Zdražel a pribral tento dlho očakávaný profesionálny zoom štandardného rozsahu. Vyznačuje sa výbornou ostrosťou ale dobrý dojem z neho kazí výrazné sférické skreslenie a vinetácia.
Hneď na začiatku sa priznám, že k svojmu Nikonu D800E nemám žiaden zoom štandardného rozsahu. Ani jeden z ponuky Nikonu neuspokojil moje nároky na kvalitu. Radšej som vsadil na pevné objektívy a zoomy som si kúpil ultraširokouhlý a tele. Bude nový profi štandardný zoom konečne tak kvalitný, aby plne podporil špičkové senzory v zrkadlovkách Nikon a nebol len slušným kompromisom?
Prvý dojem
Už z obrázkov a zverejnenej špecifikácie bolo zrejmé, že objektív nie je žiaden drobček. Svojho predchodcu prerástol a aj pribral. To je v časoch, keď každý volá po menšej technike, krok opačným smerom. Len nedávno som vrátil nový AF-S 300/4E PF VR. Ten teleobjektív je menší i ľahší. Ak je nárast veľkosti i hmotnosti podmienený vylepšením optickej konštrukcie, privrú fotografi nad tým oko. Hlavne aby bol lepší.
Držím v ruke kus objektívu a musím pochváliť jeho dielenské spracovanie. Prvý dojem je rozhodne lepší ako u predchodcu.
Vľavo staršia verzia, vpravo novinka s optickou stabilizáciou obrazu.
Dizajn a konštrukcia
Objektív ešte viac pôsobí ako teleobjektív. Narástol do dĺžky, čím sa opticky zoštíhlil. Dva prstence sú od seba oddelené okienkom zaostrovacej vzdialenosti a prepínačmi AF a stabilizácie. Bližšie k fotoaparátu je široký prstenec zoomu. Chod je hladký, netreba vynakladať veľa sily. Pri zoomovaní sa vysúva predná časť, ktorá tak mení svoju polohu oproti slnečnej clone, ktorá je namontovaná na vonkajšom tubuse. Clona je robustná s poistkou.
Dostatočne široký je i prstenec manuálneho zaostrovanie. Zaostrovanie je vnútorné, predný člen sa pri zaostrovaní neotáča. Nepoteší nárast priemeru filtrovej obruby, pre Nikon neštandardných 82 mm. Kovový bajonet je samozrejme vybavený tesnením.
Porovnanie optickej konštrukcie obidvoch verzií.
Poďme teraz rozlúštiť skratky v označení objektívu. Objektív je určený pre DSLR Nikon, prednostne formátu FX, no plne kompatibilný je aj s DX zrkadlovkami, kde je nutné prepočítať ohniskovú dĺžku faktorom orezu 1,5x. Rozsah ohnísk je 24-70 mm (DX 36-105mm), čiže od pomerne širokouhlého ohniska po krátke tele. Svetelnosť F2,8 je konštantná v celom rozsahu.
AF-S - objektív je vybavený tichým ultrazvukovým zaostrovaním
E - elektromagnetická clona pre vyrovnanú expozíciu počas sériových záberov a vo videu
ED - použitie optických prvkov s nízkou disperziou svetla
VR - optická stabilizácia obrazu
Zabudnúť nesmiem na veľké N, signalizujúce použitie nanokryštálových antireflexných vrstiev. Predný a zadný člen je naviac ošetrený fluórovou vrstvou odpudzujúcou vodu, prach a nečistoty.
Technická špecifikácia:
- Ohnisková vzdialenosť: 24 – 70 mm
- Svetelnosť objektívu: f/2,8
- Najvyššie clonové číslo: f/22
- Konštrukcia objektívu: 20 prvkov v 16 skupinách (vrátane 2 optických prvkov zo skla ED, 1 asférického optického prvku zo skla ED, 3 asférických optických prvkov a 1 optického prvku s vysokým indexom lomu (HRI), optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a s fluórovou vrstvou)
- Obrazový uhol: Filmové jednooké zrkadlovky a digitálne jednooké zrkadlovky formátu FX od spoločnosti Nikon: 84° – 34°20'. Digitálne jednooké zrkadlovky formátu DX od spoločnosti Nikon: 61° – 22°50'
- Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: ohnisková vzdialenosť 35 – 50 mm: 0,38 m od obrazovej roviny. Ohniskové vzdialenosti 24, 28, 70 mm: 0,41 m od obrazovej roviny
- Maximálny reprodukčný pomer: 0,28×
- Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
- Priemer filtrového závitu: 82 mm
- Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): približne 88,0 × 154,5 mm
- Hmotnosť: približne 1 070 g
- Dodávané príslušenstvo: 82-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-82, bajonetová slnečná clona objektívu HB-74, zadný kryt objektívu LF-4, polomäkké puzdro CL-M3
Kompletné informácie nájdete tu.
Objektív v praxi
K testovaniu tohto objektívu pristupujem ako k maľbe na čisté plátno. Jeho predchodcu som skúšal už dávno a tak ich neviem priamo porovnať. To určite zaujíma majiteľov staršej verzie, ale bohužiaľ…
Na testovanie som si vyžiadal aj najnovší profi model zrkadlovky, vynikajúci Nikon D810. Na stole mi leží moja D800E s nasadeným AF-S 80-400 a veru nie je to až taký veľký rozdiel. No keď sa to tak zoberie, profík je na veľké objektívy zvyknutý. Vďaka väčšej dĺžke objektív dobre padne do dlane podpornej ruky.
Zaostrovanie
Neviem ako rýchlo zaostruje predchodca, ale tento je bleskový v celom rozsahu a to aj pri fotení zblízka. Už dávno som nepracoval s tak rýchlou zostavou. Palec hore!
Stabilizácia
Stabilizácia obrazu má dva režimy: Normal a Action. Predchodca stabilizovaný nebol, preto túto inováciu možno brať ako veľké plus nového modelu. Na 70 mm ohnisku som bez stabilizátora zvládal udržať 1/30 s. Pomáhali mi v tom mäkký chod zrkadla a uzávierky Nikonu D810.
So zapnutou stabilizáciou som sa dostal na 1/10 s. Len veľmi mierne rozostrené boli fotografie na 1/5 s. Mnoho amatérov by ich považovalo za ostré. 1/2 sekunda však už bola pridlhá. Aj na širokouhlom konci bol limitný čas 1/10 s., pričom 1/5 s. bola stále dostatočne ostrá.
Makro
Myslím, že dostačujúca je schopnosť fotiť detaily. Napr. pri svadbách si nemusíte brať makroobjektív, aby ste nafotili obrúčky alebo detaily torty. O objektív v brašni menej.
Zväčšenie objektívu je približne 1:4, to už postačuje na to, aby ste kvôli detailom nemuseli zakaždým vyťahovať makroobjektív.
Skreslenie
Prakticky v celom rozsahu nenájdete miesto, kde je objektív lineárny. Na 24 mm je sférické skreslenie výrazne súdkovité, 28 mm je prelomové ohnisko na ktorom sa skreslenie preklopí na poduškovité. Až do 70 mm je pomerne výrazné. Pokiaľ použijete softvérovú korekciu skreslenia, prídete o pekných pár milimetrov, najmä na 24 mm ohnisku. A to je zlé, pretože prichádzate o uhol záberu. Nezabudnite, že objektív stojí takmer 2400 € a vy ste si zaplatili aj práve za rozsah ohnísk.
Veľmi výrazné súdkovité skreslenie na 24 mm.
Aj uprostred rozsahu na 52 mm je skreslenie výrazné.
Poduškovité skreslenie na 70 mm.
Vinetácia
Na 24 a 28 mm ohniskách je vinetácia pomerne malá. Zvyšuje sa od cca 35 mm, kde je potrebné pre jej potlačenie pricloniť na f/5,6. Výraznejšia je aj okolo ohniska 50 mm, stačí pricloniť na f/3,5 a takmer zmizne. Na 70 mm ohnisku musíte pricloniť až na f/5,6.
Veľmi výrazná vinetácia na ohnisku 70 mm pri plne otvorenej clone f/2,8.
Vinetácia nezmizne ani po priclonení na f/8.
Antireflexná úprava a korekcia chromatickej chyby
Šošovky sú vybavené nanokryštálovými antireflexnými vrstvami. Ani to však slniečku nezabránilo, aby v priamom alebo šikmom svetle nevytváralo reflexy.
Od nanokryštálových vrstiev som očakával lepšiu antireflexnú úpravu.
Výborne je korigovaná chromatická chyba. Objavuje sa len na najširšom ohnisku, smerom ku krajom obrazu.
Na dverách vľavo je vidno chromatickú chybu (ohnisková dĺžka 24 mm).
Ostrosť
V celom rozsahu je ostrosť objektívu nadpriemerná. Pri plnom odclonení je v extrémnych rohoch horšia, v rozsahu 24-30 mm, ale k výraznejšej degradácii detailov nedochádza. Od 35 mm je dobrá až do 70 mm. Pri širších ohniskách odporúčam mierne pricloniť, na stredných a dlhších smelo využite naplno svetelnosť objektívu.
Plný potenciál objektívu sa prejaví po priclonení. Najlepšie výsledky dáva od f/5,6 po f/11. To sa vyrovná aj mnohým pevným sklám. Cloniť odporúčam do f/13. Od f/16 už vidno neblahý vplyv difrakcie.
Silnou stránkou objektívu je jeho výborná ostrosť.
Bokeh
Objektív s týmito parametrami dokáže na plnoformátovom fotoaparáte slušne rozostriť pozadie a to nielen pri fotografii detailov. Dobre poslúži aj pri reportážnom portrétovaní. Aj keď ho v bokehu predčí každý f1,8 pevný objektív, ktorých je v ponuke Nikonu niekoľko, nemá sa za čo hanbiť. Bokeh je príjemný aj keď to nie je žiaden “bokeh monster”.
Univerzálnosť objektívu tkvie aj v schopnosti dostatočne rozostriť pozadie pri fotení portrétov.
Pri detailnom zábere je bokeh ukážkový.
Z objektívu mám rozporuplné dojmy. Na výlete do Shlosshofu sa vyznamenal. Priclonený je super ostrý a keď skreslenie nemá čo deformovať, je spokojnosť maximálna. 36Mpx a veľký dynamický rozsah snímača Nikonu D810 sú využité naplno. Medzi všetkou tou parádou potom o to viac “svietia” fotografie, kde sú línie výrazne deformované sférickým skreslením. Nepríjemná je aj výrazná vinetácia, ktorá spôsobuje, že niekedy máte (pri otvorenej clone) fotografie výrazne podexponované (cca 1 a1/4 EV). Týka sa to dlhších ohnísk 60-70 mm. Reálne tu svetelnosť vtedy nie je F2,8, ale skôr F4.
Plusy a mínusy
+ rýchlosť zaostrovania
+ spracovanie
+ ostrosť
+ stabilizácia obrazu
+ univerzálnosť
- výrazné sférické skreslenie prakticky v celom rozsahu
- 82 mm priemer filtra
- vinetácia
- cena
- rozmery a hmotnosť
Záver
Nikonu sa podarilo urobiť veľmi ostrý zoom. Ak je ostrosť vašou prioritou, budete viac než spokojní. Spokojní budete aj ak vám nevadí softvérová korekcia chýb objektívu. Ak však chcete všetko tip-top, pretože ste za to riadne zaplatili, ďalšie vlastnosti objektívu budú pre vás skôr sklamaním.
Výrazná je vinetácia, ktorá ma ale trápi najmenej. Tá sa dá potlačiť priclonením alebo bezproblémovo eliminovať softvérovo. Horšie je to so sférickým skreslením, ktoré keď skorigujete, prídete o cenné milimetre ohniskovej dĺžky. Sklamaný som aj z citlivosti na vznik reflexov.
Po mechanickej stránke nemám čo vytknúť a z rýchlosti zaostrovania som nadšený, stabilizácia je funkčná a prispieva k lepším úžitkovým vlastnostiam objektívu.
Aj keď mám voči objektívu niekoľko výhrad, celkovo ho hodnotím veľmi dobre. Pretože keď pozriem na fotky vidím výbornú ostrosť a chyby, ktoré sa dajú korigovať. Reportážny fotografi, pre ktorých je tento objektív najmä určený, skreslenie a vinetáciu príliš riešiť nebudú.
Inak sa na objektív budú pozerať pokročilí amatéri a poloprofesionáli, ktorí by s ním chceli fotiť krajinu a architektúru. To je aj môj prípad. Sklamanie začína tým, že objektív pribral a narástol, roky používaný štandardný priemer filtra narástol zo 77 na 82 mm. To znamená nákup ďalších, tých najdrahších filtrov. Priam odstrašujúca je cena, odporúčaná je takmer 2 400 €! Starší model stojí cca 1600 €. Za 2 400 € môžete mať pevné svetelné objektívy pokrývajúce celý rozsah 24-70 mm, napr. AF-S 24/1,8G (cca 800 €) + AF-S 35/1,8G (cca 520 €) + AF-S 50/1,8G (cca 200 €) + AF-S 85/1,8G (cca 480 €) = cca 2000€. Pridajte 200 € a máte aj AF-S 20/1,8G. A Nikonu bude nakoniec jedno, za čo svoje peniaze miniete.
Napriek mnohým výhradám som sa rozhodol udeliť objektívu ocenenie Tip redakcie, pre všetkých reportážnych, svadobných a eventových fotografov.