Hore

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3

Najnovší objektív od Olympusu je veľkorozsahovým transfokátorom kategórie travelzoom.

Je určený pre tých, ktorí chcú jediný objektív s veľkým rozsahom ohniskových dĺžok. Tento objektív túto požiadavku spĺňa. Veď má 16,6-násobný optický zoom. Najširšie ohnisko 12 mm je ekvivalentom plnoformátového 24 mm objektívu, čo je už slušné širokouhlé ohnisko, využiteľné pri fotení krajiny, architektúry a interiérov. Na najdlhšom ohnisku 200 mm je objektív ekvivalentom plnoformátového objektívu 400 mm. To už sa dostávame do kategórie superteleobjektívov.

Aby sa udržali prijateľné rozmery, je svetelnosť na dlhšom konci podpriemerných f/6,3. Horšiu svetelnosť v mnohých situáciách kompenzuje účinná stabilizácia implementovaná do fotoaparátov OM-D a PEN. Objektív vlastnú stabilizáciu obrazu nemá.

Objektív patrí do základnej kategórie objektívov Olympus určených pre amatérov. Nie je to však žiadny "bakeliťák". Konštrukcia je solídna, aj keď využíva plasty. Bajonet je kovový a objektív je utesnený proti prachu a striekajúcej vode a naviac je aj mrazu vzdorný. Vďaka tomu vás nezradí za horších poveternostných podmienok.

Novinka dizajnovo kopíruje objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 14-150/4.0-5.6 II. Je to vlastne jeho nástupca s väčším rozsahom. Ten sa ale podpísal na väčších rozmeroch a vyššej hmotnosti.

Špecifikácia

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3 je objektív s MFT bajonetom, určený pre Micro 4/3 CSC fotoaparáty a kamery Olympus, Panasonic a iné. 16,6-násobný optický zoom má rozsah 12-200 mm (EQ=24-400 mm). Uhol záberu je 84 - 6,2°. Svetelnosť je premenlivá F3.5-6.3. Konštrukcia je odolná proti prachu a vode, odoláva mrazu do -10°C. Automatické zaostrovanie zabezpečuje MSC motorček, optimalizovaná pre foto aj video. Optická konštrukcia sa skladá zo 16 členov v 11 skupinách (3 asférické, 2 ED, 2 HR, 2 SED, 1 Super HR). Antireflexné vrstvy sú typu ZERO (ZUIKO Extra-low Reflection Optical). Clona s kruhovým otvorom je tvorená siedmimi lamelami. Priemer filtra je 72 m. Rozmery objektívu sú 77,5 x 99,7 mm, hmotnosť je 455g.


Čiastočný rez objektívom.


Schéma optickej konštrukcie, použitých je veľa špeciálnych optických členov.


Objektív je utesnený proti prachu a striekajúcej vode.

bajonet

Micro 4/3

ohnisková vzdialenosť

12 - 200 mm

svetelnosť

F3.5-6.3

priemer filtra

72 mm

obrazový stabilizátor

nie

počet lamiel clony

7-lamelová s kruhovým otvorom

konštrukcia

16 členov v 11 skupinách (2 ED členy, 3 asférické členy, 2 HR členy, 1 Super HR člen), ZERO coating antireflexné vrstvy

min. zaost. vzdialenosť

22 cm

slnečná clona

LH-76B

odolnosť voči prachu a vlhkosti

áno

rozmery

77,5 x 99,7 mm

hmotnosť

455 g


https://www.olympus.sk/site/cs/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko/m_zuiko_digital_12_200
mm_f3563/index.html

Objektív v praxi

Aj pri veľkom rozsahu je objektív dostatočne kompaktný, takže ani na menšej bezzrkadlovke OM-D E-M10 Mark III nepôsobí, že sa k nej nehodí. Hmotnosť je príjemných 455 gramov. Ak chcete menší fotoaparát s porovnateľným rozsahom, musí to byť kompakt s malým čipom. Takáto zostava je vlastne ekvivalentom ultrazoomom, samozrejme s lepšou obrazovou kvalitou, vďaka väčšiemu snímaču.

V prednej časti objektívu, za modrým dekoračným pásikom, je prstenec manuálneho zaostrovania s elektronický prenosom. Prstenec zoomu je široký s príjemným vrúbkovaním. Predná časť objektívu sa pri zaostrovaní neotáča, čo umožňuje pohodlne pracovať s otočnými filtrami. Priemer filtrovej obruby je 72 mm. Pri vyzoomovaní na maximálnu ohniskovú dĺžku sa vysunie predný tubus a dĺžku objektívu približne zdvojnásobí. Chod zoomu je pomerne plynulý a až na konci ide o niečo tuhšie. Zaostrovanie objektívu je rýchle, pri testovaní som nemal pocit, že by ma obmedzovala a mohol som sa sústrediť na samotné fotenie.


Porovnanie výsuvu objektívu na najkratšom a najdlhšom ohnisku.


Vľavo 12-200 mm, vpravo 14-150 mm.

Olympus má v ponuke objektív s rozsahom 14-150 mm (EQ= 28-300 mm), ktorý doteraz dobre spĺňal úlohu univerzálneho zoomu, nahradzujúceho dva zoomové objektívy (štandardný + tele). Ak mu niečo chýba, tak je to širší uhol záberu. Nový objektív má praktickejšie ohnisko 12 mm, čo je v praxi pomerne veľký rozdiel, uhol, záberu je 84°, oproti 75° u 14 mm ohniska. Naviac pridáva k 150 mm ďalších 50. Priblíženie na 200 mm ohnisku je porovnateľné s ďalekohľadom zväčšujúcim 8x. Rekordný rozsah je lákavý a v praxi je komfortné môcť prezoomovať so širokouhlého ohniska na pomerne výkonné tele, bez nutnosti meniť objektív. Fotografovi to dáva širšie možnosti pri komponovaní a hraní sa s perspektívou. Výsledkom sú pestrejšie zábery.


Všetky zábery sú snímané z jedného miesta a demonštrujú veľký rozsah objektívu.


3km vzdialený Slovnaft, ohnisková dĺžka 200 mm. Tu na kvalitu už pôsobí aj vlniaci sa teplý vzduch.


Teleobjektív vám umožní vyhrať sa s plochou perspektívou a objaviť voľným okom nevidené súvislosti.

Svetelnosť začína na f/3,5, zoomovaním sa rýchlo zhoršuje. Na 45 mm je to už f/5,6 a na 70 mm dokonca f/6,1. V telerozsahu je tak objektív celkovo menej svetelný. Na najdlhšom ohnisku je svetelnosť f/6,3, čo by pred pár rokmi znamenalo, že s objektívom sa dá fotiť len za pekného počasia. Alebo používať statív, či vyššiu citlivosť sprevádzanú nepríjemným šumom. Určite to nie je objektív do zlých svetelných podmienok. Pokrok v stabilizácii, kde Olympus hrá prvé husle, umožňuje používať takéto objektívy aj za horších svetelných podmienok.

Účinnosť stabilizácie som otestoval s fotoaparátom Olympus OM-D E-M10 Mark III. Je to základný model radu OM-D, ktorý ani nemá najúčinnejšiu stabilizáciu obrazu pohybom snímača, “len” 4 EV.  Schopnosť udržať fotoaparát bez otrasov závisí aj na konkrétnom užívateľovi. Mne sa darilo na najdlhšom ohnisku udržať 1/15 s. bez problémov a slušnú úspešnosť som mal aj pri 1/5 s. To dovoľuje kompenzovať hendikep horšej svetelnosti a fotiť so základným ISO aj za horších svetelných podmienok. Pri testovaní som ale využil Auto ISO tak, akoby to robila väčšina amatérov. Máte tak možnosť posúdiť, aký šum 16 Mpx Olympus produkuje a či sa spoliehať na bezpečie kratších časoch, alebo staviť na stabilizáciu a nižší šum.

Na najširšom ohnisku objektív zaostruje od 10 cm, na najdlhšom od 50 cm. Pomer zväčšenia je ekvivalentom 0,46x, čo je takmer 1:2. Objektív tak dobre poslúži pri fotení detailov, akými sú kvety, motýle, drobné živočíchy atď.


0,46x zväčšenie vám umožní fotografovať detaily kvetov, väčší hmyz, drobné živočíchy.

Obrazová kvalita

Univerzálne transfokátory bývajú väčšinou kompromisné, čo sa týka optickej kvality. Česť výnimkám ako je vynikajúci Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO, ktorý je jediný objektív veľkého rozsahu, ktorý vyhovie aj profesionálnym nárokom. V lepšom prípade sú kvalitatívne priemerné a často podpriemerné. Výrobcovia ale vedia, prečo ich ponúkajú. Medzi fotografmi je početná skupina nenáročných, ktorí viac hľadia na rozsah objektívu, ako na jeho kvalitu.

Testoval som M.Zuiko 14-150/4-5,6 II, dokonca som ho použil v niekoľkých častiach fotoškoly (Prvé fotenie I., II. a III.). Pre amatérske potreby je to slušný objektív, bude taká aj novinka?

Ja som objektív testoval s fotoaparátom OM-D E-M5 Mark II Limited, ktorý má 16 Mpx LiveMOS snímač. Olympusy už dlhšie používajú korekciu chýb objektívov aj v RAW formáte. Nerobím si ilúzie a pri takomto rozsahu bude softvérových zásahov do spracovania obrazu asi viac. Dôležitý je však výsledok a použiteľnosť záberov.

Olympus má korekciu chýb objektívov priamo v RAW, takže užívateľ rieši len ostrosť, bokeh, prenos kontrastu a odolnosť proti vzniku reflexov.

Na najširšom ohnisku 12 mm sa kresba mení vzhľadom na zaostrenú vzdialenosť. Objektív si veľmi dobre vedie, ak zaostrujete na niekoľko metrov. Vtedy je kresba veľmi dobrá aj v rohoch. Pri zaostrení na väčšie vzdialenosti sú okraje mierne neostré aj po priclonení a objavuje sa tu jemná chromatická chyba. Na ohnisku 25 mm objektív prekvapuje výbornou ostrosťou až do rohov. Po priclonení je ostrý takmer ako prime objektív. Takmer rovnako dobre si vedie aj na 45 mm.


Na širších ohniskách je ostrosť výborná. Najlepšia je okolo 25 mm.

Okolo ohniska 75 mm sa ukazuje výraznejšie neostrá ľavá horná časť, pritom kresba v strede je veľmi dobrá. Aj tu sa nedostatok prejavuje najmä pri zaostrení na väčšie vzdialenosti. Pri zomovaní na dlhšie ohniská sa  neostrosť v ľavej hornej časti zmenšuje, ale kresba sa celkovo zmäkčuje. Nepomáha ani objektív pricloniť. Pri otvorenej clone sa tu prejavuje aj výraznejšia vinetácia, s ktorou si neporadí ani vstavaná korekcia, treba ju korigovať dodatočne v RAW konvertore.


Pri tlači do formátu A3 (cca 30x40 cm) nepostrehnete, že objektív na dlhších ohniskách už nemá tak dobrú kresbu. Tu na ohnisku 75 mm je ľavá časť výrazne neostrejšia, ako zvyšok fotky.


Vinetácia na ohnisku 200 mm pri otvorenej clone  f/6,3.

Na širších ohniskách objektív uspokojí aj náročnejších, ale po prejdení do zóny tele klesne výkon na priemer setových objektívov. Zázrak sa nekoná. Mám dokonca pocit, že objektív je “náladový” a za rovnakých podmienok niekedy nafotí slušne a inokedy nie.

Aj pri fotoaparátoch s menším, alebo malým snímačom, sa dá účinne rozostriť pozadie, ak použijete teleobjektív. Vzhľadom na parametre objektívu musím pochváliť bokeh. Čakal som riadne rozbitý bokeh pri členitejšom pozadí, ale opak je pravdou. Pri starostlivom výbere pozadia vie byť bokeh aj zamatovo hladký.


Pri fotení detailov a starostlivom výbere pozadia vie objektív prekvapiť pekným hladkým bokehom.


Na väčších ohniskových dĺžkach 100-200 mm viete pozadie rozostriť tak, aby fotografovaný objekt vynikol. Svetelnému portrétnemu objektívu sa to však nevyrovná.

Šošovky sú vybavené antireflexnými vrstvami typu ZERO. Tie zabezpečujú dobrý prenos kontrastu, aj v protisvetle. Pri silnom zdroji svetla priamo v obraze sa občas objavia menšie reflexy.




Vzniku reflexov sa úplne nevyhnete, ale viac budú robiť problémy reflexy na snímači, typické pre bezzrkadlovky.

Záver

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3 je objektívom s najväčším optickým rozsahom, ktorý na systémový fotoaparát môžete zohnať. Poskytuje ekvivalent 24-400 mm, čo je 16,6-násobný zoom, v pomerne malom balení. Naviac ponúka slušnú schopnosť zachytiť detaily v mierke takmer 1:2. Na jednej strane je dostatočne širokouhlý pre fotenie krajiny, architektúry a interiérov, na druhej zasahuje do oblasti superteleobjektívov.



Objektív v kombinácii s malou bezzrkadlovkou tvorí veľmi univerzálnu zostavu na prechádzky do mesta a prírody, na bicykel, dovolenku, cestovanie. Zvláda aj portrét a fotografovanie detailov. Nepôsobí nepatrične ani na menších modeloch radu OM-D E-M10.

Testovanie tohto objektívu môžem rozdeliť na dve fázy. Tou prvou bolo fotografovanie v teréne. Bolo príjemné môcť meniť ohniskovú dĺžku v tak veľkom rozsahu. V jednom momente fotiť širokouhlo a za okamih urobiť detail výkonným teleobjektívom. Výrazne sa to podpísalo na pestrosti záberov. Fotenie som si skutočne užil.

V druhej fáze som upravoval a hodnotil fotografie. Objektív je zaradený do líniového radu Premium. Tomu zodpovedá solídne spracovanie a kompletné utesnenie. Obrazová kvalita však v kategórii Premium nie je. Náročnejšieho fotografa neuspokojí celkový výkon z hľadiska ostrosti. Nie je to ale katastrofa, ktorá by ho radila medzi odpad, akým je napr. Tamron 16-300 mm. Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200mm F3.5-6.3 je vhodný pre fotografov, ktorí chcú veľký praktický rozsah objektívu na fotoaparáte, kde sa môžu naplno vyhrať s expozíciou a inými nastaveniami, ale fotografie publikujú hlavne na internete. Nechcú pritom meniť objektívy, zároveň však vyžadujú veľký optický rozsah. Priemerný výkon z hľadiska kresby sa na fotografiách neprejaví, ak nebudete tlačiť fotografie väčšie ako formát A3 (cca 30x40 cm).

Odporúčaná MOC je 899,- €. Nie je to málo. Objektív však ponúka kvalitné spracovanie a v prvom rade rekordný rozsah. Škoda len, že sa potvrdila predtucha kompromisnej optickej kvality a objektív neprekonal štandard takéhoto typu objektívov.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia