Najlepší objektív od Olympusu, aký som testoval. Prakticky bez optických chýb, s vynikajúcou stabilizáciou obrazu. Má však obmedzené využitie.
Že bude takýto objektív v ponuke, to vieme už dávno. Najprv bol predstavený bez zabudovanej stabilizácie. Termín finálneho predstavenia sa posunul, objektív išiel opäť na kresliace pulty konštruktérov, ktorí mu pridali optickú stabilizáciu obrazu. Konečne je však tu. A záujem o neho je veľký.
Prvé dojmy
Objektív je veľký približne ako plnoformátový zoom 70-200/2,8. V porovnaní s inými Micro 4/3 objektívmi je to obludka, ale ako ekvivalent 600/4, je to prcek. Fotoaparáty Olympus, i s gripom, sú menšie a ľahšie, ako ich plnoformátové ekvivalenty. Celková zostava je preto ľahšia a menšia. Pri fotení je to rovnako, akoby som mal napríklad Nikon D5500 s 70-200/2,8. To sa dá vydržať aj pri dlhšom fotení. Pamätám si, ako som fotil s Nikonom D4 a objektívom AF-S 400/2,8. To bola riadna záťaž. Pomerne nedávno som fotil s D800E a AF-S 200-500/5,6. I tá zostava mi dala zabrať. Olympus OM-D E-M1 s M.Zuiko 300/4 PRO je proti tomu vysoko komfortná zostava, ktorá neunaví ani pri dlhšom používaní. Pri fotení pandy v bratislavskej ZOO som nemal za chvíľu rozklepané ruky. Ani to najväčšie a najťažšie od Olympusu nespôsobuje väčšiu mieru únavy.
Prekvapilo ma, ako dobre sa drží kombinácia objektívu s OM-D E-M5 Mark II s prídavným gripom, ktorú som používal najčastejšie.
Konštrukcia
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm F4.0 IS PRO je prvým profesionálnym prime teleobjektívom pre Micro4/3 fotoaparáty. Tomu zodpovedá aj kovová konštrukcia s utesnením proti prachu a vode (na 17 miestach).
Objektív je utesnený proti prachu a vode.
Optická konštrukcia pozostáva s 17 šošoviek v 10 skupinách, 3 sú typu Super ED, jedna typu E-HR. Nová je technológia antireflexných vrstiev s označením Z Coating Nano.
Z Coating Nano antireflexná úprava.
Ako prvý objektív od Olympusu má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu. Tá spolupracuje s tou vo fotoaparáte. Objektív obraz predstabilizuje a fotoaparát prácu dokončí. Spoločne dokážu stabilizovať obraz s účinnosťou až 6 EV (pri nasadení na fotoaparát s 5-osou stabilizáciou). Je pravdepodobné, že u modelov ktoré prídu, môže byť stabilizácia ešte účinnejšia. Nie je možné vypnúť samostatne jednu zo stabilizácií. Buď sú funkčné obidve, alebo sú vypnuté.
Objektív má rovnakú konštrukciu slnečnej clony ako M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Kto ho raz vyskúšal vie, že lepšie skonštruovaná clona neexistuje. Vysuniete ju a zaaretujete behom okamihu, Žiadne obracanie do transportnej polohy. Nobelovu cenu za slnečnú clonu získava neznámy japonský konštruktér.
Geniálne navrhnutá slnečná clona, Olympusáci jej princíp poznajú z M.Zuiko 40-150/2,8 PRO.
Objektív má primát v tom, že vôbec prvýkrát je pätka statívoveho prstenca kompatibilná so štandardom Arca Swiss. Ak máte statívovú hlavu používajúcu tento štandard (ja mám), nepotrebujete rýchloupínaciu doštičku. Naviac je v pätke priehlbina pre poistný kolík, ktorý nájdete na niektorých hlavách, ten chráni techniku proti vypadnutiu, ak ste dotiahli poriadne základňu statívovej hlavy.
Prstenec manuálneho zaostrovania je široký, pre prepnutie do manuálneho módu stačí prstenec pritiahnuť smerom k fotoaparátu. Ak by sa vám stávalo, že sa prstenec prepína, napr. v tesnej brašni, môžete ho deaktivovať a manuálne zaostrovanie zapínať vo fotoaparáte. Aj na to v Olympuse mysleli.
Komfort práce s teleobjektívom zlepšujú dva prepínače a jedno tlačidlo. Prvým prepínačom je limitér rozsahu zaostriteľných vzdialeností. Má tri polohy: 1,4-4 m pre fotenie detailov, 1,4-nekonečno a 4m - nekonečno, pre fotenie vzdialenejších objektov. Limitérom obmedzíte nežiadúce preostrovanie v rozsahu, ktorý aktuálne nepoužívate. Šetríte čas a zvyšujete pravdepodobnosť úspešného zachytenia záberu.
Druhý prepínač aktivuje a deaktivuje stabilizáciu obrazu. Ten väčšinou ostane v polohe ON. No a na koniec je tu tlačidlo L-Fn, štandardne je nastavené ako zámok zaostrenej vzdialenosti, ale je programovateľné a môžete mu prideliť aj inú funkciu.
Hore prepínač limitéra, pod ním prepínač stabilizácie obrazu a úplne naspodu tlačidlo zámku zaostrenia.
- Ohnisková vzdialenosť: 300 mm, ekv. na 35 mm fotoaparátu: 600 mm
- Uhol záberu: 4,1°
- Optická konštrukcia: 17 členov/ 10 skupín, 3 Super ED členy, 1 E-HR člen
- AF: vysokorýchlostný MSC motorček
- Vysokorychlostný AF (MSC)
- Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 1,4 m
- Maximálne obrazové zväčšenie: 0,24x (Micro Four Thirds)/0,48x (35mm formát)
- Minimálna veľkosť poľa: 72 x 54 mm
- Maximálna clona: 1:4.0
- Minimálna clona: 1:22
- Počet lamiel clony: 9-lamelová kruhová clona
- Obrazový stabilizátor: typ VCM, efektívna stabilizácia až 6EV v kombinácii s 5-osou stabilizáciou
- Rozmery: Ø 92,5 mmx 227 mm
- Priemer filtra: 77 mm
- Hmotnosť: 1 270 g (bez statívového závitu), 1 475 g (so statívovým závitom)
Olympus dáva do popredia, že tento objektív je ekvivalentom 600 mm plnoformátového superteleobjektívu, pri oveľa menších rozmeroch a hmotnosti. 600 mm superteleobjektívy majú svetelnosť F4, akú má aj testovaný objektív. Tvrdenia Olympusu sú však len čiastočne pravdivé. Dostanete rovnaký uhol záberu, rovnaké priblíženie. Rovnaké vychádzajú aj časy pri tej istej citlivosti. Pri rovnakej clone je však u Olympusu dvojnásobná hĺbka ostrosti. To je výhoda i nevýhoda. Pre dosiahnutie väčšej hĺbky ostrosti nemusíte toľko cloniť. Na druhú stranu však nikdy nedokážete tak rozostriť pozadie, ako u plnoformátového riešenia.
Obrovský rozdiel je samozrejme v cene. Taký Nikon D5 + AF-S 600/4 je niekoľkonásobne drahší ako Olympus OM-D E-M1 s M.Zuiko 300/4 PRO. Veľký rozdiel ej v celkovej hmotnosti a veľkosti.
Plnoformátové zrkadlovky so superteleobjektívom sú kvalitatívne tým naj naj riešením. O tom nemá zmysel diskutovať. Je to voľba profesionálov. Môžu pracovať s malou hĺbkou ostrosti a ich snímač má najmenší šum, i dynamický rozsah je väčší.
Na druhú stranu tu máme výrazne lacnejší Olympus. Nie je to riešenie pre totálneho profíka. Obrazová kvalita je však vynikajúca a uspokojí veľmi náročného amatéra. Z dobrých svetelných podmienok nemusí byť z neho fotografia viditeľne menej kvalitná. Zato komfort práce je o dve triedy lepší. A nie je to len o hmotnosti a veľkosti. Máme tu fantastickú stabilizáciu, tichú uzávierku, živý náhľad. Systém od Olympusu je pohotovejší, ľahšie prenosný, nevyžaduje tak časté používanie monopodu alebo statívu.
Ekvivalent 600 mm objektívu, to už je riadne priblíženie. Najlepšie si to predstavíte v porovnaní s ďalekohľadom. Ten ekvivalentný by mal 12-násobné priblíženie. Lesníci a poľovníci používajú najčastejšie 10 až 12-násobné priblíženie. Bežne ho nevyužijete. Na šport a do krajiny stačí menej. Tu je najlepšou voľbou M.Zuiko 40-150/2,8 doplnený telekonvertorom. Ak zistíte, že je to málo, potom máte dôvod ku kúpe M.Zuiko 300/4 PRO.
Olympus u tohto objektívu pridal optickú stabilizáciu obrazu. Vlastne je to prvý M.Zuiko so stabilizátorom. Možno aj to bol dôvod odkladu predaja, pôvodne predstavený model bol bez stabilizácie. To by ani nevadilo, Olympus má výborné stabilizované snímače. Panasonic s tým však len začína. Olympus skombinoval stabilizáciu v objektíve so stabilizáciou snímačom a dopracoval sa k neuveriteľnej účinnosti až 6EV. Ak si uvedomíme, že tu máme ekvivalent 600 mm, tak mnou odskúšané najdlhšie časy sú skutočne neuveriteľné. U statických objektov som sa dostal až na 1/5 sekundy!!! Čo to znamená pre prax? Že častokrát nebudete musieť používať vysokú citlivosť (budete mať menej šumu). Zároveň spolu s komfortom, ktorý prináša relatívne nízka hmotnosť a veľkosť, budete musieť siahnuť po statíve alebo monopode, oveľa menej krát. Keď sa tak spätne pozerám na exify, je až podivné, ako často som použil časy pod 1/100 s. Ako funguje kombinovaná stabilizácia vám ozrejmí nasledujúce video:
Objektív v praxi
Objektív vôbec nevyzerá neprimerane k veľkosti OM-D fotoaparátov E-M1 a E-M5 Mark II.
Výhoda menších rozmerov CSC fotoaparátov sa na prvý pohľad vytráca, ale ak si uvedomíme výkon objektívu, stále tu máme veľmi kompaktnú zostavu.
Objektív som používal hlavne v kombinácii s OM-D E-M5 Mark II s prídavným gripom. Ten je veľmi dobre tvarovaný a fotoaparát sa dobre držal aj s takto veľkým objektívom.
Jedna vec je fotiť architektúru a krajinu, iná zvieratá. Bude zaostrovanie dostatočne rýchle? Nie je to doménou CSC fotoaparátov. Pri foteniach v ZOO som nastavil na fotoaparáte kontinuálne zaostrovanie so sledovaním (AF-C + tracking). Myslím, že som ho použil vôbec po prvýkrát. Výborne sa osvedčilo. Zaostril som na oko, a fotoaparát si už ustrážil zaostrenie, keď som menil kompozíciu alebo sa zviera hýbalo. Najväčšiu skúšku toto nastavenie zažilo pri fotení pánd červených, ktoré sa kŕmili bambusovými listami. Úspešnosť prekonala moje očakávania.
Aj keď to s objektívom nesúvisí, musím spomenúť tichosť fotoaparátu (a to som ho nemal ani v úplne tichom režime). Pri fotení zvierat je fajn, ak ich nerušíte hlučným chodom uzávierky a zrkadla.
Zaostrovanie funguje veľmi dobre aj za horších svetelných podmienok, napr. v tmavších vtáčích voliérach viedenskej ZOO. Na objektíve je prepínač limitéra, ktorým môžete obmedziť rozsah zaostrovania. Ani som si naň nespomenul, nebolo mi ho treba. Využil som však zámok zaostrovania a občas aj možnosť rýchleho prepnutia na manuálne zaostrovanie. Objektív je po stránke práce so zaostrovaním príkladne vybavený.
Olympus OM-D E-M5 Mark II + M.Zuiko 300/4 PRO, f/4,5.
Olympus OM-D E-M5 Mark II + M.Zuiko 300/4 PRO, f/5.
Absolútne bezkonkurenčná je stabilizácia obrazu. Ta kombinuje optický stabilizátor obrazu so stabilizáciou snímačom. Výsledok? Účinnosť až 6EV. S vypnutou stabilizáciou sa nedá ani fotografovať, ak nedáte fotoaparát na statív. V momente, keď ju zapnete, obraz takmer zamrzne. Fotograf s pevnou rukou udrží až 1/5 s.!!! Také časy používať nebudete, ale aspoň viete, že o niečo kratšie, okolo 1/30 s. udržíte takmer naisto. V praxi mi to umožnilo fotiť v ZOO s nižšou citlivosťou, ako u inej zostavy. Výsledkom je menej šumu a dorovnáva sa hendikep menšieho snímača. Samozrejme výhoda sa stráca pri fotení pohybu, kde musíte nastaviť kratší čas a citlivosť zvýšiť.
1/40 s. z ruky, vďaka účinnej stabilizácii, som mohol fotografovať s citlivosťou ISO 1600. U plnoformátovej zrkadlovky by som musel použiť kratší čas a vyššiu citlivosť. Vo výsledku by som dostal porovnateľnú mieru šumu. Voľným okom som videl len dve čierne gule na konári. Vďaka elektronickému hľadáčiku so zosilneným signálom som dokázal zaostriť presne na oko.
Rýchlosť kontinuálneho zaostrovania je limitovaná najmä fotoaparátom. Protiidúca električka nie je problémom. Nepríjemné je neustále preostrovanie v hľadáčiku. Máte dojem, že nebude ostrá ani jedna fotografia, pritom vo výsledku si vedú objektív s fotoaparátom dobre. Takže je to hlavne nápor na nervy.
Okrem ZOO som objektív vyskúšal aj v mestskej zástavbe. U takto výkonného teleobjektívu sa na svet musíte pozerať inak. Ja už nejaký ten tréning mám a tak mi nerobí problém hľadať vhodné motívy. Pre veľmi úzky uhol záberu a veľké priblíženie to nie je typický objektív do mesta. Ak máte pozorné oko, nájdete množstvo neopozeraných kompozícií a motívov. Pri fotení na dlhšie vzdialenosti si treba dávať pozor na vzdušný opar a na chvenie vzduchu.
Ako ryba vo vode sa objektív cíti pri fotení detailov. Vďaka veľmi dobrej mierke zväčšenia sa ním dobre fotia kvety, väčší hmyz a drobné živočíchy. V tom je rovnako dobrý, ako pri fotení zvierat. Aj tu som ocenil vynikajúci stabilizátor, vďaka ktorému väčšinou nepotrebujete statív.
Veľmi dobré výsledky pri fotení detailov, ekvivalent zväčšenia je takmer 1:2.
V meste je väčšinou príliš dlhý, ale dokážete ním objaviť úplne nové pohľady.
Obrazová kvalita
Po krátkom porovnávaní sa venujme naplno testovanému objektívu.
M.Zuiko 300/4 PRO je objektív bez kompromisov. Vynikajúca obrazová kvalita je už pri clone f/4. Takže clonu nepotrebujete pre dosiahnutie vyššej kvality, ale ju používate len na ovplyvnenie hĺbky ostrosti. Tá je dvojnásobná, oproti ekvivalentu plnoformátového systému. To znamená, že ani kvôli hĺbke ostrosti nemusíte toľko cloniť. Výrobca tvrdí, že je to najostrejší objektív, ktorý ponúka a ja mu musím dať za pravdu. Je ešte o niečo ostrejší ako M.Zuiko 75/1,8 MSC. Pri kontrole prvých záberov som mal dojem, že mám v Lightroome prednastavené silnejšie doostrovanie.
Veža Dómu sv. Martina mi slúži na testovanie teleobjektívov. Ešte zo žiadneho som nemal tak dobre vykreslené pletivo.
Sférické skreslenie je zanedbateľné a ani ho netreba korigovať.
Vynikajúcu ostrosť som využil aj pri odšumovaní fotografií snímaných s vyššou citlivosťou. Mohol som odšumovať intenzívnejšie, ako u menej ostrých objektívov, pretože k degradácii jemných detailov dochádza o niečo neskôr.
Sférické skreslenie je takmer nulové, chromatická chyba nie je viditeľná, vinetácia pri otvorenej clone je veľmi malá. Výborná je antireflexná úprava. Vynikajúci je prenos kontrastu, vďaka ktorému sú farby živé. Viac nemám čo dodať, každé euro je zúžitkované. Nemusí vás trápiť žiadna chyba, nemusíte nič korigovať. Len si vychutnávate kvalitu.
Pri fotení na veľké vzdialenosti už často vidno nepriaznivé pôsobenie vzduchu, môžete to vidieť na viacerých fotografiách v galérii.
Upozornenie ku galérii: Okrem vplyvu vzduchu na ostrosť a kontrast, pri fotení na väčšie vzdialenosti, je znížená kvalita niektorých fotografií so ZOO, ktoré sú fotené cez sklo alebo pletivo a mreže. Fotiek je teraz o niečo viac ako zvyčajne. Na rovnakých motívoch som skúšal rôzne clony, aby ste mohli posúdiť ostrosť a bokeh.
Záver
M.Zuiko 300/4 PRO je najdrahším z objektívov Olympus. Je super. S kvalitou si nemusíte robiť starosti. Je to ale špecialista. Pevný superteleobjektív nie je univerzálny. Kto si ho kúpi, mal by vedieť prečo. Ekvivalent 600 mm ohniska je už dosť silné priblíženie. Využitie má najmä pri fotení zvierat. Nájde využitie aj v športe, ale tam sa uplatní skôr ohnisko okolo 300-400 mm. Objektív je veľmi dobrý na fotenie väčšieho hmyzu, akým sú vážky, motýle a pod.
Olympus ukazuje, že micro 4/3 systém má svoje veľké výhody. Veľmi náročným amatérom prináša možnosť fotografovať inak cenovo veľmi náročné žánre, s nepredstaviteľným komfortom. Výsledkom pritom môže byť profesionálna kvalita. Sú tu samozrejme obmedzenia dané potenciálom snímača. Za ťažkých svetelných podmienok sa ukáže rozdiel medzi M43 a FF. Riešenie od Olympusu však môže byť výborným štartom pre záujemcov o fotenie wildlife. Myslím, že dokonca môže tvoriť zálohu fotografa, ktorý už plnoformátovú výbavu má. Veď nie vždy treba ísť s kanónom na vrabce.
Rad profesionálnych objektívov je kompletný, pokrýva rozsah od 8 mm rybieho oka, až po 300 mm superteleobjektív.
M.Zuiko 300/4 PRO je špecialista. Kúpi si ho ten, kto vie presne na čo ho využije. Je to fenomenálny objektív a limitovaný je skôr fotoaparátom, na ktorý ho nasadíte. Stabilizácia obrazu je neuveriteľná. Ale to je aj ostrosť. Doteraz som nemal teleobjektív, ktorý mal ostrejšiu kresbu. "Na mou duši, na psí uši."
Tento objektív robí fotenie zvierat jednoduchším. Samozrejme nie je to to naj naj riešenie. Plnoformátová zrkadlovka a obrovský teleobjektív je bezkonkurenčný. Ale kto si to môže dovoliť? A kto to bude nosiť?
300-ka od Olympusu prináša to najjednoduchšie a relatívne lacné fotenie wildlife. Vďaka účinnej stabilizácii a dlhším expozičným časom sa prekvapivo dobre vyrovnáva s hendikepom menšieho snímača produkujúceho viac šumu pri vysokých citlivostiach. Pevná ohnisková dĺžka je predpokladom pre kvalitnú konštrukciu, zároveň však spôsobuje to, že objektív nie je univerzálny. Často je príliš dlhý a potrebujete značný odstup. Preto mu najlepšie sadne fotenie plachých alebo nebezpečných zvierat v divočine a fotenie malých zvierat. Najčastejšie to asi budú vtáky. Objektív ich miluje.
Ďalším spôsobom využitia je fotografovanie hmyzu. 600-kou na hmyz? Veru áno. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je len 1,4 m. U ekvivalentných 600 mm objektívov to býva viac. Mierka zväčšenia, ekvivalentná plnoformátu, je takmer 1:2 (0,48x). Ideálne na fotenie vážok a motýľov. Škoda, že ešte nie je sezóna. Zatiaľ som fotil len kvety bez ich návštevníkov.
Vo výbave budete potrebovať asi aj kratší univerzálnejší teleobjektív, ideálne M.Zuiko 40-150/2,8 PRO, najlepšie aj s telekonvertorom. Telekonvertor môžete skombinovať aj s testovanou 300-kou. Túto kombináciu som neskúšal, ale ešte budem mať príležitosť a o svoje dojmy i fotky sa s vami podelím.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm F4.0 IS PRO stojí 2 599€. Nie je to málo. Stojí však za každý cent z tejto sumy a od nás dostáva ocenenie Top redakcie ephoto.sk.