Hore

Nikon 1 NIKKOR 32/1,2

Že sa Nikon pustí do vývoja takto svetelného objektívu čakal len málokto. Ešte prekvapujúcejšie, že to nie je objektív pre DSLR, ale pre CSC fotoaparáty Nikon formátu CX (1” snímač). Objektív profesionálnych parametrov pre rodinne zamerané fotoaparáty? Nikon pre svoje zrkadlovky ani nemá takýto objektív s automatickým zaostrovaním so svetelnosťou f/1,2. Neviem, či vôbec k niektorému CSC fotoaparátu AF objektív s takouto svetelnosťou vyrábajú?


Nikon 1, systém, na ktorý sme si pomaly už zvykli. 1” snímač má svoje výhody aj nevýhody. Čo sa fotoaparátom s menším snímačom najviac vyčíta, je malá možnosť kreatívne pracovať s hĺbkou ostrosti. Nikon 1 32/1,2  je vďaka vysokej svetelnosti objektívom, ktorý prácu s malou hĺbkou ostrosti prináša. Uvidíme nakoľko účinne.

Dizajn a konštrukcia

Dúfam, že sa z Nikonu nikto neurazí, ale dizajn objektívu mi pripomína niektoré objektívy Canon, konkrétne EF 50/1,0L USM a EF 85/1,2L USM. Nejde však o kopírovanie, dôvod je čisto praktický. Všetky tieto objektívy majú veľký priemer a keby na konci neboli zúžené, nezmestia sa pod hranol, v našom prípade vstavaný blesk fotoaparátu. Telo objektívu je kovové, rovnako aj bajonet. Hmotnosť 235 g je na takto malý objektív pomerne veľká, čo naznačuje, že na materiáloch sa nešetrilo.

Keďže sa jedná o objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou je jeho dizajn jednoduchý. Ako prvý z objektívov pre Nikon 1 systém má zaostrovací prstenec. K objektívu je dodávaná účinná slnečná clona s bajonetovým úchytom. K prémiovému objektívu by viac pristala clona kovová a nie plastová. Nami testovaný kus bol v čiernej farbe. Farba je pololesklá, na rozdiel od matného prevedenia Nikonu 1 V2.


Objektív v čiernom pololesklom prevedení.


Strieborné prevedenie. 

Krytka má vnútorné západky, ale sú pomerne blízko k okraju. Ak nemáte za sebou dva semestre chirurgie, bude sa vám s ňou manipulovať obtiažne a niekedy radšej budete najprv dávať dole slnečnú clonu. Predný člen je pomerne hlboko zapustený, a tak je dobre chránený pred znečistením alebo poškodením. Priemer filtrovej obruby je 52 mm.


Schéma optickej sústavy. 

Ohnisková dĺžka objektívu je 32 mm. Uhol záberu zodpovedá objektívu 86,4 mm kinofilmového formátu. To je typické portrétne ohnisko. Optickú sústavu tvorí deväť šošoviek v siedmych skupinách. Zaostrovanie je vnútorné, prakticky bezhlučné. Predná obruba sa pri zaostrovaní neotáča. Objektív nie je vybavený optickou stabilizáciou. Zato ako prvý 1 Nikkor má Nano Crystal Coating antireflexnú úpravu, ktorú majú len špičkové objektívy Nikon pre DSLR. Možno je to predzvesť toho, že do Nikon 1 systému pribudnú ďalšie prémiové objektívy.

Špecifikácia:

Typ: Objektív s bajonetom Nikon 1
Ohnisková vzdialenosť: 32 mm
Svetelnosť objektívu: f/1,2
Najvyššie clonové číslo: f/16
Konštrukcia objektívu: 9 prvkov v 7 skupinách
Obrazový uhol: 28°
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,45 m od obrazovej roviny
Počet lamiel clony: 7
Clona: plne automatická
Priemer filtra: 52 mm
Rozmery: 65,5 x 47 mm
Hmotnosť: cca 235 g

Prax

Objektív som testoval na vrcholnom modeli Nikon 1 V2. S touto kombináciou sa mi pracovalo dobre. Fotoaparát má výrazne tvarovanú rukoväť, vďaka čomu sa dobre drží. Má aj elektronický hľadáčik. Pri fotografovaní s clonami f/1,2-2 nestačil, pri slnečnom počasí, rozsah uzávierky do 1/4000 s. K objektívu by bolo potrebné dokúpiť filter ND8, alebo aspoň polarizačný filter.

Ostrosť objektívu je pri clone f/1,2 dobrá a rýchlo sa začne zlepšovať už od f/1,4. Optimálne je ale nastaviť clonu od f/2,8, do f/7,1 kedy je ostrosť najlepšia a zlepší sa aj prenos kontrastu. Vzhľadom na menší snímač je hĺbka ostrosti aj pri stredných clonových číslach veľká a nemá zmysel pokúšať difrakciu pri maximálnych clonových číslach.

Výborne je korigovaná chromatická chyba, ktorá je slabo viditeľná pri nízkych clonových číslach, už po miernom priclonení sa stráca. Objektív prakticky nevinetuje. Sférické skreslenie je mierne súdkovité a na väčšine fotografií ho ani nepostrehnete. Vďaka nanokryštálovej antireflexnej úprave je objektív nadpriemerne odolný voči vzniku reflexov či ghostingu. Vyskej odolnosti na bočné svetlo napomáha aj zapustený predný člen a účinná slnečná clona.

Vás ale určite najviac zaujíma bokeh - miera a kvalita rozostrenia pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Objektív s touto svetelnosťou a uhlom záberu by na digitálnej zrkadlovke s APS-C alebo Full Frame snímačom robil “bokehové orgie”. Nie však na 1” snímači. Pri detailných záberoch sa s malou hĺbkou ostrosti vyhráte, zábava ale končí na 2-3 metroch od fotografovaného objektu. Tam už ani fantastická svetelnosť f/1,2 zázraky robiť nedokáže.


Nanokryštálové antireflexné vrstvy odvádzajú vynikajúcu prácu. Odolnosť na vznik reflexov je nadpriemerná.


Objektív je vhodný aj na fotografovanie architektúry a krajiny. Po priclonení je ostrosť výborná od stredu až do rohov.


Plne odclonený (f/1,2) má objektív mäkšiu kresbu. Viac mi ale vadí, že pri ISO 400 šum narúša inak pekný bokeh.


Aby sa pozadie výraznejšie rozostrilo, musí byť pomerne ďaleko od fotografovaného objektu.


Tu na výraznejšie “odpichnutie” reklamného štítu nestačí ani clona f/1,2. Pri tejto clone je pozorovateľná malá chromatická chyba, ktorá po priclonení prakticky zmizne.


Detail z minimálne zaostrovacej vzdialenosti. 

Asi hlavným dôvodom, prečo si niekto tento objektív kúpi, bude fotografovanie portrétov. Preto som ho odskúšal pri fotografovaní kolegu Timoteja. V galérii nájdete fotografie celej postavy, polodetaily, ale aj detail z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti.


Pri takomto portréte je bokeh pekný. Takýto typ portrétu sadne objektívu najlepšie.


Výrez pri 100% zväčšení. Kresba pri clone f/1,4 je dobrá, jednotlivé mihalnice sú dobre separované. Problémom posudzovania ostrosti tohto objektívu je, že je prebíjaná všadeprítomným šumom aj na najnižšej hodnote ISO 160.



Záver

Neviem, čo si mám o tomto objektíve myslieť. Technicky krásny kúsok, ktorý mi ale príde tak trochu zbytočný. Ak sa povie vysokosvetelný objektív, napadnú vás dva benefity: malá hĺbka ostrosti a možnosť fotografovať za nízkej hladiny svetla bez statívu či blesku.

Nikon 1 32/1,2 prináša do systému Nikon 1 možnosť výraznejšej práce s hĺbkou ostrosti, než tomu bolo doteraz. 1” snímač ale spoľahlivo potláča potenciál objektívu. Tak ako môžete pracovať s malou hĺbkou ostrosti s týmto fotoaparátom, dokážu fotoaparáty s Micro 4/3 alebo APS-C snímačom aj so setovým objektívom. Ten je nepomerne lacnejší. Na nich by objektív so svetelnosťou f/1,2 doslova vyrážal dych neprekonateľným bokehom. Tu tomu tak nie je. V situáciách, kedy som chcel využiť malú hĺbku ostrosti za horších svetelných podmienok, mi moje úsilie kazil šum. Nikon 1 V2 šumí dosť. Už pri ISO 400 je to rušivé.

Na môj vkus podáva duo fotoaparát+objektív málo muziky. Nikon D3100 s objektívom AF-S 50/1,8G dokáže onakvejšie veci a to ani nie je o veľa väčší, nehovoriac o podstatne priaznivejšej cene.

Ak ste fanúšikom systému Nikon 1 a peniaze vám nerobia problém, je 32/1,2 objektívom z najlepších.
Naviac možno k luxusnejšej výbave oceníte aj štýlové kožené puzdro špeciálne navrhnuté módnym domom J. W. Andersona. V limitovanej edícii sa bude predávať len 400 puzdier a to v štyroch farebných kombináciách – čierna, biela, modrá a oranžová. Predávať sa budú on-line v limitovanom čase v obchode Nikon Store.



Možno po prečítaní recenzie budú viacerí prekvapení, že objektívu udeľujeme ocenenie Top redakcie. Lenže objektív je skutočne výborný a nemôže za to, že jeho potenciál nie je naplno využitý kvôli možnostiam danými obrazovým výstupom snímača a jeho veľkosťou.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
viking81
2013-07-25 06:43:58
len dve poznamky...Nikon D3100 s objektivom AF-S 50 F/1,8 G a nie f/1,5 G....a druha....naozaj vymente modelku to uz len tak just for fun inak suhlasim, ze takto svetelne sklo je pre tak maly snimac trochu zbytocne...jedine plus vidim v tom, ze tam kde moze ist Nikon 1 s touto 35-kou na ISO400, by musel so setakom ist snad aj na ISO 6400...a ked sumi uz teraz, nechcem vidiet co by sa dialo so setakom (samozrejme za predpokladu, ze sa dany motiv neda fotit zo stativu
 
bobo222
2013-07-25 07:08:28
Objektív so sveteľnosťou 1,2 a autofocusom oznámil panasonic pre m4/3. Mal by to byť 42,5/1,2. Počítam ale, že cena bude ukrutná...
Potom sú tam aj všelijaké tie cosiny a podobne s 0,95 bez AF, ale to je také niečo, no bez komentára....
Zlatý olympus 45/1,8.
 
bobo222
2013-07-25 07:10:59
P.S. Ten 100% výrez oka ma mierne povedané vydesil. Ak je toto maximum, tak poteš koště....
 
martinX34
2013-07-25 09:36:52
Ak by Nikon dal do NIkon 1 fotakov snimac zo Sony RX100, mohlo by ist o zaujimavy doplnok k zrkadlovke (hlavne pre vlastnikov Nikon zrkadloviek, ktori by mohli s adapterom pouzivat svoje objektivy).
 
marcus_labeo
2013-07-25 09:56:21
Ad: "Tak ako môžete pracovať s malou hĺbkou ostrosti s týmto fotoaparátom, dokážu fotoaparáty s Micro 4/3 alebo APS-C snímačom aj so setovým objektívom."
Naozaj? Lebo ekvivalentná svetelnosť tohto objektívu pre FF je f3,2, čo pre APS-C znamená f2,2 a pre M4/3 f 1,6, teda seťáky pre APSC a M4/3 s f3,5-5,6 rozhodne nedokážu také rozostrenie.
 
marcus_labeo
2013-07-25 09:59:05
Len pre presnosť: DOF pri APSC (crop 1,5), 55mm a f5,6 (typický seťák na dlhom konci) a vzdialenosti objektu 3 metre je 67 cm.
Pri 4/3 senzore (crop 2), 42mm a f5,6 je to 87 cm.
1" senzor (crop 2,7) s 32mm a f1,2 má HO len 23 cm.
 
marcus_labeo
2013-07-25 10:05:15
Inak tento drahý supersvetelný objektív naozaj pre malý CSC nemá veľký zmysel. Ako primerane svetelný kompromis za oveľa lepšiu cenu vidím objektív 18,5mm s f1,8, ktorý sa dá kúpiť za výborných 180 eur (na rozdiel od 800 eur za testovanú 32ku).
 
JohnNewton
2013-07-25 10:06:54
príspevok od: marcus_labeo
Ad: "Tak ako môžete pracovať s malou hĺbkou ostrosti s týmto fotoaparátom, dokážu fotoaparáty s Micro 4/3 alebo APS-C snímačom aj so setovým objektívom."
Naozaj? Lebo ekvivalentná svetelnosť tohto objektívu pre FF je f3,2, čo pre APS-C znamená f2,2 a pre M4/3 f 1,6, teda seťáky pre APSC a M4/3 s f3,5-5,6 rozhodne nedokážu také rozostrenie.
A veru bratu, pravdu Ty máš, sklo si pozornosť zaslúži, obdobná svetelnosť je na APSC predsa len drahšie riešenie.
 
Miro Bartánus
2013-07-25 10:27:16
Veľmi rád by som videl porovnanie s tejto 32ky s Nikon 35mm f/1.8G DX s FT-1 adaptérom. Ak by mala redakcia záujem ochotne zapožičiam, kontaktujte ma.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-07-25 10:45:21
Uz viackrat tu bolo polemizovane s mojimi nazormy na DOF. Pouzili sa informacie s nejakeho DOF kalkulatoru, matematicke rovnice ktore vypluju nejake cisla. DOF kalkulator je dobra orientacna pomocka, ale nikdy som sa nou neriadil. CIm dalej, tym viac sa presviedcam, ze DOF kalkulatori funguju tak na 50%. Ja verim svoji skusenostiam. Pri pisani clankov denne listujem archivom viac nez 50 000 fotografii z desiatok fotoaparatov. Hlbku ostrosti a bokeh uz vnimam instinktivne.


Ak porovnam fotku z V2+32 s fotkou z OM-D a 12-50, tak rozhodne nie som presvedceny, ze by som si mal kupit objektiv s f/1,2 kvoli bokehu.
 
Miro Bartánus
2013-07-25 11:17:14
príspevok od: Karol Srnec
Uz viackrat tu bolo polemizovane s mojimi nazormy na DOF. Pouzili sa informacie s nejakeho DOF kalkulatoru, matematicke rovnice ktore vypluju nejake cisla. DOF kalkulator je dobra orientacna pomocka, ale nikdy som sa nou neriadil. CIm dalej, tym viac sa presviedcam, ze DOF kalkulatori funguju tak na 50%. Ja verim svoji skusenostiam. Pri pisani clankov denne listujem archivom viac nez 50 000 fotografii z desiatok fotoaparatov. Hlbku ostrosti a bokeh uz vnimam instinktivne.


Ak porovnam fotku z V2+32 s fotkou z OM-D a 12-50, tak rozhodne nie som presvedceny, ze by som si mal kupit objektiv s f/1,2 kvoli bokehu.
Dovolím si nesúhlasiť, viem čo asi chceš povedať ohľadom DOF, ale nešťastne si zvolil príklady. Práve na týchto dvoch fotkách je podľa mňa pekne vidno, že bokeh tejto 32ky (na f=1.4) je priam fantasticky "krémový" oproti dosť "nepokojnému" na olympusáckej 50ke (na f=6.3).

Ale súhlasím, že ten šum na V2-ke je dosť strašný

Potom je namieste otázka či sa oplatí dlhodobo investovať (t.j. kupovať drahé objektívy) do sytému, ktorý nestíha z pohľadu šumu. Ak čoskoro nevíjdu s nejakou V3-jkou, čo toto presvedčivo porieši, tak je odpoveď jasná...
 
Miro Bartánus
2013-07-25 11:22:47
príspevok od: Miro Bartánus
Dovolím si nesúhlasiť, viem čo asi chceš povedať ohľadom DOF, ale nešťastne si zvolil príklady. Práve na týchto dvoch fotkách je podľa mňa pekne vidno, že bokeh tejto 32ky (na f=1.4) je priam fantasticky "krémový" oproti dosť "nepokojnému" na olympusáckej 50ke (na f=6.3).

Ale súhlasím, že ten šum na V2-ke je dosť strašný

Potom je namieste otázka či sa oplatí dlhodobo investovať (t.j. kupovať drahé objektívy) do sytému, ktorý nestíha z pohľadu šumu. Ak čoskoro nevíjdu s nejakou V3-jkou, čo toto presvedčivo porieši, tak je odpoveď jasná...
ehm, malo byť "nevyjdu"
 
marcus_labeo
2013-07-25 13:26:58
Súhlasím s Mirom Bartánusom, zrovna tie dve fotky vôbec nepotvrdzujú to, žeby bokeh seťáku na OM-D bol lepší, ako V2 s 32mm/1,2. Nehovoriac o fakte, že pozadie za fotke za Timom je pár metrov vzdialené a budovy za "bondom" sú možno kilometer, čo výrazne zahýbe HO.
 
caretatra
2013-07-25 15:10:01
príspevok od: Karol Srnec
Uz viackrat tu bolo polemizovane s mojimi nazormy na DOF. Pouzili sa informacie s nejakeho DOF kalkulatoru, matematicke rovnice ktore vypluju nejake cisla. DOF kalkulator je dobra orientacna pomocka, ale nikdy som sa nou neriadil. CIm dalej, tym viac sa presviedcam, ze DOF kalkulatori funguju tak na 50%. Ja verim svoji skusenostiam. Pri pisani clankov denne listujem archivom viac nez 50 000 fotografii z desiatok fotoaparatov. Hlbku ostrosti a bokeh uz vnimam instinktivne.


Ak porovnam fotku z V2+32 s fotkou z OM-D a 12-50, tak rozhodne nie som presvedceny, ze by som si mal kupit objektiv s f/1,2 kvoli bokehu.
Karol, Karol... Ale Ti ide posledné týždne...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-07-25 16:00:35
príspevok od: marcus_labeo
Súhlasím s Mirom Bartánusom, zrovna tie dve fotky vôbec nepotvrdzujú to, žeby bokeh seťáku na OM-D bol lepší, ako V2 s 32mm/1,2. Nehovoriac o fakte, že pozadie za fotke za Timom je pár metrov vzdialené a budovy za "bondom" sú možno kilometer, čo výrazne zahýbe HO.
Mne je jasne, ze to nie je ziaden adekvatny porovnavaci test a ze je to z mojej strany urcita nadsazka. V priamom porovnani by Nikon ukazal, ze predsa je len specializovanym objektivom, ale rozdiel je tak maly, ze je pre mna neadekvatny vzhladom na rozdiel v cene a svetelnosti. Obcas zabudam na tecnofilov a na to, ze nie kazdy cita aj medzi riadkami.
 
JohnNewton
2013-07-25 17:02:39
príspevok od: Karol Srnec
Mne je jasne, ze to nie je ziaden adekvatny porovnavaci test a ze je to z mojej strany urcita nadsazka. V priamom porovnani by Nikon ukazal, ze predsa je len specializovanym objektivom, ale rozdiel je tak maly, ze je pre mna neadekvatny vzhladom na rozdiel v cene a svetelnosti. Obcas zabudam na tecnofilov a na to, ze nie kazdy cita aj medzi riadkami.
Teda nechcem radiť, aby som nedvíhal adrenalín, ale myslím si, že v okolí Vášho pracoviska by sa dal najsť objekt na fotografovanie z rovnakej vzdialenosti a s rovnakým pozadím, na nejaké približné porovnanie by to stačilo
 
tomatito
ocenenie redakciou 2013-07-25 19:49:33
Optimálne je ale nastaviť clonu od f/2,8, do f/7,1 kedy je ostrosť najlepšia a zlepší sa aj prenos kontrast

Ja tak nemozem citat tieto zvasty !! Ked si kupim objektiv F1.2 tak chcem fotit s nim na f1.2 a nie na f7 ...to si rovno mozem kupit nejaku 35mm f4 za stvrtinovu cenu...boze
 
artemon
2013-07-25 22:44:34
Doporučujem pozrieť

http://www.stevehuffphoto.com/who-am-i/the-nikon-1-sample-image-gallery/
 
famakate
2013-07-31 06:39:17
"1” snímač ale spoľahlivo potláča potenciál objektívu."
- ten pocit moze mat len ten, kto si mysli, ze iba fotky s nizkou HO su tie najlepsie.
Pocul som uz aj par nazorov, ze s malou hlbkou ostrosti pracuju hlavne ti, ktori nevedia dobre narabat s kompoziciou, tak si to takto ulahcuju. Dost mi toto cele pripomina barikove vina
- pekny "bokeh" docielim aj s mojou 18.5mm f/1.8. Staci sa len pohrat s kompoziciou.

"V situáciách, kedy som chcel využiť malú hĺbku ostrosti za horších svetelných podmienok, mi moje úsilie kazil šum. Nikon 1 V2 šumí dosť. Už pri ISO 400 je to rušivé."
- mne teda sum vobec nepride ako rusivy a v pohode pouzivam aj iso 3200.
Vlastne na iso 3200 ma stale menej sumu ako moja byvala d50ka na iso 800.
ale musim povedat, ze ja mam rad zasumene fotky s "film-look" efektom. takze niekomu naozaj moze vadit uz aj ten (pre mna nepatrny) sum na iso 400 .
 
Marcel Rebro
2013-07-31 13:02:30
príspevok od: famakate
"1” snímač ale spoľahlivo potláča potenciál objektívu."
- ten pocit moze mat len ten, kto si mysli, ze iba fotky s nizkou HO su tie najlepsie.
Pocul som uz aj par nazorov, ze s malou hlbkou ostrosti pracuju hlavne ti, ktori nevedia dobre narabat s kompoziciou, tak si to takto ulahcuju. Dost mi toto cele pripomina barikove vina
- pekny "bokeh" docielim aj s mojou 18.5mm f/1.8. Staci sa len pohrat s kompoziciou.

"V situáciách, kedy som chcel využiť malú hĺbku ostrosti za horších svetelných podmienok, mi moje úsilie kazil šum. Nikon 1 V2 šumí dosť. Už pri ISO 400 je to rušivé."
- mne teda sum vobec nepride ako rusivy a v pohode pouzivam aj iso 3200.
Vlastne na iso 3200 ma stale menej sumu ako moja byvala d50ka na iso 800.
ale musim povedat, ze ja mam rad zasumene fotky s "film-look" efektom. takze niekomu naozaj moze vadit uz aj ten (pre mna nepatrny) sum na iso 400 .
ANO, ANO, ANO!

Staci sa pohrat s kompoziciou a aj clona 2.8 staci. Tu je jedna kompozicna lahodka :

www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/379144/kamosi/
 
famakate
2013-08-02 10:50:49
príspevok od: Marcel Rebro
ANO, ANO, ANO!

Staci sa pohrat s kompoziciou a aj clona 2.8 staci. Tu je jedna kompozicna lahodka :

www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/379144/kamosi/
vyzera to, ze sa pri tejto fotke snazim o nizku HO? Prave naopak. Byt viac svetla a mohla byt aj ostrejsia.
Sam by si mohol vediet, ze s cx senzorom a f/2.8 nizku HO docielis len tazko.
 
famakate
2013-08-02 12:51:59
príspevok od: Karol Srnec
Uz viackrat tu bolo polemizovane s mojimi nazormy na DOF. Pouzili sa informacie s nejakeho DOF kalkulatoru, matematicke rovnice ktore vypluju nejake cisla. DOF kalkulator je dobra orientacna pomocka, ale nikdy som sa nou neriadil. CIm dalej, tym viac sa presviedcam, ze DOF kalkulatori funguju tak na 50%. Ja verim svoji skusenostiam. Pri pisani clankov denne listujem archivom viac nez 50 000 fotografii z desiatok fotoaparatov. Hlbku ostrosti a bokeh uz vnimam instinktivne.


Ak porovnam fotku z V2+32 s fotkou z OM-D a 12-50, tak rozhodne nie som presvedceny, ze by som si mal kupit objektiv s f/1,2 kvoli bokehu.
no ja by som chcel vidiet toto priame porovnanie.
predpoklady:
1. identicky zaber
2. OM-D na ohniskovu vzdialenost 32mm s najnizsou clonou
3. a urobit vyrez identicky fotke z N1.

ocakavany vysledok:
N1 bude mat nizsiu HO
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované