V druhej polovici roku 2010 ohlásila spoločnosť Nikon objektív s modelovým označením AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR. Jeho predchodcom v tejto škále ohniskových vzdialeností bol Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/3.5-5.6 VR, ktorý však nezískal veľa pozitívnych ohlasov, najmä vzhľadom na jeho obrazovú kvalitu. Tým si zaslúžil umiestnenie na zozname Kena Rockwella desiatich najhorších objektívov Nikonu v histórii (ktorý však zatiaľ obsahuje iba šesť kúskov). A tak zatiaľ, čo Canon už dlhšiu dobu ponúkal v tejto kategórii celkom kvalitný 24 - 105 mm F4.0L IS USM, Nikonu chýbal objektív, ktorý by za rozumnú cenu ponúkol univerzálny rozsah ohnisiek pre FX formát so stálou svetelnosťou a účinným stabilizátorom obrazu k tomu. Pozrime sa teda ako si AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR v tejto úlohe vedie.
Praktické skúsensoti Jozefa Peniaka s týmto objektívom si môžete prečítať v závere aktualizovaného článku, kde nájdete aj dolnenú galériu fotografií.
Vlastnosti
Hlavnými prednosťami tohto objektívu sú široký rozsah ohnisiek 24-120 mm, čiže od širokouhlého až po krátky teleobjektív (na DX formáte 36 – 180 mm), pevná svetelnosť f/4, ultrazvukové SWM zaostrovanie a stabilizátor obrazu druhej generácie VR II.
Nikon označuje svoje objektívy rôznymi skratkami predstavujúcimi technológie, ktoré sa skrývajú vnútri, poďme si teda vysvetliť tie z nich, ktoré nájdeme pri tomto kúsku.
VR – Vibration Reduction, spomínaný stabilizátor obrazu, ktorý nám umožňuje používať kratšie časy aj pri dlhších ohniskách na dosiahnutie ostrého obrazu.
SWM – Silent Wave Motor, čiže ultrazvukové zaostrovanie, ktoré oproti klasickému motorčeku nesie výhodu vyššej rýchlosti, nižšej hlučnosti a možnosti použitia aj na telách, ktoré vlastným motorčekom nedisponujú. Takto vybavené objektívy Nikon tiež nesú v názve označenie AF-S.
N – Nano Crystal Coat, antireflexná vrstva skladajúca sa z nanokryštálikov zabraňujúca nežiaducim odrazom v objektíve, ktorá prispieva k zachovaniu kontrastu obrazu a zníženiu odleskov.
ED – Extra-low Dispersion, členy s nízkym rozptylom snažiace sa zabrániť chromatickej aberácii.
AS – Aspherical Lens, asférické členy optiky, ktoré znižujú skreslenie obrazu, často viditeľné napríklad na širokých ohniskách.
M/A – Nazývaný aj manual focus override, čiže možnosť ručne doostriť snímku aj po použití automatického zaostrovania.
IF – Internal Focusing, vonkajšie vlastnosti objektívu sa pri zaostrovaní nemenia. (nemení sa dĺžka, neotáča sa žiadny vonkajší člen, neotáča sa zaostrovací prstenec)
Konštrukcia
V balení nájdeme spolu s objektívom aj slnečnú clonu, obal na prenášanie, prednú a zadnú krytku. Vonkajší obal objektívu je plastový, no celkovo pôsobí veľmi solídne. Zoomovací a ostriaci prstenec majú plynulý chod. Na tele nájdeme stupnicu zaostrenej vzdialenosti a tri prepínače. Prvý z nich prepína medzi zaostrovaním v móde M/A a plne manuálnym režimom, druhým môžeme zapínať a vypínať stabilizátor obrazu a tretí nám dovoľuje vybrať medzi jeho dvomi režimami – normálnym a aktívnym (určeným pre elimináciu silnejších otrasov, napríklad pri fotení z pohybujúceho sa objektu ako auta, lietadla a podobne). Pri vysunutí objektívu zoomovaním odhalíme vnútorné kovové časti konštrukcie. Nikon nám zapožičal kus označený žltou páskou s logom okolo celého obvodu, budeme ale vychádzať z toho, že toto nie je štandardný výrobný postup :)
Stredová ostrosť
Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR nemá so stredovou ostrosťou na žiadnom ohnisku veľké problémy. Na plnej diere nedosahuje síce svoju maximálnu ostrosť, no je v poriadku. Od f/5.6 a cez optimálne hodnoty f/8 – f/11 sa nemám na čo sťažovať. Na hodnotách f/16 a f/22 už je vidieť vplyv difrakcie a sme tu na tom teda možno aj mierne horšie ako pri f/4.
Rohová ostrosť
Rohy na širokom ohnisku tohto objektívu nemajú najlepšie vlastnosti čo vidieť aj z MTF krivky. Nie je to síce ojedinelý prípad medzi širokáčmi, no spolu s ďalšími faktormi (vinetácia, aberácia, skreslenie) to pri tomto modeli nie sú práve najpríjemnejšie miesta, i keď ostrosť samotná pri priclonení je celkom dobrá. Ako môžeme vidieť, na 50mm a 120mm, už kvalita rohov takým problémom nie je.
Aberácia
Nájdeme ju hlavne v rohoch, aj pri menej kontrastných situáciách. Na kontrastnejších hranách ju zazrieme aj v okolí stredu.
Vinetácia
Na plnej diere je vinetácia občas celkom rušivá, najmä pri tmavších scénach, alebo čistých vzoroch. Po priclonení na f/5.6 mizne z veľkej časti a ďalej ju už nevidíme. Na f/4 ale okrem vinetácie samotnej vystupuje aj viditeľné zosvetlenie stredných častí obrazu.
Skreslenie
Na oboch koncoch ohniskových vzdialeností je viditeľné skreslenie – na širokom ohnisku súdkovité, na dlhom konci poduškovité.
Zaostrovanie
Tu nemám čo vytknúť, ultrazvukové zaostrovanie bolo rýchle a presné aj v náročných podmienkach. Oceňujem, že pri minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 45cm nám dovoľuje ohnisko 120mm fotenie naozaj malých detailov.
Stabilizácia
Stabilizátor Nikonu druhej generácie je veľmi účinný a na ohnisku 120mm nám dovolil zhotoviť ostrú fotografiu statického objektu aj pri čase 1/8 sekundy, čo sa rovná hodnote štyroch krokov.
Atraktívny rozsah
Aby som vo vás na konci recenzie nezanechal pocit bezcitného technokrata, zhrniem tu môj celkový dojem z tohto zaujímavého objektívu :) Samotný rozsah je veľmi atraktívny, pretože pokrýva väčšinu najčastejšie používaných ohnisiek. Tak isto stabilná svetelnosť f/4 spolu so stabilizátorom je užitočná, ak sa nechceme obmedzovať nosením kusu železa, plastu, či uhlia. (V skratke, statívu. Jeho používanie je pre mňa útrapou porovnateľnou s absolvovaním vysokohorskej túry v ihličkách (nie že by som to zvykol praktizovať)). Najmä výkon VRII rovnajúci sa štyrom krokom ma teda celkom potešil, podobne ako zväčšenie, vďaka ktorému som mohol zachytiť aj menšie detaily. Horšie to však bolo s rohmi na plnej diere, vinetácia s ružovo-modrými hranami nebola práve najatraktívnejšia časť záberu. Stredová časť a rohy po priclonení už ale boli fajn.
Pre používateľov FX tiel, ktorí potrebujú univerzálny „walkaround“ objektív bude 24-120 f/4 VR dobrá voľba, je tu však na výber aj lacnejší 28-300mm f/3.5-5.6G VR s širším rozsahom ohnísk. Povedal by som, že jeho kúpa na DX telá sa neoplatí, keďže tu jeho miesto zaberajú lacnejšie 18-105 mm f/3.5-5.6 VR a 16-85 mm f/3.5-5.6 VR.
Nikon AF-S 24-120mm F4 G ED VR v praktickom nasadení
Jozef Peniak
Rád by som pridal k tejto technicky skvelej recenzii, ktorú napísal Michal Matloň, niekoľko svojich praktických postrehov, ktoré mám z fotenia s týmto objektívom.
Keď sa objavil tento objektív v našej redakcii bol som veľmi zvedavý, aký je naozaj keď sa použije v praxi pri reálnom napríklad ateliérovom fotení. Mám už objektív AF-S 24-70mm F2,8 G ED, ktorý by mal byť tým najlepším základným zoomom v ponuke Nikonu, no často narazím na pomerne krátke 70mm ohnisko. Zaujímalo ma ako si tieto dva objektívy poradia v praxi na tele D700 a či sú medzi nimi veľké rozdiely a preto som striedavo fotil s jedným a potom s druhým objektívom.
Rozsah recenzovaného objektívu 24-120 mm je veľmi praktický na fotenia, pri ktorých viete, že ide o pohotovosť a nemôžete meniť objektív hocikedy by ste to potrebovali. Napríklad pri fotografovaní leteckých záberov, fotografovaní v ťažkom teréne, alebo vtedy ak vám veľmi záleží na rovnakom podaní fotografií (farebnom a tonálnom) z celého fotenia a chcete mať istotu, že ak použijete tri objektívy nebudete mať tri rôzne farebné a kontrastné podania fotiek, napríklad pri fotení katalógu a podobne. S týmto objektívom zvládnete nielen produkty, ale aj portréty a širokouhlé zábery. Keď ho môže používať niekto ako Moose Peterson tak musí byť na ňom niečo zaujímavé.
Mechanické vyhotovenie a zaostrovanie
Nejde o žiadne exaktné testovania a stopovanie časov, no pri používaní oboch objektívov som nenarazil na žiadny praktický rozdiel medzi rýchlosťou zaostrovania medzi 24-70mm a 24-120mm modelom. Mechanické vyhotovenie 24-120mm modelu je na prvý pohľad jednoduchšie, s použitím plastových častí a vzhľadom na výsuvnú konštrukciu sa predný člen po úplnom vysunutí trochu hýbe. Rovnako aj nasadzovanie slnečnej clony nie je také presné a istené poistkou, ako pri 24-70mm modeli. Ak sa predný člen hýbe, tak by sme si mohli myslieť, že z objektívu nebudú vychádzať konštantné obrazové výsledky, no nie je tomu tak. Objektív 24-120mm je ostrý a podáva tak konštantné výsledky ako je to len možné. Zoomovanie, ako aj priebežné doostrovanie je jemné a plynulé, objektív v rukách pôsobí veľmi solídne a precízne. Nemá žiadny tuhý chod zoom prstenca ako napríklad cítim pri mojom kuse 24-70mm. Funkčne aj konštrukčne je 24-120tka veľmi pekne urobený objektív.
Obrazové výsledky
Široký rozsah zoomu prináša zväčša okrem praktickosti a univerzálnosti aj daň v podobe väčšieho sférického skreslenia obrazu a často aj slabšej ostrosti. V súčasnosti skreslenie objektívu veľmi neriešim, pretože fotografie vyvolávam z RAW v programe Adobe Lightroom, ktorý ho veľmi dobre vie upraviť a jeho korekciu používam automaticky pri importe pri každom objektíve tak či tak...
Ostrosť objektívu je podľa môjho názoru na clone F4 dostatočná na reportáž a portréty, a po priclonení na F5,6 a viacej je vhodná aj na fotografovanie produktov, módy, architektúry a všetkých žánrov, ktoré sú kritické na dokonalú ostrosť v celej ploche. Objektív 24-70mm je pri clone F2,8 na porovnanie, podľa môjho názoru o niečo menej ostrý (na niektorých ohniskách), ako 24-120mm na F4, čo sa prejavuje najmä v rohoch. Ak sa však oba objektívy priclonia na rovnaké clony, 24-70mm je o niečo málo ostrejší do clony F5,6, potom je to už ale z hľadiska ostrosti prakticky rovnaké.
Zaujímavé bude vyskúšať 24-120mm F4 G aj na novom tele Nikon D800, ktoré má až 36Mpx. Niečo mi však hovorí, že bude dobrý aj na tele s takýmto vysokým rozlíšením.
Objektív 24-120m tiež o niečo menej aberuje ako jeho drahší kolega 24-70mm. Aberáciu ale opäť možno úspešne odstrániť pri Nikonoch buď priamo v aparáte, alebo pri spracovaní RAW. Pri vyberaní fotografií som preto v programe Adobe Lightroom bez EXIF hlavičky nevedel určiť, ktorý záber je z ktorého objektívu, nakoľko som fotil na vyššie clonové čísla. Pri portrétnych fotografiách v galérii pod článkom boli použité automatické korekcie chýb objektívyu v Adobe Lightroom, ako aj korekcie expozície.
Ak by ste sa ma spýtali či 24-120mm F4 nahradí vo všetkom 24-70 F2,8 tak pravdepodobne nie, najmä pri reportáži a hlavne športovej fotografii je svetelnosť F2,8 nevyhnutnosťou. Veľmi dobre však poslúži vo všetkých ostatných žánroch. Navyše ak potrebujem naozaj dobrú svetelnosť, vždy radšej siahnem po pevných objektívoch s ktorými sa môže 24-120mm zoom pekne dopĺňať.
Výborný univerzál nielen pre lenivých
Som veľmi rád, že som si mohol hoci len na pol dňa v praxi vyskúšať tento objektív. Oslovil ma natoľko, že uvažujem o jeho zakúpení spolu s Nikonom D800 v cenovo výhodnejšom sete (podľa všetkého by tento set mohol byť aj naozaj v predaji). Po priclonení na F5,6 je nekompromisne ostrý, práca s ním je veľmi pohodlná (pohodlnejšia ako s 24-70mm napríklad), a jeho veľmi účinný stabilizátor pomôže pri fotografovaní v slabšom svetle. Podľa môjho názoru je vhodný nielen na výlety alebo amatérske fotenie, ale aj na profesionálnu prácu.
Plusy a mínusy:
+ celkové spracovanie
+ účinnosť stabilizácie
+ univerzálny rozsah ohnísk
+ nízka min. zaostriteľná vzdialenosť
- vinetácia, aberácia, ostrosť v rohoch na f/4
Parametre
Ohnisková vzdialenosť: 24 – 120 mm
Maximálna svetelnosť: f/4
Minimálna svetelnosť: f/22
Konštrukcia objektívu: 17 prvkov v 13 skupinách (s dvoma sklenenými prvkami ED, troma asférickými šošovkami a antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: 84° – 20° 20' (61° – 13° 20' vo formáte Nikon DX)
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,45 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,24x (pri nastavení teleobjektívu)
Lamely clony: 9 (kruhové)
Zaostrovanie: Automatické zaostrovanie pomocou vstavaného ultrazvukového motora a manuálne zaostrovanie
Režimy zaostrovania: M/A a M
Filter/veľkosť závitu: 77 mm
Priemer x dĺžka: Približne 84 x 103,5 mm
Hmotnosť: Približne 710 g