Hore

Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F/2,8 – 4E ED VR

Tento objektív je nástupcom nesmierne populárneho zoomu AF-S DX Nikkor 16–85 mm F3.5–5.6G ED VR, ktorý pomaly prestáva stíhať s najnovšími APS-C zrkadlovkami s 24 Mpx rozlíšením. Novinka prišla o 5 mm, ale priniesla výrazne lepšiu svetelnosť a nanokryštálové antireflexné vrstvy. Ani pri lepšej svetelnosti veľa nepribral, naopak je o pár gramov ľahší. Stále je to kompaktný objektív i keď sa priemer filtra zväčšil zo 67 na 72 mm. Riadne veľká je pribalená slnečná clona, netradičného hranatého tvaru a s poistkou. Všetko nasvedčuje tomu, že tu smerujeme do profesionálnejšej sféry.

Špecifikácia

Nikon AF-S DX NIKKOR 16 – 80 mm f/2,8 – 4E ED VR je objektív vyššej strednej triedy, navrhnutý pre APS-C zrkadlovky Nikon (formát DX). Je to štandardný transfokátor so zaujímavým rozsahom, ekvivalent plnoformátového objektívu 24-160 mm. Pri tomto rozsahu disponuje nadštandardnou svetelnosťou F2,8 - 4, pričom si zachováva kompaktné rozmery.

Vybavený je optickou stabilizáciou obrazu (VR) s dvomi režimami stabilizácie (Normal/Active). Z optických prvkov nutné spomenúť použitie 4 prvkov z ED skla, 3 asférických prvkov, ako i antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat. Predný člen je vybavený ochrannou fluorínovou vrstvou, vďaka ktorej sa objektív menej špiní (odpudzuje kvapaliny a nečistoty) a ľahšie sa čistí.

Pri zoomovaní sa vysúva dvojitý tubus. Predný člen sa však neotáča. Filtrová obruba má priemer 72 mm. Ako prvý DX objektív má elektromagneticky ovládanú clonu. Tá rýchlejšie reaguje na zmenu expozície pri sériovom snímaní. Bajonet je kovový, lemovaný tesniacou gumenou manžetou.

Ohnisková vzdialenosť: 16 – 80 mm
Svetelnosť objektívu: f/2,8 – 4
Najvyššie clonové číslo: f/22 – 32
Konštrukcia objektívu: 17 prvkov v 13 skupinách (vrátane 4 optických prvkov zo skla ED, 3 asférických optických prvkov a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat) a 1 ochranný sklenený prvok (s fluorínovou vrstvou)
Obrazový uhol: 83° – 20°
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,35 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,22×
Stabilizácia obrazu: optická s účinnosťou až 4 EV
Počet lamiel clony: 7 (kruhová)
Priemer filtrového závitu: 72 mm
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): približne 80 mm × 85,5 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu pri zasunutom objektíve)
Hmotnosť: približne 480 g
Dodávané príslušenstvo: 72-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-72, zadný kryt objektívu LF-4, bajonetová slnečná clona HB-75

http://www.nikon.sk/sk_SK/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/dx/af-s-dx-nikkor-16-80mm-f-2-8-4e-ed-vr

Objektív v praxi

Chod zoomového prstenca je pomerne tuhý, medzi 24 a 35 mm cítiť zmenu dráhy zoomovacích šnekov (dvojitý výťah tubusu).

Rýchlosť zaostrovania je dobrá, ale novej 24-70/2.8 sa nevyrovná. V tomto objektív nevybáča zo štandardu. Prekvapilo ma pomerne hlučné zaostrovanie, prejavujúce sa “robotickým cvrlikaním”. To však môže byť chyba testovaného kusu.

S Nikonom D7200 som zvládal na najdlhšom ohnisku udržať z ruky časy do 1/15 s. Na najširšom ohnisku sa dá pri správnom držaní ísť až na 1/5 sekundy. To je účinnosť okolo 3EV.

Veľmi dobre sa s objektívom fotografujú detaily. Papierová mierka zväčšenia 0,22x nevyzerá ako žiaden zázrak, po vynásobením faktoru orezu 1,5x je zväčšenie už slušné. Postačuje na fotografovanie kvetov, produktovú fotografiu, fotenie vážok a motýľov (ak vás k sebe pustia). Na dĺžku, tak aby vyplnil celý obraz, nafotíte objekt veľký 8,5 cm.

Kvalita

Geometrické skreslenie

Začnem sférickým skreslením. Nevyhol sa mu ani tento objektív. Na širokouhlom konci je výrazne súdkovité a rýchle prechádza do poduškovitého. Pri jeho napravovaní prídete o o časť záberu v celom rozsahu ohnísk.


16 mm ešte nie je superširokouhlé ohnisko a preto sa mi súdkovité skreslenie vidí priveľké.


Poduškovité skreslenie na najdlhšom ohnisku tiež neprehliadnete. Pri fotení detailov architektúry používam skôr dlhšie ohniská a tak vnímam skreslenie na tele viac ako na širokouhlom ohnisku.

Reflexy

Antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat fungujú výborne, oproti AF-S 16-85VR je tu veľké zlepšenie. V boji proti reflexom sú NC vrstvy špičkové.

Vinetácia

Vinetácia na 80 mm - malá, po priclonení takmer vymizne.
Vinetácia na 50 - 60 mm - prekvapujúco výrazná v rohoch, po priclonení o 2 EV sa tiež vytratí.
Vinetácia na 35 mm - menej výrazná, ale viditeľná, opäť pomôže priclonenie.
Vinetácia na 18 mm - platí to, čo pre 35 mm.
Vinetácia na 16 mm - výrazná vinetácia v rohoch, výrazne sa zmenší po miernom priclonení.

Ohnisková dĺžka 60 mm, vľavo výrazná vinetácia pri plnom odclonení, vpravo po priclonení na f/11.

U CSC fotoaparátov som si zvykol, že transfokátor s cenou cez 1000€ je vynikajúci. Výborná ostrosť v celom rozsahu a po celej ploche, väčšinou už na plne otvorenej clone. Namlsal som sa, že by transfokátor mohol byť rovnako kvalitný ako pevný objektív. Zrkadlovky ma vracajú naspäť do reality, ktorá platí pre väčšinu fotografov. Kompromisov je tu viac.

Na mojom 30” monitore vyzerajú fotografie výborne, keď ich natiahnem na celú obrazovku. Zdajú sa byť perfektne ostré. Pravda sa ukáže pri 100% zväčšení. Objektív v časti rozsahu nestíha 24 Mpx snímaču a to ani keď ho poctivo pricloníte. Po softvérovom doostrení si toho nevšimnete pri fotografiách do rozmeru 70x50 cm. To väčšine bohato postačuje, plný potenciál fotoaparátu však nie je využitý. Dojem z kresby kazí chromatická chyba. Je softvérovo odstrániteľná a fotografie hneď vyzerajú lepšie.

Chromatická chyba

Na 16 mm sa prejavuje chromatická chyba v podobe zelených a fialových línií. Stred obrazu nie je zasiahnutý, postihnuté sú rohy obrazu. Priclonenie pomáha len minimálne.

Na 24 mm je výrazne menšia a pri väčšine motívov ju môžete nechať bez povšimnutia. Medzi 35 - 50 mm budete chromatickú chybu hľadať márne. Objavovať sa začne až smerom k dlhším ohniskám.

Pri 80 mm je chromatická chyba výrazná v rohoch a pri krajoch. Ani tu nepomáha priclonenie.


Pozrime sa na to, ako má chromatická chyba vplyv na vnímanie ostrosti objektívu.


Na náhľade, ktorý je priblížený na 100% vidno chromatickú chybu (ohnisko 16 mm).


Po softvérovom potlačení chromatickej chyby vidno, že sa zlepšil dojem z ostrosti. Chromatická chyba spôsobila, že fotografia vyzerala ako 3D anaglyf, pripravený pre prezeranie cez okuliare s dvomi rôzne sfarbenými filtrami.


V galérii nájdete sériu fotografií, na ktorých môžete sami posúdiť mieru chromatickej chyby, pri rôznych ohniskách, všetky sú po priclonení na f/7,1.

Ostrosť

16 mm je po priclonení a softvérovom potlačení chromatickej chyby veľmi dobrých. V galérii sú fotografie bez korekcie chýb a doostrenia, ak by som na nich použil aspoň odstránenie chromatickej chyby, vyzneli by o stupeň lepšie. Pri clone f2,8 sú rohy mäkšie, ale stále je v nich vidno kresbu. Stred je veľmi dobrý. Najlepšiu kresbu dostanete pri f/7,1, kedy je aj ostrosť v rohoch veľmi dobrá.


Ohnisková dĺžka 16 mm, clona f/11.

Pri 25 -  50 mm je po priclonení kresba veľmi dobrá ak jej trochu softvérovo pomôžete. Stred je výborný. Pri 25 mm je ale potrebné pricloniť aspoň na f/4, kedy sa kresba v rohoch výrazne zlepší. Optimum je pri clone f/7,1.  Pri ohnisku 35 mm odporúčam cloniť aspoň na f/5,6. Pri 50 mm je kresba v rohoch o niečo lepšia aj na “plnú dieru”. Pre najlepšiu kresbu môžete cloniť do f/11. V tomto rozsahu si objektív vedie najlepšie a ak by bola takáto kvalita v celom rozsahu, nemal by som voči nemu námietky.

Objektív si dobre vedie po zhruba 60 mm, kedy je ostrosť dobrá aj v rohoch, najlepšia je na f/11.


Ohnisková dĺžka 44 mm, clona f/8. Ak bol objektív v celom rozsahu takto kvalitný, neváham ho odporučiť aj náročnejším fotografov. Drobné softvérové doostrenie by zlepšilo kresbu dostatočnú pre tlač kvalitných fotografií vo Fine Art kvalite, presahujúcich šírku cez 1 meter.

Prv ako sa dostanem k najdlhšiemu ohnisku musím spomenúť, že objektív sa rôzne správa pri zaostrení na rôzne vzdialenosti. Najmarkantnejšie je to na najdlhšom ohnisku 80 mm. Na stredné vzdialenosti je pomerne slušný, kresba v strede je dobrá a v rohoch neklesá pod prijateľnú úroveň. Celkovo je tu však kresba o niečo slabšia. Optimum je pri clone f/11.

Pri fotení detailov je vidno výraznú difúziu svetla, obraz je celkovo mäkký. Záleží však aj na motíve a svetle. Pod tou difúziou ale vidno dobrú ostrosť.

Na väčšie vzdialenosti je kresba mäkká a nepomôže ani priclonenie. Využitie pri fotení mestských panorám a krajinných detailov tak odpadá. Očakával by som, že tu bude mať objektív najmenej problematických chýb. Opak je pravdou.


Či bude pri fotení detailov na fotografii výrazná difúzia, záleží na svetle a motíve.


Ohnisková dĺžka 80 mm, clona f/8.


Pri fotografovaní hradu som si dal záležať. Vyskúšal som postupne všetky ohniskové dĺžky, pri všetkých clonách, samozrejme s použitím statívu a samospúšte. Bohužiaľ, napriek všetkej snahe, na ohnisku 80 mm som lepší výsledok nedosiahol.


Oficiálny MTF graf pre najširšie a najdlhšie ohnisko.

Bokeh

O bokehu a účinnejšom rozostrení pozadia má zmysel sa baviť len u dlhších ohnísk. Aj keď má objektív dobrú svetelnosť v širokouhlom rozsahu, je lepšie ho pricloniť. Pozadie aj tak účinne nerozostríte, tak prečo nevyužiť najlepšiu ostrosť na stredných clonách?

Výrazné rozostrenie dosiahnete pri otvorenej clone na dlhších ohniskách. Pri úplných detailoch je tu na prekážku mäkšia kresba, ale pri portrétoch vie objektív prekvapiť, ak nehľadáte ostrosť aj v rohoch.


80 mm, f/4. Bokeh je príjemný, na túto vzdialenosť nie je objektív ani tak mäkký.


80mm, f/4. Na portréty sa objektív hodí.


Nie zlé vykreslenie detailov, čo poviete? Vážne je to tých 80 mm?

Plusy a mínusy

+ praktický rozsah s dobrou svetelnosťou
+ kvalita pri stredných ohniskových dĺžkach
+ slnečná clona
+ kompaktné rozmery
+ antireflexná úprava Nano Crystal Coat
+ fluórínová ochrana predného člena

-  tuhší chod zoomu
-  hlučnejší motorček
-  sférické skreslenie
-  problematické využitie telerozsahu
-  chromatická chyba

Záver

Nikon AF-S 16-85/3,5-5,6G VR DX zažil najväčšiu slávu na 12 a 16 Mpx fotoaparátoch. Tie neboli až tak náročné na rozlíšenie objektívov. Dnes už majú všetky Nikon APS-C zrkadlovky nad 24 Mpx. Ukazuje sa, že objektívy, ktoré si na 12 Mpx viedli veľmi dobre, môžu byť na 24 Mpx podpriemerné. Preto sa postupne nahrádzajú novšími.

Nikon AF-S 16-80/2,8 – 4E ED VR DX neprináša len zvýšenie rozlišovacej schopnosti. Prináša aj lepšiu svetelnosť, novú clonu, Nano Crystal coating, fluorínovú ochranu predného člena a to pri takmer rovnakých rozmeroch a hmotnosti. Parametrovo svojho predchodcu prekonáva a posúva sa o triedu vyššie, tomu ale nezodpovedá nárast obrazovej kvality. So 16-85 som fotil roky a tak som mohol zaloviť v archíve a porovnať ho z nástupcom. Ten priniesol celkovo vyššie rozlíšenie a Nano Crystal vrstvy skutočne pomohli v boji proti reflexom. Automatické zaostrovanie zostalo rýchlosťou na rovnakej úrovni. Sférické skreslenie na 16 mm je ešte väčšie ako u predchodcu a v tejto cenovej relácii (cca 1100€) nemá čo hľadať. Nepotešila ani mäkká kresba na najdlhšom ohnisku a chromatická chyba.

Objektív to nie je zlý, ale čakal som viac. Neočakávam u zoomu dokonalosť, ale aspoň bezproblémovú využiteľnosť v celom rozsahu. Ak by horšia svetelnosť znamenala jednoduchšiu konštrukciu a zlepšenie optických vlastnosti, kľudne by som ju obetoval.

Fotografovať s ním je tak trochu ako byť na hojdačke, jedna fotka super, u druhej si zanadávate. Zaujímalo by ma, či len mnou testovaný kus je podpriemerný na najdlhšom ohnisku, alebo je to všeobecná vlastnosť prejavujúca sa na všetkých vyrobených kusoch?

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2016-04-12 08:17:21
Tak recenzia je plne v súlade so zahraničnými recenziami: okrem Nikon fóra (kde je očakávane pozitívna recenzia) všetky ostatné variujú od zmiešaných dojmov až po kritiku a jednoznačné odsúdenie. Je to škoda, pretože papierovo tento objektív vyzerá ako ideálny kompromis a vhodný cestovný univerzál. Ako tak ale pozerám fotky v galérii, nie je o nič lepší ako porovnateľná Sigma 17-70/2,8-4, v niektorých ohľadoch (skreslenie, chromatická vada) ešte horší, a to pritom stojí dvaapolkrát viac ako spomínaná Sigma. Holt niekedy drahší neznamená lepší.
 
robertondrejovic
2016-04-12 09:47:22
Ďakujem Karol za recenziu , lebo mi pomohla vyjasniť záhadu ktorá ma trápila práve teraz.. Minulý rok som si kúpil Nikon D7200 ktorý používam na objektív Nikon 70 - 300 , vlastním aj Nikon D 7000 na ňom mám Nikon 16 - 85 ,objektívy sa mi v teréne meniť nechce tak nosím obidva fotoaparáty stále so sebou. Teraz cez víkend som so zvedavosti prvý krát nasadil Nikon 16 - 85 na Nikon D 7200 a veľmi ma prekvapilo že výsledok je horší v jemných detailoch ako z Nikon D 7000 raz mi nešlo do hlavy prečo . Vďaka tejto recenzii mám v tom jasno aj o kúpe objektívu začínam rozmýšľať.
 
DenisBede
2016-04-12 13:43:00
Celkom by ma po prečítaní článku zaujímalo, či bude 16-80ka podávať naozaj lepšie výsledky na D7000 ako na D7200. Zachvíľu prestanú ľudia upgradovať telá, lebo človek si kúpi najmodernejšiu zrkadlovku s nabúšeným snímačom a kvalita fotografií pôjde dolu...
 
IO-NR
2016-04-12 18:12:36
Radšej mohol byť tento objektív o kúsok väčší/ťažší a lepšie vykorigovaný, resp. opticky vyrovnanejší. Majitelia +16Mpx fotoaparátov by ho možno lepšie prijali aj napriek tej "a la Sony" vysokej cene ...teda ak to nie je len pokus o lepšie sklo pre turistov.
 
RasťoS
2016-04-12 21:18:41
príspevok od: DenisBede
Celkom by ma po prečítaní článku zaujímalo, či bude 16-80ka podávať naozaj lepšie výsledky na D7000 ako na D7200. Zachvíľu prestanú ľudia upgradovať telá, lebo človek si kúpi najmodernejšiu zrkadlovku s nabúšeným snímačom a kvalita fotografií pôjde dolu...
Ja som už prestal ... 16 Mpix. úplne stačí, dokonca aj na serióznu prácu, tak nechápem, prečo tých 24 mega pchajú aj do najlacnejších tiel. Teda asi chápem, majiteľa to núti investovať do nových, lepších, drahších objektívov.
Fotky na snímači s vyšším rozlíšením určite nebudú horšie, len budú horšie vyzerať na monitore pri 100% zväčšení.
 
sherpa
2016-04-13 00:06:49
cocka=lustenina
 
duroslav
2016-04-13 00:26:07
príspevok od: sherpa
cocka=lustenina
Presne tak. Neviem prečo sa musia používať čechizmy keď v slovenčine máme oficiálny terminus technicus "šošovka"
 
landov
2016-04-13 05:42:47
príspevok od: marcus_labeo
Tak recenzia je plne v súlade so zahraničnými recenziami: okrem Nikon fóra (kde je očakávane pozitívna recenzia) všetky ostatné variujú od zmiešaných dojmov až po kritiku a jednoznačné odsúdenie. Je to škoda, pretože papierovo tento objektív vyzerá ako ideálny kompromis a vhodný cestovný univerzál. Ako tak ale pozerám fotky v galérii, nie je o nič lepší ako porovnateľná Sigma 17-70/2,8-4, v niektorých ohľadoch (skreslenie, chromatická vada) ešte horší, a to pritom stojí dvaapolkrát viac ako spomínaná Sigma. Holt niekedy drahší neznamená lepší.
tak so sigmou 17-70/2,8-4 Contemporary je mozne ho porovnavat iba co sa tyka skreslenia. Vo vsetkych ostatných kritériách je N 16-80 o parnik dalej. Viem o com rozpravam, mal som 17-70, ktoru som obratom predal, pretoze som bol doslova zhrozeny, teraz mam 16-80. Pritom Sigme celkom drzim prsty, sam vlastnim aj S 50-150/2,8 OS, ktor je excelentna .
 
robertondrejovic
2016-04-13 06:50:19
príspevok od: RasťoS
Ja som už prestal ... 16 Mpix. úplne stačí, dokonca aj na serióznu prácu, tak nechápem, prečo tých 24 mega pchajú aj do najlacnejších tiel. Teda asi chápem, majiteľa to núti investovať do nových, lepších, drahších objektívov.
Fotky na snímači s vyšším rozlíšením určite nebudú horšie, len budú horšie vyzerať na monitore pri 100% zväčšení.
Jasné rozdiel vidno len pri 100% zväčšení aj to len pri priamom porovnávaní a na kvalitnom monitore ja mám EIZO.
 
Jastojan
2016-04-13 08:29:04
príspevok od: landov
tak so sigmou 17-70/2,8-4 Contemporary je mozne ho porovnavat iba co sa tyka skreslenia. Vo vsetkych ostatných kritériách je N 16-80 o parnik dalej. Viem o com rozpravam, mal som 17-70, ktoru som obratom predal, pretoze som bol doslova zhrozeny, teraz mam 16-80. Pritom Sigme celkom drzim prsty, sam vlastnim aj S 50-150/2,8 OS, ktor je excelentna .
Zrejme teda pôjde o kusovú variabilitu aj pri tomto modeli od Sigmy. U mňa zatiaľ spokojnosť, na Pentaxe k5iis.
 
reflex8451
2016-04-13 08:44:17
Kedže som plánoval kúpu recenzovaneho objektivu po precitani mnohych zahraničných som čakal ešte na túto a kedže vlastnim predchodcu 16-85 som trocha v rozpakoch či ho kúpiť.
 
marcus_labeo
2016-04-13 08:46:58
príspevok od: landov
tak so sigmou 17-70/2,8-4 Contemporary je mozne ho porovnavat iba co sa tyka skreslenia. Vo vsetkych ostatných kritériách je N 16-80 o parnik dalej. Viem o com rozpravam, mal som 17-70, ktoru som obratom predal, pretoze som bol doslova zhrozeny, teraz mam 16-80. Pritom Sigme celkom drzim prsty, sam vlastnim aj S 50-150/2,8 OS, ktor je excelentna .
No ja neviem, tie testy hovoria inak. A tú 17-70ku si musel dostať fakt zlý kus, pretože o zhrození nemôže byť ani reč, naopak recenzie sú pozitívne a s ohľadom na cenu je to až neskutočne dobré sklo. Mám ju a aktuálne je to môj najpoužívanejší objektív. A aj podľa DxO je citeľne lepšia, ako Nikon 16-85 a dokonca dosahuje rovnaké skóre, ako vysoko hodnotený a rešpektovaný (a ultra drahý) Nikon 17-55/2,8: http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/AF-S-DX-Nikkor-16-85mm-f-3.5-5.6G-ED-VR-on-Nikon-D5300-versus-AF-S-DX-Zoom-Nikkor-17-55mm-f-2.8G-IF-ED-versus-Sigma-17-70mm-F28-4-DC-MACRO-OS-HSM-C-Nikon__172_919_173_0_1054_0
Jedine že by si hovoril o nejakej staršej generácii 17-70ky (boli tri, ja hovorím o poslednej, tretej verzii 17-70ky s označením Contemporary).
 
marcus_labeo
2016-04-13 08:51:40
príspevok od: RasťoS
Ja som už prestal ... 16 Mpix. úplne stačí, dokonca aj na serióznu prácu, tak nechápem, prečo tých 24 mega pchajú aj do najlacnejších tiel. Teda asi chápem, majiteľa to núti investovať do nových, lepších, drahších objektívov.
Fotky na snímači s vyšším rozlíšením určite nebudú horšie, len budú horšie vyzerať na monitore pri 100% zväčšení.
Moja reč, pri kúpe posledného tela som uprednostnil 16 pred 24 MPx telom, jednak kvôli zbytočnému objemu dát, ako aj kvôli lepším parametrom staršieho snímača v mnohých ohľadoch (dynamický rozsah). Snáď mi dlho vydrží, pretože pri kúpe nového tela už na výber mať nebudem a okrem foťáku budem musieť investovať aj do počítača, aby ten nápor zvládol, nehovoriac o tom, ako staršie sklá zvládnu "hustý" senzor.
 
frsta
2016-04-13 09:41:16
príspevok od: landov
tak so sigmou 17-70/2,8-4 Contemporary je mozne ho porovnavat iba co sa tyka skreslenia. Vo vsetkych ostatných kritériách je N 16-80 o parnik dalej. Viem o com rozpravam, mal som 17-70, ktoru som obratom predal, pretoze som bol doslova zhrozeny, teraz mam 16-80. Pritom Sigme celkom drzim prsty, sam vlastnim aj S 50-150/2,8 OS, ktor je excelentna .
Ja mám Sigmu, 17-70/2,8-4 Contemporary, a som veľmi spokojný za tie €. Asi si mal smolu. Mám Nikon.
 
Point
2016-04-13 10:08:17
príspevok od: marcus_labeo
Moja reč, pri kúpe posledného tela som uprednostnil 16 pred 24 MPx telom, jednak kvôli zbytočnému objemu dát, ako aj kvôli lepším parametrom staršieho snímača v mnohých ohľadoch (dynamický rozsah). Snáď mi dlho vydrží, pretože pri kúpe nového tela už na výber mať nebudem a okrem foťáku budem musieť investovať aj do počítača, aby ten nápor zvládol, nehovoriac o tom, ako staršie sklá zvládnu "hustý" senzor.
Myslíš si že s kúpou napr. 5DSR alebo A7rII ľudia kupovalirovno v tom istom obchode aj PC za 3000€?
Ja to beriem len ako "ospravedlnenie" že bolo "iba" na 16mpx snimacove staré telo..
Ak teda nemáš nejakú 486ku doma ešte zo ZŠ.
Môj starý 6 ročný NB bez problémov dokázal upraviť rawka z eosu 5ds ( sú aj na stiahnutie ) a to ten fotak má 50mpx a nie 24Mpx..
Hádam som ta neurazil ale tak to na mňa pôsobí tie keci o tom že "umre" komp.
A za druhé kto ukladá foto iba do PC a nie na externý disk slovom dva tak si iba koleduje o stratu fotiek
 
marcus_labeo
2016-04-13 10:30:15
príspevok od: Point
Myslíš si že s kúpou napr. 5DSR alebo A7rII ľudia kupovalirovno v tom istom obchode aj PC za 3000€?
Ja to beriem len ako "ospravedlnenie" že bolo "iba" na 16mpx snimacove staré telo..
Ak teda nemáš nejakú 486ku doma ešte zo ZŠ.
Môj starý 6 ročný NB bez problémov dokázal upraviť rawka z eosu 5ds ( sú aj na stiahnutie ) a to ten fotak má 50mpx a nie 24Mpx..
Hádam som ta neurazil ale tak to na mňa pôsobí tie keci o tom že "umre" komp.
A za druhé kto ukladá foto iba do PC a nie na externý disk slovom dva tak si iba koleduje o stratu fotiek
Neboj, uraziť ma nemôžeš. O cenu nešlo, rozdiel bol zanedbateľný, rozhodlo skôr to, že novší model mal horšie hodnotenie čo sa týka senzora ako starší (napr. DR 13,7 EV vs. 14,1 EV). Ostatne podobné je to aj s Tvojou 5Ds, niečo si získal (rozlíšenie), niečo si stratil (DR, vysoké ISO), vždy to má dve strany. A možno Tvoj NTB má super výkon a zvláda 50 MPx fotky ľavou zadnou (čomu úprimne pri 6 ročnom počítači neverím, sorry), ale môj kancelársky sa zapotí pri vyvolávaní RAWov už teraz. Je to skrátka o prioritách, niekto potrebuje 50 MPx (hoci fakt netuším, načo), ja by som napr. spomedzi modelov Sony a7 volil a7s s 12 MPx radšej, než a7r so 42 MPx (bez ohľadu na cenu).
 
Point
2016-04-13 11:54:22
príspevok od: marcus_labeo
Neboj, uraziť ma nemôžeš. O cenu nešlo, rozdiel bol zanedbateľný, rozhodlo skôr to, že novší model mal horšie hodnotenie čo sa týka senzora ako starší (napr. DR 13,7 EV vs. 14,1 EV). Ostatne podobné je to aj s Tvojou 5Ds, niečo si získal (rozlíšenie), niečo si stratil (DR, vysoké ISO), vždy to má dve strany. A možno Tvoj NTB má super výkon a zvláda 50 MPx fotky ľavou zadnou (čomu úprimne pri 6 ročnom počítači neverím, sorry), ale môj kancelársky sa zapotí pri vyvolávaní RAWov už teraz. Je to skrátka o prioritách, niekto potrebuje 50 MPx (hoci fakt netuším, načo), ja by som napr. spomedzi modelov Sony a7 volil a7s s 12 MPx radšej, než a7r so 42 MPx (bez ohľadu na cenu).
Starý acer s i5kou dal som tam SSD disk a ramku zvýšil zo 4 na 8Gb to je všetko.. Žiadny zázrak..
5Ds nemám len som si stiahol rawka z 5DsR aby som si to pozrel zo zaujímavosti.
Čo sa týka rozdielu medzi 13.7 a 14.1 tak to je žiadny v podstate rovnajuci sa nule
Stačí dobre naexponovat a si aj vyššie s 13.7DR než zo zle naexponovanym 14.1 ale rozdiel aj tak žiadny..
Ľudia strašne zleniveli a radi fotia tmu aby mohli vytiahnuť svetlo do fotky. To ja raz nepochopím..
 
Point
2016-04-13 11:58:11
príspevok od: marcus_labeo
Neboj, uraziť ma nemôžeš. O cenu nešlo, rozdiel bol zanedbateľný, rozhodlo skôr to, že novší model mal horšie hodnotenie čo sa týka senzora ako starší (napr. DR 13,7 EV vs. 14,1 EV). Ostatne podobné je to aj s Tvojou 5Ds, niečo si získal (rozlíšenie), niečo si stratil (DR, vysoké ISO), vždy to má dve strany. A možno Tvoj NTB má super výkon a zvláda 50 MPx fotky ľavou zadnou (čomu úprimne pri 6 ročnom počítači neverím, sorry), ale môj kancelársky sa zapotí pri vyvolávaní RAWov už teraz. Je to skrátka o prioritách, niekto potrebuje 50 MPx (hoci fakt netuším, načo), ja by som napr. spomedzi modelov Sony a7 volil a7s s 12 MPx radšej, než a7r so 42 MPx (bez ohľadu na cenu).
Mne sa iba raz stalo že som zvolil pri M režime zlý čas.. A aj s ubohym ( ani neviem koľko má môj fotak DR ) asi 10-10.1 som spravil znicoho lepšiu foto pre moju manželku. Ale chcel som ju vymazať no ona bola proti tak som ju nevymazal ale upravil..
Na to že podľa tvojich kritérií pre DR má môj fotak v podstate žiadne DR tak aj tak sa to celkom dá nie?
Ľudia sa idú posrat tak moc z DR ich snimaca že zabúdajú čo je to správna expozícia.. Smutné
 
landov
2016-04-13 13:09:04
príspevok od: marcus_labeo
No ja neviem, tie testy hovoria inak. A tú 17-70ku si musel dostať fakt zlý kus, pretože o zhrození nemôže byť ani reč, naopak recenzie sú pozitívne a s ohľadom na cenu je to až neskutočne dobré sklo. Mám ju a aktuálne je to môj najpoužívanejší objektív. A aj podľa DxO je citeľne lepšia, ako Nikon 16-85 a dokonca dosahuje rovnaké skóre, ako vysoko hodnotený a rešpektovaný (a ultra drahý) Nikon 17-55/2,8: http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/AF-S-DX-Nikkor-16-85mm-f-3.5-5.6G-ED-VR-on-Nikon-D5300-versus-AF-S-DX-Zoom-Nikkor-17-55mm-f-2.8G-IF-ED-versus-Sigma-17-70mm-F28-4-DC-MACRO-OS-HSM-C-Nikon__172_919_173_0_1054_0
Jedine že by si hovoril o nejakej staršej generácii 17-70ky (boli tri, ja hovorím o poslednej, tretej verzii 17-70ky s označením Contemporary).
Testy su jedna vec a prax je druha. Btw mne sa napríklad o Sigme 17-70 Contemporary presne potvrdili vysledky reálneho testovania myslim ze na Prolaike...
 
marcus_labeo
2016-04-13 13:36:15
príspevok od: Point
Mne sa iba raz stalo že som zvolil pri M režime zlý čas.. A aj s ubohym ( ani neviem koľko má môj fotak DR ) asi 10-10.1 som spravil znicoho lepšiu foto pre moju manželku. Ale chcel som ju vymazať no ona bola proti tak som ju nevymazal ale upravil..
Na to že podľa tvojich kritérií pre DR má môj fotak v podstate žiadne DR tak aj tak sa to celkom dá nie?
Ľudia sa idú posrat tak moc z DR ich snimaca že zabúdajú čo je to správna expozícia.. Smutné
No ale tu bol dynamický rozsah scény malý, fotka bola jednoducho podexponovaná. Ale OK, chápem čo chceš povedať, len to potom akosi nekorešponduje s Tvojím pôvodným vyzdvihovaním novšieho 24 MPx, resp. 50 MPx foťáku.
 
marcus_labeo
2016-04-13 13:39:56
príspevok od: landov
Testy su jedna vec a prax je druha. Btw mne sa napríklad o Sigme 17-70 Contemporary presne potvrdili vysledky reálneho testovania myslim ze na Prolaike...
V poriadku, každý máme inú skúsenosť. A práve preto, že subjektívne hodnotenie je... subjektívne , sú tu štandardizované postupy testov, aby sme mali objektívne porovnanie. Lebo hodnotenia typu "mal som ho a stál za prd" a "podľa mňa je super ostrý" majú len malú výpovednú hodnotu.
 
JakubH
2016-04-13 15:45:22
príspevok od: landov
Testy su jedna vec a prax je druha. Btw mne sa napríklad o Sigme 17-70 Contemporary presne potvrdili vysledky reálneho testovania myslim ze na Prolaike...
Hlásim sa ako 3. tu čo má asi dobrý kus, dokonca nie je ani v krajoch neostrá ako popisujú recenzie, respektíve menšiu neostrosť som zbadal v ľavom spodnom okraji, ale nič zásadné, bolo to potom, čo som to zámerne hľadal...moja je ostrá už od plne otvorenej clony, ostrenie taktiež nie je problémové, fotil som s ňou na troch akciách a zvládala aj horšie svetelné podmienky, stabilizácia je účinná, veľmi dobre potláča chromatickú aberáciu...jediné čo mi vadí je, že AF prstenec sa pohybuje a nie je M/A....rozhodoval som sa medzi S 17-55, a neľutujem rozhodnutie. Samozrejme ako vidím, bude to aj od variability kusu.
 
Džema
2016-04-13 17:10:58
mam ten 16-80 vyse pol roka a nemozem si stazovat. a nezda sa mi ze by som mal na 80mm taku makku kresbu.Ja som velmi spokojny..
 
RasťoS
2016-04-13 21:07:08
príspevok od: Point
Mne sa iba raz stalo že som zvolil pri M režime zlý čas.. A aj s ubohym ( ani neviem koľko má môj fotak DR ) asi 10-10.1 som spravil znicoho lepšiu foto pre moju manželku. Ale chcel som ju vymazať no ona bola proti tak som ju nevymazal ale upravil..
Na to že podľa tvojich kritérií pre DR má môj fotak v podstate žiadne DR tak aj tak sa to celkom dá nie?
Ľudia sa idú posrat tak moc z DR ich snimaca že zabúdajú čo je to správna expozícia.. Smutné
A tá ukážková foto bola odfotená 10Mpix., alebo 50Mpix? Nejak to neviem odhadnúť...
Niekto naháňa DR, niekto Mpix., niekto dobré svetlo, alebo iné...
Ja som tiež technofil, mám rád dokonale technicky zvládnutie fotografie, ale čo pozerám v poslednej dobe recenzie na najnovšie foťáky, nejak my tie testovacie snímky prídu slabé. Proste rozkliknem, a detaily nikde. Dôvodom sú podľa mňa megapixelmi prehustené senzory.
 
Point
2016-04-14 04:51:34
príspevok od: RasťoS
A tá ukážková foto bola odfotená 10Mpix., alebo 50Mpix? Nejak to neviem odhadnúť...
Niekto naháňa DR, niekto Mpix., niekto dobré svetlo, alebo iné...
Ja som tiež technofil, mám rád dokonale technicky zvládnutie fotografie, ale čo pozerám v poslednej dobe recenzie na najnovšie foťáky, nejak my tie testovacie snímky prídu slabé. Proste rozkliknem, a detaily nikde. Dôvodom sú podľa mňa megapixelmi prehustené senzory.
Ja nemám žiadnu megapixelovu bestiu a ani ju neplánujem kúpiť momentálne mám 20mpx a jediné čo chcem sú ostrejšie sklá.
Tie foto ako aj komentár nad nimi je písaný ohľadne DR nie? Takže neviem o aké mpx ide. Možno si len zle čítal
 
RasťoS
2016-04-14 11:38:38
príspevok od: Point
Ja nemám žiadnu megapixelovu bestiu a ani ju neplánujem kúpiť momentálne mám 20mpx a jediné čo chcem sú ostrejšie sklá.
Tie foto ako aj komentár nad nimi je písaný ohľadne DR nie? Takže neviem o aké mpx ide. Možno si len zle čítal
Ja len, že rozdiel v rozlíšení je taktiež nepostrehnutelný. Obzvlášť tu na nete, kde žiaľ končí väčšina dobrých fotiek.
A s tou expozíciou máš pravdu. Väčšinou sa spoliehame už len na automatiku a pri tom perfektná expozícia je hotová veda.
 
julo kotus
2016-08-25 22:50:06
Karol, neviem aký kus si mal na testovanie Ty, ja testujem teraz tento objektív a je perfektne ostrý aj na nekonečno a aj odclonený... Predpokladám, že si mal chybný kus.
 
julo kotus
2016-08-25 23:03:38
Karol, neviem, aký objektív si mal na test Ty, momentálne ho testujem a nebadám nijaký problém s ostrosťou, ako popisuješ. Pravdepodobne chybný kus... A tiež ho mám na D7200. Perfektne ostrý na všetkých ohniskách. Fotka, ktorú si dal na 80mm / F8 je hrozná, to nemôže byť reálny výkon. Práve som bol týždeň v Alpách a na všetkých ohniskách mám perfektne ostré fotky.
 
julo kotus
2016-08-25 23:05:38
Tak, najprv sa mi príspevok nezobrazil a teraz mám dva. Nič to.
 
miňope
2017-01-11 08:38:15
Som v rozpakoch, Nikon D 3000 s tamronom 18-200 som vymenil za Nikon D7200 a k tomu obj. Nikon 18-200, f/3,5-5,6, VR a teraz mám dojem horších záberov hlavne pri ohnisku 18 a 175-200 mm. Tých 200 mm a macro to radšej ani nehovorím. Kašlem na 11.1 x teleobjektív, chcem si kúpiť buď N 16-85 resp. 16-80 alebo Sigma 17-70 a neviem po prečítaní recenzii ktorý je lepší /horší/. Neviem ktoré je menšie zlo.
 
miňope
2017-01-11 09:11:17
Na Nikon d3100 s Tamronom 18-200 nemám najhoršie spomienky. Teraz mám Nikon D7200 s Nikonom 18-200, f/3,5-5,6 ; VR a som prekvapený. Namiesto lepších výsledkov mám pri 18 mm a 170-200 mm zhoršenú kvalitu.
Ten objektív ma nepríjemne prekvapil. alebo je chyba inde ??? Potrebujem aj širokáč a aj tele aspoň do 200mm. V jednom to nestojí za nič. Riešil to už niekto ???
 
Hakuna Matata
2017-01-11 16:43:21
Kúpa Nikkoru 18-200 nebola dobrá voľba. Nie je to vyslovene zlý objektív, ale lepšie riešenie je 18-300 f/3,5-6,3. Rozdiel v svetelnosti na dlhom konci (oproti 5,6) je nezistiteľný a 200 mm sa nachádza takmer v strede rozsahu. Navyše, 300 mm koniec je oveľa zaujímavejší ako 200 mm, pretože pri 1,5 crope je rozdiel 150 mm (300 mm vs. 450 mm).
Žiaľ, problém nikonáckych zoom DX objektívov vo všeobecnosti je, že sú na hov*o. Aj zaujímavý objektív 16-80 má svoje muchy. Tiež som nad ním uvažoval, ale keď si človek číta tie recenzie, tak radšej zostanem pri 18-300 (v kombinácii s fixnými sklami). Tamron, Samyang, Zeiss, Tokinu, Sigmu, predsádky, násadky, redukcie atď. neriešim.
 
miňope
2017-01-11 16:48:04
SORRY, NAJPRV MY TO NEŠLO POSLAŤ A TERAZ TU MÁM TO ISTÉ DVA KRÁT.
 
miňope
2017-01-11 17:13:34
príspevok od: frsta
Ja mám Sigmu, 17-70/2,8-4 Contemporary, a som veľmi spokojný za tie €. Asi si mal smolu. Mám Nikon.
Nepostrehol som aký Nikon máš ? Mám D 7200 a bojím sa či ma tento objektív nesklame. Na Nikon 16-80 nemám.
 
landov
2017-01-11 18:38:25
príspevok od: julo kotus
Karol, neviem, aký objektív si mal na test Ty, momentálne ho testujem a nebadám nijaký problém s ostrosťou, ako popisuješ. Pravdepodobne chybný kus... A tiež ho mám na D7200. Perfektne ostrý na všetkých ohniskách. Fotka, ktorú si dal na 80mm / F8 je hrozná, to nemôže byť reálny výkon. Práve som bol týždeň v Alpách a na všetkých ohniskách mám perfektne ostré fotky.
Detto, teraz som si poozrel fotku toho hradu na 80mm/f8 a je to totalny hnus. Takto nefoti hadam ziadny objektiv na f8. Sam mam 16-80 odkedy je na trhu a mam super ostre fotky na vsetky ohniska. Toto musel byt nejaky nepodarok, len mi je divne, ze to recenzent nespomenul.
 
kevo7
2017-01-11 20:35:22
príspevok od: landov
Detto, teraz som si poozrel fotku toho hradu na 80mm/f8 a je to totalny hnus. Takto nefoti hadam ziadny objektiv na f8. Sam mam 16-80 odkedy je na trhu a mam super ostre fotky na vsetky ohniska. Toto musel byt nejaky nepodarok, len mi je divne, ze to recenzent nespomenul.
Môj objektív 16-80 bol práve na ceste keď vyšla táto recenzia. Dosť ma vydesila veta: " Zaujímalo by ma, či len mnou testovaný kus je podpriemerný na najdlhšom ohnisku, alebo je to všeobecná vlastnosť prejavujúca sa na všetkých vyrobených kusoch?" Na šťastie som veľmi spokojný. Funguje perfektne na D7100.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia