Hore

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO

Prvý profesionálny pevný objektív Olympus M.ZUIKO je viac reportážny ako portrétny. Vysoká svetelnosť sa najviac ukazuje pri zlých svetelných podmienkach. Ak hľadáte krásny bokeh, sú tu objektívy, ktoré vám ho poskytnú za nižšiu cenu.

Séria objektívov PRO sa nám utešene rozrastá. Po trojici zoomov, rybom oku a superteleobjektíve prichádza prvý “normálny” pevný objektív a hneď s fantastickou svetelnosťou F1,2.


Rodina objektívov radu PRO sa utešene rozrastá.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO je profesionálny vysokosvetelný objektív, ktorý na Micro 4/3 fotoaparátoch zohráva úlohu základného objektívu s uhlom záberu zodpovedajúcemu 50 mm objektívu na plnoformátovom fotoaparáte. O základných objektívoch vieme, že majú prirodzenú perspektívu, akú vníma ľudské oko.

Dizajn a konštrukcia

Dizajnovo Olympus neexperimentoval a objektív presne zapadne do radu PRO. Telo objektívu je samozrejme kovové, pohyblivé prvky sú mechanicky precízne. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča. Zaostrovanie je vnútorné, pohybuje sa pri ňom jediný člen. Manuálne zaostrovanie je riešené posuvným prstencom. Priemer filtra je 62 mm. K objektívu je dodávaná pomerne veľká slnečná clona.


Pri svetelnosti F1,2 vyzerá objektív skôr ako svetelný zoom, než záklaďák.

Unikátny je počet optických členov. Je ich 19 v 14 skupinách. Bežný záklaďák ich nemá ani polovicu. Konštruktéri Olympusu si dali na optickej sústave skutočne záležať. Impozantný je aj počet špeciálnych členov: 1x SED, 2xED, 1x E-HR, 3xHR a 1x asférický. K tomu pripočítajte Zero coating antireflexnú úpravu. Clona s kruhovým otvorom je 9-lamelová.

Rozmery objektívu sú  Ø 87 x 70 mm. 19 šošoviek, vysoká svetelnosť a kvalitná konštrukcia sa podpísali na vyššej hmotnosti 410 g.


Špecifikácia

Ohnisková dĺžka: 25 mm (35EQ=50 mm)
Uhol záberu: 47°
Svetelnosť: F1,2
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 0,3 m
Zväčšenie: 0,11x (35EQ=0,22x)
Konštrukcia objektívu: 19 členov 14 skupín (1x SED, 2xED, 1x E-HR, 3xHR a 1x asférický)
Konštrukcia clony: 9-lamelová sa kruhovým otvorom
Rozmery: Ø 87 x 70 mm
Priemer filtra: Ø 62 mm
Hmotnosť: 410 g

Oficiálna stránka

Intermezzo

Svetelnosť F1,2 veru nie je bežná, ale u Micro 4/3 systému má snáď ešte väčší význam ako u plného formátu. Svetelnosť je jediný prostriedok, ako kompenzovať vlastnosti dané menším snímačom. Nebudeme si klamať, Micro 4/3 snímač je oveľa menší ako plnoformátový. Fyzika je neúprosná a veľkosť snímača ovplyvňuje možnosť práce s hĺbkou ostrosti a schopnosť využiť svetlo. Na jednej strane je super, že nemusíte toľko cloniť a dosiahnete veľkú hĺbku ostrosti, ale na druhú stranu sa ťažšie dosahuje malá hĺbka ostrosti. Za ťažkých svetelných podmienok, keď je nutné nastaviť vyššiu citlivosť, má Micro 4/3 snímač výrazne vyšší šum ako plnoformátový snímač.

Snímač nezmeníme a preto do boja musí zasiahnuť objektív. Vysoká svetelnosť je využiteľná dvomi spôsobmi. Po prvé, umožňuje dosiahnuť menšiu hĺbku ostrosti, po druhé fotograf nemusí používať až tak vysoké hodnoty citlivosti, čím sa vyhne výraznému šumu.

Ak objektív porovnáme s M.ZUIKO 25/1,8 MSC, tak svetelnosť F1,2 znamená rozdiel jedného EV stupňa. Na snímač pustí 2x viac svetla pri otvorenej clone. Ako sa však prejaví lepšia svetelnosť na hĺbke ostrosti? Pri zaostrení na vzdialenosť 1 m je DOF pri f/1,8 = 8,35 cm a pri f/1,2 = 5,57 cm. Zaujímavejšie je to, keď prídeme bližšie, na 50 cm. DOF je pri f/1,8 = 2,03 cm a pri f/1,2 = 1,36 cm. Aj toto sú len výpočty, aký bude rozdiel reálny, ako sa prejaví svetelnosť (a optická konštrukcia) na bokehu, si predvedieme neskôr.

Objektív v praxi


Pri plnoformátovom objektíve so svetelnosťou F1,2, by sme povedali, že je to obluda. Olympus pri tejto svetelnosti nie je najmenší, ale stále je dostatočne kompaktný. V porovnaní s rovnakým M4/3 objektívom, ale so svetelnosťou F1,8, je to však vypasenec. Pre mňa je tak akurátne veľký, nepotrebujem za každú cenu najmenší systém. Oceňujem výhody CSC fotoaparátov, že sú menšie a ľahšie, ale fotoaparát a objektívy musia mať určitú veľkosť, aby sa s nimi dalo dobre pracovať. Najmä tie profesionálne.

Že to nie je až taká obluda, dokazuje 62 mm priemer filtra. Je rovnaký ako u základného profesionálneho transfokátora 12-40/2,8 PRO. Aspoň netreba dokupovať filtre, alebo redukciu.


Detail z môjho obľúbeného starého písacieho stola.

Jednou z výhod, daných menším snímačom, je schopnosť objektívov pracovať z kratšej vzdialenosti a z väčšou mierkou zväčšenia. Testovaný objektív zaostruje od 30 cm a zväčšenie je 0,22x (v porovnaní s FF systémom). Na šírku zachytí objekt veľkosti 10,5 cm. Nedalo mi nevyskúšať objektív v kombinácii s medzikrúžkami. Tu ma čakalo prekvapenie. Objektívy s F1,8 si s medzikrúžkami viedli výborne, nie však testovaný objektív. Jeho komplikovaná a tak odlišná optická sústava nie je navrhnutá pre použitie na ešte kratšie vzdialenosti a výsledok je priam katastrofálny. V žiadnom prípade to neberte ako nedostatok, či dokonca chybu. Objektív je špičkový, len si medzikrúžkami nerozumie.


Tak ako na viacerých iných objektívoch, aj tu zvolili konštruktéri prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním, posunom prstenca zaostrovania. Je to rýchle, ale občas sa môže stať, že pri manipulácii nechtiac prepnete objektív na MF. Môžete však túto funkciu vyradiť a objektív prepínať na manuál vo fotoaparáte (na niektorých modeloch).

Na objektív sa zmestilo i funkčné tlačidlo, samozrejme programovateľné. Štandardne funguje ako vypínač zaostrenia, môže mať však množstvo iných funkcií, rovnako ako ktorékoľvek funkčné tlačidlo na fotoaparáte.

Ako je to s hĺbkou ostrosti?

To, že sa u menších snímačov vypočítava ekvivalent k plnoformátovému objektívu, to vie už každý. Pri Olympuse je to faktorom orezu 2x. Uhol záberu zodpovedá preto plnoformátovému objektívu 50 mm. Prepočítava sa ale aj svetelnosť? Svetelnosť nie, ale faktor orezu môžeme použiť pri porovnávaní hĺbky ostrosti. Tá je pri rovnakej clone dvojnásobná, ako u plnoformátového objektívu s rovnakým uhlom záberu (samozrejme pri rovnakej zaostrenej vzdialenosti). Takže ak Olympus necháme odclonený na f/1,2, bude mať rovnakú hĺbku ostrosti, ako plnoformátový objektív 50 mm pri clone f/2,4. A tu sa určite niektorí z vás chytia za hlavu. Taký drahý objektív a nevyrovná sa ani obyčajnej lacnej 50-ke so svetelnosťou F1,8. Z hľadiska schopnosti dosiahnuť ešte menšiu hĺbku ostrosti, áno. To je však veľmi krátkozraký pohľad. Posudzovať treba vždy schopnosti celého systému. Malá hĺbka ostrosti nie je len o konkrétnej hodnote. Do hry tu vstupuje aj bokeh, estetická stránka rozostrenia, ktorá sa nedá vyjadriť v číslach a schopnosť objektívu dodať fotografii tretí rozmer. Odporúčam vykašľať sa na porovnávanie. Radšej sa pozerajte na to, čo tento objektív dokáže.


Vynikajúca stabilizácia obrazu + väčšia hĺbka ostrosti u M 4/3 fotoaparátov + vysoká svetelnosť = fotografovanie v kostole pri základnom ISO.

Väčšiu hĺbku ostrosti oceníte pri fotení reportáží. V tmavom pube na Halloweenskej párty som mohol naplno odcloniť objektív, aby som využil každý lux svetla, pritom som mal pozadie rozostrené a zároveň bola hĺbka ostrosti dostatočná. Väčšina fotografií bola nafotená s citlivosťou ISO 200-400, maximálne som použil ISO 1600. Zo šumom som si preto nemusel robiť starosti.


V prítmí pubu sa ukázala výhoda vysokej svetelnosti. Napriek zlým svetelným podmienkam, som nepotreboval nastaviť vysokú citlivosť.

Samozrejme som vyskúšal aj motívy, kde sa prejaví kvalita bokehu. Ten je krásny pri detailnom portréte, ale rýchle sa rozostrenie vytráca s rastúcim odstupom. To je daň za menší snímač. 25-ka, i takto svetelná, nie je na Micro 4/3 fotoaparáte typickým portrétnym objektívom. Túto úlohu zvláda lepšie M.Zuiko 75/1,8 MSC.

Fotograf sa stále učí a niečomu ma naučil aj tento objektív. S rastúcim odstupom sa vytráca schopnosť účinne rozostriť pozadie. Áno viem, to som napísal o odstavec vyššie. Zaujímavé je však sledovať, keď pekný bokeh prechádza do nie príliš esteticky rozostreného pozadia. Vtedy už nemá zmysel držať clonu otvorenú, ale radšej ju privrieť a hĺbku ostrosti zväčšiť. Ta prechodová fáza estetike pozadia nesvedčí.


Pri fotení detailov je bokeh krásne hladký.

Pozrime sa však na rovnocenné ohnisko. Olympus má v ponuke 25-ku so svetelnosťou F1,8. Tá stojí tretinu. Lepší pomer kvalita/cena je tu neoddiskutovateľný. Ako je to s bokehom? Samozrejme M.Zuiko 25/1,2 PRO rozostrí pozadie viac. Dôležité je, že aj krajšie. Krajší bokeh má, aj keď ho pricloníte na f/1,8. Tu sa prejaví iná optická konštrukcia.


Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO, clona f/1,2.


Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO, clona f/1,8.


Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,8, clona f/18. Bokeh je horší ako u Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO na rovnakej clone.

Optická kvalita

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO si zaslúži skratku PRO, ktorú má v označení. Ostrosť je výborná aj pri plne otvorenej clone, prakticky po celej ploche, až na najkrajnejšie rohy. Najlepšie výsledky podáva objektív od f/2. Od f/8 sa začne prejavovať difrakcia (u menšieho snímača je to skôr ako u FF), ale ani pri vyšších citlivostiach nedochádza k výraznému zhoršeniu obrazu. Ak potrebujete veľmi veľkú hĺbku ostrosti, môžete cloniť aj na f/11-f/13.




Detail na ktorom je vidno, že kvôli ostrosti nemusíte cloniť.


Pri f/1,2 sú neostré len najkrajnejšie rohy. Pri portrétoch a reportáži vám to vadiť nebude. 

Sférické skreslenie nemusíte u objektívov Olympus riešiť, je korigované priamo v RAW-e. Vinetácia je na nízkych clonových číslach viditeľná. Ani pri f/1,2 nie je rušivá a po priclonení nad f/1,8 sa rýchlo vytráca. Veľmi dobrá je antireflexná úprava, skôr sa objaví reflex spôsobený odrazom svetla od snímača ako od šošoviek objektívu. Pri plnoformátových objektívoch s vysokou svetelnosťou sa väčšinou stretávame s výraznou axiálnou (predo-zadnou) chromatickou chybou. Tá sa ťažko softvérovo koriguje. Tu si s ňou nemusíte robiť starosti. Chromatickú chybu som objavil len na fotografiách vo veľmi silnom protisvetle, ako sú listy proti svetlej oblohe. Objektív má výborný prenos kontrastu.



Fialové línie som zaznamenal len u takéhoto motívu. Nemusia byť ale spôsobené objektívom, niekedy vznikajú priamo na snímači (blooming).

Laboratórne testy objektívu nájdete na Imagine Resource.

Záver

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25/1,2 PRO naznačuje ďalšie smerovanie značky. Doteraz sme tu mali pevné objektívy s najlepšou svetelnosťou F1,8. Mnohé z nich výborné, ale ani jeden nie je profesionálny. To konkurenčný Panasonic, v spolupráci s Leicou, už pár profi objektívov v portfóliu má. Teraz je na rade Olympus.

Objektív posúva možnosti Micro 4/3 systému pri fotení za zlých svetelných podmienok. Neviem sa dočkať, kedy ho budem môcť vyskúšať na OM-D E-M1 Mark II. Vysoká svetelnosť v kombinácii s veľmi účinnou stabilizáciou umožňuje fotografovať z ruky časmi, ktoré by ste inak nemali šancu udržať. Výsledkom je menej šumu, pretože nepotrebujete tak vysoké ISO.

Vysoká svetelnosť je využiteľnejšia najmä ako pomoc pri nízkej hladine osvetlenia. Na Micro 4/3 fotoaparát tu máme určite atraktívnu schopnosť rozostriť pozadie. Fyzika však nepustí, u väčších snímačov je možnosť rozostriť pozadie rádovo vyššia i s menej svetelným objektívom. To ale neznamená, že by testovaný objektív nedokázal pekne rozostriť pozadie. Bokeh vie byť krásny a oceniť treba najmä 3D charakter fotografií. Typický portrétny objektív to však nie je. Chcete na Micro 4/3 fotoaparáte krásny bokeh pri portrétoch a aj pekné podanie perspektívy? To lepšie zvládne lacnejší M.Zuiko 75/1,8 MSC. 25-ka pri detailnejších portrétoch už zvýrazňuje perspektívu, tak ako každý záklaďák. Portréty sú bezprostrednejšie, čo vyhovuje reportážnemu poňatiu. To je parketa tohto objektívu. Ako ryba vo vode sa cíti pri fotení reportáží za zlých svetelných podmienok.

Objektív je celkovo špičkový, vynikajúca ostrosť aj pri plne otvorenej clone, vynikajúci prenos kontrastu, živé farby. Chýba tu ale WOW faktor, ktorý by svetelnosť F1,2 urobil na väčšom snímači.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Som z toho debil
2016-11-21 08:50:10
Objektiv paradny, ale nepaci sa mi cena .
 
marcus_labeo
2016-11-21 11:19:43
príspevok od: Som z toho debil
Objektiv paradny, ale nepaci sa mi cena .
A u ktorého Pro objektívu sa Ti páči? Všetky sú sakra drahé, zober si taký cestovný zoom 12-100 so svetelnosťou f4, za to dať 1300 eur? Tu si človek môže povedať, že f1,2, OK, taká špičková svetelnosť niečo stojí. Na druhej strane kupovať ultradrahé svetelné sklá, aby sa kompenzovala nevýhoda menšieho senzora, to si tiež musí každý zvážiť, notabene keď si uvedomí, že za cenu komba E-M1 II + 25/1,2 má fullframe a niekoľko f1,8 skiel.
 
JohnNewton
2016-11-21 11:32:05
Aj tu sa nájdu dobré riešenia, svetelnosť síce 1,7, ale lepšia kresba a štvrtinová cena.

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/25mm-f1.7-asph-lumix-g/review/

A nakoniec, 4-5EV v stabilizácii je často osožnejšie a lacnejšie ako honba za extrémnou svetelnosťou.
 
krispin.pucinko
2016-11-21 12:03:31
príspevok od: JohnNewton
Aj tu sa nájdu dobré riešenia, svetelnosť síce 1,7, ale lepšia kresba a štvrtinová cena.

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/25mm-f1.7-asph-lumix-g/review/

A nakoniec, 4-5EV v stabilizácii je často osožnejšie a lacnejšie ako honba za extrémnou svetelnosťou.
preco myslis ze osoznejsie? Ja si dovolim nesuhlasit, pretoze kratsi cas napr pri foteni pohybu proste stabilizaciu nenahradis. tak isto hlbku ostrosti. na druhej strane fotenie statickych scen z ruky sa da nahradit stativom alebo pri troche praxe aj spravnym dychanim ale hnat sa za tym za kazdy ne ozaj blud....
 
Marcel Rebro
2016-11-21 12:39:07
príspevok od: krispin.pucinko
preco myslis ze osoznejsie? Ja si dovolim nesuhlasit, pretoze kratsi cas napr pri foteni pohybu proste stabilizaciu nenahradis. tak isto hlbku ostrosti. na druhej strane fotenie statickych scen z ruky sa da nahradit stativom alebo pri troche praxe aj spravnym dychanim ale hnat sa za tym za kazdy ne ozaj blud....
Ahoj,

mozes mi prosim prelozit toto: "ale hnat sa za tym za kazdy ne ozaj blud.... "

Dik
 
krispin.pucinko
2016-11-21 13:15:17
príspevok od: Marcel Rebro
Ahoj,

mozes mi prosim prelozit toto: "ale hnat sa za tym za kazdy ne ozaj blud.... "

Dik
ospravednujem sa, mal by som sa naucit po sebe citat predtym ako stlacim odoslat chcel som napisat ze hnat sa za vysokou svetelnostou za kazdu cenu je blud, pretoze cena za tento f1,2 je ozaj dost vysoka
 
JohnNewton
2016-11-21 13:20:45
príspevok od: krispin.pucinko
preco myslis ze osoznejsie? Ja si dovolim nesuhlasit, pretoze kratsi cas napr pri foteni pohybu proste stabilizaciu nenahradis. tak isto hlbku ostrosti. na druhej strane fotenie statickych scen z ruky sa da nahradit stativom alebo pri troche praxe aj spravnym dychanim ale hnat sa za tym za kazdy ne ozaj blud....
Jasné, to dýchanie je nutné na RTG vyšetrení, tam sa snažím, "nadýchnúť sa a nedýýýýýchať A uvažujem aj o joge, dostať pulz aspoň na 20/min...ale statív je to posledné . A povedzme že nemám rád portréty typu: Kde chlap má štyri fúzy v piatich radoch a z toho ostré sú len dva, vplyvom clony 1,2 .
 
Point
2016-11-21 16:17:57
príspevok od: JohnNewton
Jasné, to dýchanie je nutné na RTG vyšetrení, tam sa snažím, "nadýchnúť sa a nedýýýýýchať A uvažujem aj o joge, dostať pulz aspoň na 20/min...ale statív je to posledné . A povedzme že nemám rád portréty typu: Kde chlap má štyri fúzy v piatich radoch a z toho ostré sú len dva, vplyvom clony 1,2 .
Johny stále je ľahšie dosiahnuť staticku foto za zlých svetelných podmienok než dynamickú. Ale pre dôchodcov čo majú tých nemcov môže byť tá stabilizácia fakt prínos
 
JohnNewton
2016-11-21 17:14:35
príspevok od: Point
Johny stále je ľahšie dosiahnuť staticku foto za zlých svetelných podmienok než dynamickú. Ale pre dôchodcov čo majú tých nemcov môže byť tá stabilizácia fakt prínos
Možno chlapci že keby ste vyrástli bez stabilizácie, a zoomu ako ja, viac by ste si to vážili. No a keď pôjdeme do dlhších ohnísk, tam sa k extra svetelnosti nedostanete, tak sa budete sakrametsky z tej stabilizácie vytešovať , lebo potreba nerozhýbať záber bude akútnejšia ako krátky exp. čas vyvolaný pohybom v obraze.
 
Marcel Rebro
2016-11-21 20:33:56
príspevok od: JohnNewton
Aj tu sa nájdu dobré riešenia, svetelnosť síce 1,7, ale lepšia kresba a štvrtinová cena.

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/25mm-f1.7-asph-lumix-g/review/

A nakoniec, 4-5EV v stabilizácii je často osožnejšie a lacnejšie ako honba za extrémnou svetelnosťou.
Ja mám také sklíčko že Panasonic Lumix 25/1.4 ... menšie, ľahšie, lacnejšie a fotky robí (pre moje potreby) dobré.
 
blahoslav J B Art
2016-11-21 21:01:26
ja mam hybrid ... nieco medzi eq. 35mm a 50mm ... Panasonic 20mm/1.7
 
JohnNewton
2016-11-21 21:10:29
príspevok od: Marcel Rebro
Ja mám také sklíčko že Panasonic Lumix 25/1.4 ... menšie, ľahšie, lacnejšie a fotky robí (pre moje potreby) dobré.
A prečo tak skromne, kľudne napíš že lepšie, lebo ten graf tiež nepustí....

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/25mm-f1.4-asph-leica-dg-summilux/review/

To sú skvelé sklá za dobrú cenu
 
Marcel Rebro
2016-11-21 21:13:46
príspevok od: blahoslav J B Art
ja mam hybrid ... nieco medzi eq. 35mm a 50mm ... Panasonic 20mm/1.7
Opticky OK. ale najpomalší AF na m43 čo som kedy mal v ruke.
 
Marcel Rebro
2016-11-21 21:17:54
príspevok od: JohnNewton
A prečo tak skromne, kľudne napíš že lepšie, lebo ten graf tiež nepustí....

http://www.imaging-resource.com/lenses/panasonic/25mm-f1.4-asph-leica-dg-summilux/review/

To sú skvelé sklá za dobrú cenu
Ja grafy príliš neštudujem. Buď mi sklo sadne, alebo nie. Úplne mimo témy, ale napríklad táto fotka bola spáchaná zatracovaným supezoomom Nikkor 28-300.

https://1x.com/photo/50567/

A prečo? No lebo som ho mal práve so sebou
 
JohnNewton
2016-11-22 07:52:13
príspevok od: Marcel Rebro
Ja grafy príliš neštudujem. Buď mi sklo sadne, alebo nie. Úplne mimo témy, ale napríklad táto fotka bola spáchaná zatracovaným supezoomom Nikkor 28-300.

https://1x.com/photo/50567/

A prečo? No lebo som ho mal práve so sebou
A nielen pre to, keby si bol mal so sebou len nejaké pevné sklo, ktorého ohnisko je vzdialené od toho, ktoré si tu použil na univerzálnom zoome, tak by to tiež nebolo vzniklo. Pevné ohnisko môže byť v mnohých situáciách dosť obmedzujúce, rovnako ako absencia stabilizácie. Okrem makra, som ja nikdy žiadne pevné ohnisko nemal. Teda s výnimkou vzdialenej minulosti, keď žiadny zoom nebol Dnes je na mraky fotografií, ktoré síce nemajú obsah, ale majú "bokeh". Až to občas zaváňa gýčom...
 
jan21
2016-11-22 09:11:11
príspevok od: Marcel Rebro
Ja grafy príliš neštudujem. Buď mi sklo sadne, alebo nie. Úplne mimo témy, ale napríklad táto fotka bola spáchaná zatracovaným supezoomom Nikkor 28-300.

https://1x.com/photo/50567/

A prečo? No lebo som ho mal práve so sebou
No áno, niekto chodí ráno z baru 2,8‰, niekto s 28 a niekto s 28-300 (ale pekne ti vyšla).

...kuk na čo som nedávno narazil. Ospravedlnenie ostatným, je to pre m. :
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia