Hore

Nikon NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S

Nedávno sme zverejnili recenziu objektívu Nikon NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S. Teraz tu máme druhý z dvojice pevných skiel, predstavených spolu s fotoaparátmi Z6 a Z7.

Dizajn a konštrukcia objektívov je veľmi podobná, samozrejme až na optickú sústavu. 35-ka je o málinko štíhlejšia. Pokiaľ 50-ka je základný objektív s prirodzeným podaním perspektívy, 35-ka je mierne širokouhlý objektív, ktorý tak radi obľubujú street fotografi.

Špecifikácia

NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S je mierne širokouhlý objektív pre plnoformátové bezzrkadlovky Nikon s Z-bajonetom. Patrí do radu S-line, čo je prémiový rad objektívov. Je rovnako kvalitne utesnený, ako fotoaparáty Z6 a Z7. Fluórová vrstva na prednom optickom člene odpudzuje nečistoty a kvapaliny. Svetelnosť je F1,8. Automatické zaostrovanie je poháňané krokovým motorčekom a je vnútorné. Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť je 25 cm. Optická sústava sa skladá z 11 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 prvkov zo skla ED, 3 asférických prvkov). Na šošovkách nechýbajú osvedčené antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat. 9-lamelová clona s kruhovým otvorom je ovládaná z fotoaparátu. Priemer závitu pre filter je 62 mm. V cene je tvarovaná plastová slnečná clona.


Schéma optickej konštrukcie objektívu.

Typ

Bajonet radu Z od spoločnosti Nikon

Formát

FX/35 mm

Ohnisková vzdialenosť

35 mm

Svetelnosť objektívu

f/1,8

Najvyššie clonové číslo

f/16

Konštrukcia objektívu

11 prvkov v 9 skupinách (vrátane 2 prvkov zo skla ED, 3 asférických prvkov a prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)

Obrazový uhol

Formát FX: 63°, formát DX: 44°

Zaostrovací systém

Zaostrovanie zadným členom

Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť

0,25 m

Počet lamiel clony

9 (okrúhly otvor clony)

Povrchová úprava

Antireflexná vrstva Nano Crystal Coat

Priemer filtrového závitu

62 mm (P = 0,75 mm)

Priemer × dĺžka

Približne 73,0 mm (maximálny priemer) × 86,0 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu)

Hmotnosť

Približne 370 g

Automatické zaostrovanie

Áno

Zaostrovanie

Automatické, manuálne

Dodávané príslušenstvo

62-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-62B, zadný kryt objektívu LF-N1, bajonetová slnečná clona HB-89, puzdro na objektív CL-C1


https://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-z-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/nikkor-z-35mm-f-1-8-s

Objektív v praxi

Dizajn objektívu je rovnaký ako u 50-ky, len je o málo štíhlejší. V cene je aj tvarovaná slnečná clona a mäkké vrecúško, ktoré poslúži aj pri čistení optiky. Prstenec manuálneho zaostrovania je široký a príjemne vrúbkovaný. So zaostrovaním je prepojený nepriamo s nekonečným chodom. Stupnica zaostrenia chýba, musíte ju hľadať v hľadáčiku, kde vám pomôže peaking level a signalizácia potvrdenia zaostrenia. Využiť samozrejme môžete aj lupu. Automatické zaostrovanie je rýchle a takmer tiché. Na objektíve sa nachádza len jediný prepínač, AF/M. Priemer filtra je 62 mm, rovnako ako u Z 50/1,8 S. Pri zaostrovaní sa predný člen neotáča a objektív ani nemení svoju veľkosť.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 25 cm, merané od roviny snímača, čo je lepší parameter, ako 40 cm u 50 mm súrodenca. Z tejto vzdialenosti dokáže objektív zachytiť objekt dlhý cca 17 cm (na šírku záberu), čo je mierka zväčšenia približne 0,21x.


Close-Up z najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 25 cm.

Bokeh samozrejme nie je až taký, ako u 50 mm súrodenca, ktorý dokáže pozadie rozostriť účinnejšie a lepšie sa vyhrá z rozostrenými svetelnými zdrojmi. V galérii nájdete testovacie fotografie z Izzinovho whisky pubu a môžete ich porovnať s 50 mm objektívom. Skutočne krémovo hladký bokeh dostanete pri fotení detailov. Pri portrétoch bude záležať na členitosti a vzdialenosti pozadia.


Pri fotení detailov je bokeh pekne hladký.


Smerom ku krajom dostávajú rozostrené krúžky tvar mačacích očí.

Obrazová kvalita

Ani 35-ka nesklamala, je snáď ešte o kúsok ostrejšia ako 50-ka. Pri portréte sú riasy perfektne vykreslené aj pri clone f/1,8. Kvôli dobrej kresbe cloniť nemusíte. Rohy sú aj pri clone f/1,8 dobre vykreslené, žiadna mazanica. Priclonenie samozrejme kresbe pomôže. To najlepšie z objektívu dostanete od clony f/5,6 až po f/11. Aj pri f/13 sú výsledky stále dobré, pri najvyššej clone f/16 sa začne viac prejavovať difrakcia. Kresba ale nie je vyslovené mäkká, po doostrení v počítači sú zábery použiteľné aj pre veľkoformátovú tlač.


Portrét pri clone f/1,8.


Detail oka.


Oficiálny MTF graf.


Porovnanie s konkurenciou.

Nikon v systéme Z používa korekciu niektorých optických chýb objektívov priamo v RAW-e. Nemusíte sa trápiť so sférickým skreslením, ani chromatickú chybu nikde neuvidíte. Výnimočne sa na fotografiách objavia malé reflexy, pri slnku priamo v zábere. Pri otvorenej clone je pozorovateľná vinetácia s plynulým prechodom smerom od rohov k stredu, nepôsobí rušivo. Po miernom priclonení takmer vymizne.


Nano Crystal Coat antireflexné vrstvy odvádzajú skvelú prácu. Malé reflexy sa objavia len výnimočne.

Záver

35 mm ohnisko je pre niekoho to základné, pretože má o niečo širší záber ako 50 mm, čo je univerzálnejšie. 35 mm ohnisko je zároveň typické pre objektívy obľúbené v dokumentárnej fotografii, typicky napr. streetke. U FF fotoaparátu pri svetelnosti F1,8 môže fotograf využiť aj malú hĺbku ostrosti a fotografovať aj za zlých svetelných podmienok.

Objektív patrí do prémiového radu S, takže to nie je len tak obyčajný amatérsky objektív, hoci svetelnosť F1,8 by to mohla naznačovať. Spracovanie je prvotriedne, spolu s fotoaparátmi radu Z ho môžete smelo používať aj za nepriaznivých poveternostných podmienok a v znečistenom prostredí.

Vďaka výbornej ostrosti, aj pri plne otvorenej clone, môžete fotografovať portréty s maximálne rozostreným pozadím, pritom sa môžete spoľahnúť, že objektív perfektne vykreslí každú očnú riasu.

Objektívu môžem vytknúť len jeho cenu. NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S sa dá zohnať za prima cenu 499€. NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S je drahší, aj keď nechápem prečo? Konštrukcia 35 mm objektívu je porovnateľne náročná, ako u 50 mm objektívu. Odporúčaná MOC je 899€ a to je na f/1,8 objektív skutočne veľa. Bežne sa predáva za 779€, ale aj to je stále dosť.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
landov
2019-03-04 07:06:14
sakra drahe skla su tieto S-kove. Planoval som kupu ohlasenej 14-30/3,5 S, ale ked som videl avizovanu cenu 1300 USD, tak ma presla chut. Dufam, ze Sigma sa pusti aj do Z bajonetu.
 
IceDive1
2019-03-04 10:55:10
Vyborne sklicko. Karol zaujala ma tvoja veta "Nikon v systéme Z používa korekciu niektorých optických chýb objektívov priamo v RAW-e." Vsimol som si po importe RAW do LR, ze fotky su identicke s JPG na rozdiel od DSLR a automaticky pridava aj odsumenie. Asi to suvisi s tym co pises.
 
z80
2019-03-04 18:18:51
príspevok od: IceDive1
Vyborne sklicko. Karol zaujala ma tvoja veta "Nikon v systéme Z používa korekciu niektorých optických chýb objektívov priamo v RAW-e." Vsimol som si po importe RAW do LR, ze fotky su identicke s JPG na rozdiel od DSLR a automaticky pridava aj odsumenie. Asi to suvisi s tym co pises.
To sa bezne pouziva pri cisto bezzrkadlovkovych systemoch (ako m43), lebo neexistencia optickeho hladacika a teda "priameho" pohladu cez objektiv, umoznuje cez elektronicku korekciu skryt niektore opticke vady a tak pouzit zjednoduseny (opticky menej korigovany) navrh optiky. Ak sa ale takato korekcia prezenie, dost to zhorsi hlavne kresbu v rohoch.
 
IceDive1
2019-03-04 20:46:37
príspevok od: z80
To sa bezne pouziva pri cisto bezzrkadlovkovych systemoch (ako m43), lebo neexistencia optickeho hladacika a teda "priameho" pohladu cez objektiv, umoznuje cez elektronicku korekciu skryt niektore opticke vady a tak pouzit zjednoduseny (opticky menej korigovany) navrh optiky. Ak sa ale takato korekcia prezenie, dost to zhorsi hlavne kresbu v rohoch.
Na poli mirrorless som novacikom a prekvapilo ma ze RAW po importe do LR je farebne zhodny s JPG zatial co pri DSLR sa jednalo vzdy o surove data.
 
Guma
2019-03-05 17:32:26
hmm, ze by som ho vymenil za 35 1.4? a zbavil by som sa adapteru...neporovnaval niekto? nevyzera to zle
 
landov
2019-03-26 06:49:33
Tak som neodolal a kupil toto sklo. Spolu so Z6 je to krasne lahucke kombo. Co povedat? Tak ako 24-70/4S je aj tato 35ka ticha, ostra, lahucka. Nakoniec som sa rozhodol, ze pojdem aj do 14-30/4S.
 
7gismo
2019-03-26 09:48:18
príspevok od: landov
Tak som neodolal a kupil toto sklo. Spolu so Z6 je to krasne lahucke kombo. Co povedat? Tak ako 24-70/4S je aj tato 35ka ticha, ostra, lahucka. Nakoniec som sa rozhodol, ze pojdem aj do 14-30/4S.
Sam cakam na 14-30mm ako na spasenie . Popritom mam na ceste 50mm 1.8 S, nevedel som si ospravedlnit prilis vysoku cenu za 35mm... Eventualne budem este uvazovat nad 24mm 1.8 S-kom, ktore ma byt predstavene este toho roku.

24-70mm S-ko je vyborny kus skla, ale pri dlhsich expoziciach sas mi nepozdavaju obe strany zaberu s miernym nadychom do fialova (nastastie lahko odstranitelne pri prechode do CB). A nie, nie je to tym, ze by som mal light leak - vyskusane s ciernou paskou prekryvajucou hladacik a takisto bez pasky. Vysledok je vzdy rovnaky, mierne purpurove okraje na lavej aj pravej strane .

Zelam kopec zivotaschopnych zaberov so Z6
 
francesco
2019-03-26 10:19:00
príspevok od: 7gismo
Sam cakam na 14-30mm ako na spasenie . Popritom mam na ceste 50mm 1.8 S, nevedel som si ospravedlnit prilis vysoku cenu za 35mm... Eventualne budem este uvazovat nad 24mm 1.8 S-kom, ktore ma byt predstavene este toho roku.

24-70mm S-ko je vyborny kus skla, ale pri dlhsich expoziciach sas mi nepozdavaju obe strany zaberu s miernym nadychom do fialova (nastastie lahko odstranitelne pri prechode do CB). A nie, nie je to tym, ze by som mal light leak - vyskusane s ciernou paskou prekryvajucou hladacik a takisto bez pasky. Vysledok je vzdy rovnaky, mierne purpurove okraje na lavej aj pravej strane .

Zelam kopec zivotaschopnych zaberov so Z6
Prekryvat paskou elektronicky hladacik? Zaujimave.
 
7gismo
2019-03-26 11:42:19
príspevok od: francesco
Prekryvat paskou elektronicky hladacik? Zaujimave.
Viem, viem🙃. Raz darmo, prechod z optického na elektronický hľadáčik na mne zanechal stopu🤯. Chcel som otestovať ako si poradí Z7 s dlhými expozíciami a vylúčiť/potvrdiť nakoľko je chyba v skle.

Inak zostal som príjemne prekvapený, že nebol veľmi dôvod na používanie "long exposure noise reduction", ktorý som bežne používal pri D850, kde senzor vykazoval kopec "hot dots". Pri Z7 to už nie je ten prípad, nanajvýš pár bodiek.
 
landov
2019-03-26 12:45:38
príspevok od: 7gismo
Sam cakam na 14-30mm ako na spasenie . Popritom mam na ceste 50mm 1.8 S, nevedel som si ospravedlnit prilis vysoku cenu za 35mm... Eventualne budem este uvazovat nad 24mm 1.8 S-kom, ktore ma byt predstavene este toho roku.

24-70mm S-ko je vyborny kus skla, ale pri dlhsich expoziciach sas mi nepozdavaju obe strany zaberu s miernym nadychom do fialova (nastastie lahko odstranitelne pri prechode do CB). A nie, nie je to tym, ze by som mal light leak - vyskusane s ciernou paskou prekryvajucou hladacik a takisto bez pasky. Vysledok je vzdy rovnaky, mierne purpurove okraje na lavej aj pravej strane .

Zelam kopec zivotaschopnych zaberov so Z6
Diky, napodobne so Z7kou.
Ja mam Nikonacku 50/1,4 AFS, takze 50/1,8S som vynechal, ale na 14-30/4S sa tesim strasne.
 
JohnNewton
2019-03-27 04:33:47
príspevok od: francesco
Prekryvat paskou elektronicky hladacik? Zaujimave.
No, nie tak celkom, jedna moja nemenovaná značka CSC s tým problém u prvej série istého modelu mala. Svetlo síce neprenikalo cez hľadáčik, ale okolo konektorov. O to ťažšie sa to hľadá
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-02-23 15:12:24
Ja som dlhé roky fotografoval na klasickú zrkadlovku, ale pokrok človek nezastaví. Dnes sa už pozerám na bezzrkadlovky inak. Výdrž batérie na mirrorless fotoaparátoch sa neustále zvyšuje a spolu s čoraz prepracovanejším zaostrovaním a s narastajúcou kvalitou elektronického hľadáčika je dnes už asi jasné, že budúcnosť patrí bezzrkadlovkám. Sám som prešiel na nový systém Z a myslím, že ku klasickej zrkadlovke sa už asi nevrátim. Prvá generácia Nikon Z6/Z7 mi neprišla nijak atraktívna, ale s nástupom druhej generácie sa všetko zmenilo. Pre svadobného a portrétneho fotografa je druhá generácia Nikon Z6II/Z7II ako stvorená. Pokiaľ mam hodnotiť ponuku na trhu, tak najlepšie je na tom Sony a za ním hneď Nikon. Pokiaľ sa ale bavíme o kvalite objektívov za najlepšiu cenu (spracovanie + utesnenie), tak ponuka Nikonu je zatiaľ na tom najlepšie. U Sony za podobné kvalitné skla ZEISS zaplatí kupujúci o dosť viacej a Canon je na tom asi najhoršie. Je tu aj Panasonic, ale u tohto výrobcu tie objektívy tiež nie sú najlacnejšie. Pokiaľ fotograf prechádza na nový systém, tak by som asi odporúčal Nikon.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia