Hore

Olympus Zuiko Digital 12-60/2,8-4 ED SWD

Tento objektív patrí do vyššej triedy a určite ho nenájdete v sete s nižšími radami zrkadloviek Olympus v akciovom letáku. Obdržal ocenenie TIPA za rok 2008 a aj niekoľko výborných hodnotení od známych internetových portálov. Určený je hlavne pre náročnejších majiteľov zrkadoviek E-6XX, E-30, E-3, či novej E-5. V žiadnom prípade to nie je žiadny drobček, ale slušne veľký a dobre stavaný objektív. O tom svedčí aj priemer filtrovej obruby, ktorý je 72 mm. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo je výhodné pri použití filtrov. Okrem praktického rozsahu 12-60 mm (135EQ = 24-120 mm) disponuje príjemnou svetelnosťou F/2,8-4. Rýchle a tiché ostrenie zabezpečuje ultrazvukový motorček SWD. Konštrukcia je precízna, takmer bez vôle, bajonet je samozrejme kovový. Zoomový aj ostriaci prstenec sú dostatočne široké a preto pri práci pohodlné. Zoomovanie je plynulé, bez drhhnutia či zmeny v odpore. Veľkosť objektívu sa pri zoomovaní mení, pri nastavení na 60 mm je dĺžka objektívu takmer dvojnásobná.


Objektív som testoval s fotoaparátom Olympus E-620, ktorý patrí medzi pokročilejšie amatérske prístroje.




Priemer filtrovej obruby je 72 mm.


Stupnica zaostrenej vzdialenosti tiež nažnačuje, že sa nejedná o objektív základnej triedy.


Kovový bajonet je v tejto kategórii samozrejmosťou.

Veľkú pochvalu si objektív zaslúži za výbornú možnosť snímania detailov. Iní výrobcovia často na svojich objektívoch propagujú označenie macro, pričom k skutočnému makru majú ďaleko. Na tomto objektíve takéto označenie nenájdete, pritom by si to zaslúžil, pomer zväčšenia je približne 1:1,5 a to je veľmi slušný výkon, ktorý výrazne rozširuje jeho úžitkovú hodnotu.

Hlavne v telerozsahu pri odclonení objektív vinetuje, pri zaclonení nad F7,1 vinetácia mizne.

Ostrosť objektívu je vyrovnaná po celej ploche a fotograf sa nemusí obávať výraznejšej straty kresby ani pri odclonenom objektíve. Konštruktérov treba pochváliť za príkladné korigovanie chromatickej vady, ktorú som objavil na vyslovene ťažkých motívoch a aj tam bola len nepatrná, bez problémov korigovateľná v RAW konvertore. Rovnako kvalitná je aj antireflexná úprava objektívu. Náchylnosť na vznik reflexov je veľmi malá.

Na najširšom konci je pozorovateľné súdkovité skreslenie, od 18 mm je objektív prakticky bez skreslenia a až na najdlhšom konci je malé poduškovité skreslenie. Použitie viacerých asférických a ED členov sa na fotografiách jednoznačne preukázalo. Objektív som testoval v Chorvátsku a v Bratislave.

Rovinj a okolie

Celý deň s jedným objektívom? V mojej bežnej výbave je ich vždy aspoň šesť. Pri návšteve mestečka Rovinj som však po inom rozsahu zatúžil málokedy a ukázal sa ako veľmi praktický. Širokouhlejší koniec s ohniskom 12 mm (135EQ = 24 mm) mi umožnil fotografovať v úzkych uličkách, ale aj pohrať sa s perspektívou na nábreží s loďami. Dlhší koniec 60 mm (135EQ = 120 mm) naopak dovoľoval pritiahnuť si vzdialenejšie objekty, ale aj vyhrať sa s detailami. Po ešte dlhšom ohnisku som zatúžil zriedka, snáď až pri fotografovaní čajok. Práve tie preverili rýchlosť zaostrovania. Aj keď by sa zišiel objektív aspoň s dvojnásobne väčším priblížením, testovaný model sa ukázal ako plne použiteľný aj pri takomto náročnom motíve. Vďaka najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 25 cm, nebol problém ani so snímaním detailov.

V mestečku Buzet som ho použil aj na snímanie portrétov. Pri nastavení na 60 mm a odclonení sa už pomerne slušne dalo eliminovať rušivé pozadie.


1/1000 s., F8, ISO 200, "zložená panoráma".

Naspäť v Bratislave

Skúsenosti z Chorvátska sa len potvrdili. Univerzálnosť je ten správny prívlastok pre tento objektív. Pri prechádzke mestom zvládal architektúru, mestské zátišia, ale aj detaily stromov a portréty zvierat.

Záver

Fotografovanie s týmto objektívom bolo príjemné. Praktický rozsah spolu s lepšou svetelnosťou z neho robia univerzálneho spoločníka pre náročného fotografa. Rýchlosť zaostrovania je veľmi dobrá. Výborne sú korigované akékoľvek nedostatky a objektív v celom rozsahu podáva veľmi vyrovnaný výkon bez väčších kvalitatívnych výchyliek. Ako limitujúce sa ukázali napokon možnosti fotoaparátu, s ktorým som objektív testoval, presnejšie jeho snímača. Myslím, že v objektíve sú ešte rezervy a rád by som ho vyskúšal s novou profesionálnou zrkadlovkou Olympus E-5. Za svoju vysokú úžitkovú hodnotu dostáva od nás tento objektív ocenenie Tip redakcie.

Ak by som bol majiteľom zrkadlovky vyššej rady Olympus, toto by bol určite môj základný zoom.



Oficiálne MTF krivky.

Technické parametre

  • Ohnisková vzdialenosť: 12 - 60 mm (135EQ = 24-120 mm)
  • Optická sústava: 14 členov v 10 skupinách, 2 asféricke členy, 1 asférický ED člen, 2 ED členy, 1 super ED člen
  • Zaostrovanie: vnútorné zaostrovanie s plávajúcim mechanizmom
  • Uhol záberu: 84 -20°
  • Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 0,25 m

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marcel Rebro
2010-11-22 10:10:59
´Ako limitujúce sa ukázali napokon možnosti fotoaparátu, s ktorým som objektív testoval, presnejšie jeho snímača. Myslím, že v objektíve sú ešte rezervy a rád by som ho vyskúšal s novou profesionálnou zrkadlovkou Olympus E-5.´

E-5 má iný čip ako E-620? ;-)))

Ale ináč pekné sklíčko. S redukciou na m43 si ho neskúšal?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-11-22 10:12:59
E-5 by mala mat oproti sucasnym modelom prepracovany snimac, aj ked s rovnakym rozlisenim. Na MIcro4/3 som objektiv neskusal.
 
Luko2
2010-11-22 11:25:30
príspevok od: Karol Srnec
E-5 by mala mat oproti sucasnym modelom prepracovany snimac, aj ked s rovnakym rozlisenim. Na MIcro4/3 som objektiv neskusal.
A podľa mňa hlavnou výhodou E5 je, že má slabší AA filter (od všetkých doterajších oly DSLR)a tým ďaleko lepšie vykresluje detaily ;)
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-11-22 15:48:46
pekný článok, mojím snom je Olympus objektív na Canon tele:) niežeby to Canon nevedel, ale čo tie niektoré seťáky od olympusu vykreslia, za to by sa nehanbilo ani Lko ani G objektív Nikkor. Prípadne nech Olympus ide do FF! alebo rovno do stredného formátu:) Čo som skúšal EP2 E-PL1 so základákom tak bol na krajinku lepší ako moj 40D + 18-55 IS. Tie rozmeri boli bonus.)
 
Paulie
2010-11-22 15:52:53
Trochu omeškaná recenzia ale neva, je to naozaj výborné sklo, uni rozsah, rýchlosť AF na E-3 je naozaj velká a presná bez FF/BF, s E-5 by to malo byť obdobne len treba upgrade firmware v objektíve na v 1.2 Ja som s týmto sklom maximálne spokojný.
 
kralik_j
2010-11-22 17:50:42
technicka kvalita,tak na nej si dava olympus zalezat..
No veviem, neviem ci je dobre otvorit si testovaciu foto v pnom rozliseni a ked sa chystam po jej nacitani si vychutnat kvalitu skla tak mi dych vyrazi sum, velmi zle vysledky sumu, i ked sklo moze byt fajn
 
ASTRALEK
2010-11-22 18:18:53
Vyborne sklo, len ma dost zaraza uroven sumu E620 pri ISO 200. Bolo to vyvolavane z RAWu bez odsumovania?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-11-22 18:24:11
príspevok od: ASTRALEK
Vyborne sklo, len ma dost zaraza uroven sumu E620 pri ISO 200. Bolo to vyvolavane z RAWu bez odsumovania?
Standardne som nechal len prednastavene odstranenie farebnej zlozky sumu, fotky som inac neodsumoval ani nedoostroval.
 
Paulie
2010-11-22 20:46:03
žeby e-520 šumela menej? odporúčam prepnúť gradáciu do ´Normal´, z výroby je nastavená na HIGH, a bude šumieť menej ako konkurencia v rovnakej triede
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-11-22 22:54:13
príspevok od: Paulie
žeby e-520 šumela menej? odporúčam prepnúť gradáciu do ´Normal´, z výroby je nastavená na HIGH, a bude šumieť menej ako konkurencia v rovnakej triede
Na RAW, do ktoreho som fotil, tieto nastavenia neplatia.
 
Paulie
2010-11-23 15:12:23
príspevok od: Karol Srnec
Na RAW, do ktoreho som fotil, tieto nastavenia neplatia.
neviem ako v ACR ale v Oly Master/Studio/Viewer platia aj keď fotíš do raw, dajú sa ale dodatočne vypnúť v raw nastaveniach programu, v opačnom prípade budú na výsledný súbor JPG/BMP/TIFF aplikované nastavenia z foťáku aj keď si fotil do raw.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-11-23 16:11:21
príspevok od: Paulie
neviem ako v ACR ale v Oly Master/Studio/Viewer platia aj keď fotíš do raw, dajú sa ale dodatočne vypnúť v raw nastaveniach programu, v opačnom prípade budú na výsledný súbor JPG/BMP/TIFF aplikované nastavenia z foťáku aj keď si fotil do raw.
Ja si tieto vylepsovace resetujem a fotku si kompletne spracujem sam z neutralu.
 
Kamil Škvarka
2010-11-24 10:01:30
Tie fotky maju preco tolko sumu? :(((
 
osamataliban
2010-11-24 12:33:14
príspevok od: Kamil Škvarka
Tie fotky maju preco tolko sumu? :(((
šúchaj si Tvoj Kanón a nerieš.
 
bear
2010-11-24 12:57:07
príspevok od: Kamil Škvarka
Tie fotky maju preco tolko sumu? :(((
V recenzii objektivu mozes na fotkach sledovat ostrost, kontrast, chromaticke chyby, bokeh, ale sum nie je vec objektivu (samozrejme lepsia svetelnost znizi nutnost pouzivat vyssie ISO, ktore so sebou prinasa sum).
 
Paulie
2010-11-24 15:07:37
príspevok od: Kamil Škvarka
Tie fotky maju preco tolko sumu? :(((
Myslím že pri iso200 je to v norme, fotky s iso500 sú tam len dve, ak už pozeráš foto 1:1 tak nie s nosom prilepeným na monitor, na billboard sa tiež nepozeráš z jedného metra, či...? Ostatné presne vystihol bear.
 
spleenone
2011-02-03 14:39:32
nahodou som zavadil o tuto debatu lebo zvazujem m4/3 ako telo (koli zaznamu videa) a tak takyto objektiv ktory cenou logicky nepotesi aspon poukaze na to ze Olympus napreduje.

podla mna veci tykajuce sa sumu su logicke v zmysle kazdy mensi cip ma problemy so sumom a tak aj toto telo s velkostou dva krat tak mensie ako kinofilm si vo vyrobe potrapi pixely aby vobec malo obraz aky ma.

 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia