Tento týždeň bude však predstavená špičková mašinka inej značky. Keď o nej vyjde tlačová správa, ja budem na európskej premiére v portugalskom Lisabone. Čoskoro sa tak môžete tešiť na moje prvé dojmy z nového foťáčiku.
Ktorá značka je najlepšia
Nedávno sme sa vo fóre opäť pustili do seba, vo všetkej počestnosti. Nikdy nekončiaca vojna, ktorá značka vyrába lepšie fotoaparáty. Ak nie ste zaslepený zadubenec, dáte mi za pravdu, že víťaz neexistuje. Existuje len víťaz v tom, koľko techniky predá a aký má zisk. To nič nehovorí o kvalite, ale skôr o popularite, marketingu a šikovnom obchodovaní.
Sú situácie, kedy je skutočne dôležité, aký má fotoaparát výstup, ako funguje kontinuálne preostrovanie atď. V ničom nebudeme nikdy úplne spokojní, všetko sa dá zlepšiť. Tak to je. Drvivá väčšina fotografov sú obyčajní amatéri, ktorých fotenie baví. Nepotrebujú špičkové vybavenie, stačí slušný štandard, ktorý je dnes dostupný prakticky pre každého. Aj tá najlacnejšia zrkadlovka má profesionálny obrazový potenciál. Fotografi by sa mali viac zaujímať o to, ako techniku využiť na maximum jej správnym používaním, než tým, koľko šumu vyprodukuje na ISO 25 600. Veľa fotografov nedokáže naplno využiť potenciál techniky, pretože k foteniu nepristupujú poctivo. Dúfajú, ba priam veria, že lepší fotoaparát zaručí lepšie fotky. Tak tomu nie je. Fotoaparát určuje len obrazový potenciál a jeho funkcie nám pomáhajú pri fotení. Fotenie môžeme rozdeliť na dve časti: technickú a umeleckú. Technická je o výbere techniky a jej použití. Určuje technickú kvalitu záberov. Pre dosiahnutie vysokej technickej kvality nepotrebujeme nutne to najlepšie. Potrebujeme kvalitný štandard. Výbava musí byť vyvážená, aby niektorý z komponentov (napr. objektív) nespôsoboval, že sa nedá potenciál fotoaparátu využiť naplno. Umelecká stránka fotografovania je rovnako dôležitá, v niektorých žánroch dôležitejšia ako tá technická. Fotograf musí ovládať kompozíciu, prácu so svetlom a vedieť kreatívne využiť vlastnosti použitej techniky. Patrí sem aj fotografické videnie a kreativita. Môžete mať najlepší fotoaparát na svete, ak neviete fotiť a neviete čo fotiť, zadok vám nakope ktokoľvek s mobilom.
Pre samé odborné debaty o AF, snímačoch, šume, podaní farieb a iných technických záležitostiach, niektorí zabúdajú na to, že fotoaparát je nástroj. Väčšina z nás ho má, lebo nás fotografovanie baví. My chlapi máme techniku radi a tak sa vieme nadchnúť nielen pre fotografovanie, ale aj pre samotné fotoaparáty. Nemalo by to však prerásť cez hlavu. To prenechajme predavačom vo fotoobchode.
Som "obviňovaný", že tu uprednostňujem takú značku pred onakou. Je to i nie je to pravda. Z množstva výrobcov si aj ja musím vybrať, čím budem fotiť. Nemám taký plat, aby som si mohol kúpiť techniku každej značky len preto, aby ma tu niekto neobviňoval z nadržiavania. Vystriedal som veľa fotoaparátov a objektívov: Praktica, Minolta, Canon, Nikon, Olympus, Sony, Zeiss, Sigma, Tokina, Tamron… Dúfam, že to svedčí o tom, že na značke mi nezáleží. Žiadna značka nie je univerzálna. Najlepšia je tá, ktorá vyhovuje vaším potrebám a budete s ňou spokojný. Žiadna iná. Ako fotograf, aj ako redaktor, mám svoj subjektívny názor. Ten je podporený dlhoročnými skúsenosťami. Asi by ste ani nechceli čítať nesubjektívne názory. Niektorí zabúdajú, že je viac zdrojov informácií. Ich preštudovaním si urobíte komplexnejší názor. Ja a ePhoto sme len jedným dielikom veľkej skladačky. Osobne dúfam, že dostatočne veľkým.
Že fotím Olympusom, Nikonom a donedávna aj so Sony, je všeobecne známe, pretože to netajím. Ako som už písal, každý si musí vybrať, čím bude fotiť. V rámci práce fotím aj inými značkami. Ak je foťák dobrý, fotenie si užívam bez ohľadu na značku. V recenziách samozrejme musím spomenúť všetko. Ak by som však nebol redaktor, ale len bloger - amatér, ktorý chce napísať niečo o svojich skúsenostiach, písal by som viac o zážitku. Celkovo by som najradšej nechal porovnávanie snímačov na špecializované servery. Zaujíma ma duša fotoaparátu, pretože tá určuje, ako si budeme rozumieť.
Prečo uprednostňujem bezzrkadlovky
O zrkadlovkách toho bolo popísaného veľa. Bezzrkadlovky sú relatívne mladý typ fotoaparátu a stále sa nájdu takí, ktorí o nich toho nevedia dostatok. Preto im dávame viac priestoru. Svet zrkadloviek je až na výnimky nudný. A o tom sa ťažko píše. Naviac si myslím, že bezzrkadlovky sú modernejšie a postupne vytlačia zrkadlovky. Už teraz im môžete rezervovať miesto v zozname ohrozených druhov, kde sú už obyčajné kompakty, ktoré nemilosrdne vytlačili fotomobily.
Prečo som nadšený z Olympusu, Panasonicu, Fujifilmu a frflem nad Canonom a Nikonom? Dvaja najväčší hráči sú ako slony. Mohutní, neohrození, kráčajú si svojím tempom s vysokou zotrvačnosťou. Zatiaľ ich nič nenúti pridať tempo. Zrkadlovky sa stále dobre predávajú, prečo by mali niečo meniť? Aby sa nepovedalo, tak niečo vyprodukovali, ale náročnejší fotograf z toho nejasá. Ak nie ste zaslepení, musíte si uvedomiť, že giganti zaspali. Dúfam, že sa prebudia v čas. Okolo nich totiž poskakujú mrštné antilopy v podobe Fujifilmu, Panasonicu a Olympusu. Tieto značky boli už takmer na odpis. Chytili sa však šance, zavetrili, že budúcnosť je v bezzrkadlovkách. Aby mohli slonom konkurovať, musia vyvíjať oveľa viac úsilia. Prinášajú viac inovácií, lepšie parametre, nové funkcie, rýchlo budujú portfólio objektívov a lepšie počúvajú svojich užívateľov. Výsledok je, že ich ponuka sa stáva zaujímavejšou. Bezzrkadlovky mnohým vrátili chuť do fotografovania. Už to nie je len o parametroch, ale aj o tom, aký máte z používania techniky pocit. Vidím to okolo seba. Kamaráti a známi majú skoro všetci bezzrkadlovky. Myslím, že by radi, tak ako ja, ostali u značky, od ktorej mali zrkadlovku. K prechodu k inej značke boli vlastne donútení.
Sony robí v kategórii bezzrkadloviek zaujímavé veci, zvolili však zvláštnu politiku vysokých cien. Pentax chrní a tak skoro sa zrejme neprebudí. Canon s Nikonom majú ešte nejaký ten čas, ale kráti sa. Už čoskoro môžu prísť s niečím, čo bude inovatívne a upriami na nich pozornosť tých, čo medzitým migrovali k inej značke. Na trhu s fotoaparátmi môže byť onedlho riadne dusno, kto vyhrá? No predsa my fotografi.
Eterna
I mne, ktorý sa fotografii venuje s prestávkami už od základky, sa občas stane, že niečo neviem. Hovorí vám niečo Eterna? Eterna je farebný negatívny film od spoločnosti Fujifilm. Necítim sa však hlúpo, je to film pre kinematografiu. Na rumor stránkach sa šušká, že by mohol, teda jeho simulácia, rozšíriť ponuku filmových simulácií vo fotoaparátoch Fujifilm X. Využitie sa priam natíska, samozrejme pre video. Už sa teším, ak sú drby pravdivé.
Ešte niečo pre Fujimilov
Majitelia bezzrkadloviek si svojich miláčikov radi skrášľujú. Väčšinou sú to kožené polopuzdra, alebo ručne robené popruhy. Tento krát tu máme niečo, čo vám z jedného fotoaparátu urobí druhý. Konkrétne zmení Fujifilm X-E3 na Leicu Q, teda dizajnovo, nie kompletne. Neviem, či to nazvať puzdro, alebo kryt, v každom prípade Tekiac X-Cover výrazne zmení prednú časť fotoaparátu a naviac ho zvýši, čím dostane fotograf väčší grip.