Hore

Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di-II VC PZD

V poslednej dobe sú stále populárnejšie vysoko rozsahové objektívy. Predpokladám, že vďaka veľmi veľkej variabilite a pohotovosti pri fotografovaní. Takýto objektív ocení predovšetkým začiatočník vo svete digitálnych zrkadloviek, ktorý ešte nevie čomu by sa chcel vo fotografii venovať alebo aj skúsenejší fotograf cestovateľ, ktorý ocení spomínanú variabilitu ale aj nízku hmotnosť a kompaktné rozmery. Mne sa dostal do rúk nový Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di-II VC PZD.

Krátke predstavenie

Jedná sa o transfokátorový („zoomovací“) objektív s rozsahom ohniskovej vzdialenosti od 18mm do 270mm. Je navrhnutý pre zrkadlovky s APS-C snímačom, ekvivalent plno formátového políčka je 28,8 – 432 milimetrov. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 49 centimetrov, pri maximálnej ohniskovej vzdialenosti poskytuje zväčšenie 1:3,8. To znamená, že 3,8 centimetrový objekt dokáže vykresliť na jeden centimeter snímača. Nejedná sa teda o makro, ale dobre poslúži na fotografovanie detailov. Svetelnosť objektívu nie je konštantná ale premenlivá, na krátkom konci začína f/3.5 a na 270mm končí na clone f/6.3. Maximálna clona tohto objektívu je f/22-40. Objektív sa skladá zo šestnástich prvkov v trinástich skupinách a disponuje sedem lamelovou clonou. Celková hmotnosť je príjemných 450 gramov a rozmery zloženého objektívu sú 88 x 74,4 milimetra. Priemer prednej filtrovej obruby je 62 milimetrov a pri zaostrovaní sa predný člen neotáča.

PZD & VC

Dve najzaujímavejšie skratky ktoré sú v objektíve zakomponované. Vysvetlíme si čo znamenajú a ako plnia svoju funkciu.

Označenie PZD na objektíve značí piezo drive pohon automatického zaostrovania. Zo strany Tamronu je to novinka. Ako mnohí vedia, Tamron vyrábal niekoľko rokov objektívy, ktoré boli opticky na dobrej úrovni, ale automatické zaostrovanie bolo pomalé a hlučné, lebo bolo riešené obyčajným motorčekom. Nedávno ale Tamron uviedol do predaja dnes už obľúbený objektív 70-300 s ostrením USD, ktoré problém s pomalým a hlučným ostrením vyriešilo. Tiež vyvinul nový systém zaostrovania, piezoelektrický motorček. Jeho rozmery sú veľmi kompaktné a je oproti starému typu ostriaceho motorčeka veľmi tichý. Aby ste ho počuli, musíte priložiť ucho na objektív. Čo ma ale pri tomto systéme ostrenia sklamalo, bola rýchlosť. Oproti USD je to slimák. Dalo by sa povedať, že je to niečo medzi klasickým „vrčiacim“ motorčekom a už spomínaným ultrasonickým pohonom USD. Zaostrovanie je teda tiché, ale je aj pomalé. Skúšal som fotografovať akčné scény, ale PZD systém nestíhal preostrovať. Na druhej strane, objektív netrpel žiadnou chybou ostrenia ako napríklad front focus a back focus. Ostrenie teda postačuje na menej akčné scény a objektív nie je vhodný na fotografovanie napríklad motošportu či letoviek vtákov.

Druhov zaujímavou skratkou je VC, ktorá označuje vibration compensation, optickú stabilizáciu obrazu. Stabilizácia funguje tak ako má, neviem si predstaviť takýto objektív bez nej. Využijete ju hlavne na dlhších ohniskách alebo pri natáčaní videa. Pri zatlačení spúšte do polovice obraz v hľadáčiku poskočí smerom na hor, pri vypnutí stabilizácie opäť spadne na pôvodné miesto. Ku tomuto prvku v objektíve nemám výhrady, vždy sa správal tak ako mal.

Preveril som stabilizáciu aj v náročných podmienkach pri fotografovaní interiéru Dómu sv. Martina. Pri troške šikovnosti sa mi podarilo udržať aj 1/10 sekundy na ohnisku zhruba sto milimetrov.


čas 1/13s., ISO 2500, clona f/3,5

Skreslenie, aberácia, vinetácia, kresba.

Veľký rozsah je výhodný, dokáže zastúpiť niekoľko transfokačných objektívov. Naopak nevýhodou sú potom vzniknuté optické chyby, ktorými objektív trpí. Našťastie každá z chýb nie je smrť a dajú sa pomerne dobre „vyliečiť“ v post-procese.

Sférické skreslenie

Objektív trpí sférickým skreslením. Skreslenie je vidno už v hľadáčiku na rovných líniách, ktoré sa javia ako ohnuté. Na počiatku rozsahu (18mm) je súdkovité, na dlhom konci (270mm) sa javí ako poduškovité. Stredné ohnisko, približne 140 milimetrov, sa prikláňa ku poduškovitému skresleniu.

Odstránenie skreslenia je jednoduché. Napríklad Adobe Lightroom 3 už tento objektív pozná a sférické skreslenie vie automaticky korigovať. V iných prípadoch sa dá vytvoriť preset, kde si najkritickejšie ohniská môžete sami nastaviť a uložiť do pamäte daného programu.


Na 18 milimetroch sa prejavuje výrazné súdkovité skreslenie.


140 milimetrov, badateľné poduškovité skreslenie obrazu.


270 milimetrov, očividné poduškovité skreslenie.

Chromatická aberácia

Farebná vada, kapitola sama o sebe. Tento jav je charakteristický najmä pre transfokačné (zoom) objektívy. Dalo by sa povedať, čím väčší rozsah, tým väčšia pravdepodobnosť výraznej aberácie. Tamron tento predpoklad len potvrdzuje.

Skúšal som rôzne clony, rôzne ohniská, ale ultra- rozsah si vyžiadal svoju daň. Farebná vada sa prejavuje stále. Ale netreba vešať hlavu, objavuje sa len na veľmi kontrastných scénach, ako je ukázané na príklade (listy a protisvetlo).


100% výrez z obrazu. Farebnú vadu nejde prehliadnuť. Ohnisko 270mm, clona 6,3.

Vinetácia

Na prekvapenie vinetácia nie je na prvý pohľad viditeľná. Ani na čisto bielej stene, na rôznych ohniskách a zaostrovaní na rôzne vzdialenosti. Mohol som robiť hoci čo, vinetáciu som na snímku nenašiel. Často býva vinetácia označovaná v expozičných stupňoch (EV), ja by som jej priradil maximálnu hodnotu 0,2 EV. Tento prvok bol odstránený bravúrne.

Ostrosť kresby objektívu

Toto je veľmi zradný odsek. :) Prečo? Vysvetlím. Hovoriť totiž o tom, či je objektív dostatočne ostrý alebo nie, ako cloniť na akom ohnisku, aby som dostal čo najlepšiu kresbu a podobne je scestné. Prečo:

1. Pre niekoho je to dostačujúce aj na počiatočnú clonu, niekto bude cloniť tesne pod úroveň difrakcie a spokojný nebude.

2. Objektív nie je určený na profesionálne použitie, pre amatéra je podľa mňa dostačujúci.

3. Ak používate nové zrkadlovky Canon EOS s rozlíšením 18 megapixelov, cloniť kvôli lepšiemu výsledku na vyššie clony ako f/8 je zbytočné, lebo kresbu zhorší difrakcia.

Vložím aj svoj názor. Objektív spĺňa to, na čo bol vyrobený. Ultra-rozsah je dôvod, prečo si ho človek kúpi. Na fotografovanie dovolenky, cestovateľských zážitkov, či na začiatky sú objektívy tohto typu vynikajúce. Nazvem to all in one.

Záver

Po skúsenostiach by som ho odporučil cestovateľom, ktorí, ako som spomínal na začiatku, ocenia malé rozmery, nízku hmotnosť a 15 násobný zoom. Začiatočníkom, ktorí nevedia, čo by chceli fotografovať, môže ukázať ten správny smer ktorý ich bude baviť a neskôr si podľa toho môžu vybrať adekvátny objektív na daný žáner fotografie. Tiež nájde uplatnenie na fotografovanie rodinných snímkov do albumu alebo „víkendovým“ fotografom, ktorým postačuje kvalita ultrarozsahového objektívu a tlačia fotografie maximálne do veľkosti A4, kde sa ešte chromatická aberácia neprejaví.

Plusy a mínusy

+ veľký rozsah
+ minimálna zaostrovacia vzdialenosť na 270mm
+ malé rozmery a nízka hmotnosť
+ takmer bez vinetácie v celom rozsahu
+ stabilizátor obrazu
+ tichosť zaostrovania
+ slnečná clona súčasťou balenia

- chromatická aberácia
- pomalé automatické zaostrovanie
- pri zaostrovaní sa ostriaci prstenec otáča
- sférické skreslenie (dá sa jednoducho a účinne odstrániť)

V galérii nájdete niekoľko fotografií. Fotografované do formátu RAW, vyexportované cez Adobe Lightroom 3.4.1. Fotografie sú bez úprav. Snažil som sa využiť všetky ohniská a fotografovať na rôznych clonách, objektív som používal ako obyčajný turista, ktorých po Bratislave pobehuje veľa.

Verzia pre Nikon už bola spracovaná. Túto recenziu si mozte pozriet na: http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/tamron-af-18-270mm-f35-63-di-ii-vc-pzd/

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-07-29 14:07:55
na taký rozsah to nevyzerá najhoršie.. na turistiku či výlety prečo nie
 
Cako
ocenenie redakciou 2011-07-29 14:55:21
ty kokso iso 200 a taky sum:
http://img.ephoto.sk/images/content/galeria/379d03c3d606f8bc24ce46ad1d1acaf0.jpg

Vravim, 7D je na prd co sa tyka sumu

Ale dobra recenzia a konecne aj original fotky
 
Kiwes
2011-07-29 15:09:27
príspevok od: Cako
ty kokso iso 200 a taky sum:
http://img.ephoto.sk/images/content/galeria/379d03c3d606f8bc24ce46ad1d1acaf0.jpg

Vravim, 7D je na prd co sa tyka sumu

Ale dobra recenzia a konecne aj original fotky
Este stastie ze je to recenzia na 7D...inak by ten komentar bol pekne od veci
 
Strhak
2011-07-29 15:10:35
príspevok od: Jozef Peniak
na taký rozsah to nevyzerá najhoršie.. na turistiku či výlety prečo nie
na turistiku super. Je malé, ľahké a pri 270mm vidno brutálny rozdiel medzi zapnutím IS a vypnutým. Toto sklo povyhrávalo kopec ocenení a vo svojej triede je najlepšie na trhu. Ale inak je to strašný vysávač bordelu a žiaľ kvôli rozsahu je slnečná clona absolútne nevyhovujúca. No a čo mi ešte vadí je konštrukcia, ak to sklo otočím a pozerám sa do vnútra cez bajonet vidím komplet nechránenú elektroniku. Ak sa tam dostane čo i len kvapka vody je po skle no to je asi všeobecný problém týchto tamronov lebo 17-50 mala ten istý problém. Že aspoň trochu silikónu na elektrické kontakty nedajú ale takto volne na pospas mi to príde ako odfláknuté
 
Cako
ocenenie redakciou 2011-07-29 15:19:57
príspevok od: Kiwes
Este stastie ze je to recenzia na 7D...inak by ten komentar bol pekne od veci
aspon ze tak...
 
TTL
2011-07-29 15:27:39
Na tomto objektive mi vadi uplne mizerny kontrast a strasna odolnost voci protisvetlu. Hlavne na ostrom slnku potom treba v RAWe velmi carovat, aby sa z toho dalo nieco vyriesit. Po stranke ostrosti je celkom okej.
 
zolec
ocenenie redakciou 2011-07-29 16:56:58
príspevok od: Cako
ty kokso iso 200 a taky sum:
http://img.ephoto.sk/images/content/galeria/379d03c3d606f8bc24ce46ad1d1acaf0.jpg

Vravim, 7D je na prd co sa tyka sumu

Ale dobra recenzia a konecne aj original fotky
..ked tu fotku vytlacis, nezbadas nic, na webovej duplom... ale mas pravdu, canony su slabe
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/185|0/%28appareil2%29/619|0/%28appareil3%29/685|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Sony
 
tadzesi
2011-07-29 22:17:09
Celkom ma prekvapuje ake toma zive farby. Aky PP si pouzil ak to neije tajomstvo?
 
tomatito
ocenenie redakciou 2011-07-30 13:39:31
príspevok od: Cako
ty kokso iso 200 a taky sum:
http://img.ephoto.sk/images/content/galeria/379d03c3d606f8bc24ce46ad1d1acaf0.jpg

Vravim, 7D je na prd co sa tyka sumu

Ale dobra recenzia a konecne aj original fotky
sak to cely cas vravim ze 7D je nepodarena srajda osumena som s tym fotil ked to bolo nove na trhu a fotky na iso 400 vyzerali otrasne..som skoro tyckoval hned som to odlozil...
 
Python
2011-07-30 17:07:58
príspevok od: zolec
..ked tu fotku vytlacis, nezbadas nic, na webovej duplom... ale mas pravdu, canony su slabe
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/185|0/%28appareil2%29/619|0/%28appareil3%29/685|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Sony
Nato sa kupuje 18Mpx foťák, aby to nešumelo na webovej minifotke
 
Python
2011-07-30 17:10:25
Privysokú cenu to má na to akú to má kvalitu.
 
Python
2011-07-30 17:13:23
Za tú cenu radšej Nikkor 70-300mm VR, alebo keď teda ostať pri značke najnovší Tamron 70-300mm + nejaký seťák 18-55, 18-70mm.
 
zolec
ocenenie redakciou 2011-07-30 17:26:05
príspevok od: Python
Nato sa kupuje 18Mpx foťák, aby to nešumelo na webovej minifotke
..pisal som aj o tlaci, vytlacil som si 2. rovnake fotky odfotene s iso200, resp. iso 1600 (A900), videlo ich zo 10 ludi, ani jeden nezbadal rozdiel.. len som chcel podpichnut ludi, co skumaju v 300% zvacseni kazde zrnko
 
Python
2011-07-30 17:29:53
príspevok od: zolec
..pisal som aj o tlaci, vytlacil som si 2. rovnake fotky odfotene s iso200, resp. iso 1600 (A900), videlo ich zo 10 ludi, ani jeden nezbadal rozdiel.. len som chcel podpichnut ludi, co skumaju v 300% zvacseni kazde zrnko
JJ po vytlačení sa veci majú inak.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-02 06:51:44
príspevok od: zolec
..pisal som aj o tlaci, vytlacil som si 2. rovnake fotky odfotene s iso200, resp. iso 1600 (A900), videlo ich zo 10 ludi, ani jeden nezbadal rozdiel.. len som chcel podpichnut ludi, co skumaju v 300% zvacseni kazde zrnko
kto už dnes prosím ťa tlačí fotky?
 
zolec
ocenenie redakciou 2011-08-02 08:53:09
príspevok od: Jozef Peniak
kto už dnes prosím ťa tlačí fotky?
Ty a ja..
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-02 12:00:15
príspevok od: zolec
Ty a ja..
však toto...
 
Big Lebowski
2011-08-05 16:25:45
príspevok od: tadzesi
Celkom ma prekvapuje ake toma zive farby. Aky PP si pouzil ak to neije tajomstvo?
Fotené do RAW, import do Lightroomu 3, export do sRGB v plnom rozlíšení.
 
Ultra TXF
2011-08-06 01:00:44
V novej Československej fotografii je recenzia,kde vyjadrili prekvapenie nad kvalitou výstupu v pozitívnom zmysle slova .
 
stancok
2011-08-24 21:08:21
mam teraz canon sx20is ,teda UZ a chcem prejst na nikon D5100 + tento objektiv ,oplati sa mi to,bude to zmena v kvalite fotiek? pytam sa zamerne kedze sa tu objavuju reakcie typu ze vysledne foto su nie prilis kvalitne ,zasumene, s aberaciou a pod.. dost ma to odradza.. chcel som zacat s nejakych teleobjektivom,ktory by som mal ako univerzalny na zaciatok, lebo ked maju byt fotky take ako sa tu popisuju tak neviem,no..ci potom vystup nebude podobny ako z nejakeho UZ a peniaze budu zbytocne vyhodene
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia