Hore

Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR

Najsvetelnejší objektív pre fotoaparáty Fujifilm X ide bojovať s konkurenciou z vlastných radov. Je nárast svetelnosti a schopnosť výraznejšie rozostriť pozadie adekvátna vyššej cene? Nebudú prekážať väčšie rozmery a vyššia hmotnosť?

Fujifilm stavil na APS-C formát. A samozrejme na retro a filmové profily. Väčšine užívateľov vôbec nevadí, že to nie je plný formát. Ale priznajme si to, každý niekedy chce plnoformátový vzhľad fotografií. APS-C od Fuji ma faktor orezu 1,5x. Neznamená to len 1,5x menší uhol záberu pri danej ohniskovej dĺžke, ale aj 1,5x väčšiu hĺbku ostrosti. Ak sa chcete vyrovnať plnému formátu s malou hĺbkou ostrosti, jedinou cestou sú svetelnejšie objektívy. Veľmi populárny je objektív Fujinon XF 56/1,2 R. Uhlom záberu a minimálnou hĺbkou ostrosti je ekvivalentom k plnoformátovému 85 mm F1,8. To je u plného formátu amatérsky portrétny objektív. Teraz tu máme novinku, ktorá posúva možnosti APS-C ďalej. Nový objektív Fujinon XF 50 mm F1.0 R je uhlom záberu a minimálnou hĺbkou ostrosti ekvivalentom k plnoformátovému objektívu 76 mm F1,5. To sa dostávame do profi kategórie, blízko objektívu 85 mm F1,4. Je to prvý objektív na svete pre bezzrkadlovky s AF a svetelnosťou F1,0.





Filtrová obruba má priemer 77 mm.


Clona je nastaviteľná po 1/3 EV v rozsahu F/1,0 až f/16.


Objektív je utesnený.

Špecifikácia

Fujinon XF 50 mm F1.0 R WR je portrétny objektív pre fotoaparáty Fujifilm radu X. Parametrovo blízky populárnemu objektívu Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a často je a bude s ním porovnávaný. Majú podobný uhol záberu a rozdiel vo svetelnosti nie je ani 1/3 EV. Fyzicky je medzi nimi ale veľký rozdiel. Je až neuveriteľné, ako malé zlepšenie svetelnosti vplýva na veľkosť a hmotnosť.

Zaujímavosťou je, že predný člen je konkávny. Je to zvláštny pocit, keď čistíte šošovku ako misku. Fujifilm oproti 56-ke zmenil rozsah rotácie zaostrovacieho prstenca. U 56-ky je to 740°, u 50-ky je to len 120°. XF50mmF1.0 má zaostrovací prstenec, ktorý je osemkrát presnejší, ako ktorýkoľvek predchádzajúci objektív XF. Novinka má naviac 9-lamelovú clonu.

Konštrukcia objektívu je kovová a písmena WR v označení naznačujú utesnenie proti prachu a vode.


Schéma optickej sústavy.



Porovnanie parametrov Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a Fujinon XF 50 mm F1.0 R WR:


Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR

Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR

ohnisková dĺžka

56 mm (135EQ=85 mm)

50 mm (135EQ=76 mm)

uhol záberu

28,5°

31,7°

svetelnosť

F1,2

F1,0

optická sústava

12 prvkov v 9 skupinách (1 asferický, 2 ED)

11 prvkov v 8 skupinách (1 asferický, 2 ED)

konštrukcia clony

7-lamelová s kruhovým otvorom

9-lamelová s kruhovým otvorom

rozsah clony

f/1,2-f/16

f/1,0-f/16

minimálna zaostrovacia vzdialenosť

0,7 m

0,7 m

priemer filtra

62 mm

77 mm

hmotnosť

405 g

845 g

rozmery

73,2 x 69,7 mm

103,5 x 87 mm


Neviem z akých dôvodov, nie je tento objektív na slovenských, ale ani na globálnych stránkach Fujifilmu. Nájdete ho len na špecializovaných stránkach https://fujifilm-x.com/sk-sk/products/lenses/xf50mmf1-r-wr/




Objektív v praxi

Objektív je riadne bacuľatý, ale veľkosť je stále v norme. Musí byť ale nasadený na profesionálnom tele, najlepšie aj s gripom. Rýchlosť zaostrovania je porovnateľná s Fujinon XF 56/1,2 R WR. Aj keď je optika celkovo väčšia a ťažšia, rýchlosť zaostrovania tým netrpí, pretože motorček posúva ľahšie zadné skupiny.

Čo pocítite, je 2x väčšia hmotnosť (405g vs. 845g). Veľmi by som prijal, keby mal clonový prstenec zámok alebo tuhší chod. Ťažký objektív musíte podopierať ľavou rukou a pri tom si nechtiac často prestavíte clonu.

Vysoká svetelnosť má význam nielen pri fotení s malou hĺbkou ostrosti, ale aj pri fotení za zlých svetelných podmienok. Už Fujinon XF 56/1,2 R WR je nadpriemerne svetelný. Proti nemu je novinka svetelnejšia nepatrne, o necelú 1/3 EV. Ale ak ju porovnáme napr. s XF 50/2 R, tak tu je rozdiel vo svetelnosti 2EV. To už je veľký rozdiel. Môže to rozhodovať napríklad o tom, či so svadby donesiete použiteľné zábery pri ISO 6400, alebo odpad pri ISO 25 600. Pri fotení pohybu to pri zhodnej citlivosti môže znamenať rozdiel v časoch napr. 1/250 (pri f/2,0) a 1/1000 (pri f/1,0).

Príbehy fotografov:

https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-kurako-yalan-x-xf50mmf1-0-r-wr/

https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-doruk-seymen-x-xf50mmf1-0-r-wr/

https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-knut-koivisto-x-xf50mmf1-0-r-wr/

Obrazová kvalita

Fujifilm používa softvérovú korekciu niektorých chýb objektívov priamo v RAW. Ťažko sa tak dozvieme, aká je chromatická chyba, vinetácia a sférické skreslenie. Posudzovať tak môžeme kresbu a bokeh. Všetkých isto zaujíma, ako si vedie v porovnaní s Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a Fujinon XF 90 mm F2 R WR.

Samozrejme som na “plnú dieru” fotil aj vtedy, kedy by som inak priclonil. To kvôli hľadaniu limitov použitia. Rovnako to robím vždy. Nebojte sa, v galérii nájdete série fotiek, odclonených aj mierne priclonených.

Charakter kresby bude vyhovovať tým, čo chcú analógovejší vzhľad. Kresba je mierne mäkšia, ale nemožno tu hovoriť o neostrosti. Skôr akoby ste fotili cez jemný filmársky difúzny filter. Objektív má jedinečný charakter, ktorý nemusí oceniť každý. Kto chce detailné póry, vrásky, ostro vykreslené chlpy a vlasy, bude musieť fotografie viac doostriť, alebo zvýšiť mikrokontrast pomocou Clarity, alebo ešte lepšie Texture. Pri fotení detailného portrétu na f/1,0 je hĺbka ostrosti veľmi malá a ľahko zle zaostríte. Stačí 1 až 2 milimetre a ste mimo. Ani pri presnom zaostrení nie je objektív tak ostrý, ako 56-ka a 90-ka.


Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR, f/1,0. Hranová ostrosť je o máličko horšia ako u 56-ky. Kto ju vyžaduje, musí použiť ľahký sharpening naviac.


Pre porovnanie Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR pri f/1,2.


Fujinon XF 90/2 R WR má v mieste zaostrenia väčšiu hĺbku ostrosti. Hrozí tu menšie riziko zlého zaostrenia.

Skúmať, ako je objektív ostrý na stredných a vyšších hodnotách clony, nemá príliš význam. Nikto si ho nekúpi kvôli fotografovaniu motívov s veľkou hĺbkou ostrosti. Pár záberov takéhoto typu som ale urobil. Objektív vie byť aj pekne ostrý aj odclonený, ak zväčšite vzdialenosť. Prekvapujúco sú pekne ostré aj najkrajnejšie rohy. Po priclonení nie je čo riešiť.


Tento motív by ste na F/1,0 určite nefotili. Je ale prekvapujúce, že aj v rohoch je slušná kresba. Stred obrazu je výborný.

Vďaka 9-lamelovej clone a o niečo lepšej svetelnosti i inej optickej sústave, poskytuje 50-ka o niečo krajší a hladší bokeh, ako 56-ka. Napomáha mu aj to, že pre rovnaký záber musíte byť o kúsok bližšie. Bokehové krúžky smerom ku krajom menia tvar na “mačacie oči”. Ťažšie sa bokeh porovnáva s 90-kou. Tá má už citeľne horšiu svetelnosť, ale je takmer dvojnásobne dlhšia, uhol záberu je takmer polovičný. Za istých situácií vie lepšie rozostriť pozadie.


Bokehové krúžky smerom ku krajom menia tvar na “mačacie oči”.

Záver

Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR je ukážkou schopnosti Fujifilmu vyrobiť objektív s vysokou svetelnosťou. Schopnosťou rozostriť pozadie sa vyrovná plnoformátovým profesionálnym zostavám a stiera tak rozdiel medzi FF a APS-C. Väčšina potenciálnych kupcov si bude klásť otázku, či stojí za to si priplatiť 600€, oproti XF 56 mm F1,2 R WR a nosiť objektív dvojnásobnej hmotnosti.

Novinka má lepší bokeh, ale aj 56-ka má krásny bokeh. Svetelnosť je lepšia o necelú 1/3 EV, čo je len nepatrná výhoda pri fotení za zlých svetelných podmienok. Kto je šporovlivý a počúva hlas rozumu, dá prednosť lacnejšiemu objektívu. 56-ka je naviac ostrejšia, aspoň pri porovnaní objektívov, ktoré som testoval. Kto chce maximum pre Fujifilm X, z hľadiska bokehu a svetelnosti, priplatí si na Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR. Za 600€ naviac toho dostane relatívne málo. Bohužiaľ platí, že od určitej svetelnosti stojí jej zlepšenie viac, ako je praktická hodnota zlepšenia. Objektív sa ostrosťou nevyrovná ani Fujinonu XF 90/2 R WR, ktorý je mojim osobným portrétovým favoritom u Fujifilmu. Či inklinujete k ohnisku 50, 56 alebo 90, je na vás. Pre niekoho je 90-ka už príliš dlhá.


Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR má niečo do seba.

Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR je najsvetelnejší AF objektív pre Fujifilm X fotoaparáty a žiaden iný výrobca APS-C fotoaparátov nemá v portfóliu ekvivalentný AF objektív. Cena je vysoká, ale stále prijateľná pre profesionálneho fotografa. Väčšie rozmery a vyššia hmotnosť nie sú až tak hrozné, ak nie ste priaznivcom “štamprlíkov” so svetelnosťou F2. Ak hľadáte na fotografiách ostrosť, poskytnú ju 56-ka a 90-ka, ak jedinečný charakter a krajší bokeh, tak 50-ka. Je to objektív pre fotografov, ktorí vedia čo chcú a nie pre tých, ktorí viac čítajú porovnávacie recenzie a menej sa venujú samotnému foteniu.

Záverom chcem poďakovať Ekaterine, Petrovi a Katke a ujovi Tiborovi z Obchodu v múzeu, že mi ochotne zapózovali.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sharkyyy
2020-12-21 09:09:13
Rozdiel medzi F1.2 a F1 nie je necelá 1/3 EV ale dobra 1/2 EV.
 
robertondrejovic
2020-12-21 09:51:17
Moje obľúbené ohnisko na portréty je 85mm u FF a 50mm u APS -C. Vidím že rozdiel medzi f1,8 čo vlastním a f1 je podstatný hlavne pri záberoch od pása a na celú postavu sa mi to veľmi páči . Pri celej tvári je hĺbka ostrosti s f1 na môj vkus už veľmi malá , no pricloniť sa dá vždy. Ale čo budem vypisovať parádny kus skla ,ale značku preto meniť nebudem s Nikonom už dožijem.
 
fatality
2020-12-21 13:35:12
príspevok od: robertondrejovic
Moje obľúbené ohnisko na portréty je 85mm u FF a 50mm u APS -C. Vidím že rozdiel medzi f1,8 čo vlastním a f1 je podstatný hlavne pri záberoch od pása a na celú postavu sa mi to veľmi páči . Pri celej tvári je hĺbka ostrosti s f1 na môj vkus už veľmi malá , no pricloniť sa dá vždy. Ale čo budem vypisovať parádny kus skla ,ale značku preto meniť nebudem s Nikonom už dožijem.
na f1 je fajn,ze to moze byt f1 f1.2 f1.4 f1.8 .. atd ..viac skiel v jednom.. ..
ale aj tak je pre mna rozdiel vystupu tak maly a cenovy a hmotnostny tak velky,
ze mi bude urcite nafurt stacit 56/1.2.. ..
a keby som chcel fakt max. jemnost bokehu,tak si kupim 56/1.2 APO..
stale bude lahsi,mensi a lacnejsi.. ..
 
marcus_labeo
2020-12-22 09:11:00
Je fajn, že Fuji testuje hranice možného a ide mimo vychodených koľají. Tento objektív je tak hlavne dôkazom toho, že aj s APSC sa dá fotiť a dosiahnuť vizuál fullframu. Argument v prospech FF, že rozmazanie pozadia ako so svetelným f1,4 sklom sa na APSC nedá dosiahnuť tak týmto padá. Súčasne tým preukazuje náskok APSC oproti M4/3, ktorého najsvetelnejšie sklá sú s f1,2 (t.j. ekvivalent FF 2,4).
Z praktického hľadiska to ale vidím tak ako kolega fatality, t.j. málokto si priplatí mastnú sumu oproti už tak vysokosvetelnému sklu 56mm f1,2. To je parametrami príliš blízko k 50mm f1,0 na to, aby to racionálne opodstatnilo veľkosť, rozmery a cenu svetelnejšieho skla. Takže rovnako ako väčšina Fujistov zostávam pri 56ke, ktorá je na malá, ľahká a cenovo dostupná.
 
blahoslav J B Art
2020-12-22 09:56:39
Väčšina Fujistov teraz nakupuje lacný svetelný Viltrox 56mm/1.4
 
fatality
2020-12-22 11:10:39
príspevok od: marcus_labeo
Je fajn, že Fuji testuje hranice možného a ide mimo vychodených koľají. Tento objektív je tak hlavne dôkazom toho, že aj s APSC sa dá fotiť a dosiahnuť vizuál fullframu. Argument v prospech FF, že rozmazanie pozadia ako so svetelným f1,4 sklom sa na APSC nedá dosiahnuť tak týmto padá. Súčasne tým preukazuje náskok APSC oproti M4/3, ktorého najsvetelnejšie sklá sú s f1,2 (t.j. ekvivalent FF 2,4).
Z praktického hľadiska to ale vidím tak ako kolega fatality, t.j. málokto si priplatí mastnú sumu oproti už tak vysokosvetelnému sklu 56mm f1,2. To je parametrami príliš blízko k 50mm f1,0 na to, aby to racionálne opodstatnilo veľkosť, rozmery a cenu svetelnejšieho skla. Takže rovnako ako väčšina Fujistov zostávam pri 56ke, ktorá je na malá, ľahká a cenovo dostupná.
..a uz by energiu mohli zacat obracat smerom k prepracovaniu starsich skiel.. ..
rychlejsie ostrenie,tichsie motorceky,u niektorych zlepsit aj opticky dizajn..
lebo portfolio apsc skiel maju sice paradne,ale niektore su na dnesnu
dobu(najma v tych vyssie uvedenych parametroch) dost zastarale..
 
marcus_labeo
2020-12-22 12:07:44
príspevok od: fatality
..a uz by energiu mohli zacat obracat smerom k prepracovaniu starsich skiel.. ..
rychlejsie ostrenie,tichsie motorceky,u niektorych zlepsit aj opticky dizajn..
lebo portfolio apsc skiel maju sice paradne,ale niektore su na dnesnu
dobu(najma v tych vyssie uvedenych parametroch) dost zastarale..
Tak si už zjavne dlho u Fuji a zabudol si, s akými dizajnami skiel sa pracovalo pri DSLR. Tam sú dodnes sklá z 90. rokov bežné, teda z filmových čias, resp. sklá z počiatkov digitálu robené v dobách tak 8 MPx. Takže mne všetky Fuji sklá prídu ako veľmi moderné. Ale v zásade súhlasím, to porfólio už je tak komplexné, že netreba hľadať nové a nové medzery a skôr sa sústrediť na prepracovanie existujúcich skiel. Ostatne nedávno predstavili vynovený širokáč 10-24mm, takže možno najbližšia cesta bude práve druhá generácia existujúcich skiel.
Ja sa aktuálne vytešujem z novej 16-80ky, ktorá mi po dlllllhom putovaní z eglobalu včera dorazila. Tak si ju dám pod stromček.
 
fatality
2020-12-23 18:06:26
príspevok od: marcus_labeo
Tak si už zjavne dlho u Fuji a zabudol si, s akými dizajnami skiel sa pracovalo pri DSLR. Tam sú dodnes sklá z 90. rokov bežné, teda z filmových čias, resp. sklá z počiatkov digitálu robené v dobách tak 8 MPx. Takže mne všetky Fuji sklá prídu ako veľmi moderné. Ale v zásade súhlasím, to porfólio už je tak komplexné, že netreba hľadať nové a nové medzery a skôr sa sústrediť na prepracovanie existujúcich skiel. Ostatne nedávno predstavili vynovený širokáč 10-24mm, takže možno najbližšia cesta bude práve druhá generácia existujúcich skiel.
Ja sa aktuálne vytešujem z novej 16-80ky, ktorá mi po dlllllhom putovaní z eglobalu včera dorazila. Tak si ju dám pod stromček.
tak myslim ze Canon,Nikon sypali mark II,III jedna radost..Pentax asi nie,nemam prehlad..
ide najma o rychlost prvych skiel..to boli de facto zaciatky fuji v tejto sfere a je to vidiet..
opticky su dobre ale rychlostne zaostavaju za konkurenciou..a najma v tejto dobe,ked je uz fuji af
fakt rychly su ony najslabsim clankom pri ostreni..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia