Nikon NIKKOR Z 14 – 30 mm f/4 S je superširokouhlý transfokátor z profesionálneho radu S. Je kompatibilný s FF aj APS-C bezzrkadlovkami radu Z. Svetelnosť f/4 je v celom rozsahu. Zaostrovanie zabezpečuje dvojica krokových motorčekov, vďaka ním je vhodný aj pre snímanie videa s plynulým preostrovaním. Priemer filtrovej obruby je 82 mm. Optická sústava sa skladá zo 14 prvkov v 12 skupinách (vrátane 4 optických prvkov zo skla ED, 4 asférických prvkov, prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat a predného optického prvku s fluórovou vrstvou). Každá pohyblivá časť objektívu je utesnená proti čiastočkám prachu a kvapkám vody. Fluórová vrstva aktívne odpudzuje vodu, prach a nečistoty bez negatívneho vplyvu na kvalitu snímok. Uhol záberu je pri formáte FX: 114° až 72° a formáte DX: 90° až 50°. Zaostrovanie je vnútorné, najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,28 m v celom rozsahu ohnísk. Clona je 7-lamelová s s kruhovým otvorom. Hmotnosť objektívu je 485 g. V cene objektívu je dvojica krytiek, tvarovaná slnečná clona a mäkké puzdro.
https://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-z-lenses/auto-focus-lenses/fx/zoom/nikkor-z-14-30mm-f-4-s
Objektív v praxi
Svetelnosť f/4 naznačuje využitie objektívu. Hodí sa na fotenie krajiny, architektúry, interiérov, nočných záberov, ale aj reportáží za lepších svetelných podmienok. Pri fotení krajiny a architektúry sa bežne používajú filtre. Preto je dobré, že objektív má štandardnú filtrovú obrubu a nie je nutné riešiť upevnenie pomocou drahých špecializovaných držiakov.
Zoomovací prstenec je vpredu dostatočne široký, prstenec manuálneho zaostrovania je bližšie k telu fotoaparátu a pri AF zaostrovaní môže slúžiť na nastavenie korekcie expozície alebo clony. Zoomovací prstenec má zámok. Pred fotením ním musíte pootočiť, aby sa predný tubus vysunul. Vďaka tomu je pri preprave objektív kompaktnejší a nehrozí samovoľné vysúvanie tubusu. Pri zoomovaní sa veľkosť objektívu mierne mení. Predný člen sa pri zaostrovaní ani zoomovaní neotáča, čo uľahčuje používanie niektorých filtrov.
Pri zoomovaní sa dĺžka objektívu mení. Vľavo je v zaparkovanej polohe pre prenášanie, kedy zaberá najmenej miesta.
Slnečná clona je plastová, ale zvnútra je vrúbkovaná, zabraňuje sa tak odrazom svetla. Predná krytka sa ľahko vyberá a nasadzuje. Celkovo je konštrukcia robustná a kvalitná, nepôsobí ale luxusne. Možno je to aj všedným dizajnom, ktorý Nikon zvolil pre objektívy s bajonetom Z.
Objektív je primerane veľký k stávajúcim fotoaparátom radu Z.
Objektív som testoval na Nikone Z7. Rýchlosťou zaostrovania sa nelíši od ostatných Z-kových objektívov. Superširokouhlé objektívy mám rád, pretože mi umožňujú fotografovať architektúru bez orezania, väčšinou dokonca s rezervou pre korekciu keystone efektu.
Mojím testom širokouhlosti je Bratislavský hrad. Ak ho odfotím celý a ešte aj skorigujem padajúce línie, je objektív skutočne širokouhlý.
Superširokouhlý objektív, to nie je len extrémne široký uhol záberu, je to aj zvýraznená perspektíva, ktorú fotograf môže kreatívne využiť v kompozícii. Je to ale obojsečná zbraň. Pri veľmi širokom uhle záberu môžu byť objekty umiestnené v rohoch obrazu deformované. To sa týka aj testovaného objektívu.
So superširokouhlým objektívom viete dosiahnuť zvýraznenie perspektívy, ktoré môžete využiť v kompozícii.
Na najširších ohniskách dochádza k deformácii objektov, pri komponovaní to treba brať do úvahy.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,28 m v celom rozsahu ohnísk, merané od roviny snímača. Len pri fotení detailov môžete dosiahnuť výraznejšie rozostrenie pozadia, aj to pri dlhších ohniskách.
Na plnú dieru pri ohnisku 14 mm.
Na plnú dieru pri ohnisku 30 mm. Tu je bokeh najvýraznejší.
Optická kvalita
Prechod na nový bajonet prospel každému výrobcovi, ktorý sa rozhodol vyrábať bezzrkadlovky. Praktický každý objektív je kvalitnejší, ako jeho ekvivalent pre zrkadlovky. Doteraz sa to potvrdilo u každého objektívu s bajonetom Z, dokonca aj tých pre formát DX. Ekvivalentom tohto objektívu je NIKKOR AF-S 16-35/4G VR, ktorý som mal vo svojej výbave. Je veľmi dobrý, ale pri otvorenej clone boli najkrajnejšie rohy neostré. Keďže som ho používal väčšinou priclonený, nevadilo mi to a bol som s ním veľmi spokojný. Prekoná ho testovaný objektív?
U systému Z je štandardom softvérová korekcia chýb objektívov aj vo formáte RAW. Otvoríte ho v RAW-konvertore a väčšinou nemáte šancu zistiť, aké je skutočné sférické skreslenie, vinetácia a chromatická chyba. Posúdiť tak môžete len ostrosť. Je to v poriadku, ak sa tým nemaskujú veľké chyby. Šetrí to čas pri úpravách. Superširokouhlé objektívy sú charakteristické väčším sférickým skreslením. Pri jeho korekcii dochádza k zmenšeniu uhla záberu (je nutný orez) a môže dôjsť k deformácii najkrajnejších rohov. Fotografie bez softvérovej korekcie otvorí napr. Luminar 4 od Skylum.
Chyby objektívu som posudzoval na záberoch otvorených v Luminari. Začnem sférickým skreslením. Na 14 mm je mierne súdkovité, na opačnom konci o niečo výraznejšie poduškovité. Klasická vinetácia je mierna, ale na najširšom ohnisku je v najkrajnejších rohoch vidno vinetáciu spôsobenú tým, že objektív takmer zaberá aj prednú obrubu.
Vľavo RAW vyexportovaný z Luminar 4, bez softvérovej korekcie chýb, vpravo z Lightroom Classic CC s korekciou chýb. Ohnisková dĺžka 14 mm.
Vľavo RAW vyexportovaný z Luminar 4, bez softvérovej korekcie chýb, vpravo z Lightroom Classic CC s korekciou chýb. Ohnisková dĺžka 30 mm.
Antireflexné vrstvy odvádzajú skvelú prácu, čo sa prejavuje na výbornom prenose kontrastu a vysokej odolnosti proti vzniku reflexov a ghostingu. Aj bez softvérovej korekcie je skvelo potlačená chromatická chyba.
Ostrosť objektívu je v celom rozsahu takmer po celej ploche výborná a to aj bez priclonenia. Na 14 mm sú krajné rohy neostrejšie aj po priclonení, ale stále je v nich vidieť kresba. Od 16 mm sa kresba v rohoch zlepší a na najdlhšom ohnisku je aj v rohoch výborná.
Skúšal som nachytať objektív na reflexoch, ale márne. Slnko som umiestňoval priamo do záberu, skrýval ho za listami, v strede i na krajoch.
RAW vyexportovaný z Luminar 4, bez softvérovej korekcie chýb. Takýto záber dôkladne preverí chromatickú chybu. Korigovaná je opticky veľmi dobre. Nepatrné náznaky nájdete v najkrajnejších rohoch.
Fotografie v galérii sú vyexportované z Lightroomu so zapnutou korekciou (v LR sa ani nedá vypnúť).
Plusy a mínusy
+ kvalitné spracovanie, utesnenie
+ praktický rozsah a konštantná svetelnosť
+ filtrová obruba
+ optimalizácia pre video
+ kompaktnosť
- objektív je nutné pred použitím povysunúť
- spoliehanie sa na softvérovú korekciu chýb
Záver
Nikon NIKKOR Z 14 – 30 mm f/4 S je vydarený objektív s veľmi praktickým rozsahom, ktorý využijú fotografi krajiny, architektúry, interiérov, prípadne aj reportáží a svadieb, kde je ale praktickejší objektív s lepšou svetelnosťou. Poteší kvalitná utesnená konštrukcia a prítomnosť filtrovej obruby.
Ak je softvérová korekcia chýb zapnutá, kvalite záberov niet čo vyčítať. Ak je ale vypnutá, objaví sa vinetácia spôsobená tým, že objektív takmer zaznamenáva aj okraje prednej obruby. Prejaví sa aj sférické skreslenie, ktoré ale nie je tak dramatické. Konštruktéri u tohto objektívu vyslovene kalkulovali so softvérovou korekciou. Mierne viac, ako je štandard. Nie je to ale tak dramatické ako u niektorých objektívov Sony Zeiss. Softvérovú korekciu chýb schvaľujem, ale nesmie korigovať príliš veľké chyby. Tu je to v mojej tolerancii a aj keď sa mi to nepáči výsledné fotky sú tak kvalitné, že by som tento objektív bez váhania zaradil do svojho portfólia, ak by som fotil Nikonom radu Z. Dávam mu ocenenie TOP redakcie, kto je na softvérovú korekciu chýb ešte háklivejší ako ja, môže si ho znížiť na ocenenie Tip redakcie.