Hore

Nikon NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S

Po krátkom čase tu máme v recenzii ďalší objektív pre mladý systém bezzrkadloviek radu Z. Parametrami je to najcharakteristickejší amatérsky portrétny objektív. S tým amatérskym som to trochu prehnal, ale to len preto, že je cenovo najdostupnejší. Nikkory S sú profesionálne objektívy, mechanicky aj opticky.



Špecifikácia

Nikon NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S je pevný portrétny objektív pre plnoformátové, ale aj APS-C, bezzrkadlovky radu Z. S-ko v označení naznačuje, že patrí do najvyššej kategórie. Každá pohyblivá časť objektívu je utesnená proti prachu a kvapkám vody. Optická sústava sa skladá z 12 prvkov v 8 skupinách (vrátane 2 prvkov zo skla ED a prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat). Zaostrovanie je vnútorné, najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,8 metra. Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Priemer filtra je 67 mm. Hmotnosť je približne 470 g. Objektív je dodávaný s krytkami, účinnou slnečnou clonou a mäkkým puzdrom. Odporúčaná maloobchodná cena je 839€.


Schéma tesnení pohyblivých častí objektívu.


Schéma optickej konštrukcie.

https://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-z-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/nikkor-z-85mm-f-1-8-s

Objektív v praxi

Dizajn objektívu je rovnaký ako u ostatných objektívov radu S. Objektív má len jeden široký prstenec manuálneho zaostrovania prepínač AF/MF. Zaostrovanie je vnútorné, pomocou dvojice krokových motorčekov, čo ho robí vhodným aj pre video. Je len o málo dlhší, ako 50-ka.

Čo k použitiu objektívu povedať. Jednoducho portréťak. To je jeho primárna funkcia. 85 mm ohnisko zaručuje príjemnú perspektívu podania tváre a svetelnosť f/1,8 umožňuje výrazne rozostriť pozadie.


Objektív je primárne určený na fotenie portrétov.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 80 cm od roviny snímača. To stačí na detailné portréty. Potešilo by ma, ale ak by zvládal lepšie snímanie detailov tak, ako to dokáže nový Canon RF 85/2 Macro. Určite by to ocenili najmä amatérski fotografi, nemuseli by si kupovať dva objektívy, portrétny a makro.


Pri fotení kvetov by potešilo lepšie zväčšenie.

Objektív je samozrejme využiteľný v rôznych žánroch, kde je uplatniteľné ohnisko 85 mm. Pri fotení detailov krajiny a architektúry, detailov stromov, rastlín, portrétoch zvierat atď.


Objektív sa uplatní aj pri fotení detailov architektúry a krajiny.

Optická kvalita

Vďaka širšiemu bajonetu a kratšej vzdialenosti bajonetu od snímača je objektív opticky lepší od jeho ekvivalentu pre DSLR a lepší aj ako podstatne drahší Nikon AF-S 85/1,4G. Mal som obidve 85-ky pre DSLR Nikon, dokonca aj model AF-D. Bokeh mal najkrajší model f/1,4. Mal ale horšiu ostrosť v rohoch a pomerne silnú chromatickú chybu. Opticky bol lepší lacnejší f/1,8, ktorý som mal veľmi rád a stále je to super objektív za dobrú cenu. Jeho bezzrkadlovkový ekvivalent, testovaný objektív, je lepší.


Oficiálny MTF graf.

Fotky som spracoval v programe Adobe Lightroom Classic, ktorý podporuje softvérovú korekciu chýb priamo v RAW z fotoaparátu. Skúšobne som pár fotografií vyvolal v Skylum Luminar 4, ktorý nemá automatickú korekciu chýb, aby som zistil, aký objektív skutočne je. V predchádzajúcej recenzii Nikonu Z 14-30/4 S ste sa mohli dočítať, že Nikon vyslovene počíta so softvérovou korekciou, hlavne vinetácie. U portrétneho objektívu sa vinetácie neobávam, dokonca ju prímam a keď nie je, často ju softvérovo pridávam. Obavy mávam s kresbou v rohoch, keď je objektív odclonený a z predo-zadnej chromatickej chyby.


Na tejto soche sa vždy ukáže, či má objektív predo-zadnú chromatickú chybu. Luminar 4 nemá automatickú softvérovú korekciu chýb objektívov, ale ani v ňom som na chromatickú chybu nenatrafil.


RAW vyexportovaný z Luminar 4. Chyby nie sú softvérovo korigované.


RAW vyexportovaný z Lightroomu. Chyby sú softvérovo korigované. Oproti záberu z Luminaru je vidno, že program potlačil vinetáciu a aj menšie sférické skreslenie.

Testovaný objektív je vysokokvalitný. Luminar potvrdil, že je bez chromatickej aberácie. Vinetácia je pri otvorenej clone mierna, skreslenie je mierne súdkovité. Ostrosť je výborná aj pri clone f/1,8. Kvôli ostrosti objektív nemusíte pricláňať a tak využijete maximálne schopnosť rozostrenia pozadia. Pri fotení architektúry na vyšších clonových číslach je ostrosť vynikajúca, od rohu po roh. Perfektne sú vykreslené najjemnejšie detaily.




Clona f/1,8. V oku vidím svoj odraz.


Clona f/11. Vynikajúca ostrosť aj tých najmenších detailov.

Bokeh má podobný charakter ako AF-S 85/1,8G. Smerom ku okrajom sa rozostrené svetelné body menia na “mačacie oči”. Bokeh nie je taký zamatový ako u AF-S 85/1,4G, ale jeho ekvivalent pre systém Z ešte nie je a naviac má ten objektív horšiu optickú kvalitu.


Smerom ku krajom sa kruhy menia na “mačacie oči”.

Záver

Aj tento objektív potvrdil, že objektívy radu Z sú kvalitnejšie, ako ich ekvivalenty určené pre DSLR. Nemám mu vôbec čo vytknúť. Je kvalitne vyhotovený, utesnený, má rýchle a tiché zaostrovanie vhodné aj pre video. Optické chyby sú výborne korigované. Výborná je ostrosť aj pri otvorenej clone. Naspäť sa vám vráti každé investované Euro. Osobne by som ale prijal svetelnosť f/1,4, ktorá by objektív posunula do kategórie “bokeh master”. Na taký objektív si ale budeme musieť počkať.

Ak som u Nikonu Z 14-30/4 S váhal s udelením najvyššieho ocenenia TOP redakcie, tu ho udeľujem absolútne bez váhania. A vy nemusíte váhať, ak objektív s takýmito parametrami potrebujete a vyhovuje vám aj jeho cena.

Chcel by som poďakovať Terke a Paľovi z Fringie, že si našli čas a ja som mohol objektív otestovať na dvoch sympatických modeloch.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
aesace
2020-08-04 08:36:38
To mi je cena pre 'aj APS-C' chip. Takto davaju najavo zakaznikom,ze s APS-C mirroless vlastne v skutocnosti nepocitaju..
 
Budy
2020-08-04 10:22:56
Skvelý objektív, ale cena je bez debaty vysoká, konkurencia ponúka optickú stabilizáciu a ešte i makro zväčšenie 1:2 a to všetko o stovku lacnejšie. Ďaleko prijateľnejšie by bolo nacenenie niekde medzi 500-600€.
 
close
2020-08-04 11:21:26
príspevok od: Budy
Skvelý objektív, ale cena je bez debaty vysoká, konkurencia ponúka optickú stabilizáciu a ešte i makro zväčšenie 1:2 a to všetko o stovku lacnejšie. Ďaleko prijateľnejšie by bolo nacenenie niekde medzi 500-600€.
A to ešte keď spomenieme Sony ktoré má toto sklo za spomenutých 600eur...nuž Nikon sa rozhodol že bude iný že nebude konkurovať ani cenou ani funkciami ale písmenom za clonovým číslom
 
bobo222
2020-08-04 11:43:34
príspevok od: close
A to ešte keď spomenieme Sony ktoré má toto sklo za spomenutých 600eur...nuž Nikon sa rozhodol že bude iný že nebude konkurovať ani cenou ani funkciami ale písmenom za clonovým číslom
Myslím, že najväčšou konkurenciou im bude ich vlastná stajňa, 85/1,8G s redukciou.
 
Jozef Macák
2020-08-04 11:43:53
príspevok od: close
A to ešte keď spomenieme Sony ktoré má toto sklo za spomenutých 600eur...nuž Nikon sa rozhodol že bude iný že nebude konkurovať ani cenou ani funkciami ale písmenom za clonovým číslom
Ak mas na mysli Sony FE 85/1.8 tak ten nestoji 600, bezna cena je len 500
Treba este podotknut ze Sony je o 100g lahsie a o 2 cm kratsie a pritom opticky spicka (5 hviezd optical limits nedava len tak)
Podobna situacia je s 35/1.8 (sony o 2 stovky lacnejsie a o 100g lahsie)

Ja neviem preco je tato 1.8 rada Nikonu Karolom tak ospevovana. Na 1.8 su tie skla dooost drahe/velke/tazke (veci ktore boli v zaciatkoch Sony vyhadzovane na oci jaksi pri Nikone nevadia...co uz)
 
close
2020-08-04 12:25:20
príspevok od: Jozef Macák
Ak mas na mysli Sony FE 85/1.8 tak ten nestoji 600, bezna cena je len 500
Treba este podotknut ze Sony je o 100g lahsie a o 2 cm kratsie a pritom opticky spicka (5 hviezd optical limits nedava len tak)
Podobna situacia je s 35/1.8 (sony o 2 stovky lacnejsie a o 100g lahsie)

Ja neviem preco je tato 1.8 rada Nikonu Karolom tak ospevovana. Na 1.8 su tie skla dooost drahe/velke/tazke (veci ktore boli v zaciatkoch Sony vyhadzovane na oci jaksi pri Nikone nevadia...co uz)
Nechcel som to povedať až takto na "plnú hubu" ...samozrejme súhlasím so všetkým a veru tiež som sa pár krát pozastavil nad touto "čudnou" protekciou...
 
mllpo
2020-08-04 12:33:56
príspevok od: bobo222
Myslím, že najväčšou konkurenciou im bude ich vlastná stajňa, 85/1,8G s redukciou.
S tým sa dá súhlasiť. Dal som si tú námahu:
AF-S 85/1,8G 350g, 489€
FTZ adapter 135g, 289€
Spolu 485g, 778€

Z85/1,8S 470g, 829€

Zdroj Nikon.sk

K tomu softwarova korekcia...
Názor si spraví každý sám.
 
ludy
2020-08-04 15:53:57
príspevok od: mllpo
S tým sa dá súhlasiť. Dal som si tú námahu:
AF-S 85/1,8G 350g, 489€
FTZ adapter 135g, 289€
Spolu 485g, 778€

Z85/1,8S 470g, 829€

Zdroj Nikon.sk

K tomu softwarova korekcia...
Názor si spraví každý sám.
Z tohto vyberu by som zobral Z85/1,8S 470g, 829€.

1. Nemusim riesit redukciu
2. Mam utesneny objektiv proti prachu a vode, co ma zmysel najma ak mam take aj telo
3. Ked chcem byt hnidopich, tak o 15g lahsia zostava

Za tych 51e navyse mi to stoji.

Edit: Sfericke skreslenie relativne lahko zvladnem upravit v kazdom lepsom programe
 
mllpo
2020-08-04 16:15:22
príspevok od: ludy
Z tohto vyberu by som zobral Z85/1,8S 470g, 829€.

1. Nemusim riesit redukciu
2. Mam utesneny objektiv proti prachu a vode, co ma zmysel najma ak mam take aj telo
3. Ked chcem byt hnidopich, tak o 15g lahsia zostava

Za tych 51e navyse mi to stoji.

Edit: Sfericke skreslenie relativne lahko zvladnem upravit v kazdom lepsom programe
Iste, súhlasím. Ale ako majitel D750, stojaci pred rozhodnutim, ci ist do noveho systemu, alebo len objektivu, k tomu musim este priratat cca 1500€ za telo. A to si uz nie som isty, ci to za to stoji. Pretoze ak uz uplne novy system, tak do uvahy treba vziat aj ine znacky. A objektivy tretich vyrobcov (ktorym sa Nikon tvrdohlavo brani).
 
ludy
2020-08-04 16:20:02
príspevok od: Jozef Macák
Ak mas na mysli Sony FE 85/1.8 tak ten nestoji 600, bezna cena je len 500
Treba este podotknut ze Sony je o 100g lahsie a o 2 cm kratsie a pritom opticky spicka (5 hviezd optical limits nedava len tak)
Podobna situacia je s 35/1.8 (sony o 2 stovky lacnejsie a o 100g lahsie)

Ja neviem preco je tato 1.8 rada Nikonu Karolom tak ospevovana. Na 1.8 su tie skla dooost drahe/velke/tazke (veci ktore boli v zaciatkoch Sony vyhadzovane na oci jaksi pri Nikone nevadia...co uz)
Podla mna treba opat zvazit, ze Nikkor je utesneny proti prachu a vode. A ak by si chcel takyto objektiv pre Sony, tak tam mas na vyber Batis 85/1.8 s cenou 1100 - 1200e. Alebo potom Sony G 85/1.4....

Viem, ze ten Sonyckovy 85/1.8 ma tiez fajn obraz ale, ked uz mam raz utesnene telo fotaku, neviem preco by som kupoval objektiv bez tesnenia (jedine, ze by to bolo velmi nad limit).

Neviem ako je na tom tento Nikkor s optickou kvalitou (prenos farieb/kontrastu/bokeh), ale osobne sa mi cena v porovnani s konkurenciou nezda az tak prehnana. Samozerejme som za to, aby bola cena techniky co najnizsia

Tiez trochu viem o com hovorim, mam Batis 85/1.8 a som s nim absolutne spokojny. Osobne si myslim, ze Sony je dnes vyrazne popredu oproti Nikon/Canon, ale ked uz tento objektiv vydali, tak na Nikon systeme by som si ho vedel predstavit.
 
ludy
2020-08-04 16:41:18
príspevok od: mllpo
Iste, súhlasím. Ale ako majitel D750, stojaci pred rozhodnutim, ci ist do noveho systemu, alebo len objektivu, k tomu musim este priratat cca 1500€ za telo. A to si uz nie som isty, ci to za to stoji. Pretoze ak uz uplne novy system, tak do uvahy treba vziat aj ine znacky. A objektivy tretich vyrobcov (ktorym sa Nikon tvrdohlavo brani).
Rozumiem.

Na vyber si vsak dal tento nativny bajonet pre bezzrkadlovky a zrkadlovkovy bajonet s redukciou, preto som predpokladal, ze v simulovanom pripade uz kupujuci vlastni mirrorless.

Otazka, ci v pripade D750 ist do ineho systemu alebo len objektivu je podla mna uz na inu diskusiu. Na druhej strane, D750 sa este stale dobre predavaju na bazosi...
 
Jozef Macák
2020-08-04 19:00:59
príspevok od: ludy
Podla mna treba opat zvazit, ze Nikkor je utesneny proti prachu a vode. A ak by si chcel takyto objektiv pre Sony, tak tam mas na vyber Batis 85/1.8 s cenou 1100 - 1200e. Alebo potom Sony G 85/1.4....

Viem, ze ten Sonyckovy 85/1.8 ma tiez fajn obraz ale, ked uz mam raz utesnene telo fotaku, neviem preco by som kupoval objektiv bez tesnenia (jedine, ze by to bolo velmi nad limit).

Neviem ako je na tom tento Nikkor s optickou kvalitou (prenos farieb/kontrastu/bokeh), ale osobne sa mi cena v porovnani s konkurenciou nezda az tak prehnana. Samozerejme som za to, aby bola cena techniky co najnizsia

Tiez trochu viem o com hovorim, mam Batis 85/1.8 a som s nim absolutne spokojny. Osobne si myslim, ze Sony je dnes vyrazne popredu oproti Nikon/Canon, ale ked uz tento objektiv vydali, tak na Nikon systeme by som si ho vedel predstavit.
Ono, nie som si isty ci utesnenie je nejak extra dolezita vlastnost pri portretaku, ale FE 85/1.8 je predsa tiez utesneny odkial mas ze neni?? Na produktovej stranke sony a tak isto v recenziach je pisane ze je utesneny...

Ja mam tiez Batis (kupoval som ho este davno, ked to bola jedina 85ka pre FE), ale tu sme tych 1100 zaplatili za to modre logo, nie za utesnenie Ako nevravim ze mam nejaky plan vymienat batis za sony, to ee...ale tie nafuknute rozmery a tych 100g extra ktore batis vazi je citit...a keby som ziadnu 85ku nemal a kupoval nanovo, asi by som siel do sony (cisto kvoli rozmerom a vahe, v optike nevidim prilis rozdiely)
 
ludy
2020-08-04 22:47:16
príspevok od: Jozef Macák
Ono, nie som si isty ci utesnenie je nejak extra dolezita vlastnost pri portretaku, ale FE 85/1.8 je predsa tiez utesneny odkial mas ze neni?? Na produktovej stranke sony a tak isto v recenziach je pisane ze je utesneny...

Ja mam tiez Batis (kupoval som ho este davno, ked to bola jedina 85ka pre FE), ale tu sme tych 1100 zaplatili za to modre logo, nie za utesnenie Ako nevravim ze mam nejaky plan vymienat batis za sony, to ee...ale tie nafuknute rozmery a tych 100g extra ktore batis vazi je citit...a keby som ziadnu 85ku nemal a kupoval nanovo, asi by som siel do sony (cisto kvoli rozmerom a vahe, v optike nevidim prilis rozdiely)
Hmmm, veru mas pravdu s tym tesnenim na Sony...to som si nejak nevsimol..... S priplatkom za modre logo to vidim rovnako. Ja to zasa beriem tak, ze ked bude rozumna cena, zoberiem nejaku dalsiu radu A7 z bazosu, ale objektiv snad zostane, preto som isiel do Zeissu.

Pred tymto Batisom bol opticky najlepsi objektiv aky som mal Nikkor Ais 80-200 F4, avsak tento portretak ma subjektivne este lepsi prenos farieb/kontrastu.

Jasne, nehovorim, ze tesnenie je nejak extra dolezita funkcia pre portretak. Bol to jediny rozdiel, ktory som videl medzi Sony a tymto Nikkorom, ale ocividne to neplati.
 
Badzo26
2021-04-28 20:45:35
Ahojte, ma niekto skusenosti s objektivom
Viltrox 85mm F/1.8 STM ED IF ? Recenzie na nete vyzeraju zaujimavo
 
landov
2021-04-29 06:15:12
príspevok od: Badzo26
Ahojte, ma niekto skusenosti s objektivom
Viltrox 85mm F/1.8 STM ED IF ? Recenzie na nete vyzeraju zaujimavo
Mam ho od Vianoc. Ja som spokojny a celkom ma tesia usetrene €, kedze toto ohnisko nepouzivam casto. Inac objektiv funguje podobne ako Z skla - tichy a rychly AF, exe AF bez problemov, ostrost na 1,8 je lepsia ako u F verzie 85/1,8.
 
Badzo26
2021-04-29 20:01:56
príspevok od: landov
Mam ho od Vianoc. Ja som spokojny a celkom ma tesia usetrene €, kedze toto ohnisko nepouzivam casto. Inac objektiv funguje podobne ako Z skla - tichy a rychly AF, exe AF bez problemov, ostrost na 1,8 je lepsia ako u F verzie 85/1,8.
poslal by si mi nejake foto robene tym objektivom do spravy ? diky
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované