Hore
Autor: Ben Simon Rehn

Fotostĺpček šéfredaktora 32/2019

Okrem mestskej architektúry často fotografujem aj portréty. Sú to skôr dokumentárne portréty z rôznych akcií.

Samozrejme chcem, aby tá dokumentárnosť na nich nebola tak vidieť. Snažím sa využívať portrétne objektívy s perspektívou a bokehom, aká ku portrétom patrí. Portrétne objektívy, to je moja úchylka. Vystriedal a vyskúšal som ich už niekoľko. Vlastním Nikon AF-S 200/2 G VR, čo je asi najbrutálnejší portrétny objektív na väčšie vzdialenosti. Je to však obluda, pri ktorej si rozmyslíte, či ju budete brať na každú akciu. Preto chcem mať aj menší portrétny objektív. Nemusí to byť hneď ”bokeh monster”, ale nemal by byť od neho príliš vzdialený. Vieme, že na portréty s malou DOF a super bokehom je najlepší FF systém. To je častý dôvod, prečo fotografi túžia po plnoformátovom fotoaparáte. Ja som kedysi preto prešiel na Nikon D800E a teraz na Nikon Z7. Minulý týždeň bol konečne predstavený prvý portrétny objektív s bajonetom Z. Už sa naň veľmi teším, má parametre amatérskeho objektívu F1.8, ale mal by mať výkon profesionálneho objektívu F1.4. Akokoľvek ma plný formát veľký potenciál, ja častejšie fotím M4/3 Olympusmi, lebo sú zábavnejšie. Snímač je u nich o dosť menší a preto si mnohí myslia, že sa tam s bokehom nevyhráte. Vôbec to nie je pravda. Predminulý víkend som bol na pikniku v námorníckom vintage štýle. Ja, na rozdiel od ostatných účastníkov, som nič vintage nemal. Tak som zobral aspoň fotoaparát, ktorý vyzerá retro. Krásny Olympus PEN-F v striebornej farbe a k nemu strieborný portréťak M.Zuiko 75/1,8 MSC, v peknom koženom puzdre a s retro popruhom. Keď som si večer pozeral fotografie, zamyslel som sa nad tým, či skutočne potrebujem k Nikonu Z7 ten nový portréťak, pretože z Olympusu liezli fotky so skutočne pekným bokehom. Nie, nepotrebujem ho. Ale ako sa poznám, aj tak si ho asi kúpim.

Piknik to bol skutočne zaujímavý. Nedávno som napísal článok o Instaxoch, fotoaparátoch Fujifilm pre okamžitú fotografiu. Priznám sa, nie je to moja parketa, na mňa je výstup príliš malý a nekvalitný. Mal som k dispozícii niekoľko rôznych Instaxov a zobral som ich na piknik. Veď Instaxy sú určené práve pre podobné akcie. A veru, až na mňa, boli z nich všetci hotoví. Užili si s nimi kopec zábavy a prispeli k tomu, aby sa piknik nadmieru vydaril. S tým ale fotografovanie na pikniku neskončilo. Po sto rokoch som cvakol s filmovým fotoaparátom a nie obyčajným. Bola to Leica M tretej generácie, ktorá sa vyrábala v časoch okolo 2. svetovej vojny. Nie je to ľahké fotenie, so starým hľadáčikovým fotoaparátom. Len som si potvrdil, že som dieťa digitálnej doby a rád sa nechám hýčkať vymoženosťami modernej techniky.


Olympus PEN-F + M.Zuiko 75/1,8 MSC.


Instax & Leica IIIa.

Instax, to je zábava.

Overené i neoverené správy

Najzaujímavejšou neoverenou správou je tá o pripravovanej bezzrkadlovke Nikon so Z bajonetom, ale APS-C snímačom. Nákresy vyzerajú reálne a tak je pravdepodobné, že Nikon niečo také chystá. Vyvstáva otázka, či má ešte dnes význam mať dve veľkosti snímača, pri fotoaparátoch s rovnakým bajonetom. APS-C sa vo fotoaparátoch usídlil ako dočasné riešenie, pretože FF snímače boli veľmi drahé. Napokon prežil až dodnes. Dnes už veľkosť snímača tak nevplýva na cenu fotoaparátu. Skôr určuje nároky na objektívy. Neviem, či by nebolo lepšie, keby Nikon vyrábal už len plnoformátové fotoaparáty, rovnako aj Canon. Zbytočne trieštia sily aj financie. Musia ponúkať dva rady objektívov, čo spomaľuje rast portfólia. Nechajme APS-C firme Fujifilm a M4/3 Olympusu a Panasonicu.

Aj keď rumory odhadujú, že bude fotoaparát bez hľadáčika, nákresy môžu naznačovať, že by mohol byť hľadáčik vysúvací, ako napr. na Sony RX100 posledných generácií.

https://www.mirrorlessrumors.com/new-patent-shows-images-of-the-z-mount-aps-c-camera-without-evf/

Objavila sa kopa nových “drbov” o pripravovaných novinkách Canon. Tento rok by stále mal ešte patriť zrkadlovkám. Konkrétne EOS 78D, EOS 90D/7D Mark III a EOS 6D Mark III. Nástupcu sa vraj majú dočkať bezzrkadlovky EOS M50 a EOS M100.

Canon to myslí s F1,2 objektívmi vážne. Vraj v roku 2020 sa máme dočkať Canonu RF 35mm f/1.2L USM. Ale ešte tento rok by vraj mohla prísť trojka zoomov s F2,8: Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM, Canon RF 24-70mm f/2.8L IS a Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM Lens. Čerešničkou na torte má byť bezzrkadlovka EOS RL (Landscape) s rozlíšením 75 Mpx. Má mať aj superrozlíšenie 400 Mpx, pomalšie sériové snímanie okolo 5-6 obr./s. a špičkový hľadáčik.

DJI podali patent na fotoaparát, ktorý vyzerá ako mierne pozmenený klon Hasselbladu X1D. Neberte to hneď ako trúfalé ázijské plagiátorstvo. DJI vlastní Hasselblada, toto môže byť lacnejšia verzia pre ázijský trh.

https://www.mirrorlessrumors.com/new-dji-patent-discloses-they-might-be-working-on-a-cheaper-hasselblad-x1d-clone/

Novinky

  • K novinkám len krátko. Lensbaby predstavili svoje objektívy s natívnymi bajonetmi Z (Nikon) a RF (Canon).
  • Yongnuo predstavilo klon blesku a odpaľovača Godox. YN200 je rebrandovaný blesk Godox AD200 a YN560-TX zase odpaľovač. Cena by mala byť o niečo nižšia.
  • Lee filters predstavili Tandem Lee 100, čo je adaptér umožňujúci rôzne natočenie prechodových obdĺžnikových filtrov. Ďalej predstavili aj kompendium Lee 100 Hood.

Inšpirácia

Pekný album záberov zo vzduchu publikoval fotograf Ben Simon Rehn. Album Art of Nature II nafotil na Islande a v Grónsku. Striedajú sa v ňom tradičné, ale aj abstraktné, zábery.



Foto: Ben Simon Rehn

https://www.behance.net/gallery/83510659/Art-of-Nature-II

Prijmite pozvánku do Transylvánie, od fotografa Steffena Greisigera.



Foto: Steffen Greisiger

https://www.behance.net/gallery/73669919/Transylvania-1

Na koniec si dáme moje obľúbené autíčka. Fotografa Sarel van Stadena sme tu minimálne raz už mali. Fotí autá technikou FDL. Názov najnovšieho albumu je Black, my favorite color. Dávam mu za pravdu, že zatiaľ nikto nevynašiel lepšiu farbu, ako je čierna.


Foto: Sarel van Staden

https://www.behance.net/gallery/79173011/Black-my-favorite-color-(FDL-technique)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2019-08-05 07:12:41
Teraz si aj myslím,že vyvíjať bezzrkadlový Nikon D500 nemá veľký zmysel. Vlastním Nikon D500 aj Z7. Formát APS-C som v žiadnom prípade nezavrhol užívam si v plnej spokojnosti oba naraz ,čo sa na Nikone Z7 dá úplne v pohode, Nikon Z7 má V režime DX skoro rovnaké rozlíšenie ako Nikon D500 a výstup úplne rovnaký, objektívy môžem používať všetky DX aj FX na zmenu formátu stačí prístoj len prepnúť ,no nie je to paráda. Čo bude mať Nikon Z s APS -C snímačom navrch oproti Nikon Z v FX rade? Bude menší ? Len to nie, už na Nikon Z 7 mi malíček uteká do prázdna, lebo som bol zvyknutý na NIkon D500. Bude lacnejší a keď o koľko? Ja si myslím že väčší zmysel má formát FX s rozlíšením aspoň ako Nikon Z7 , to dáva možnosť plne využiť obidva formáty v jedinom prístroji,priznám sa pokiaľ som nemal Nikon Z7 tiež som túžobne očakával príchod Nikonu d500 v bezzrkadlovej podobe, aby ma netrápila veľmi podstatná neresť zrkadloviek a to možný back a frontfokus.
 
mllpo
2019-08-05 08:06:20
príspevok od: robertondrejovic
Teraz si aj myslím,že vyvíjať bezzrkadlový Nikon D500 nemá veľký zmysel. Vlastním Nikon D500 aj Z7. Formát APS-C som v žiadnom prípade nezavrhol užívam si v plnej spokojnosti oba naraz ,čo sa na Nikone Z7 dá úplne v pohode, Nikon Z7 má V režime DX skoro rovnaké rozlíšenie ako Nikon D500 a výstup úplne rovnaký, objektívy môžem používať všetky DX aj FX na zmenu formátu stačí prístoj len prepnúť ,no nie je to paráda. Čo bude mať Nikon Z s APS -C snímačom navrch oproti Nikon Z v FX rade? Bude menší ? Len to nie, už na Nikon Z 7 mi malíček uteká do prázdna, lebo som bol zvyknutý na NIkon D500. Bude lacnejší a keď o koľko? Ja si myslím že väčší zmysel má formát FX s rozlíšením aspoň ako Nikon Z7 , to dáva možnosť plne využiť obidva formáty v jedinom prístroji,priznám sa pokiaľ som nemal Nikon Z7 tiež som túžobne očakával príchod Nikonu d500 v bezzrkadlovej podobe, aby ma netrápila veľmi podstatná neresť zrkadloviek a to možný back a frontfokus.
No, ako pisal Karol. Zmysel to má asi jedine ten, že budú mať dve rady objektívov. A tie DXové budú menšie, ľahšie, (možno) lacnejšie...
Alebo to bude niečo ako priama konkurencia Sony A6xxx
 
robertondrejovic
2019-08-05 08:45:29
Jasné že objektívy na DX sú menšie ako FX, veď to je jedna z predností formátu DX. Lenže DX ide nasadiť aj na FX , keď je dostatok rozlíšenia tak to má aj zmysel. Typický príklad ak spojiť systém DX aj FX v jednom prístroji dohromady nastal pre mňa včera. Bol som na Budatínskom hrade. Čo som si zobral? Nikon Z7 a objektív Nikkor Z 14- 30 S na fotenie interiéru lebo tam potrebujem vysoké ISSO a Nikkor 16 - 80 DX na exteriér , jeho ekvivalent by bol 24 - 120 , za dobrého svetla načo ? Do 1600 ISSO pri zobrazení na celú obrazovku rozdiel medzi DX a FX nevidno. Kľudne môžu vyrábať menšie DX objektívy , ja to len privítam majú zmysel aj na formáte FX, ten sa dá prepnúť do DX ale formát DX do FX už nie. Navyše pri takomto riešení som sa zbavil nočnej mory či prejsť alebo neprejsť z DX na FX, opakujem používam obidva naraz, konečne tlaky z hlavy vonku. Treba zvýšiť výkon teleobjektívu prepnem do DX , treba vysoké ISSO malú hĺbku ostrosti prepnem a FX alebo DX z FX urobím v postprocesingu.
 
aesace
2019-08-05 10:03:32
No ja myslim, ze uvazovat nad tym, ze by Nikon uplne odisiel od APS-C je dost nestrategicke. Prave naopak, skor verim tomu, ze je to len otazka casu, kedy budu musiet so svojimi mirorlessmi APS-C tridu doplnit. Ved preco by mali nechat APS-C trh pre fujifilm a sony? Od coho je konkurencia? Praveze je to velky priestok na alternativy k tymto dvom vyrobcom. Do M4/3 asi uz nikto dalsi nepride, alebo to budu len take vystrelky, ale APS-C je velky segment a treba sa on pobit, lebo FF nie je pre vsetkych - velkostne, hmotnostne a financne je vlastne skor pre profikov. Fujifilm nemusi egronomiou segiet kazdemu, rovnako Sony nemusi byt kazdemu sympaticky napr kvoli vyberu skiel, takze preco nerozvirit tieto relativne tiche vody? Len treba tento sektor brat vazne. Canon to nespravil a jeho M-kove fotaky su skor druha liga, i ked mozno nie kvalitou, ale az tak ich neberu fotografi vazne, kedze ich samotny vyrobca nebral od pociatku dost vazne, aby nahodou neohrozil svoje APSC zrkadlovky..Takze nech sa do APSC Nikon uz konecne naplno pusti aj s bezzrkadlovkami.
 
sharkyyy
2019-08-05 11:12:00
Nesuhlasim s vylucenim apsc. Prave naopak, podla vlastnych a kopec slepyfh testov je rozdiel medzi fx a dx minimalny v kvalite. Omnoho vacsi skok je 4/3 vs apsc. A rozdiel vo vahe objektivov medzi apsc a ff pri rovnakej svetelnosti je markantny-to je problem ff. apsc Xf 23 f1.4 vs ff f1.4 je 270 v vs 650 g. Rozdiel je oen v hlbke ostrosti. Ano, mozem si povedat, ze mi stacia f1.8 objektivy, kde sa priblizim vahou ku f1.4 apsc. Lenze svetelnost je nizsia a tym padom musim fotit v interieroch rotit na vyssie iso. A opat stracam vyhodu ff(lebo to bude uz viac sumiet)- a platim za ff viac, nosim tazsie zavazia...
 
marcus_labeo
2019-08-05 11:51:20
Ako Karol píše, nech Nikon nechá APSC Fujifilmu. Nech pekne vyprace pole a Fuji bude maž väčší trhový podiel, ergo väčšie zisky a bude môcť ešte viac investovať do fantastických APSC objektívov. Aj pri telách môže byť veľkostný a hmotnostný rozdiel, ale sklá, tam sa láme chlieb. Fyzika nepustí.
 
kamikzi
2019-08-05 12:58:28
bolo by fajn keby Nikon ide do APSC..nemusí robiť profi telo ako je d500 ale nástupca takej d7200 (ktorá je samzrejme tiež na vysokej úrovni) by bol fajn a ako sa aj spomenulo vyššie prečo nechať apsc fuji a sony? aby si mohli držať ceny a my sme im za to platili? to sa môže páčiť iba fanúšikom jednej alebo druhej značky a nie niekomu kto chce kvalitný foťák za čo najprijateľnejšiu cenu
 
close
2019-08-05 13:47:20
Kedysi bol od nich bestseller D90 a to bol tiež APSC...asi chcú na niečo také nadviazať v CSC...logiku dáva spraviť konkurenciu pre Sony A6xxx kde aj konštrukčne sa to veľmi nápadne podobá čo by dávalo zmysel od Sony sú tieto foťáky veľmi obľúbené medzi začiatočníkmi kde aj tu si stačí otvoriť fórum a za posledný mesiac tam je min. 5 tém kde si niekto kupuje nový stroj a uvažujme medzi Sony A6xxx a niečím...

Hlavne by mal začať Nikon konečne robiť aj viac svetelné sklá lebo je síce pekný marketing že tie f1.8 sú S tak su super špica ale človek by skôr od Nikonu očakával sklo 28-70mm F2.0 ako od Canonu, už keď tak neskutočne masírujú v kampaniach ultraširokú veľkosť bajonetu a ostrosť od kraja po kraj...
 
MagickVamp
2019-08-05 13:51:02
Problem je ze Canon a Nikon sa do tych APSC moc neopieraju...sice spravia kvalitnu APSC no akosi rataju s tym ze ak chce niekto kvalitny objektiv kupi si ten na FF. Lebo pre APSC tie objektivy co su, su fakt bieda aj u Nikonu aj u Canonu. No a potom sme vahovo zas niekde inde, to sa potom fakt viac oplati robit vela megapixlove FF, ktore sa daju prepnut do cropu ked to clovek potrebuje a ma FF aj APSC v jednom.

 
mirosz
2019-08-05 13:55:12
príspevok od: kamikzi
bolo by fajn keby Nikon ide do APSC..nemusí robiť profi telo ako je d500 ale nástupca takej d7200 (ktorá je samzrejme tiež na vysokej úrovni) by bol fajn a ako sa aj spomenulo vyššie prečo nechať apsc fuji a sony? aby si mohli držať ceny a my sme im za to platili? to sa môže páčiť iba fanúšikom jednej alebo druhej značky a nie niekomu kto chce kvalitný foťák za čo najprijateľnejšiu cenu
Veru, este keby sa to dalo spravit tak, ze by bol aj spatne kompatibilny s DX objektivami (s pripadnym adapterom), ktore uz ludia maju zo starsich DX zrkadloviek...
 
mllpo
2019-08-05 14:02:29
príspevok od: mirosz
Veru, este keby sa to dalo spravit tak, ze by bol aj spatne kompatibilny s DX objektivami (s pripadnym adapterom), ktore uz ludia maju zo starsich DX zrkadloviek...
Ale veď FTZ adaptér existuje od uvedenia Z bajonetu.
 
JanM
2019-08-05 14:33:15
Čím viac konkurencie na trhu a väčší výber, tým lepšie pre zákazníka. Nikon aj Canon sú dosť veľký na to aby nejaký ich APSC tým dakde v pivnici držal Fuji a Sony v pohotovosti a naopak. Dajme všetko jednému a ten to buď rovno pochova alebo vyženie ceny do neba (a tak nepriamo pochova)
 
josseee
2019-08-06 13:15:03
od canonu, nikonu ci sony by bolo slepe "nechat apsc pre fuji" a robit len FF. Vacsina fotografov sa k foteniu predsa dostava cez lacne modely, tj vacsinou APSC. Ved kolko ze je zaciatocnikov ktori hned skocili na 2tisicovy FF? (aj 1200 za canon RP je na zaciatocnika moc). Sony ma tuto taktiku vymakanu... Za poslednych x rokov predajom bezzrkadloviek jednoznacne kralovala lacna a vykonna A6000. A kam asi zacali a6000kari hladiet ked sa im zachcelo nieco lepsieho (respektive ak sa im zachcelo lepsich objektivov)? Povacsinou na A7micky...tuna by som aj videl vysvetlenie nezaujmu Sony produkovat kvalitne objektivy pre APSC
 
JohnNewton
2019-08-06 18:05:05
Samotná úvaha, že ostatní by mali nechať APSC pre fuji ja akási "socialistická" , to môže byť len zbožné želanie
 
think
2019-08-06 22:37:08
Milujeme všechny barvy, hlavne když jsou černý
 
oldbas
2019-08-10 13:35:08
Opravdu je reálné, že Canon pracuje na uvedení EOS 6D Mark III? Čtu to prvně a je to dost milé překvapení.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované