Hore

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO 

Máme tu tretí objektív radu PRO so skvelou svetelnosťou F1,2. Prvým bol záklaďák 25 mm (ekvivalent 50 mm), druhým portréťak 45 mm (ekvivalent 90 mm). Teraz je tu 17 mm mierne širokouhlý objektív, ktorý je uhlom záberu ekvivalentom plnoformátového objektívu 34 mm. Je to typické reportážne ohnisko.

Vďaka vysokej svetelnosti je objektív výborne použiteľný za zlých svetelných podmienok. Sekundárne sa vysoká svetelnosť využije pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Tu však treba povedať, že z hľadiska hĺbky ostrosti výsledky zodpovedajú plnoformátovému objektívu 35 mm pri clone f/2,4. Už aj to však postačuje na slušné rozostrenie pozadia. Objektív je preto využiteľný aj pri portrétoch v prostredí.

Dizajn, konštrukcia a špecifikácia

Objektív je takmer na nerozoznanie od skôr predstavených súrodencov. Vizuálne ho trochu odlišuje len vykrojená clona, ktorá je potrebná u širokouhlejších objektívov. Vykrojenia sú tu preto, aby bola clona maximálne účinná, ale nevinetovala. Ako sa na objektív profesionálnej kategórie patrí, je konštrukcia kovová, objektív je utesnený a mrazuvzdorný. Použité sú najkvalitnejšie optické členy a špičková antireflexná úprava. 9-lamelová clona zabezpečuje príjemné rozostrenie.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO je prime objektív, čiže objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou. Nájdete na ňom preto len prstenec manuálneho zaostrovania. Ten je široký a jeho pritiahnutím smerom k telu fotoaparátu prepnete zaostrovanie na manuálne. Prstenec je priamo napojený na optickú sústavu. V manuálnom režime sa odkryje stupnica zaostrovania. Na objektíve sa nachádza ešte tlačidlo L-Fn. Štandardne funguje ako zámok zaostrovania, v menu fotoaparátu ho však môžete prestaviť.

Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie filtrov. Priemer filtrovej obruby je 62 mm, rovnako ako u ostatných F1,2 objektívov a napr. aj u  M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.


  • Bajonet: M43
  • Ohnisková vzdialenosť: 17 mm (EQ=34 mm)
  • Uhol záberu: 65°
  • Svetelnosť: F1,2
  • Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,2 m
  • Mierka zväčšenia: 0,15x (Micro Four Thirds) / 0,30x (35mm formát)
  • Optická konštrukcia: 15 členov v 11 skupinách, 1x ED-DSA, 1x SED, 3x ED, 1x Super HR, 1x Aspherical
  • Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
  • Priemer filtra: 62 mm
  • Rozmery: 87x68,2 mm
  • Hmotnosť: 390 g


Bližšie informácie

Objektív v praxi

Objektív som vyskúšal v kombinácii s fotoaparátom OM-D E-M1 Mark II.

Populárny je objektív M.Zuiko 17/1,8 MSC, kompaktný, kovovej konštrukcie a výrazne lacnejší. Verím, že väčšine amatérov poslúži možno lepšie, ako verzia F1,2. Iné je to u profesionálov, ktorí požadujú najvyššiu možnú kvalitu a chcú byť čo najmenej limitovaní technikou. Za to si však dosť priplatia.

Neplánovane som sa dostal k foteniu predvádzacej akcie whisky experta Izzina, ktorá sa odohrávala v zrube s umelým osvetlením, trochu svetla prenikalo aj cez malé okná. Postupne som pri fotení vystriedal všetky tri objektívy so svetelnosťou F1,2. Uvedomil som si, o koľko posunuli možnosti M43 bezzrkadloviek. V ťažkých svetelných podmienkach umožňujú fotiť na nižších citlivostiach ISO, vďaka čomu je šum v norme. Naviac, bez blesku sa zachová prirodzená svetelná atmosféra. Zároveň som si overil aj veľmi dobre pracujúci AF Olympusu OM-D E-M1 Mark II v kombinácii s F1,2 objektívmi. K úplnému šťastiu mi chýba už len 12 mm objektív s vysokou svetelnosťou. Dúfam, že ho má Olympus v pláne.


Rodina profesionálnych objektívov M.Zuiko so svetelnosťou F1,2.

Bol som prekvapený schopnosťou fotiť detaily. U menšieho M/43 snímača to nie je až tak neobvyklé, menší snímač = ľahšie fotenie detailov. Aj tak som však nečakal, ako blízko budem môcť s objektívom ísť. Na šírku nafotíte objekt dlhý 10 cm, čo približne zodpovedá mierke zväčšenia 1:3,3 (plnoformátový ekvivalent).

Pri fotení detailov vie byť bokeh veľmi pekný, príjemne mäkký. Pri priamom porovnaní s menej svetelným M.Zuiko 17/1,8 kvalitatívny rozdiel v bokehu uvidíte, ale nie je tak rozdielny, ako je rozdielna cena objektívov. Priplácate si za lepšiu optickú kvalitu, profesionálne prevedenie a lepšiu svetelnosť využiteľnú v ťažkých svetelných podmienkach.


Vďaka vysokej svetelnosti sa pri fotení detailov pekne vyhráte s malou hĺbkou ostrosti. Nie je to však práve lacné riešenie.

Kvitujem, že priemer filtra je 62 mm, rovnaký ako u ostatných F1,2 objektívov a aj u M.Zuiko 12-40/2,8.

Obrazová kvalita

Testovaný objektív pri plne otvorenej clone vykazoval mierne horšiu kresbu v najkrajnejších rohoch. Stále ale s dostatočným vykreslením detailov. Nie je veľa objektívov, ktoré by mali pri tejto svetelnosti tak dobrú kresbu. Kresba v strede obrazu je vynikajúca a prevyšuje kraje aj po priclonení. Vtedy je to však už jedno, pretože celkovo je kresba výborná. Celkovo sa odporúča u M43 fotoaparátov cloniť do f/8, potom sa začne prejavovať difrakcia. K citeľnejšej strate kresby dochádzalo u testovaného objektívu od clony f/13. Cloniť na maximum f/16 neodporúčam vôbec.

Olympus používa korekciu optických chýb priamo v RAW-e. Posúdiť tak vinetáciu a sférické skreslenie nemôžem, korekcia nejde v Lightroome vypnúť.

Antireflexná úprava ZERO Coating je veľmi dobrá, nie však perfektná. Silný bodový zdroj svetla, smerujúci mierne zboku, dokáže vytvoriť na šošovkách reflexy.


Vďaka vysokej optickej kvalite je objektív vhodný aj na fotografovanie architektúry. Netreba riešiť ostrosť, vinetáciu, ani sférické skreslenie.


Normálne takýto motív nefotím s plne otvorenou clonou, ale pre demonštráciu kvality som to urobil. Aj na clone f/1,2 je kresba v rohoch dobrá.


Reflexy sa objavia pri silnom bodovom zdroji svetla, smerujúceho mierne zboku.

Záver

Každý z PRO objektívov, dupľovane so svetelnosťou F1,2, je výborný. Je to stávka na istotu. Pri Olympuse M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO netreba riešiť kvalitu. Pri rozhodovaní sa vyvstávajú iné otázky. Je zrejmé, že pomerom cena/výkon sa nemôže rovnať M.Zuiko 17/1,8 MSC.  Za kvalitu a špičkovú svetelnosť si riadne priplatíte. Objektív je o dosť väčší a ťažší. Svetelnosť je využiteľná predovšetkým z hľadiska fotografovania za zlých svetelných podmienok. Fotograf môže používať kratšie časy, alebo nižšiu citlivosť ISO. V spojení s účinnou stabilizáciou IBIS, vo fotoaparátoch Olympus, posúva nadpriemerná svetelnosť možnosť využitia výrazne ďalej.

Vysoká svetelnosť sa podpisuje aj na schopnosti poskytnúť menšiu hĺbku ostrosti. Nečakajte však zázraky. Crop 2x zdvojnásobuje aj hĺbku ostrosti. Rovnako ako u M.Zuiko 25/1,2 MSC, ani tu sa nedostavuje WOW efekt, aký majú plnoformátové objektívy s touto svetelnosťou. To ale neznamená, že sa nemôžete pekne vyhrať s bokehom. Schopnosť výrazne rozostriť pozadie sa však rýchlo zmenšuje s rastúcou vzdialenosťou od fotografovaného objektu. Na druhú stranu dvojnásobná hĺbka ostrosti oproti plnému formátu sa dosť často zíde. Svetelnosť môžete využiť naplno, aj keď potrebujete o niečo väčšiu hĺbku ostrosti. Všetko má svoje pre a proti.

Praktická je schopnosť objektívu fotiť detaily už zo vzdialenosti 20 cm.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO je hlavne určený pre reportážny štýl fotenia v ťažších svetelných podmienkach. Nie tak dávno som výnimočne fotil svadbu a tam by sa mi veru zišiel. Na jednom tele 17/1,2 PRO, na druhom 45/1,2 PRO a mám pokryté širokouhlejšie aj portrétne ohnisko. Objektív má samozrejme oveľa univerzálnejšie využitie všade tam, kde fotografovi vyhovuje ekvivalent 34 mm ohniska. Vďaka utesneniu ho môžete používať pri fotení krajiny za horších poveternostných podmienok, streetky počas dažďa alebo sneženia.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2018-04-09 08:13:50
Tomuto objektivu chybaju uz len 2 veci: aby bol pancake, cena do 200 €

 
aesace
2018-04-09 09:19:25
Ako obvykle, hlavne ignorovat informaciu o cene. Inak nechapem, naco ju autor vobec spomina tym, ze pouzije tvrdenie, ze za kvalitu si riadne priplatite, ked ju odmietne akokolvek kvantifikovat. To je akoby ste napisali, ze len ta farba sa vam nepaci, ale nepoviete, akej farby dany produkt je... Uplne na hlavu postavene.
 
Anton Kmeť
2018-04-09 09:28:05
"Neplánovane som sa dostal k foteniu predvádzacej akcie whisky experta Izzina, ktorá sa odohrávala v zrube s umelým osvetlením, trochu svetla prenikalo aj cez malé okná. Postupne som pri fotení vystriedal všetky tri objektívy so svetelnosťou F1,2. Uvedomil som si, o koľko posunuli možnosti M43 bezzrkadloviek. V ťažkých svetelných podmienkach umožňujú fotiť na nižších citlivostiach ISO, vďaka čomu je šum v norme. Naviac, bez blesku sa zachová prirodzená svetelná atmosféra."

V galérii k článku sú všetky fotografie fotografované za dobrého svetla a ISO200. Predpokladám, že tento objektív sa bude používať aj pri slabom svetle pri extrémne ťažkých svetelných podmienkach. Uvítal by som v galérii takéto fotografie.
 
aesace
2018-04-09 13:01:06
Inak pri tychto cenach objektivov mi chyba dovod, preco nekupit miesto olympusu fotaku a objektivu s chipom m4/3 radsej FF sony A7 II s nejakym standarnym objektivom + fixnym AF Samyangom..Tie ceny su uplne mimo misu. A Sony A7 II tiez nie je tak velky fotak, ked uz ide o ten rozdiel vo velkosti..Niekam sa straca zmysel m4/3.
 
Johnnny
2018-04-09 15:43:53
príspevok od: aesace
Inak pri tychto cenach objektivov mi chyba dovod, preco nekupit miesto olympusu fotaku a objektivu s chipom m4/3 radsej FF sony A7 II s nejakym standarnym objektivom + fixnym AF Samyangom..Tie ceny su uplne mimo misu. A Sony A7 II tiez nie je tak velky fotak, ked uz ide o ten rozdiel vo velkosti..Niekam sa straca zmysel m4/3.
To je velmi validna otazka, pretoze faktom je, ze pri podobnych sklach uz naozaj velmi neusetris na hmotnosti, ale prerobis na cene. Navyse pre systemy s vacsim snimacom budu coskoro dostupne aj skla tretich stran ktorych pre Olympus tak vela nebude (resp budu mat nestandardne ohniska). Takze si kupis drahy fotak s malym snimacom za cenu FF a k tomu sialene drahe skla ktore Ti vykompenzuju maly snimac, ktory Ti nevadi, pretoze vystup je sice vyborny, ale tie strasne drahe skla aj tak chces a potrebujes. Na tuto politiku Olympus doplati, ale este si 1-2 roky pockame.
 
landov
2018-04-09 16:24:27
Ide len o to, kedy sa do bezzrkadloviek naozaj pusti Canikon (nie to, co zatial predvadza Canon), potom to bude mat MFT velmi tazke. Takze asi potrebuju dovtedy co najviac zarobit
 
aesace
2018-04-10 11:12:53
príspevok od: landov
Ide len o to, kedy sa do bezzrkadloviek naozaj pusti Canikon (nie to, co zatial predvadza Canon), potom to bude mat MFT velmi tazke. Takze asi potrebuju dovtedy co najviac zarobit
Clovek by povedal, ze doteraz bol trh fotakov v tomto smere akoby jasne rozdeleny na zrkadlovky, kde je pretlak znaciek a bezzrkadlovky, ktore uz su natlakovane inymi znackami.
Zrkadlovky sa postupne ale coraz istejsie transformuju na bezzrkadlovky a bezzrkadlovky coraz viac rastu do rozmerov zrkadlovieka stracaju svoje vyhody.
Takze stale sucasny stav povazujem za dost docasny a ta spravna cesta k poriadnemu fotaku je este nadalej otvorena:
Canikon sa bud vschopi a nieco spravi aj na poli bezzrkadloviek (lenze ani jednemu ani druhemu sa to za poslednych 10 rokov absolutne nedari), alebo sa zamyslia ini, aby spravili poriadnu bezzrkadlovku s velkych chipom (skoda toho m4/3) , schopnou ergonomiou (doposial totalne zlyhava Sony, Fujifilm), vstavanou stabilizaciou a pouzitelnymi sklami aj pre smrtelnikov.
Len tie mobily celu tuto strategiu naburavaju
 
Johnnny
2018-04-10 15:12:57
príspevok od: aesace
Clovek by povedal, ze doteraz bol trh fotakov v tomto smere akoby jasne rozdeleny na zrkadlovky, kde je pretlak znaciek a bezzrkadlovky, ktore uz su natlakovane inymi znackami.
Zrkadlovky sa postupne ale coraz istejsie transformuju na bezzrkadlovky a bezzrkadlovky coraz viac rastu do rozmerov zrkadlovieka stracaju svoje vyhody.
Takze stale sucasny stav povazujem za dost docasny a ta spravna cesta k poriadnemu fotaku je este nadalej otvorena:
Canikon sa bud vschopi a nieco spravi aj na poli bezzrkadloviek (lenze ani jednemu ani druhemu sa to za poslednych 10 rokov absolutne nedari), alebo sa zamyslia ini, aby spravili poriadnu bezzrkadlovku s velkych chipom (skoda toho m4/3) , schopnou ergonomiou (doposial totalne zlyhava Sony, Fujifilm), vstavanou stabilizaciou a pouzitelnymi sklami aj pre smrtelnikov.
Len tie mobily celu tuto strategiu naburavaju
To ze narastaju do rozmerov DSLR je uplne v poriadku. Kazda znacka ponuka aj male modely, takze vyber je na Tebe A tych vyhod tam je viac
 
keso13
2018-04-10 17:16:13
príspevok od: aesace
Inak pri tychto cenach objektivov mi chyba dovod, preco nekupit miesto olympusu fotaku a objektivu s chipom m4/3 radsej FF sony A7 II s nejakym standarnym objektivom + fixnym AF Samyangom..Tie ceny su uplne mimo misu. A Sony A7 II tiez nie je tak velky fotak, ked uz ide o ten rozdiel vo velkosti..Niekam sa straca zmysel m4/3.
Čo sa tyka systému M4/3 nie je zlý a pokiaľ je to pravda že Panasonic má nový M4/3 chip tuším cez 30 mega . Ktorý má mať veľký dinamicky rozsah z nízkym Šumom tak tie drahé objektívy dávajú zmysel . A zase keď si zoberiem tak Samyamng aj Sigma robia aj pre Olympus-Panasonic možno nie je taký výber ako pre iné značky ale sú celkom dobre .
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia