Hore

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM

Prvý supertelezoom s bajonetom RF poskytuje veľký rozsah ohnísk, príjemnú hmotnosť, ale za cenu horšej svetelnosti.

Canon rýchlym tempom predstavuje jeden RF objektív za druhým. Medzi tie žiadané patrí aj supertelezoom na fotenie športu a wildlife. RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM je práve takým objektívom. Je ekvivalentom k populárnemu 100-400 pre DSLR. Tento je samozrejme navrhnutý pre bezzrkadlovky. 100-500 mm je veľký rozsah. 100 mm naviac je na priblížení poznať. Určite aj mnohých z vás ale zarazil druhý parameter a tým je svetelnosť. Na najdlhšom ohnisku je to F7,1. U objektívov tejto triedy je pritom štandardom max. F5,6 a u nižšej triedy max. F6,3. Neprestrelil to Canon so snahou o kompaktnosť a nízku hmotnosť?


Špecifikácia

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM je profesionálny teleobjektív s transfokáciou v rozsahu 100-500 mm, pri svetelnosti F4,5-7,1. Určený je pre plnoformátové bezzrkadlovky EOS s bajonetom RF. Patrí do triedy “L”, čo prezrádza aj červený pásik a biela povrchová úprava, ktorá u veľkých objektívov znižuje prehrievanie pri fotení na priamom slnku. Objektív je utesnený proti prachu a vode.


Tesnenia chrániace pred prienikom prachu a vody spolu s povrchovou vrstvou odolnou voči teplu zaisťujú jeho vysokú odolnosť.

Optická sústava sa skladá z 20 prvkov v 14 skupinách. Objektív účinne potláča chromatické aberácie, závoj a odlesky v celom rozsahu ohniskových vzdialeností vďaka jednému optickému prvku s ultra nízkym rozptylom (Super UD) a šiestim prvkom s veľmi nízkym rozptylom (UD) a antireflexnými vrstvami ASC . Objektív je vybavený stabilizáciou obrazu s účinnosťou 5 expozičných hodnôt, respektíve 6 pri použití s telami EOS R5 a EOS R6 (podľa výrobcu). Priemer filtra je 77 mm.

Rozmery objektívu sú 93,8 x 207,.6 mm. Hmotnosť je 1370 g vrátane statívového prstenca a slnečnej clony.

https://www.canon.sk/lenses/rf-100-500mm-f-4-5-7-1-l-is-usm/

Objektív v praxi

Objektív som testoval na fotoaparáte EOS R6. Celá zostava je prekvapujúco ľahká, čo mi potvrdili aj tí, ktorí si ju poťažkali. Pre fotografa to znamená menšiu únavu pri dlhšom nosení a fotení. V ZOO som strávil tri hodiny, fotoaparát stále v ruke a únavu som nepociťoval.

Rozsah a svetelnosť

Rozsah objektívu je 100-500 mm. Ide tak o 5x zoom. 500 mm objektív môžeme prirovnať k ďalekohľadu s 10-násobným priblížením. To je typický poľovnícky ďalekohľad. Rozsah je možné zväčšiť pomocou telekonvertorov, 1, 4x alebo 2x. Ale za cenu zníženia svetelnosti až na polovicu.


Pohľad na Schlosshof z Devínskej Kobyly. Ohnisková dĺžka 100 mm. Vzdialenosť 3 kilometre.


Pohľad na Schlosshof z Devínskej Kobyly. Ohnisková dĺžka 500 mm. Tu sa prejavil nepriaznivý vplyv veľkej vzdialenosti a teplého vzduchu. Ako dokumentácia priblíženia to ale stačí.

Svetelnosť objektívu je premenlivá, aké hodnoty vám bude fotoaparát ukazovať záleží od toho, či máte nastavenie po 1/2 alebo 1/3. Pri obidvoch sa hodnota clony zaokrúhľuje. Ja som mal nastavenú zmenu expozičných hodnôt po 1/3 EV a pri nej je priebeh svetelnosti indikovaný nasledovne:

  • 100 mm - f/4,5
  • 200 mm - f/5,0
  • 300 mm - f/5,6
  • 400 mm - f/6,3
  • 500 mm - f/7,1


Že kvôli horšej svetelnosti sa nevyhráte s bokehom, sa báť nemusíte.


Niekedy horšiu svetelnosť budete musieť kompenzovať nastavením vyššej citlivosti. ISO 3200.

Ovládanie

Prstenec transfokácie je umiestnený vpredu a je široký. Dobre sa s ním pracuje. Pri zoomovaní sa predná časť objektívu vysúva, celková dĺžka objektívu sa zväčší o 9 cm. Má nastaviteľný odpor pomocou prstenca smooth-tight. Záleží na konkrétnom užívateľovi a fotografovanom motíve, či má byť zoomovanie hladšie, alebo má vydávať väčší odpor. Pri nastavení na najmenší odpor sa predná časť vlastnou váhou vysúva. Na objektíve nie je zámok, ak nechcete, aby k vysúvaniu dochádzalo, zvoľte tuhší chod zoomového prstenca.

Prstenec zaostrovania je bližšie k fotoaparátu, ale ešte pred statívovým prstencom. Je dostatočne široký, chýba stupnica zaostrenej vzdialenosti, ale tú nájdete v hľadáčiku.

Až pri bajonete je control ring, ktorým môžete ovládať napríklad ISO, či korekciu expozície. U iných objektívoch ho využívam, ale u tohto nie, pretože je príliš ďaleko od prstenca transfokácie.

Na objektíve sa nachádzajú štyri prepínače. Prvým zhora je limiter rozsahu zaostrenia. Má dve polohy, celý rozsah a 3 m až nekonečno, aby objektív zbytočne nezaostroval nablízko, keď fotografujete vzdialenejší objekt. Pod ním je prepínač AF/MF. Ďalšie dva prepínače slúžia na nastavenie stabilizácie obrazu. Prvým sa zapína alebo vypína optická stabilizácia obrazu v objektíve, nie IBIS na snímači. Druhým sa nastavuje režim stabilizácie. Prvý koriguje vibrácie vo všetkých smeroch, vhodný je pri snímaní statických objektov. Druhý je vhodný pri snímaní pohyblivých objektov (panning), stabilizovaný je len jeden smer. Režim 3 funguje ako režim 2, ale len počas expozície. Preto je vhodný na snímanie nepravidelne sa pohybujúcich objektov, napríklad futbalistu.

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie zabezpečuje Dual Nano USM motorček, ktorý dokáže rýchlo meniť smer zaostrovania. V spolupráci s AF modulom fotoaparátu EOS R6 je zaostrovanie jednoducho vynikajúce. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť sa mení podľa nastavenej ohniskovej dĺžky, pri 100 mm je to 0,9 m, pri 300 mm je to 1 m a pri 500 mm je to 1,2 m. Mierka zväčšenia je približne 1:3. To stačí na fotenie kvetov, drobných živočíchov, väčší hmyz. Pri použití makropredsádky Canon 500D je zväčšenie takmer 1:1.


Vážka v max. mierke zväčšenia. Ohnisková dĺžka 500 mm, vzdialenosť 1,2 metra.


Objektív je výborný na fotenie detailov s pekne rozmazaným pozadím.

Nikoho neprekvapí, že objektív má aj statívový prstenec. Ten je robustný a demontovateľný. Škoda, že nie je pätka kompatibilná so štandardom Arca Swiss.

Slnečná clona je kvalitná. Vyrobená je z pružného plastu, čierne vnútro je vrúbkované, aby sa na ňom neodrážalo svetlo do objektívu. Clona má zámok a praktické okienko, ktoré slúži ako prístup k filtru. Kvôli nastaveniu polarizačného alebo Vario ND filtra nemusíte dávať clonu dole.

Stabilizácia

Pri testovaní som celý čas používal Auto ISO, aby som zistil, na aké hodnoty citlivosti sa dostanem, ak chcem používať bezpečný čas a aký to bude mať vplyv na kvalitu fotografií. Auto ISO nastavuje najdlhší čas podľa známeho pravidla 1/ohnisková dĺžka. Ak to nezmeníte a nebudete viac dôverovať stabilizácii, budete mať pomerne veľa fotografií nafotených s vyššími hodnotami ISO a to aj za dobrých svetelných podmienok. Pri fotení statických objektov, kde expozičný čas nie je dôležitý, odporúčam veriť stabilizácii a upraviť Auto ISO, alebo použiť manuálne nastavenie citlivosti.

Stabilizáciu som otestoval v celom rozsahu ohniskových dĺžok. Ak idete na hranicu možností, odporúčam použiť el. uzávierku a sériové zábery. Najdlhšie časy, ktoré som opakovane, aj keď niekedy s neúspechom, udržal v ruke boli od 1/10 s. na 100 mm až po 1/30 s. na 500 mm. Ešte okolo 400 mm som ale pomerne spoľahlivo udržal aj 1/10 s. To zodpovedá účinnosti okolo 5EV. V praxi ale odporúčam sa na to nespoliehať a celkovo neprekračovať najdlhší čas okolo 1/60 sekundy.


1/60 sekundy je stávkou na istotu.

Obrazová kvalita

Pre objektív platí to, čo tvrdí výrobca. Ostrosť je výborná v celom rozsahu a to aj v rohoch obrazu, aj pri úplne otvorenej clone. Má výborný prenos kontrastu, prakticky žiadnu aberáciu a je odolný proti vzniku reflexov. Existujú aj ostrejšie objektívy, ale nie v takto veľkom rozsahu. Pri vyšších clonových číslach sa k slovu hlási difrakcia. Viditeľne zmäkčuje kresbu. Nad f/16 neodporúčam cloniť, aj keď objektív umožňuje nastaviť clonu až f/54.


Väčšina si objektív kúpi na fotografovanie zvierat. Ohnisko 472 mm, clona f/7,1.

Sférické skreslenie na 100 mm je mierne poduškovité, na 500 mm mierne súdkovité. Ani som nemal potrebu ho korigovať, hoci som fotografoval aj architektúru. Vinetácia nie je výrazná, ani pri plne otvorenej clone. Má plynulý pozvoľný prechod. Ani ju nie je nutné softvérovo korigovať.


Veľmi dobré uplatnenie má pri fotení architektúry. Ohnisko 324 mm, clona f/9.


Ja som objektív dobre využil aj pri výlete na Liptov.


Skladaná panoráma.

Upozornenie: Niektoré fotografie zo ZOO sú fotené cez mreže, pletivo alebo hrubé sklo. Pri fotografiách vzdialených objektov môže na obrazovú kvalitu vplývať vlniaci sa teplý vzduch.

https://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/v-zoo-s-canon-eos-r6-a-rf-100-500/

Záver

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM sa v praxi osvedčil. Obrazová kvalita je L-ková, zaostrovanie rýchle, dobre sa ovláda. Naviac je pomerne ľahký. V prírode oceníte aj utesnenie proti prachu a vode. 100 mm naviac, oproti zrkadlovkovému ekvivalentu poteší. A ako je to s tou svetelnosťou? Pri fotení statických objektov vám pomôže stabilizácia obrazu, v spolupráci s IBIS to je účinnosť okolo 5 EV. Ak ale potrebujete krátky čas, viac pricloniť, alebo je svetla tak málo, že nepomôže ani stabilizácia, musíte zvýšiť citlivosť ISO. Canon má skutočne šťastie, že jeho nové FF bezzrkadlovky málo šumia, pretože inak by bolo použitie najdlhšieho ohniska výrazne obmedzené. Len vďaka výborným snímačom si nemusíte s vyššou citlivosťou robiť starosti. Aj tak sa mi ale tento trend nepáči. Pomaly si však začínam zvykať fotografovať aj na iné ako základné ISO. Celkovo je tento objektív vhodný na snímanie za lepších svetelných podmienok. Je to výborný objektív pre fotenie v ZOO alebo na safari. Okrem športu a fotenia zvierat má využitie aj pri fotení krajiny, prírody a architektúry.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MagickVamp
2020-10-26 08:28:31
Konkretne po 363mm je F5,6

Kedze vlastnim 100-400L2 a vnimal som ho ako nastupcu, tak som bol tou clonou mierne sklamany. Ked ale prisli dalsie informacie, ze takmer po 400mm je to F5,6. Ze ako bonus mi tu pridali 100mm aj ked so svetelnostou F7,1. No udrzali kompaktnost a dokonca je to este lahsie ako moja 100-400vka. Ta vaha a kompaktnost je dnes pre vela ludi velmi dvolezita a myslim ze keby na to prislo tak vela ludi by uprednostnilo o 0,5EV nizsiu svetelnost na svojom objektive ak by sa potom zarzracne zmensil... Sam som sa dlho trapil s Tamronom 150-600, na ktorom bolo 600mm totalne do poctu, ak by spravili tuto 100-500 svetelnejsiu a tazku ako tento tamron ci dokonca tazsiu ako napriklad nikon 200-500 tak by som do toho uz nesiel. Akurat ta cena je zatial velmi vysoka.
 
Štefan Káčer
2020-10-27 10:44:24
Ak pri 100-400 L II tvrdili, ze je to najlepsie sklo v danej kategorii, tak to prestalo platit. Tato kombinacia ma 2kg a vystup. ktory bude vo viacerych pripadoch podobny, ako to bolo s predchodcami aj s pevnymi profi sklami. Tie su ale o 8-10 000€ drahsie. A potom je to uz iba na nas, ci budeme cely zivot setrit na pevnu 500,600-vku, alebo si vystacime.
O svetelnosti je zbytocne pisat, je to sklo v danej cenovej kategorii ...
Ale len tak na okraj - tato kombinacia je podla mna o niekolko EV lepsia ako bola npr. 5D IV so 100-400 ba aj s pevnou 500vkov, takze plakat nad clonou je v tejto kategorii "zvlastne". Urcite mozem fotit za podstatne horsich svetelnych podmienok, ako pred rokom a vysledok je zrejme minimalne porovnatelny.
Som rad, ze som stastnym majitelom a podla prvych "cvakov" mozem len doporucit ...
Velmi slusna recenzia, aj ked vynimocne dost strucna.
 
sharkyyy
2020-10-29 11:56:45
príspevok od: Štefan Káčer
Ak pri 100-400 L II tvrdili, ze je to najlepsie sklo v danej kategorii, tak to prestalo platit. Tato kombinacia ma 2kg a vystup. ktory bude vo viacerych pripadoch podobny, ako to bolo s predchodcami aj s pevnymi profi sklami. Tie su ale o 8-10 000€ drahsie. A potom je to uz iba na nas, ci budeme cely zivot setrit na pevnu 500,600-vku, alebo si vystacime.
O svetelnosti je zbytocne pisat, je to sklo v danej cenovej kategorii ...
Ale len tak na okraj - tato kombinacia je podla mna o niekolko EV lepsia ako bola npr. 5D IV so 100-400 ba aj s pevnou 500vkov, takze plakat nad clonou je v tejto kategorii "zvlastne". Urcite mozem fotit za podstatne horsich svetelnych podmienok, ako pred rokom a vysledok je zrejme minimalne porovnatelny.
Som rad, ze som stastnym majitelom a podla prvych "cvakov" mozem len doporucit ...
Velmi slusna recenzia, aj ked vynimocne dost strucna.
Fandim RF, ale opat tu citim velke zavadzanie a pleties tu pojmy a dojmy a svoje vlastne domnienky. Urcite nie je r5 + 100-500 lepsia o niekolko EV ako 5d iV. Na 400 mm je to prinajlepsom rovnake (hoc je 100-500 menej svetelna na 400 mm). Co je aj tak uspech, kedze ma r5 vyssie rozlisenie.
Je teraz mnoho porovnani eos R a eos R6 (co sumi menej ako R5) a nevychadza to jednoznacne, kedze R6 poodexponovava fotky, aj ked potom lepsie z tienou vytahuje. Lenze, na eos R je pri rovnakom case fotka svetlejsie, cize mozem znizit iso a je to +- rovnake.
 
Štefan Káčer
2020-10-29 13:09:49
príspevok od: sharkyyy
Fandim RF, ale opat tu citim velke zavadzanie a pleties tu pojmy a dojmy a svoje vlastne domnienky. Urcite nie je r5 + 100-500 lepsia o niekolko EV ako 5d iV. Na 400 mm je to prinajlepsom rovnake (hoc je 100-500 menej svetelna na 400 mm). Co je aj tak uspech, kedze ma r5 vyssie rozlisenie.
Je teraz mnoho porovnani eos R a eos R6 (co sumi menej ako R5) a nevychadza to jednoznacne, kedze R6 poodexponovava fotky, aj ked potom lepsie z tienou vytahuje. Lenze, na eos R je pri rovnakom case fotka svetlejsie, cize mozem znizit iso a je to +- rovnake.
myslel som to tak, ze udrzim v ruke vyrazne kratsi cas (co je nepriamo zisk dost EV) a myslel som, ze mozem fotografovat pri podstatne vyssom ISE (co je nepriamo zase zisk EV) a ked to takto spocitam, tak urobim pouzitelnu fotografiu za svetelnych podmienok, keby som uz u predchadzajucej EF verzie aparat nevytahoval z batohu.
pozn.: hovoril som o R6, ktora tu bola pouzita v recenzii a ktoru mam
 
sharkyyy
2020-10-30 13:48:02
príspevok od: Štefan Káčer
myslel som to tak, ze udrzim v ruke vyrazne kratsi cas (co je nepriamo zisk dost EV) a myslel som, ze mozem fotografovat pri podstatne vyssom ISE (co je nepriamo zase zisk EV) a ked to takto spocitam, tak urobim pouzitelnu fotografiu za svetelnych podmienok, keby som uz u predchadzajucej EF verzie aparat nevytahoval z batohu.
pozn.: hovoril som o R6, ktora tu bola pouzita v recenzii a ktoru mam
Dlhe objektivy (400 mm a 500mm)si vacsina kupuje kvoli zvery alebo pohybujucim sa objetkom- cize ziadny dlhsi cas neudrzis, lebo fotis na rovnake casy ako by si fotil bez stabilizacie. Pri statickych objektoch (srna, sediace vtaky) uplne v pohode udrzim s 100-400 a eos R /co nema stabilizaciu/ 1/60 na 400 mm. Ale tu uz je riziko pohybu zvierata ako pisem. Cize istota kvoli pohybu zvierata je aj tak fotit 1/125 a kratsie, kde staci vstavana stabilizacia objektivu...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia