Nikon má pre DSLR v ponuke dva základné objektívy s ohniskovou dĺžkou 50 mm. AF-S 50/1,4G nie je zlý, ale ani to nie je objektív, nad ktorým by fotografi roztúžene vzdychali. Už dávno ho mal nahradiť nejaký novší a lepší objektív. Lacnejší AF-S 50/1,8G je možno od neho aj opticky lepší, ale stále to nie je vyslovene špičkový objektív. Nikoňáci si tak museli počkať na poriadny záklaďák až do konca minulého roku.
Svetelnosť nového objektívu je F1,8, čo ho radí skôr do amatérskej kategórie. Pritom je to profesionálne vyrobený objektív, čo sa prejavuje aj na cene. Je väčší, ako sme u objektívov týchto parametrov zvyknutí. To je daň za vysokú optickú kvalitu. Ak má mať objektív pre FF fotoaparát špičkový obraz aj v rohoch pri otvorenej clone, inak to nejde.
Zväčšenie priemeru bajonetu a skrátenie vzdialenosti bajonetu od snímača umožnilo navrhnúť novú generáciu objektívov, akým je aj testovaná päťdesiatka.
Špecifikácia
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S je základný objektív pre plnoformátové bezzrkadlovky Nikon s Z-bajonetom. Patrí do radu S-line, čo je prémiový rad objektívov. Je rovnako kvalitne utesnený, ako fotoaparáty Z6 a Z7. Svetelnosť je F1,8. Automatické zaostrovanie je poháňané krokovým motorčekom a je vnútorné. Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť je 40 cm. Optická sústava sa skladá z 12 prvkov v 9 skupinách, pričom 2 prvky sú typu ED a 2 asférické. Na šošovkách nechýbajú osvedčené antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat. 9-lamelová clona s kruhovým otvorom je ovládaná z fotoaparátu. Priemer závitu pre filter je 62 mm. V cene je tvarovaná plastová slnečná clona.
Schéma optickej konštrukcie objektívu.
Objektív je utesnený a patrí do prémiového radu S-line.
Typ |
Bajonet radu Z od spoločnosti Nikon |
Formát |
FX/35 mm |
Ohnisková vzdialenosť |
50 mm |
Svetelnosť objektívu |
f/1,8 |
Najvyššie clonové číslo |
f/16 |
Konštrukcia objektívu |
12 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 prvkov zo skla ED, 2 asférických prvkov a prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat) |
Obrazový uhol |
Formát FX: 47°, formát DX: 31°30' |
Zaostrovací systém |
Vnútorné zaostrovanie |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť |
0,4 m |
Počet lamiel clony |
9 (okrúhly otvor clony) |
Povrchová úprava |
Antireflexná vrstva Nano Crystal Coat |
Priemer filtrového závitu |
62 mm (P = 0,75 mm) |
Priemer × dĺžka |
Približne 76 mm (maximálny priemer) × 86,5 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu) |
Hmotnosť |
Približne 415 g |
Automatické zaostrovanie |
Áno |
Vnútorné zaostrovanie |
Áno |
Zaostrovanie |
Automatické, manuálne |
Dodávané príslušenstvo |
62-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-62B, zadný kryt objektívu LF-N1, bajonetová slnečná clona HB-90, puzdro na objektív CL-C1 |
https://imaging.nikon.com/lineup/lens/z-mount/z_50mmf18s/
Objektív v praxi
Doteraz som na mojom Nikone Z7 používal len štandardný zoom 24-70 mm, inak tiež výborný objektív. Ale až s pevnou svetelnou päťdesiatkou sa fotoaparát prejaví naplno. Hľadáčik akoby dostal upgrade, pretože do systému prichádza viac svetla a naviac už v ňom vidíte efekt malej hĺbky ostrosti. Začína zužitkovanie plného potenciálu plnoformátového snímača v relatívne malom tele.
Dizajn objektívu je jednoduchý a na obrázkoch pôsobí lacným dojmom. Nenechajte sa však oklamať. Objektív je z najvyššieho radu S-line, čiže je vyrobený z kvalitných materiálov a utesnený proti prachu a vode. Fluórová vrstva na prednom optickom člene odpudzuje nečistoty a kvapaliny.
Zaostrovanie zabezpečuje krokový motorček, ktorý je takmer úplne tichý. V úplnom tichu ho však máličko počuť. Zaostrovanie je rýchle, aj keď nie bleskové. Dobrá svetelnosť pomáha pri zaostrovaní za horších svetelných podmienok. S mojou Z7 nebol problém zaostriť aj takmer v úplnej tme.
Veľkosťou je objektív akurátny k veľkosti fotoaparátu. Mne vyhovuje, lebo dobre padne do opornej ruky. Široký vrúbkovaný prstenec manuálneho zaostrovania funguje motoricky, takže nie je priamo prepojený so zaostrovaním. Na objektíve chýba (nie mne) stupnica zaostrenej vzdialenosti. V hľadáčiku je, ale len orientačná. Pri manuálnom zaostrovaní vám viac pomôže peaking level, signalizácia zaostrenia a lupa.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 40 cm, merané od roviny snímača. Z tejto vzdialenosti dokáže objektív zachytiť objekt dlhý cca 21 cm (na šírku záberu), čo je mierka zväčšenia približne 1:6.
Detail z najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 40 cm.
Obrazová kvalita
Nikon, ale vlastne aj jeho najväčší konkurent Canon, si dávajú záležať, aby ich objektívy pre nové systémy boli nadpriemerne kvalitné. Veď nechcú riskovať a pochovať ich hneď na začiatku. Platí to aj pre testovaný objektív. Nikon v Z systéme používa vnútornú korekciu chýb objektívov, takže niektoré v RAW konvertore neuvidíte. Určite je to minimálne korekcia sférického skreslenia, pretože priamky sú priam vzorovo rovné.
Pri plne otvorenej clone objektív viditeľne vinetuje, ale je to plynulý prechod od krajov smerom do stredu, takže záber vyzerá skôr ako mierne podexponovaný. Po miernom priclonení sa vinetácia vytratí.
Výborná je antireflexná úprava objektívu, ktorý na tvorbu prasiatok nepresvedčí ani slnko priamo v zábere. Nanokryštáľové vrstvy sa podpísali aj na výbornom prenose kontrastu. Malá chromatická aberácia sa prejavuje v najkrajnejších rohoch a ľahučko ju potlačíte v RAW konvertore.
Dostávame sa k tomu hlavnému, ku kresbe. Objektív som testoval na Nikone Z7 z rozlíšením takmer 46 Mpx. Ten kresbu dôkladne preverí. Objektív je výborný aj plne odclonený. Pri portrétovaní sú zreteľne vykreslené mihalnice i detaily dúhovky a vy tak môžete využiť maximálne možné rozostrenie pozadia. Kresba v rohoch je samozrejme mäkšia, ale detaily tam nájdete. Ak vám záleží na kresbe v extrémnych rohoch, pricloňte aspoň na f/2,8. Najlepšiu kresbu poskytuje objektív v rozsahu clôn f/4 - f/5,6. Prekvapujúco dobrá je kresba na najvyššej clone f/16, takže difrakcie sa báť nemusíte a využijete celý clonový rozsah.
Porovnanie MTF grafov rôznych základných objektívov, Nikon Z 50/1,8 S z porovnania odchádza ako víťaz.
Izzino a jeho Izzi Pub mi dobre poslúžili pri otestovaní ostrosti a bokehu.
Detail z hornej fotografie. Clona f/1,8.
Bokeh objektívu zodpovedá jeho parametrom. Vie byť pekne hladký pri fotení zblízka. Bodové zdroje svetla sa rozostria do krúžkov v strede a smerom ku krajom menia tvar na mačacie oči. Prechod medzi rovinou ostrosti a rozostrenými časťami obrazu je plynulý, nedochádza tu k tzv. kulisovému efektu. Ako sa na záklaďák pre FF fotoaparáty patrí, s malou hĺbkou ostrosti sa pekne vyhráte a estetická kvalita bokehu vás uspokojí. Do kategórie “bokeh monster” ale objektív nepatrí, na to nemá dostatočné parametre a tým schopnosť ešte viac rozostriť pozadie.
V galérii nájdete viacero záberov pre posúdenie bokehu v rôznom prostredí.
Záver
Nikon NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S bezpochyby splnil to, čo som od neho očakával. Je kvalitne vyrobený, vďaka čomu aj s fotoaparátom odolá nepriaznivým poveternostným vplyvom. Prakticky nemá žiadnu slabinu a tak ho môžete využívať naplno, v celom rozsahu nastavenia clony. Na bezzrkadlovkách zaostruje presne, backfocus a frontfocus vás nebudú trápiť. Pri portrétovaní môžete otvoriť clonu naplno a využiť maximálne rozostrenie pozadia. Ostrosť je výborná a keď potrebujete ostré aj rohy, stačí mierne pricloniť. Zároveň musím dodať, že toto je základný objektív so svetelnosťou F1,8 a zázrak sa nestal, nie je to cenovo dostupný “bokeh monster”. Pripravovaný Nocton určite nebude pre každého, očakáva sa príšerne vysoká cena a naviac bude mať manuálne zaostrovanie. Svetelnejšieho základného objektívu sa dočkáme v roku 2020, kedy má prísť na trh päťdesiatka so svetelnosťou F1,2. Úlohu špeciálneho portrétneho objektívu si zoberie na starosti Z 85/1,8 S, ktorý bude predstavený už tento rok.
Ak mám niečo vytknúť, tak ak sa Nikon rozhodol používať na objektívoch programovateľný prstenec, mal by ho dávať na všetky.
Nikon NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S je dôstojným základným objektívom pre bezzrkadlovky Nikon Z a investíciu doň nebudete ľutovať. Odporúčaná maloobchodná cena je 629€, ale u Nikon Profipartnerov ho kúpite aktuálne za 499€ a to je už zaujímavé cena za tak výborný objektív.