohoch, kde si ho niekedy zasuniem aj s fotoaparátom, aby som odľahčil krk (popruh mám stále na krku, ale už len ako poistku). Pri dlhšom striehnutí na vhodný moment je veľmi vhodné príslušenstvo aj monopod, ktorý oddiali rýchlo prichádzajúcu únavu a poskytne stabilnejšiu oporu.
Klasickým problémom Canon teleobjektívov je nevhodná predná krytka, s ktorou sa obtiažne manipuluje pri nasadenej slnečnej clone. Krytku je možné relatívne lacno nahradiť vhodnejšou 77mm krytkou s uvoľňovacím mechanizmom aj na prednej strane.
Objektív na 100mm zhora a so slnečnou clonou nasadený na Canon 5D Mark II.
100mm z boku bez slnečnej clony. Na boku sa nachádzajú prepínače pre stabilizátor (mode: 1 normálny režim, 2 panning), limitovanie pracovných vzdialeností a prepínač AF/MF.
Objektív vysunutý na 400 mm.
Ako z obrázkov vidieť, že statívová obruč je umiestnená blízko ťažiska pri krátkom aj dlhom ohnisku, zostava je s fotoaparátom na statíve, alebo monopode dobre vyvážená.
Obrazová kvalita
Pri dobrom svetle dokáže tento objektív vyprodukovať veľmi dobrý výstup, nižšia svetelnosť často núti zvyšovať ISO pre dosiahnutie krátkych časov aj počas jasného dňa. Na najdlhšom ohnisku pri f/5.6 má obraz slabšiu kresbu a kontrast, zaclonenie na f/6.3-f/8 kvalitu zlepší. Aj keď dlhé ohnisko zvádza na fotografovanie z diaľky, fotografovanie cez hrubú vrstvu atmosféry má často oveľa horší vplyv na výslednú kvalitu fotografie ako mierne optické nedostatky objektívu. Nižšia svetelnosť, dlhé ohnisko a staršia generácia stabilizátora majú za následok relatívne vyšší odpad fotografií v porovnaní so svetelnejšími objektívmi. Prenos farieb a kontrast sú viditeľne slabšie ako na pevných objektívoch v tomto rozsahu, čo zvyšuje šum, ktorý sa zosilní pri korekcii kontrastu a saturácie v postprocessingu. Ak je obraz správne zaostrený, boli priaznivé atmosférické podmienky a nedošlo k pohybovému rozmazaniu, sú výsledné fotografie až prekvapivo dobré.
Pri Canon 5D mark II často odfotím ostrú fotografiu na 400mm aj z ruky, ale pri 550D s menším senzorom a väčšou hustotou obrazových bodov som nebol úplne spokojný s výsledkami na dlhších ohniskách ani na statíve s predsklopením zrkadla, vypnutým stabilizátorom, diaľkovou spúšťou a manuálnym zaostrením cez LiveView. Tu už rozlíšenie senzora prekonávalo rozlíšenie objektívu a na vykreslenie detailov na menších senzoroch s vysokým rozlíšením lepšie poslúžia ostrejšie pevné objektívy.
Makro
Nejedná sa o makro objektív, ale minimálna zaostrovacia vzdialenosť 1.8m pri 400mm postačuje na menšie živočíchy, alebo väčší hmyz.
Príklad z Canon 5D Mark II (na fotoaparátoch s menším senzorom by vážka vyplnila takmer celé políčko).
Ak medzi objektív a fotoaparát pridáte medzikrúžky, zaostrovacia vzdialenosť sa zmenší a zväčšenie je podobné ako pri makro objektíve, ale dlhšie 400mm ohnisko poskytne väčší odstup, čo je výhoda pri plachých zvieratách.
Telekonvertory
Objektív je možné skombinovať s telekonvertormi 1.4x aj 2x, ale za cenu straty automatického zaostrovania (s 1.4x je na 1D a 1Ds automatické zaostrovanie zachované len na stredovom bude). Vyskúšal som ho na 5D s mojim TC Kenko PRO 300 1.4x a musel som zaostrovať manuálne cez LiveView. Ako je vidieť na obrázku, telekonvertor zhoršil kvalitu obrazu (nižší kontrast a chromatické chyby) ale výstup je stále použiteľný a chromatické chyby je možné korigovať v PC.
Canon 5D Mark II + Kenko PRO3001.4x: 560mm, F10, ISO 400, 1/800s.
Alternatívy
Canon EF 300/4L IS USM - veľmi kvalitný 300mm objektív a pri kombinácii s 1.4x Extenderom zaujímavých 420mm F5.6 so stabilizátorom
Canon EF 400/5.6 USM - lepšia optická kvalita, pri niektorých žánroch môže chýbať stabilizátor
Canon EF 70-200/2.8 IS USM II + 2x extender - neskúšal som, ale vzhľadom na veľmi dobré testy najnovšej 70-200 by to mohla byť zaujímavá alternatíva.
Sigma 150-500 OS - väčší, ťažší, ešte pomalšie zaostrovanie a optický výstup je zo 100-400 pri 400/6.3 crope a presamplovaní na ekvivalent Sigmy na 500mm pri Canone porovnateľný ak nie lepší.
Sigma 100-300/4 EX - Ak stačí 300mm, môže to byť zaujímavá alternatíva. Opticky a vyrovnanosťou kvality jeden z mála podarenejších Sigma objektívov.
Iné sigmy som neskúšal (pomerne obľúbená je 50-500), ale obrazovou kvalitou sú nižšie ako 100-400.
Postrehy z praktického používania
Výborný rozsah. Môžete s ním prejsť celú ZOO (okrem chabo osvetlených terárií) a odfotíte slony aj vrabca, ktorý si prišiel pozbierať omrvinky po vašom obede. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť 1.8m spolu so 400mm má výsledné zväčšenie 1:5 a umožní fotografovať aj menšie živočíchy z dostatočnej vzdialenosti. 100-400mm je praktický rozsah aj na exteriérový šport pri lepšom osvetlení. Vďaka dlhšiemu ohnisku je často používaný aj ako vstupná brána do fotografovania voľne žijúcich zvierat, aj keď v tejto oblasti bude často aj 400mm málo a tiež občas bude chýbať svetelnosť.
Spolu so setovými objektívmi 24-105/4L IS USM na fullframe, alebo EF-S 15-85 IS USM na APS-C poskytne ohromný rozsah ohniskových vzdialeností na turistiku a umožní zachytiť aj plachú zver, alebo zaujímavý objekt v diaľke. Pri fotografovaní vzdialených objektov budete kvalitou možno často sklamaní a objektív v tom bude nevinne. Pri fotografovaní na dlhé vzdialenosti je obraz veľmi ovplyvnený hrubou vrstvou atmosféry a stráca kontrast aj ostrosť v závislosti na znečistení a teplote vzduchu.
Aj keď objektív má v názve spomenuté všetky moderné technológie ako USM zaostrovanie a optický stabilizátor, bol v tejto oblasti jedným z prvých pionierov a dnes už cítiť starší návrh v porovnaní s novšími objektívmi. USM zaostrovanie je o niečo pomalšie, je lepšie ako konvenčný motorček, alebo HSM zaostrovanie v Sigme 150-500, ale v porovnaní s modernejšími Canon objektívmi je pomalosť citeľná. Rýchlosť zaostrovania stačí na cválajúceho koňa, ale na rýchleho lietajúceho dravca pri krátkych vzdialenostiach už preostrovať nestíhal. Optický stabilizátor tiež nie je najmodernejší a pomôže udržať časy len o cca 2EV kratšie ako bez použitia stabilizátora, čo nebude problém pri športe, ale pri fotografovaní krajinky z posledných síl na vrchole kopca, na ktorý ste sa ledva vyškriabali (samozrejme bez statívu) by bol účinnejší stabilizátor určite vítaný. V každom prípade je lepšie spraviť viac záberov a z nich si neskôr vybrať ten najostrejší.
Premenlivá svetelnosť značne obmedzuje možnosť použitia manuálnej expozície, čo je najčastejšie limitujúce pri športe.
Zoomovaním sa dĺžka objektívu rýchlo mení a nasáva veľa okolitého vzduchu, ktorý samozrejme obsahuje aj prach. Je dobré občas kontrolovať čistotu senzora a mať so sebou aspoň balónik pre rýchle očistenie senzora, ak sa na ňom usadí väčšia nečistota viditeľná aj pri nižších clonových číslach.
Technické recenzie
Ak si chcete pozrieť technickú recenziu, nájdete ju na nasledovných odkazoch (ja na takéto testy nemám potrebné technické vybavenie).
http://www.photozone.de/canon-eos/204-canon-ef-100-400mm-f45-56-usm-l-is-test-report--review
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/77/cat/11
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100-400mm-f-4.5-5.6-L-IS-USM-Lens-Review.aspx
Tu môžete porovnať výstup testovacích obrazcov s inými objektívmi dostupnými pre Canon:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=113
Galéria
Záver
Silnou stránkou objektívu je jednoznačne rozsah, USM zaostrovanie a optický stabilizátor. Slabinou je staršia konštrukcia a použitie starších generácii antireflexných vrstiev, USM zaostrovania a optického stabilizátora. Pravdupovediac nemám tento objektív veľmi rád, ale napriek tomu ho používam veľmi často pre jeho praktický rozsah. Výhrady mám najmä k push-pull konštrukcii, nižšiemu kontrastu a pomerne slabej svetelnosti. Ak Canon bude tento objektív modernizovať (to môže trvať niekoľko rokov a nástupca bude pravdepodobne drahší), určite budem medzi prvými v rade na upgrade, ale neľutujem, že som ho kúpil a za rok, čo ho mám, mi spravil dobrú službu.
P.S. - Z internetových diskusií sa zdá, že pomerne dosť týchto objektívov podáva slabšie výkony (najmä staršie exempláre - vek objektívu sa dá zistiť z kódu vyrytého na bajonete objektívu - http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/DATECODE.HTM). Niektorí majitelia starších vydaní uvádzajú, že po návšteve servisu a prekalibrovaní sa výsledky zlepšili.