Špecifikácia
Nikon NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S je pevný portrétny objektív pre plnoformátové, ale aj APS-C, bezzrkadlovky radu Z. S-ko v označení naznačuje, že patrí do najvyššej kategórie. Každá pohyblivá časť objektívu je utesnená proti prachu a kvapkám vody. Optická sústava sa skladá z 12 prvkov v 8 skupinách (vrátane 2 prvkov zo skla ED a prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat). Zaostrovanie je vnútorné, najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,8 metra. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Priemer filtra je 67 mm. Hmotnosť je približne 470 g. Objektív je dodávaný s krytkami, účinnou slnečnou clonou a mäkkým puzdrom. Odporúčaná maloobchodná cena je 839€.
Schéma tesnení pohyblivých častí objektívu.
Objektív v praxi
Dizajn objektívu je rovnaký ako u ostatných objektívov radu S. Objektív má len jeden široký prstenec manuálneho zaostrovania prepínač AF/MF. Zaostrovanie je vnútorné, pomocou dvojice krokových motorčekov, čo ho robí vhodným aj pre video. Je len o málo dlhší, ako 50-ka.
Čo k použitiu objektívu povedať. Jednoducho portréťak. To je jeho primárna funkcia. 85 mm ohnisko zaručuje príjemnú perspektívu podania tváre a svetelnosť f/1,8 umožňuje výrazne rozostriť pozadie.
Objektív je primárne určený na fotenie portrétov.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 80 cm od roviny snímača. To stačí na detailné portréty. Potešilo by ma, ale ak by zvládal lepšie snímanie detailov tak, ako to dokáže nový Canon RF 85/2 Macro. Určite by to ocenili najmä amatérski fotografi, nemuseli by si kupovať dva objektívy, portrétny a makro.
Pri fotení kvetov by potešilo lepšie zväčšenie.
Objektív je samozrejme využiteľný v rôznych žánroch, kde je uplatniteľné ohnisko 85 mm. Pri fotení detailov krajiny a architektúry, detailov stromov, rastlín, portrétoch zvierat atď.
Objektív sa uplatní aj pri fotení detailov architektúry a krajiny.
Optická kvalita
Vďaka širšiemu bajonetu a kratšej vzdialenosti bajonetu od snímača je objektív opticky lepší od jeho ekvivalentu pre DSLR a lepší aj ako podstatne drahší Nikon AF-S 85/1,4G. Mal som obidve 85-ky pre DSLR Nikon, dokonca aj model AF-D. Bokeh mal najkrajší model f/1,4. Mal ale horšiu ostrosť v rohoch a pomerne silnú chromatickú chybu. Opticky bol lepší lacnejší f/1,8, ktorý som mal veľmi rád a stále je to super objektív za dobrú cenu. Jeho bezzrkadlovkový ekvivalent, testovaný objektív, je lepší.
Fotky som spracoval v programe Adobe Lightroom Classic, ktorý podporuje softvérovú korekciu chýb priamo v RAW z fotoaparátu. Skúšobne som pár fotografií vyvolal v Skylum Luminar 4, ktorý nemá automatickú korekciu chýb, aby som zistil, aký objektív skutočne je. V predchádzajúcej recenzii Nikonu Z 14-30/4 S ste sa mohli dočítať, že Nikon vyslovene počíta so softvérovou korekciou, hlavne vinetácie. U portrétneho objektívu sa vinetácie neobávam, dokonca ju prímam a keď nie je, často ju softvérovo pridávam. Obavy mávam s kresbou v rohoch, keď je objektív odclonený a z predo-zadnej chromatickej chyby.
Na tejto soche sa vždy ukáže, či má objektív predo-zadnú chromatickú chybu. Luminar 4 nemá automatickú softvérovú korekciu chýb objektívov, ale ani v ňom som na chromatickú chybu nenatrafil.
RAW vyexportovaný z Luminar 4. Chyby nie sú softvérovo korigované.
RAW vyexportovaný z Lightroomu. Chyby sú softvérovo korigované. Oproti záberu z Luminaru je vidno, že program potlačil vinetáciu a aj menšie sférické skreslenie.
Testovaný objektív je vysokokvalitný. Luminar potvrdil, že je bez chromatickej aberácie. Vinetácia je pri otvorenej clone mierna, skreslenie je mierne súdkovité. Ostrosť je výborná aj pri clone f/1,8. Kvôli ostrosti objektív nemusíte pricláňať a tak využijete maximálne schopnosť rozostrenia pozadia. Pri fotení architektúry na vyšších clonových číslach je ostrosť vynikajúca, od rohu po roh. Perfektne sú vykreslené najjemnejšie detaily.
Clona f/1,8. V oku vidím svoj odraz.
Clona f/11. Vynikajúca ostrosť aj tých najmenších detailov.
Bokeh má podobný charakter ako AF-S 85/1,8G. Smerom ku okrajom sa rozostrené svetelné body menia na “mačacie oči”. Bokeh nie je taký zamatový ako u AF-S 85/1,4G, ale jeho ekvivalent pre systém Z ešte nie je a naviac má ten objektív horšiu optickú kvalitu.
Smerom ku krajom sa kruhy menia na “mačacie oči”.
Záver
Aj tento objektív potvrdil, že objektívy radu Z sú kvalitnejšie, ako ich ekvivalenty určené pre DSLR. Nemám mu vôbec čo vytknúť. Je kvalitne vyhotovený, utesnený, má rýchle a tiché zaostrovanie vhodné aj pre video. Optické chyby sú výborne korigované. Výborná je ostrosť aj pri otvorenej clone. Naspäť sa vám vráti každé investované Euro. Osobne by som ale prijal svetelnosť f/1,4, ktorá by objektív posunula do kategórie “bokeh master”. Na taký objektív si ale budeme musieť počkať.
Ak som u Nikonu Z 14-30/4 S váhal s udelením najvyššieho ocenenia TOP redakcie, tu ho udeľujem absolútne bez váhania. A vy nemusíte váhať, ak objektív s takýmito parametrami potrebujete a vyhovuje vám aj jeho cena.
Chcel by som poďakovať Terke a Paľovi z Fringie, že si našli čas a ja som mohol objektív otestovať na dvoch sympatických modeloch.