Rozsah objektívu je 50-200 mm, uhlom záberu je ekvivalentom plnoformátového objektívu 100-400, použitom na plnoformátovom fotoaparáte. Svetelnosť objektívu je premenlivá, od F2.8 po F4. Objektív teda nie je rovnako svetelný v celom rozsahu.
Rozsah objektívu je zaujímavý. Vďaka menšiemu snímaču môže byť objektív relatívne kompaktný a mať lepšiu svetelnosť, ako porovnateľné plnoformátové riešenie. Objektív má hmotnosť 655g a na výšku meria 13,2 cm. Pre porovnanie, Nikkor 80-400/4.5-5.6G VR II má hmotnosť 1570 g a na výšku meria 203 mm.
Porovnanie plnoformátovej zostavy s Micro 4/3 zostavou. Ekvivalentný rozsah objektívov je rovnaký.
Prvý dojem
Keď sa na mojom redakčnom stole objavila krabica s týmto objektívom, trochu ma zamrazilo. Bola veľká. Chvalabohu to bolo spôsobené len nehospodárnym balením. Rozmerná clona bola zabalená zvlášť, miesto toho, aby bola nasadená na objektíve v prepravnej polohe. Kovovú konštrukciu pocítite v ruke. Pôsobí robustne a je pomerne ťažký. Rozmerná clona je však plastová, i keď kvalitná, so zámkovým mechanizmom.
Veľkým plusom sú kompaktné rozmery a objektív nevyzerá nepatrične ani na menších fotoaparátoch.
Dizajn a konštrukcia
Dizajn objektívu je pre Leica objektívy radu DG typický. Jednoduchý a moderný, dáva vyniknúť kovovej konštrukcii tela objektívu. Jednoduchý valcovitý tubus je pri bajonete zúžený, aby sa vám zmestili prsty na grip. V prednej časti je ostriaci prstenec, za ním široký prstenec transfokácie. Na zúženej časti sú dva prepínače, prvý slúži na prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním, druhým sa aktivuje a deaktivuje činnosť optickej stabilizácie obrazu.
Veľká slnečná clona je súčasťou dodávky a nasadzuje sa pomocou bajonetu. Priemer filtrovej obruby je 67 mm.
Optická konštrukcia sa skladá z 21 šošoviek v 15 skupinách, nešetrilo sa na použití špeciálnych skiel. Šošovky sú pokryté vrstvou Nano Surface Coating. Objektív je utesnený proti striekajúcej vode a prachu, naviac je aj mrazuvzdorný.
Objektív je optimalizovaný pre video, clona je plynule nastaviteľná, aby pri zázname nedochádzalo k skokovitým zmenám expozície.
Priemer závitu pre filtre je 67 mm.
Na objektíve sú dva prepínače, prepínač AF/MF a prepínač činnosti optickej stabilizácie.
Vlastnosti |
Konštrukcia objektívu |
21 prvkov v 15 skupinách (2 asférické šošovky, 2 šošovky s ultra mimoriadne nízkym rozptylom (UED), 2 šošovky s mimoriadne nízkym rozptylom (ED), 1 šošovka s veľmi vysokým indexom lomu (UHR)) |
Nano vrstva |
Áno |
|
Úchyt |
Micro Four Thirds mount |
|
Optický stabilizátor obrazu |
Áno (POWER O.I.S.) |
|
Ohnisková vzdialenosť |
f = 50 – 200 mm (ekvivalent 35 mm fotoaparátu: 100 – 400 mm) |
|
Typ clony |
9 lamiel clony/kruhový tvar clony |
|
Maximálna clona |
F2,8 (širokouhlé snímanie) – F4,0 (teleobjektív) |
|
Minimálna clona |
F22 |
|
Minimálna ostriaca vzdialenosť |
0,75 m |
|
Maximálne zväčšenie |
Približne 0,25x/0,5x (ekvivalent 35 mm fotoaparátu) |
|
Všeobecne |
Priečny uhol pozerania |
24° (širokouhlá poloha) – 6,2° (teleobjektív) |
Odolnosť voči vplyvom počasia |
Odolnosť voči striekajúcej vode, prachu a mrazu* |
|
Veľkosť filtra |
φ67mm |
|
Max. priemer |
φ 76 mm |
|
Celková dĺžka |
Približne 132 mm (od konca objektívu po základňu bajonetu) |
|
Hmotnosť (oz) |
Približne 655 g (bez krytky objektívu, zadnej krytky objektívu a clony objektívu) |
|
Štandardné príslušenstvo |
Krytka objektívu, zadná krytka objektívu, clona objektívu, puzdro na uloženie objektívu |
|
Poznámka |
* Objektív podporuje túto funkciu v spolupráci s fotoaparátmi LUMIX odolnými voči striekajúcej vode, prachu a mrazu. |
|
Poznámka |
Výraz odolnosť voči striekajúcej vode sa používa na opis mimoriadnej úrovne ochrany, akú tento objektív ponúka pri vystavení minimálnemu množstvu vlhkosti, vody alebo prachu. |
|
Poznámka |
Odolnosť voči striekajúcej vode nezaručuje, že pri priamom kontakte objektívu s vodou nedôjde k poškodeniu. |
https://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/objektivy-lumix-g/h-es50200.html
Objektív v praxi
Na objektív tohto rozsahu som roky zvyknutý z FX zrkadlovky. Pre mňa je to objektív veľmi praktického rozsahu, ktorý má široké využitie. Fotil som s ním šport v exteriéri, reportáže, krajinu, architektonické detaily, zvieratá. Bral som ho so sebou vždy, keď som nepotreboval telezoom s konštantnou svetelnosťou F2.8.
Testovaný objektív je oproti plnoformátovému ekvivalentu menší, ľahší a má lepšiu svetelnosť. Je oveľa vhodnejší na cestovanie. V porovnaní s plnoformátom naviac poskytuje makro v mierke 1:2, čo rozširuje jeho využitie na fotenie väčšieho hmyzu, drobných živočíchov a kvetov.
Chvíľu som vlastnil Panasonic G 100-300. Nebol to zlý objektív, ale profesionálnu obrazovú kvalitu nedosahoval. Ak 50-200 preukáže, že je kvalitný, zaplnil by medzeru na trhu.
Objektív veľkosťou dobre pasuje k fotoaparátom, s ktorými som ho testoval. Zoomovací prstenec má akurátne tuhý chod a dobre padne do ruky. Predná časť objektívu sa pri zoomovaní vysúva, ale neotáča, čo uľahčuje použitie polarizačného filtra.
Viacerých určite zaujíma zmena svetelnosti v závislosti na ohniskovej dĺžke, ktorá určuje najnižšie použiteľné clonové číslo:
- 50 mm - f/2,8
- 70 mm - f/3.3
- 100 mm - f/3.6
- 150 mm - f/3.9
- 200 mm - f/4
Najširšie ohnisko 50 mm (EQ 100 mm).
Ohnisková dĺžka 88 mm (EQ 176 mm).
Najdlhšie ohnisko 200 mm (EQ 400 mm).
Fotografovať silným teleobjektívom v meste vám pomôže objaviť nové kompozície.
Vhodný je na snímanie architektonických detailov, umeleckých diel a pod.
Objektív týchto parametrov je vhodným štartom do sveta fotenia zvierat, či už v mestskom prostredí, alebo v prírode.
Zaostrovanie
Objektív som otestoval s fotoaparátmi Panasonic Lumix GF9 a Olympus OM-D E-M1 Mark II. Stále ma udivuje, ako je Panasonic G9 rýchly v ostrení a to bez fázovej detekcie. Olympus OM-D E-M1 Mark II je snáď ešte o chlp rýchlejší. Olympus som do testu vybral zámerne, pretože ak sa s ním objektív osvedčí, bude to dobrá správa pre užívateľov Olympusov. V ponuke tejto značky podobný objektív chýba.
Objektív zaostruje rýchlo s najnovšou generáciou fotoaparátov Panasonic i Olympus. Rýchlosť netreba riešiť, objektív nijako nelimituje potenciál výkonu obidvoch fotoaparátov, ktoré som použil.
Stabilizácia
V kombinácii s Panasonicom G9 som mohol využiť duálnu stabilizáciu obrazu. Tá je veľkým pomocníkom pri fotení, pretože oveľa menej musíte nastavovať vyššiu citlivosť, ktorá prináša nechcené zvýšenie úrovne šumu. Pri ekvivalentom 400 mm ohnisku bez stabilizácie, by sa malo fotografovať minimálne 1/400 s. Mne sa darilo aj na najdlhšom ohnisku fotiť časmi až do 1/25 s, to je účinnosť 5EV. S oporou a pri plnom sústredení by som limit posunul ešte k dlhším časom, okolo 1/10 s. Bez statívu som si zafotil aj v kostole, s nastaveným ISO 200.
185 mm (EQ 370 mm), 1/25 s. z ruky.
Close-Up
Minimálna ostriaca vzdialenosť je 75 cm od roviny snímača. Z tejto vzdialenosti, na ohnisku 200 mm, odfotíte objekt veľký necelých 7 cm. Tomu zodpovedá mierka zväčšenia 1:2 (plnoformátový ekvivalent). To dovoľuje fotiť pomerne veľké detaily kvetov, väčšieho hmyzu, drobných živočíchov atď. Vďaka slušnému odstupu živé tvory nevyplašíte, netienite si a pri úzkom uhle záberu viete veľmi dobre kontrolovať pozadie. Pri snímaní detailov príde vhod dvojnásobná hĺbka ostrosti v porovnaní s plnoformátovým systémom a aj špičková duálna stabilizácia obrazu (u kompatibilného fotoaparátu).
Objektív sa výborne hodí na fotografovanie detailov. Poskytuje mierku zväčšenia 1:2. To stačí na fotenie motýľov, vážok, žiab, kvetov atď.
Obrazová kvalita
Od objektívov Leica každý očakáva len najvyššiu obrazovú kvalitu. Po rokoch už viem, že nie každý Leica objektív je výnimočný. Vždy je to však záruka kvalitnej konštrukcie a minimálne výbornej obrazovej kvality.
Vďaka nanokryštáľovým antireflexným vrstvám som nemal problémy s odleskami, ani difúzovaním svetla. Prenos kontrastu je výborný.
Chyby, ako vinetácia a sférické skreslenie, sú korigované priamo vo fotoaparáte, aj pri formáte RAW, preto ich mieru neviem posúdiť. Výborné je korigovaná chromatická chyba
Pri Micro 4/3 fotoaparátoch sa odporúča cloniť do f/8, čo je ekvivalent plnoformátovej clony f/16. Pri vyšších clonových číslach sa začne prejavovať difrakcia. Vyskúšal som, kedy sa nepriaznivo podpíše na kvalite záberov snímaných týmto objektívom. Pri clone f/11 je obraz stále dostatočne ostrý, aj keď mierne mäkší ako pri f/8. Ak však potrebujete väčšiu hĺbku ostrosti, na f/11 môžete cloniť bez obáv. Vyššie už neodporúčam, aj keď ani pri f/16 nie sú fotografie nepoužiteľné.
Takmer v celom rozsahu je objektív výborný. Stred obrazu je vždy veľmi ostrý. Veľmi dobre sú na tom aj rohy a to aj pri otvorenej clone. Naplno tak môžete využiť lepšiu svetelnosť. Na najdlhšom ohnisku 200 mm sú ľavé rohy (pri ležatom formáte) viditeľne menej ostré a nepomôže ani pricloniť o niekoľko čísiel.
Fotografia snímaná na 200 mm. Objektív bol priclonený na f/8.
Bokeh
Pri fotení detailov produkuje objektív pekný hladký bokeh. Schopnosť pekne rozostriť pozadie sa zmenšuje s narastajúcim odstupom od fotografovaného objektu a do hry tu viac vstupuje členitosť a vzdialenosť pozadia. Je to dané dvojnásobnou hĺbkou ostrosti v porovnaní s plnoformátovým ekvivalentom.
Pri fotení detailov vie byť bokeh pekne hladký s výrazne rozostreným pozadím.
Pre dosiahnutie čo najkrajšieho bokehu treba použiť dlhšiu ohniskovú vzdialenosť. Vtedy dokážete hlavný objekt odčleniť od pozadia aj pri väčšej snímacej vzdialenosti.
Plusy a mínusy
+ kovová konštrukcia
+ utesnenie pred striekajúcou vodou a prachom, mrazuvzdornosť
+ kompaktné rozmery
+ optická stabilizácia obrazu
+ výborná optická kvalita takmer v celom rozsahu
+ makro 1:2
- cena
- na najdlhšom ohnisku neostrosť v rohoch
Záver
Panasonic 50-200mm f/2.8-4 ASPH LEICA DG Vario-Elmarit POWER O.I.S ma svojimi parametrami zaujal. Poznám sa a viem, že mi ekvivalent 200 mm objektívu nestačí. Som zvyknutý mať k dispozícii aspoň 400 mm ekvivalent. Veď práve s objektívom takýchto parametrov som nafotil Toskánsko. Vtedy som musel použiť objektív od Olympusu, navrhnutý ešte pre zrkadlovky. Výborný, ale veľký a ťažký, s pomalým zaostrovaním. Mať tak tento Panasonic, bolo by fotenie oveľa komfortnejšie. Odvtedy sa aj zlepšila kvalita fotoaparátov a zvýšila účinnosť stabilizácie. Dnes by radosť z fotenia bola dupľovaná.
Objektív takýchto parametrov používam aj pri reportážach, fotení architektonických detailov, športu v exteriéri, amatérskom wildlife, close-up fotografovaní.
Komu nepostačuje maximálne ohnisko 200 mm, môže použiť aj telekonvertor. V ponuke Panasonicu nájdete dva telekonvertory s faktorom 1,4 a 2x. Z 200 mm môžete mať až 400 mm (EQ 800 mm), pri svetelnosti F8.
Cena objektívu je vysoká, priemerne ho zoženiete za cca 1800€. Plnoformátové ekvivalenty nie sú lacnejšie, ak majú profesionálne spracovanie, ale aj tak je to veľa. To už začnete zvažovať, či nekúpiť objektív 100-400 alebo konkurenčný M.Zuiko 40-150/2,8 PRO s telekonvertorom, ktorý je lacnejší. Ak sa na cenu nebudem pozerať, tak je to objektív veľmi lákavých parametrov, pre široké použitie. Jeho veľkou prednosťou je kompaktnosť, pri veľmi slušnej svetelnosti. Objektív je profesionálne spracovaný a podporuje duálnu stabilizáciu.
Ďalším plusom je tiché a rýchle zaostrovanie, v kombinácii s fotoaparátom Panasonic, aj Olympus.
Celkový optický výkon objektívu je výborný a uspokojí vysoké nároky. Testovaný objektív vykazoval pri ohniskách okolo 200 mm optickú chybu, neostrosť v ľavom hornom a dolnom rohu. Bohužiaľ nepomáha ani priclonenie. Nie je to katastrofa, takto neostré rohy sú pri iných objektívov bežné, ale u Leica objektívov očakávame takmer dokonalosť. Vzhľadom na to, že sa chyba prejavuje len na jednej strane, verím, že sa jedná len o kusovú chybu mnou testovaného objektívu. Pri fotení detailov je táto konkrétna chyba nepodstatná. Pri krajinárskych a architektonických záberoch stačí stiahnuť zoom o pár milimetrov.