Po širokouhlejšej 35-ke tu máme druhý objektív z nového radu prime objektívov SP. V rovnakej cene pridáva k ohniskovej dĺžke 10 mm.
45-ka je o pár milimetrov vyššia.
Prvý dojem
Objektív som dostal na otestovanie spolu so širokouhlejším súrodencom SP 35/1,8 VC USD. Ak ste si recenziu naň už prečítali, poznáte moje prvé dojmy. Ostatným v krátkosti zopakujem. Novú etapu Tamronu naznačuje už balenie s novým dizajnom a skutočne starostlivým zabalením. Kvalita spracovania je príkladná a dizajn viac než vydarený. Uvidíme, ako tomu bude zodpovedať optická kvalita a celkové pracovné vlastnosti objektívu.
Špecifikácia
Tamron SP 45/1,8 VC USD je objektív strednej triedy, navrhnutý pre plnoformátove zrkadlovky Nikon, Canon a Sony. Pri ohniskovej dĺžke 45 mm je takmer matematicky ideálnym základným objektívom, pri použití na APS-C fotoaparáte, krátkym teleobjektívom. Svetelnosť F1,8 je štandardom, profesionálne objektívy majú svetelnosť F1,4, čo však neznamená, že sú automaticky lepšie po optickej stránke. Menej štandardné je zabudovanie optickej stabilizácie obrazu (VC). Tá chýba len u modelu pre zrkadlovky Sony, ktoré majú stabilizovaný snímač. Zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček (USD). Zaujímavá je najkratšia zaostrovacia vzdialenosť, ktorá je len 29 cm. Optická konštrukcia je o niečo jednoduchšia, ako u 35 mm bračeka. Objektív je chudobnejší o XLD člen.
Vľavo stabilizátor obrazu, vpravo zaostrovacia sústava.
Fluórová vrstva na prednom člene odpudzuje špinu a tekutiny.
Konštrukcia: plnoformátový objektív, utesnenie proti prachu a vode
Ohnisková dĺžka: 45 mm
Svetelnosť : F1,8
Uhol záberu: 51°21' (pre formát full frame)
Optická stabilizácia: áno, okrem modelu pre SLT Sony
Úprava šošoviek: eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) a BBAR (Broad-Band Anti-Reflection), fluoróvá úprava predného členu
Automatické zaostrovanie: USD motorček
Optická konštrukcia: 10 členov v 8 skupinách, 2 asférické členy, 1 LD
Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 29 cm
Zväčšenie: 1:3,4
Priemer filtra: 67 mm
Odporúčaná MOC: 799€ s DPH
Bajonet: Nikon F, Canon EF, Sony A
Objektív v praxi
Testoval som objektív s bajonetom Nikon, na modeli Nikon D800E a žiadna korekcia presného zaostrovania nebola nutná. Rýchlosťou radím objektív k lepšiemu priemeru, pre reportážnu fotografiu by som prijal rýchlosť AF zlepšiť. Je dokonca o chlp pomalší od 35-ky. Rýchlosť AF môže byť však na iných fotoaparátoch odlišná.
Rovnako ako u širokouhlejšieho bračeka, aj tu je nadpriemerná mierka zväčšenia. Minimálka je 29 cm od roviny snímača, pri zväčšení 1:3,4. Tomu sa určite potešia svadobný fotografi, keď budú snímať detaily kvetov, tortu, prstienky atď.
Aj keď u takto svetelného objektívu nie je stabilizácia nutná, vždy je plusom. Bez stabilizácie obrazu som na kritické miesto narazil okolo časov 1/100 - 1/60 s. Známe miesto, kde základné objektívy akosi nechcú akceptovať známe pravidlo 1/ohnisková dĺžka. Uzávierka a nárazy zrkadla tu robia šarapatu. Úspešnejší, s menším počtom pokazených záberov, som bol na 1/30 s. So stabilizátorom som sa dostal úspešne k 1/5 s.
1/10 sekundy z ruky. Stabilizátor umožňuje fotiť dlhšími časmi, bez statívu a bez nutnosti zvyšovať citlivosť a tým znižovať technickú kvalitu fotografií.
Chromatická chyba je o niečo menšia ako u 35-ky. Pokiaľ nefotíte stromy proti plechovej oblohe, ani ju nemusíte korigovať v počítači. Pri clone f/8 je minimálna. Mierna je predo-zadná chromatická chyba, ktorá sa prejavuje fialovými líniami pred rovinou zaostrenia a zelenými za rovinou zaostrenia.
Chromatická chyba je viditeľná smerom ku krajom obrazu.
Predo-zadná chromatická chyba, tak typická pre vysokosvetelné objektívy, je veľmi malá a nepôsobí rušivo.
Antireflexná úprava šošoviek je veľmi dobrá. So slnkom v zábere alebo blízko kraja obrazu sa však sporadicky vyskytnú reflexy. Objektív ale nie je na ne citlivý a pre potreby recenzie som ich musel vyhľadávať.
Vinetácia je pri plne otvorenej clone zrejmá, neprekračujúc štandard. Pri portrétoch príde dokonca vhod. Výraznejšie ju potlačíte od f/2,8. Sférické skreslenie je mierne súdkovité, neprekračuje však môj prah tolerancie.
Ukážka vinetácie pri plne otvorenej clone.
Mierne sférické skreslenie súdkovitého charakteru nie je rušivé. Väčšinou ho nebudete musieť korigovať.
Pri plnom odclonení je objektív mäkší, ku cti mu slúži, že v rohoch obrazu je stále dobre zreteľná kresba. Výrazne zlepšenie je už pri f/2,2, čo je lepšie ako u 35-ky, kde je nutné pricloniť na f/2,8. Difrakcia sa prejaví výrazne až pri najvyššom clonovom čísle f/16, kedy je kresba viditeľne mäkšia. Rovnako ako u 35-ky mi tu chýba mikrokontrast (ale menej), lepšie vykreslenie najjemnejších detailov. Jemné doostrenie v počítači odporúčam.
Po priclonení niet čo objektívu vytknúť. Vyrovnané optické vlastnosti umožňujú naplno využiť jeho parametre. Chýba mi tu ale rezavá ostrosť, na ktorú som si zvykol u môjho Sony FE 55/1,8 ZA, ktorá by ospravedlnila vysokú cenu testovaného Tamronu.
Veľmi kladne hodnotím presnosť zaostrovania spolu s tým, že je objektív ostrý už od plne otvorenej clony. Veď svetelné objektívy si kupujeme, aby sme mohli svetelnosť využiť naplno a nie aby sme museli objektív cloniť, ak chceme potlačiť chyby.
Bokeh je príjemný a neznervózni ho ani členitejšie pozadie. Ani u plnoformátového fotoaparátu neočakávajte nadpriemerné rozostrenie pozadia v štýle “bokeh monster”, na to nie je tento objektív ani dostatočne svetelný, ani dlhý. Správa sa ako bežný záklaďák, ktorým aj v skutočnosti je.
Ospravedlňujem sa za morbídnejší námet, odporúčam všímať si bokeh, ktorý je pri takomto detaile jednoducho krásny.
Plusy a mínusy
+ dizajn a kvalita spracovania
+ utesnenie proti prachu a vode
+ optická stabilizácia obrazu
+ presnosť zaostrovania
+ bokeh
+ nadštandardná záruka
+ vyrovnané vlastnosti
- cena
- súdkovité skreslenie (malé mínus)
- chromatická chyba i keď malá
Záver
Záver bude trocha iný, ako u 35-ky. Na jednej strane hodnotím kvalitu 45-ky lepšie, na druhú stranu je však pomer kvalita/cena (v porovnaní s konkurenciou) horší. Základné objektívy sú rozšírenejšie a konkurencia je tu väčšia.
Canon, Nikon i Sony nemajú presný ekvivalent k tomuto objektívu, čo môže byť jeho malou výhodou. Najbližšie sú 50 mm základné objektívy. Tie so svetelnosťou F1,8 sú niekoľkonásobne lacnejšie. Aj tie so svetelnosťou F1,4 sú za menej ako polovicu. Tamron to s cenou riadne prestrelil a u zákazníkov to neospravedlní ani pridaná hodnota v podobe optickej stabilizácie. V podobnej cene kúpite aj výborne hodnotenú Sigmu Art (tiež s prestrelenou cenou) s lepšou svetelnosťou F1,4. Aký cenový nepomer voči transfokátorom Tamron, ktoré majú oproti originálom oveľa výhodnejšiu cenu.
Základné objektívy so svetelnosťou F1,8 mávajú výbornú cenu. Sú to väčšinou tie najdostupnejšie pevné objektívy. Iste je tu napr. príšerné drahý Sony FE 55/1,8 ZA, no to je výnimka a navyše je skutočne špičkový. Tamron je však konkurenciou záklaďákov Canon a Nikon. Aktuálne modely vôbec nie sú zlé. Naviac sú kompaktnejšie. Nikonov AF-S 50/1,8G kúpite 4 ks za 800€, čo stojí Tamron. A Canonov EF 50/1,8 STM takmer 6!
Tamron SP 45/1,8 VC USD je vyrovnaný objektív, bez výraznejších chýb. Oceňujem, že si bez problémov rozumel s mojím Nikonom D800E, bez nutnosti korekcie presnosti zaostrovania. Vysokú cenu by viac ospravedlnila rezavá ostrosť, ktorá však chýba. Plusom je účinný stabilizátor a páči sa mi, že objektív je využiteľný od plne otvorenej clony, čo nebýva vždy pravidlom. Mínusom je chromatická chyba, ktorá síce nie je veľká, ale nezmizne ani po priclonení, ešteže sa dá bez problémov korigovať v počítači.
Stabilizácia aj v takto svetelnom objektíve má rozhodne zmysel. Prekonáva problémový bod okolo 1/100 s. a umožňuje experimentovať s pohybovou neostrosťou. Príjemným bonusom je schopnosť fotografovať detaily v mierke 1:3,4. To mi u plnoformátových základných objektívov chýba.