Nestáva sa často, že by nejaký výrobca tak rýchlo inovoval svoj objektív. V roku 2013 Tamron predstavil svoj supertelezoom a bol to hit. Veľmi dobrá kvalita za ešte lepšiu cenu. Kategória supertelezoomov sa stala dostupná aj amatérom. Objavili sa však problémy, ani nie tak s kvalitou, ale kompatibilitou. Nie všetko vždy fungovalo 100%. Asi preto tu máme tak skoro objektív 2. generácie. Parametre sa nezmenili, v optickej sústave však pribudol jeden člen. Zmenil sa i dizajn objektívu, ktorý korešponduje s aktuálnymi objektívmi radu SP.
Vylepšený Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2.
Prvý dojem
Nový dizajn sa skutočne vydaril. Objektív pôsobí uhladenejšie a modernejšie. Povrchová úprava prednej časti a slnečnej clony je príjemná na dotyk, uvidíme koľko vydrží nepoškriabaná. Medzi tlačidlami ma zaujal prepínač režimu stabilizácie, ktorý ma až tri polohy. Veľmi robustne pôsobí noha statívového prstenca. Hurá, je kompatibilná s Arca Swiss! Kvôli jej rozmerom však pri fotení z ruky budete musieť prstenec pretočiť, aby vám nezavadzala.
Špecifikácia
Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 oproti predchodcovi vylepšuje rýchlosť automatického zaostrovania a účinnosť optickej stabilizácie obrazu. K tomu pridáva fluorinovú úpravu predného člena, vďaka ktorej je predná šošovka lepšie chránená a ľahšie sa udržiava čistá a FLEX ZOOM LOCK mechanizmus.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť sa skrátila z 2,7 na 2,2 m. Zväčšenie narástlo z 1:5 na 1:3,9. Hmotnosť narástla o približne 60 gramov, za čo môže asi mohutnejšia statívová noha. Objektív umožňuje aj pripojenie telekonvertora.
Pozmenená optická sústava sa skladá z 21 prvkov v 13 skupinách, 3 prvky sú typu LD. Zaostrovací motorček je typu Ultrasonic.
Objektív je navrhnutý pre použitie s FF aj APS-C zrkadlovkami Canon, Nikon a Sony (A-mount). Spolu s objektívom boli predstavené aj dva telekonvertory 1,4 a 2x.
Elektromagneticky ovládaná 9-lamelová clona.
Ohnisková dĺžka: 150-600mm
Svetelnosť: F5-6.3
Uhol záberu 16°25' - 4°8' (FF), 10°38' - 2°40' (APS-C)
Optická konštrukcia: 21 prvkov v 13 skupinách, eBand a BBAR vrstvy
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 2,2m
Mierka zväčšenia: 1:3.9
Priemer filtra: φ95mm
Rozmery φ108.4mm x 257.7mm
Hmotnosť: 1 990g
Konštrukcia clony: elektromagneticky ovládaná 9-lamelová s kruhovým otvorom
Stabilizácia obrazu: optická, účinnosť 4,5 EV
http://www.tamron.eu/lenses/sp-150-600mm-f5-63-di-vc-usd-g2/
Pohľad zboku, bez nasadenej slnečnej clony.
Pohľad zospodu. Aj keď je pätka statívovej nohy kompatibilná s Arca Swiss, nechýbajú dva závity pre upevnenie rýchloupínacej doštičky, alebo priame pripojenie, napr. na monopod.
Pohľad na predný a zadný člen.
Zľava: Prepínač režimu stabilizácie, zapnutie/vypnutie stabilizácie obrazu, prepínač automatického a manuálneho zaostrovania, prepínač limitéra zaostrovacej vzdialenosti.
Objektív v praxi
Prvá verzia objektívu má viac než príjemne prekvapila. Do 500 mm podával objektív veľmi dobrý výkon. Nad 500 mm už bolo nutné fotografie doostrovať. Konkurencia všaj nespala a dnes tu máme niekoľko objektívov, ktoré ponúkajú podobné parametre za dobrú cenu.
Pozrime sa na novinky v praxi.
FLEX ZOOM LOCK je mechanický zámok zoomu. Nie je to však zámok proti nechcenému vysunutiu pri prevoze, na to slúži prepínač LOCK. FLEX ZOOM LOCK umožňuje zamknúť objektív v akejkoľvek polohe zoomu, potiahnutím zoomovacieho prstenca smerom dopredu. Objaví sa biely pásik, ktorý opticky signalizuje, že zoom je uzamknutý.
Potešilo skrátenie minimálnej zaostrovacej vzdialenosti, ktoré využijete pri fotení detailov. Pri zaostrovaní na diaľku môžete použiť limitér, ktorý obmedzí najkratšiu vzdialenosť na 10 m. Objektív potom zbytočne nepreostruje nablízko, ak vám do obrazu vojde nečakane nejaký objekt, alebo fotíte pomedzi objekty v popredí (napr. konáre). Tretia poloha limitéra skráti rozsah na 2,2 - 10 metrov, čo sa hodí pri fotení hmyzu a vtákov na krátku vzdialenosť.
Fotoaparát s objektívom som nosil na sling popruhu Sunsniper. Tu sa ukázalo, že prepínače na to nie sú navrhnuté, neustále sa prepínali a tak som takmer zakaždým musel niektorý vracať do správnej polohy. Riadne ma to iritovalo.
Vylepšená stabilizácia má účinnosť až 4,5 EV. Pomocou prepínača sa dá voliť jeden z troch režimov:
- VC MODE 1 - je štandardný režim, stabilizácia je vyvážená tak, aby bola účinná a zároveň bol obraz v hľadáčiku stabilný
- VC MODE 2 - sa používa výhradne pre panning.
- VC MODE 3 - uprednostňuje stabilizáciu zachytených snímok na úkor stabilizácie obraz v hľadáčiku. V tomto režime je stabilizácia najúčinnejšia.
Pomocou TAMRON TAP-in Console je možné nakonfigurovať funkčnosť režimu VC MODE 1. Konzola sa predáva zvlášť ako voliteľné príslušenstvo.
Rýchlosť zaostrovania je dobrá a pri bežnom fotení v meste, krajine i menej sa pohybujúcich zvierat. Je tak rýchle, aby ste si ho nevšímali a neznervózňovalo vás. Limity sa ukážu pri "letovkách". Veľa záleží na fotoaparáte, môj Nikon D800E nie je žiaden športovec a verím, že s novým Nikonom D500 by sa fotilo oveľa komfortnejšie a s väčším úspechom.
600 mm je už silný teleobjektív. Pri fotení vzdialených objektov však do hry vstupuje vzduch, jeho vlnenie a vzdušný opar.
Optická kvalita
Že je objektív transfokátor s veľkým rozsahom, to je samozrejme na kvalite záberov poznať. Nemožno očakávať rovnakú kvalitu ako u pevných objektívov. Ak hľadáte rezavú ostrosť, tu ju nenájdete. Toto je amatérsky objektív, vstupný model do sveta wildlifu. Dobre si vedie z hľadiska sférického skreslenia, dobre je korigovaná chromatická chyba, i keď na niektorých fotografiách ju objavíte. To, či tento objektív uspeje alebo nie, záleží na ostrosti, nedostatočná ostrosť sa nedá korigovať softvérovo.
V rozsahu 150-200 mm je kresba veľmi dobrá. Badateľné je malé poduškovité skreslenie. Vinetácia je zanedbateľná.
V strednom rozsahu 300-450 mm je kresba veľmi dobrá v strede obrazu, ku krajom sa zhoršuje a to aj keď je objektív priclonený. Skreslenie je tu o niečo výraznejšie ako na najkratšom ohnisku.
Na najdlhšom ohnisku je objektív prekvapujúco lepší ako v strednom rozsahu, kresba po krajoch je lepšia. Prejavuje sa tu však náznakovo chromatická chyba. I tu je badateľné malé poduškovité skreslenie. Silnejšia je tu vinetácia, ale plynule prechádza do stredu obrazu a tak nie je rušivá.
Od 300 do 600 mm budú náročnejší fotografi musieť kresbe pomôcť softvérovým doostrením. Celkovo je kresba mäkšia. Pri tlači do formátu 70x50 cm to nie je problém, ak máte fotoaparát s rozlíšením 24 Mpx a vyšším, doostrené fotky budú vyzerať dobre.
Po miernom zmenšení a doostrení je kvalita fotografií dobrá a dovoľuje veľkoformátovú tlač formátu 70x50 cm a viac.
Pri testovaní objektívu som fotografoval z ruky aj zo statívu. Mnohí si tento objektív kúpia kvôli foteniu zvierat. Tak som za najväčšej zimy navštívil bratislavskú ZOO. Čo mohlo, schovalo sa do tepla. Zima aspoň preverila objektív pri nízkych teplotách. Na rozdiel odo mňa ich znášal bez problémov.
Fotenie v ZOO som doplnil fotením čajok na nábreží a na Štrkovci. Na nábreží som fotil pokojne stojace čajky, ľahký objekt na fotenie. Z Olympusu som zvyknutý, že nehybné objekty môžem fotiť aj pomerne dlhými časmi. S M.Zuiko 300/4 PRO by som bez mrknutia oka išiel na 1/15 s. Účinnosť stabilizácie Tamronu až taká nie je, na ohniskách 500-600 mm 1/125 s. nepostačovala.
1/80 s. na ohnisku 600 mm. Tu už stabilizácia nebola dostatočne účinná, ani pri opakovaných záberoch sa mi nepodarilo nafotiť skutočne ostrú fotografiu.
Zo statívu som fotil architektúru. Výborným objektom je Bratislavský hrad, veľa jemných detailov, škridle, kamene hradieb, stromy a kríky na hradnom kopci. Tu sa dá výborne preveriť ostrosť objektívu v celom rozsahu ohnísk a clonových čísiel.
Celkovo som nafotil takmer 3000 fotografií. Opakovane som sa snažil dostať z objektívu to najlepšie. V galérii nájdete o niečo viac záberov ako bežne. Rovnaké motívy som fotil s odcloneným aj pricloneným objektívom na rôznych ohniskách.
S objektívom bola predstavená aj dvojica telekonvertorov 1,4x a 2x. Pri svetelnosti F5-6,3 je ale ich využitie obmedzené. Využijú ich skôr majitelia objektívu SP 70-200/2,8 VC.
Záver
Dizajn objektívu je modernejší a krajší ako u predchodcu. Vylepšená je statívová noha, ktorá je teraz kompatibilná s Arca Swiss štandardom. Celkové spracovanie je lepšie, profesionálnejšie. Predná šošovka má fluorinovú vrstvu odpudzujúcu nečistoty a tekutiny. Pribudol zámok zoomu v akejkoľvek polohe. Vylepšený je stabilizátor a limitér. Skrátená je minimálna zaostrovacia vzdialenosť. Ako vidno inovácií je dosť.
Problémy som mal s clonou, ktorá sa ťažšie nasadzovala v obrátenej polohe, trvalo kým som našiel správne pootočenie. Vyslovene ma hnevali prepínače, ktoré sa neustále prepínali pri nosení na popruhu Sun-sniper.
Zaostrovanie objektívu je dostatočne rýchle a limitovať ho bude najmä použitý fotoaparát. Optická kvalita uspokojí amatérskych fotografov, pokročilým však bude chýbať celkovo lepšia ostrosť. Paradoxne si objektív najlepšie vedie v najkrajnejších polohách a stredný rozsah je horší. Potešil lepší výsledok na najdlhšom ohnisku, kde bol predchodca pomerne mäkký. Objektívu však chýba ostrejšia kresba, ktorá by presvedčila potencionálneho kupca, aby mu dal prednosť pred konkurenciou. Tí, ktorí chcú bez úprav vidieť detail každého pierka, budú sklamaní. Ak máte fotoaparát s vysokým rozlíšením a môžete si dovoliť fotografie zmenšiť a doostriť, dostanete z objektívu slušnú kvalitu. U môjho Nikonu D800E som zvolil zmenšenie na cca 24 Mpx a po doostrení sú fotografie dostatočne kvalitné aj pre tlač výstavných zväčšenín.
Ja používam superteleobjektív aj pri fotení v krajine a meste. Ak hľadáte objektív pre takéto použitie, bude lepšie niečo kompaktnejšie. U Nikonu je to napr. AF-S 80-400/4,5-5,6G VR II.
Testovaný Tamron je objektívom pre začínajúcich wildliferov, ktorí ešte nevedia, čo presne budú fotiť a musia zistiť, na čo sa zamerajú a aké ohnisko im bude najviac vyhovovať. Vďaka veľkému rozsahu si to môžu dobre preskúšať. Svetelnosť je samozrejme limitujúca a pri fotení pohybu je nutné zvýšiť citlivosť ISO, čo prináša vyššiu mieru šumu. Predchodca spustil pomerne veľký poprask a zo začiatku predaja ho bolo ťažké zohnať, taký veľký bol záujem. Model G2 to tak ľahké mať nebude. V krátkom čase sa na trhu objavila slušná konkurencia. Najprv to bola Sigma, rovno s dvomi modelmi. Tamronu však musia vrásky robiť najmä originály, Nikon AF-S 200-500/5,6E VR a Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS II, obidva s veľmi zaujímavou cenou. Tamron má výhodu vo väčšom rozsahu. Najmä proti 400 mm je to veľý rozdiel, o 1/2 lepšie priblíženie. Pri fotení menších zvierat, napr. vtákov, to znamená výrazne väčší detail na fotografii.
Tamron sa predáva priemerne za 1490€, Nikon za rovnakú cenu. Canon začína na 2000€, ale je to profesionálny objektív radu L. Sigma má v ponuke dva modely s rovnakými parametrami. Lacnejší je cenovo na úrovni staršieho Tamronu, verzia Sport je o niečo drahšia ako model G2. Tamron to nebude mať ľahké. V realtívne malom cenovom rozpetí je teraz v ponuke viacero modelov. Predajom by pomohlo mierne zníženie ceny, najmä keď starší model zostáva v predaji a dá sa zohnať už pod 1000€.
I keď po optickej stránke nie je objektív špičkový, je dostatočne kvalitný, aby s ním bol amatérsky fotograf spokojný.