Váš sen, vaše potešenie, váš miláčik, vaše bremeno, vaša nočná mora. Brutus objektív.
Keď som ho požičal Marcelovi (mrco) a vracal mi ho späť, bol som zvedavý na jeho názor. “Brutal, brutal, brutal....”. Áno takto sa dajú zhrnúť všetky jeho vlastnosti. Brutálna svetelnosť, brutálna kvalita, brutálna rýchlosť, brutálna hmotnosť a brutálna cena naviac.
Základné predstavenie
Nikon AF-S 200/2G ED VRII je monofokalný teleobjektív, najvyššej triedy, určený pre zrkadlovky Nikon formátu FX aj DX. Vybavený je stabilizátorom otrasov s účinnosťou až 4EV. Optická konštrukcia využíva 3 ED a jeden Super ED člen. Kvalitnú ochranu pred vznikom reflexov zaručuje nanokryštáľová antireflexná úprava. Vzhľadom na rozmery a hmotnosť je objektív vybavený otočným prstencom pre upevnenie na statív. Zaostrovanie zabezpečuje rýchly a tichý ultrazvukový motorček. Vzhľadom na veľký priemer predného optického členu je v zadnej časti zabudovaný zásuvný držiak filtrov (priemer 52 mm).
Objektív je typu G, čiže bez clonového prstenca. Clona sa nastavuje elektronicky z tela fotoaparátu. Skladá sa z deviatich lamiel tvoriacich kruhový otvor. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 1,9 metra, s limiterom je ostrenie obmedzené na rozsah 5metrov až nekonečno. Na objektíve nájdete vyše desať tlačidiel a prepínačov.Predný optický člen je chránený odnímateľným krycím sklom, ku ktorému je dodané aj ochranné puzdro.
Špecifikácia:
Ohnisková vzdialenosť: 200 mm
Maximálna clona: F22
Minimálna clona: F2
Optická konštrukcia: 13 prvkov v 9-tich skupinách
Počet lamiel clony: 9
Najnižšia zaostrovacia vzdialenosť: 1,9 m
Maximálne priblíženie: 0,12x
Spôsob zaostrovania a zoomu: automatické a manuálne
Závit filtra: 52 mm
Váha: 2.930 g
Rozmery: 124 x 203,5 mm
Prvé dojmy
Objektív dorazil v obrovskej krabici. Z nej sme “žeriavom” vyprostili čierne puzdro, do ktorého mnohí z vás zmestia celú svoju výbavu. A cena tohto ochrancu je určite vyššia než nejeden fotoaparát, či objektív. Slnečná clona je veľkosti menšieho kýbľa. Bežne na objektíve máte jeden dva prepínače, ak vôbec. Na tomto je ich ako na palubovke bojového vrtuľníku. Prvý krát potrebujem k objektívu návod.
Objektív váži takmer 3 kg! Manipulácia s ním je obtiažna a preto oceňujem popruh, ktorý je k nemu dodaný. Predsa len je to druhý najdrahší kúsok foto výbavy, ktorý mi kedy visel na krku.
Dizajn, konštrukcia a ergonómia
Objektív pôsobí bacuľatým dojmom, najmä v porovnaní s dlhšími svetelnými teleobjektívmi. Prstenec pre upevnenie na statív je umiestený pomerne vpredu, rozmerné a ťažké optické členy výrazne posúvajú ťažisko smerom k prednej šošovke.
Trochu mylný je predný prstenec, ktorý slúži ale len na pridržanie objektívu, ten zaostrovací je totiž uprostred. Vpredu sú umiestnené po obvode tlačidla aktivácie AF, alebo vyvolania zaostrenej vzdialenosti z pamäte.
Stabilizátor sa aktivuje a deaktivuje pomocou prstenca, čo je trochu netradičné, na bočnú stranu sa už asi nezmestil ďalší prepínač. A že ich tu ale je.
Tesne pred bajonetom je z boku vyberateľný držiak filtrov. Potešujúce je, že ide o bežný priemer 52 mm a aspoň na filtroch trochu ušetríte, keď už celý objektív stojí ako malé rodinné autíčko v akcii.
Najmä funkciu pamäte ostrenia je dôležité si naštudovať. Táto schéma ja súčasťou návodu a je v nej popísaných 23 prvkov objektívu.
Pamäť zaostrenej vzdialenosti
Tak túto funkciu by mali mať všetky teleobjektívy. Zaostríte na konkrétne miesto, dáte si to do pamäte a kedykoľvek z nej vyvoláte stlačením tlačidla na prednej časti objektívu. Geniálne! Čakáte na prílet vtáčika na krmítko, tak si na krmítko zaostríte, medzitým prečesávate okolie, či sa nevyskytne nejaký iný objekt na fotografovanie. Zrazu ajhľa, vtáčik prilieta a vy ste mali zaostrené niekam do tramtárie. Stlačíte tlačidlo a bleskovo je zaostrené na vzdialenosť akú potrebujete.
VR - optická stabilizácia
Stabilizátor má tak ako u väčšiny Nikon objektívov, dva režimy. Normal a Activ. Mnoho fotografov sa mylne domnieva, že Activ je určený pre fotenie panningu. Nie je tomu tak, pannig dokáže objektív rozoznať. Režim Activ je určený pre fotografovanie z pohybujúceho sa vozidla, kedy dochádza k zvýšeniu počtu a intenzity vibrácií.
Limiter
Objektív zaostruje od 1,9 m, čo môže byť niekedy na obtiaž, najmä ak fotografujete niečo vzdialené desiatky metrov a každú chvíľu vám niekto prebehne pred objektívom. Zbytočne potom strácate drahocenný čas, pretože objektív preostruje vo veľkom rozsahu vzdialeností. Tomuto predídete prepnutím limitera na ostrenie od piatich metrov.
Puzdro
Na ochrane objektívu sa nešetrilo. Puzdro je skutočne kvalitné. Vrch je nastaviteľný a tak sa doň zmestí objektív aj s nasadeným fotoaparátom.
Slnečná clona
Veľká slnečná clona má jednoduchý tvar. Na objektíve sa poisťuje jednoduchou skrutkou. V prepravnej polohe je otočená naopak.
Brutus v praxi
S takýmto objektívom nemôžete byť nenápadný. Zahraničný turisti, obdivujúci historické centrum Bratislavy, sa so mnou fotili, ja s brutusom, oni s kompaktom. Krásna pohľadnica z krásavice na Dunaji.
Objektív som vyskúšal s Nikonom D300 a D700 a zapožičal ho aj “mrcovi”, nech preverí jeho športové gény. Ja som sa sústredil skôr na portréty. Ako si poradí objektív s vysokým rozlíšením, odskúšal Stano na svojom Nikone D3x.
Behať s takýmto objektívom je veľká záťaž, najmä ak vám visí na krku niekoľko hodín. Po niekoľkých dňoch máte šiju ako býk a ľavú ruku viditeľne muskulárnejšiu ako pravú. S týmto objektívom je monopod vaším najlepším priateľom. Zároveň oceníte aj druhé telo, aby ste nemuseli s objektívom často manipulovať.
Portrétovanie - na prácu s objektívom som si zvykol za dva dni, kedy mi neprišiel už taký ťažký, aj keď nemotorný zostal až do konca testu. Roky som používal bazárový Nikon AF 80-200/2,8D ED aj na portrétovanie. Ohnisko na 200 mm a clona nastavená na “plnú dieru” istili pekný bokeh. Môže mať teleobjektív taký krásny bokeh ako napr. portréťak 85/1,4? Môže! Ešte lepšia svetelnosť a kvalitnejšia optika urobia svoje. Nikon AF-S 200/2G VR II je “bokeh monster”. Optika je tak dobrá, že bez váhania využívam clonu f/2, vždy keď to uznám za vhodné. Nechýba ani ten fantastický prenos kontrastu tak typický pre najnovšie objektívy s nanokryštáľovou antireflexnou úpravou.
Akčné fotografovanie - z tohto pohľadu som mu dal zabrať len trochu. Nie som akčný tip a otestoval som ho len na bratislavských čajočkách, teda čajkách. V parte mám ale borca ideálneho na preskúšanie rýchlosti a spoľahlivosti zaostrovania. Marcel Rebro, alias mrco, vyznávač adrenalínových a bojových športov, majiteľ vyše štyridsiatich Nikonov, je mojim akčným testerom. Podľa jeho názoru, pokiaľ vy pri fotení neurobíte chybu, objektív ju neurobí. Je rýchlejší a presnejší pri ostrení, ako akýkoľvek iný objektív.
Plusy
+ špičková optická kvalita
+ precízne mechanické vyhotovenie
+ rýchle a presné zaostrovanie
+ účinný stabilizátor
+ bokeh
+ pamäť zaostrenia
+ puzdro v cene
Mínusy
- cena
- rozmery a hmotnosť
Zhrnutie
Tento objektív sa ukázal ako najrýchlejší, najpresnejší, so špičkovou optickou kvalitou. Objektív je odolný voči vzniku reflexov. Ostrosť je brutálna, vynikajúci je kontrast, aj v protisvetle. Sférické skreslenie a chromatická chyba sú takmer nepozorovateľné. Jedinou viditeľnejšou chybou je vinetácia, aj keď nie výrazná. Stabilizátor najnovšej generácie spoľahlivo eliminuje váš roztrasený biceps.
Využitie nájde pri snímaní športu, koncertov, tanečných vystúpení, ale aj portrétov (obľúbené využitie u Joa McNallyho). Oproti cenovo dostupnejšiemu, ale inak fantastickému objektívu AF-S 70-200/2,8G VR II., poskytuje ešte rýchlejšie a presnejšie zaostrovanie a ešte vyššiu obrazovú kvalitu. Oproti všetkým svetelným teleobjektívom poskytuje ešte o stupeň lepšiu svetelnosť, čo sa prejaví v kratších expozičných časoch, či nutnosti zvyšovať citlivosť. Vzhľadom na cenu to nie je objektív pre každého a jeho využiteľnosť musí každý starostlivo zvážiť. Po niekoľkých týždňoch som objektív vrátil do Prahy, ale ostal so mnou ako sen č.1.
Na koniec už len zoznam kompatibilných AF-I a AF-S telekonvertorov: TC-14E/TC-14E II/TC-17E II/TC-20E/TC-20E II/ TC-20E III.