Hore

Fotostĺpček šéfredaktora 7/2020

Chcel som s Fujifilm XF10 absolvovať bratislavskú zimu kompletne. Dá sa však povedať, že žiadna nebola. Bola to výzva, fotografovať s 35 mm objektívom (ekvivalent) niečo nové, čo som v uliciach Bratislavy ešte nefotil.

S 35 mm objektívom asi nikdy nebudem úplne kompatibilný, ale bola to cenná skúsenosť. Bol som prinútený sa ešte pozornejšie pozerať okolo seba. Skvelý tréning fotografického videnia. Rozhodol som sa pokračovať vo výzve, ktorú si sám určím. Teraz dám priestor novému Olympusu OM-D E-M5 Mark III s prime objektívom M.Zuiko 25/1,8, čo je ekvivalent 50 mm základného objektívu. Ten má perspektívu blízku tomu, ako ju vnímame vlastným zrakom. To je ale len polovica novej výzvy. Druhou je opustiť Lightroom, ktorý mám takpovediac už v krvi a fotky budem upravovať v programe Luminar 4.

Tu je výber z 10-tich týždňov, ktoré som strávil s Fujifilm XF10:

O mobiloch a fotoaparátoch

Honza Březina je odborník na Apple a aj profesionálny fotograf. Pravidelne usporadúva fotoexpedície. Natočil videoblog o tom, prečo “váš” ďalší fotoaparát bude telefón. Pre nás zanietených fotografov to neplatí, ale pre 99% ostatných áno. A ja s ním na 100% súhlasím. Zhrnul to výborne. Smutné je na tom to, že sa to týka nielen výrobcov, ale aj nás, čo o fotografii píšeme.


Podobný názor má aj fotograf Ján Rybář, ktorý vo svojom blogu vysvetľuje, prečo sa väčšine môžu zdať fotky z mobilu lepšie ako z fotoaparátu. Pridáva aj pár ukážok.

https://www.fotoguru.cz/mobily-a-fotaky/

Zmena taktiky

V minulosti výrobcovia fototechniky tajili nové modely do posledného okamihu. Nie vždy sa to podarilo a občas nejaké informácie unikli a iné sme si domysleli. I dnes je tomu tak. Postupne sa od tohto trendu upúšťa. Dnes niečo dokonale utajiť je takmer nemožné a tak je to napokon kontraproduktívne. Začínajú si to uvedomovať aj výrobcovia. Zisťujú, že je dobre prezradiť plány do budúcna, pretože užívatelia si môžu dopredu naplánovať kúpu techniky. Bežne sa už dnes zverejňujú mapy objektívov s výhľadom aj na niekoľko rokov. Minulý týždeň Canon oznámil, že pripravuje plnoformátovú bezzrkadlovku EOS R5. Veľa podrobností sme sa nedozvedeli. To ale nie je podstatné. Dôležité je posolstvo, ktoré užívateľom hovorí, že Canon pracuje na svojom systéme EOS R. Ak sa niekto aktuálne rozhoduje, že začne fotografovať bezzrkadlovkou a vyberá si z viacerých značiek, môže ho informácia o pripravovanom fotoaparáte presvedčiť, aby ešte počkal. Taktne sa naznačí, že novinka bude mať to, čo užívatelia očakávajú a ešte niečo naviac, a korisť je na háčiku. Uvidíme, či sa tento trend uchytí a zmení sa politika predstavovania nových fotoaparátov a objektívov.

Nové zrkadlovky

Vyzerá to, akoby sa vrátila éra zrkadloviek. Canon EOS 850D, Nikon D780, Nikon D6. Novopredstavených zrkadloviek je viac, ako bezzrkadloviek. Znamená to, že sa názor fotografov obracia? Kdeže! Nikon D6 je povinný model, ktorý firma musela predstaviť, kvôli blížiacej sa Olympiáde. Canon EOS 850D a Nikon D780 len potvrdzujú, že aj keď blízka budúcnosť bude patriť bezzrkadlovkám, trh so zrkadlovkami je dostatočne veľký, aby sa im oplatilo ešte predstaviť nové modely. Možno už poslednýkrát.

Overené i neoverené správy

  • Kvôli korona vírusu sa rušia výstavy a veľtrhy. Postihlo to aj CP+ 2020, na ktorom mali byť k videniu nedávno predstavené novinky. Môžeme sa modliť, aby to nepostretlo aj Photokinu.
  • Spoločnosť Canon uviedla na trh „image.canon“, novú cloudovú platformu pre správu a zdieľanie obrázkov. Vďaka novej službe image.canon môžu fotografi automaticky posielať obrázky z fotoaparátu do svojho počítača, mobilného zariadenia a podporovaných služieb tretích strán, ako je napríklad Disk Google. Služba je bezplatná na používanie a ukladanie obrázkov na vlastný server spoločnosti Canon. Nová cloudová služba spoločnosti Canon sa oficiálne začne v apríli 2020.
  • Sigma podala patenty na niekoľko objektívov s L-bajonetom (Panasonic/Leica). Sú to Sigma dnes 16 mm f / 2 DG DN, 18 mm f / 1,8 DG DN, 18 mm f / 2 DG DN, 20 mm f / 1,8 DG DN, 24 mm f / 1,8 DG DN, 28 mm f / 1,8 DG DN, 34 mm f / 1,8 DG DN. Sigma čoskoro predstaví nový objektív 70-200 mm f / 2,8 DG DN Sports s L-baojetom a Sony E-bajonetom. Malo by to byť 27. februára.
  • Čoskoro by malo byť predstavených niekoľko nových objektívov Sony. Majú to byť FE 20mm f/1.8, FE 18mm f/1.8 GM a FE 12-24mm f/2.8 GM.
  • Aj Tamron chystá novinku, ktorá doplní rad F2,8 transfokátorov s bajnetom E. Je to telezoom 70-180mm F / 2.8 Di III VXD.

Aktualizácie od Adobe

Lightroom a ACR sa dočkali updatu. A nie je to len tradičné pridanie podpory pre nové fotoaparáty a objektívy.

  • Vylepšené základné predvolené nastavenia pre konkrétny fotoaparát. Pri importe sa môžu aplikovať automaticky presety pre konkrétny model alebo kus fotoaparátu.
  • Podpora formátu PSB s max. rozlíšením až 512 megapixelov.
  • Vylepšená podpora dvoch displejov.
  • Vylepšená synchronizácia cez cloud.
  • Zrýchlené úpravy GPU pre korekciu a transformáciu objektívu.
  • Funkcia vylepšenia detailov teraz využívajú externé GPU na MacOS 10.15 (Catalina) pre rýchlejšie spracovanie.


Podpora nových fotoaparátov a objektívov:

https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html

https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/supported-lenses.html

Aplikácia od VFFOTO

Český výrobca filtrov VFFOTO, ktorého produkty používam už niekoľko rokov, vydal mobilnú aplikáciu VFFOTO ND Filtr Kalkulátor. Aplikácia slúži pre prepočet expozičného času pri použití ND filtrov. Je zdarma pre Android aj iOS, naviac je v češtine. Potešilo by ma doprogramovanie kombinácie dvoch filtrov, vrátane polarizačného. Šikovný je nočný režim, aby vás mobil neoslňoval.

https://www.vffoto.com/vyrobky-vffoto/mobilni-aplikace-vffoto-v-cestine-ke-stazeni

Inšpirácia

Filmová fotografia je na miernom vzostupe, čo je pri neustálom poklese záujmu o fotografovanie malý zázrak. Ľuboslav Lacko už v roku 2018 natočil pre PC Revue videá o filmovej fotografii. Ja som ich objavil až teraz. Možno pomôžu tým, ktorí chcú s fotením na film začať.



Milujem ČB fotografiu. Môj nový vzor je z Ázie, je ním Fan Ho. Ako to, že som ho doteraz neobjavil?



https://fanho-forgetmenot.com/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2020-02-17 06:36:32
Je zaujímavé že 99% obyvateľstva je spokojných s výstupom z mobilu a z toho jedného percenta čo ešte fotí systémovými fotoaparátmi je zase 90% nespokojných zo všetkým čo existuje a bude existovať nech by vydali aký objektív či telo, dôvod na pohŕdanie sa vždy nájde stačí napríklad sledovať diskusiu aj tu a sme v obraze.
 
MagickVamp
2020-02-17 07:49:30
príspevok od: robertondrejovic
Je zaujímavé že 99% obyvateľstva je spokojných s výstupom z mobilu a z toho jedného percenta čo ešte fotí systémovými fotoaparátmi je zase 90% nespokojných zo všetkým čo existuje a bude existovať nech by vydali aký objektív či telo, dôvod na pohŕdanie sa vždy nájde stačí napríklad sledovať diskusiu aj tu a sme v obraze.
Zrejme je to tym ze sa fotenim moc nezaoberaju? Naco maju pohrdat ci nejak ich ma nieco trapit co ich ani nezaujima? Uz vidim moju mamku ako ju trapi nejaky fotak... odfoti mi srnku mobilom na 100metrov a ukaze mi aha srnku som odfotila, pytam sa jej kde? taam...taka cierna bodka, ona vie ze to je srnka a ma radost. Staci jej to k spokojnosti? Staci... Neberiem jej to a ani tebe ze si nenarocny, ideme sa teraz bavit o autach? Ked chces inu temu teda a vadi ti ze sa tu prebera foto-technika a nevidis tu len same ovacie ked sa nieco nove vyda? Sokuje ta to? Cakal si aplauz pod kazdym clankom?
 
luboslav
2020-02-17 07:55:52
to Karol Srnec:
Prečo chceš opustiť Lightroom?
 
robertondrejovic
2020-02-17 08:24:30
príspevok od: MagickVamp
Zrejme je to tym ze sa fotenim moc nezaoberaju? Naco maju pohrdat ci nejak ich ma nieco trapit co ich ani nezaujima? Uz vidim moju mamku ako ju trapi nejaky fotak... odfoti mi srnku mobilom na 100metrov a ukaze mi aha srnku som odfotila, pytam sa jej kde? taam...taka cierna bodka, ona vie ze to je srnka a ma radost. Staci jej to k spokojnosti? Staci... Neberiem jej to a ani tebe ze si nenarocny, ideme sa teraz bavit o autach? Ked chces inu temu teda a vadi ti ze sa tu prebera foto-technika a nevidis tu len same ovacie ked sa nieco nove vyda? Sokuje ta to? Cakal si aplauz pod kazdym clankom?
S kade pán vzali že som nenáročný? 35 rokov si budujem svoju fotovýbavu a zatiaľ nebol rok aby som si niečo nekúpil a ani nebude aby som sa nechystal niečo si dokúpiť. Keby som bol nenáročný stačí mi jeden objektív. Ja si však vychutnám každé sklo nepohŕdam nijakým sklom. Radosť mi robí fotiť z profi objektívmi ktoré som kupoval ako prvé ,ale aj z lacného skla dokážem urobiť zábery ťažko rozoznateľné z profi skla. Samozrejme lacnejšiemu sklu musím trochu pomôcť v postprocesingu zo 14 bit nekomprimovaného RAWu sa dajú zakamuflovať okrem neostrosti všetky optické vady.
 
Peter Hood
2020-02-17 08:49:09
príspevok od: robertondrejovic
Je zaujímavé že 99% obyvateľstva je spokojných s výstupom z mobilu a z toho jedného percenta čo ešte fotí systémovými fotoaparátmi je zase 90% nespokojných zo všetkým čo existuje a bude existovať nech by vydali aký objektív či telo, dôvod na pohŕdanie sa vždy nájde stačí napríklad sledovať diskusiu aj tu a sme v obraze.
Plne súhlasím s týmto konštatovaním.
Naháňačka za megapixelmi pozvolna končí, nie že by nebolo čo zlepšovať ale reálne dôvody sú neracionálne, to čo najviac pomáha dnešným autorom je možnosť vypáliť ISO bez problémov hoci na 6400 čo bolo pred 15 rokmi nereálne a nedalo sa v praxi použiť ani ISO 800 na peknú fotku.
Stále ostáva motív a kompozícia ako to najpodstatnejšie.
Veď koľko kvalitných fotiek bolo urobených dnes už predpotopnými Canon EOD 3D či Nikonmi D100????

Čo sa týka Karolovho opustenia Lr a presmerovania na Luminar, tiež tomu celkom nerozumiem.
Nakoľko používam oba viem čo ktorý dokáže.
V luminare mi stále chýba dokonalá katalogizácia a triedenie na aké sme si za tie roky zvykli u Adobe.
AI inteligencia je síce fajn ale hádam to nenecháme na technike aby za nás všetko určovala, mohlo by sa ľahko stať že nás to dobehne.

Dnešné konzumné fotenie tisícov fotiek nielen v mobile je síce treba vedieť triediť ale chce to vždy osobný prístup.
Priznávam sa bez mučenia že sám som si zvykol že je úplne jedno koľko možem nafotiť, no vždy je to na úkor kvality a premýšlania nad jednotlivými zábermi, akokeby sme nemali čas premýšlať a ponáhľame sa k ďalšiemu záberu aby nám neunikol.
Už pred viac ako 30 rokmi som fotil akčné veci v pohybe kde som si nemohol hlavne z finančných dôvodov dovoliť naflákať len tak tri 36-obrázkové filmy lebo by ma to ako študenta zruinovalo a bol som šťastný že som spravil 5-7 fotiek a na ďalšej akcii o týždeň podobne tak.
Film som mal v aparáte bežne mesiac , cez zimu aj niekoľko mesiacov kým som ho dofotil.
Fotilo sa väčšinou s rozvahou, nie na kvantitu ale aby sa účelne využil drahý fotografický materiál , všetci boli spokojní, nemuseli mať 30 fotiek stačilo pár, čaro zachytenia správneho momentu pretrváva dodnes.
No a prečo tých 99% ludí fotí mobilom?
Sám sa medzi nich radím pretože najlepší fotoaparát je ten čo máme po ruke.
Málokto má so sebou po ruke seriózny foťák aby zachytil niečo neobvyklé.
Foťák beriem len na cielené a plánované fotenie, inak bežné momentky fotené mobilom zaraďujem s radosťou do archívu lebo by som sa pripravil o tie neopakovateľné momenty hlavne s deťmi.

Ak ste na tom inak rád sa inšpirujem....
 
krispin.pucinko
2020-02-17 08:49:18
príspevok od: MagickVamp
Zrejme je to tym ze sa fotenim moc nezaoberaju? Naco maju pohrdat ci nejak ich ma nieco trapit co ich ani nezaujima? Uz vidim moju mamku ako ju trapi nejaky fotak... odfoti mi srnku mobilom na 100metrov a ukaze mi aha srnku som odfotila, pytam sa jej kde? taam...taka cierna bodka, ona vie ze to je srnka a ma radost. Staci jej to k spokojnosti? Staci... Neberiem jej to a ani tebe ze si nenarocny, ideme sa teraz bavit o autach? Ked chces inu temu teda a vadi ti ze sa tu prebera foto-technika a nevidis tu len same ovacie ked sa nieco nove vyda? Sokuje ta to? Cakal si aplauz pod kazdym clankom?
myslim ze si mylis fotograficke vzdelanie a ulohu techniky. ludia co nevedia nic o kompozici a svetle tak ci tam odfotia srnku zo 100 metrov, ci maju zrkadlovku s pevnym sklom alebo mobil.
 
robertondrejovic
2020-02-17 09:07:35
príspevok od: Peter Hood
Plne súhlasím s týmto konštatovaním.
Naháňačka za megapixelmi pozvolna končí, nie že by nebolo čo zlepšovať ale reálne dôvody sú neracionálne, to čo najviac pomáha dnešným autorom je možnosť vypáliť ISO bez problémov hoci na 6400 čo bolo pred 15 rokmi nereálne a nedalo sa v praxi použiť ani ISO 800 na peknú fotku.
Stále ostáva motív a kompozícia ako to najpodstatnejšie.
Veď koľko kvalitných fotiek bolo urobených dnes už predpotopnými Canon EOD 3D či Nikonmi D100????

Čo sa týka Karolovho opustenia Lr a presmerovania na Luminar, tiež tomu celkom nerozumiem.
Nakoľko používam oba viem čo ktorý dokáže.
V luminare mi stále chýba dokonalá katalogizácia a triedenie na aké sme si za tie roky zvykli u Adobe.
AI inteligencia je síce fajn ale hádam to nenecháme na technike aby za nás všetko určovala, mohlo by sa ľahko stať že nás to dobehne.

Dnešné konzumné fotenie tisícov fotiek nielen v mobile je síce treba vedieť triediť ale chce to vždy osobný prístup.
Priznávam sa bez mučenia že sám som si zvykol že je úplne jedno koľko možem nafotiť, no vždy je to na úkor kvality a premýšlania nad jednotlivými zábermi, akokeby sme nemali čas premýšlať a ponáhľame sa k ďalšiemu záberu aby nám neunikol.
Už pred viac ako 30 rokmi som fotil akčné veci v pohybe kde som si nemohol hlavne z finančných dôvodov dovoliť naflákať len tak tri 36-obrázkové filmy lebo by ma to ako študenta zruinovalo a bol som šťastný že som spravil 5-7 fotiek a na ďalšej akcii o týždeň podobne tak.
Film som mal v aparáte bežne mesiac , cez zimu aj niekoľko mesiacov kým som ho dofotil.
Fotilo sa väčšinou s rozvahou, nie na kvantitu ale aby sa účelne využil drahý fotografický materiál , všetci boli spokojní, nemuseli mať 30 fotiek stačilo pár, čaro zachytenia správneho momentu pretrváva dodnes.
No a prečo tých 99% ludí fotí mobilom?
Sám sa medzi nich radím pretože najlepší fotoaparát je ten čo máme po ruke.
Málokto má so sebou po ruke seriózny foťák aby zachytil niečo neobvyklé.
Foťák beriem len na cielené a plánované fotenie, inak bežné momentky fotené mobilom zaraďujem s radosťou do archívu lebo by som sa pripravil o tie neopakovateľné momenty hlavne s deťmi.

Ak ste na tom inak rád sa inšpirujem....
Toto nám už nikto neuverí a ani si nedokáže predstaviť ako sme museli rozmýšľať kedy stačiť spúšť ja som mal v Pentagone Six 12 záberov a keď som potom prešiel na Prakticu MTL 5B kde bolo 36 záberov tak sami to javilo ako zázrak. Ja som však film v ten deň ako som ho dofotil aj a vyvolal a väčšine prípadov ak bola volná kúpeľňa aj spravil fotky,inak by som by som nezaspal a to mi zostalo dones, len tmavá komora sa zmenila na monitor a počítač. Doba na fotenie z dnešného uhla pohľadu nesmierne náročná ,pracná hlavne farebná fotografia doma,ale boli sme pri tom spokojný a šťastní.Keby nejaký vizionár predpovedal čo dokážu foťáky dnes istotne by sme ho mali za blázna.
 
MagickVamp
2020-02-17 09:46:35
príspevok od: krispin.pucinko
myslim ze si mylis fotograficke vzdelanie a ulohu techniky. ludia co nevedia nic o kompozici a svetle tak ci tam odfotia srnku zo 100 metrov, ci maju zrkadlovku s pevnym sklom alebo mobil.
Nie nemylim.
 
MagickVamp
2020-02-17 09:49:32
príspevok od: robertondrejovic
S kade pán vzali že som nenáročný? 35 rokov si budujem svoju fotovýbavu a zatiaľ nebol rok aby som si niečo nekúpil a ani nebude aby som sa nechystal niečo si dokúpiť. Keby som bol nenáročný stačí mi jeden objektív. Ja si však vychutnám každé sklo nepohŕdam nijakým sklom. Radosť mi robí fotiť z profi objektívmi ktoré som kupoval ako prvé ,ale aj z lacného skla dokážem urobiť zábery ťažko rozoznateľné z profi skla. Samozrejme lacnejšiemu sklu musím trochu pomôcť v postprocesingu zo 14 bit nekomprimovaného RAWu sa dajú zakamuflovať okrem neostrosti všetky optické vady.
Byt narocny neznamena ze mas vela objektivov, skor znamena ako kvalitne su, mozes mi povedat aku kvalitku to mas doma? Som rad ze si tak narocny ze nepohrdnes ziadnym sklom...

och... logika nasa uboha...
 
blahoslav J B Art
2020-02-17 10:52:19
a mozte nam ukazat, ake fotky mate? ... lebo to, ake mate kvalitne fotaky a objektivy este nemusi nic povedat o kvatitach vasich fotiek

ved aj K.Srnec tu v clanku napise, aku techniku pouzil a pod to fotky, ktore s nou vyfotil

u mna je to teraz tak, ze 90% fotiek vyfotim mobilom, napr. z archivu:
www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/549493/osvietenstvo/?s=photos
 
Ros
2020-02-17 11:01:21
príspevok od: blahoslav J B Art
a mozte nam ukazat, ake fotky mate? ... lebo to, ake mate kvalitne fotaky a objektivy este nemusi nic povedat o kvatitach vasich fotiek

ved aj K.Srnec tu v clanku napise, aku techniku pouzil a pod to fotky, ktore s nou vyfotil

u mna je to teraz tak, ze 90% fotiek vyfotim mobilom, napr. z archivu:
www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/549493/osvietenstvo/?s=photos
Konečne som pochopil, prečo sa moje obrazy nepredávajú na aukciách v Soge ,lebo som neinvestoval do kvalitného štetca.
 
brnj
2020-02-17 12:27:34
XF10 je 28 nie 35mm
 
brnj
2020-02-17 12:45:46
ale fotky pekné
 
francesco
2020-02-17 13:13:39
príspevok od: brnj
XF10 je 28 nie 35mm
1
 
robertondrejovic
2020-02-17 14:50:58
príspevok od: MagickVamp
Byt narocny neznamena ze mas vela objektivov, skor znamena ako kvalitne su, mozes mi povedat aku kvalitku to mas doma? Som rad ze si tak narocny ze nepohrdnes ziadnym sklom...

och... logika nasa uboha...
Každý objektív je iný to je jasné, ale v čom je ten priepastný technický rozdiel aby som na turistike pohrdol lacným plasťákom a zobral si 4x ťažší a väčší objektív alebo naopak prečo by som mal pohrdnúť kvalitným svetelným sklom keď budem chcieť zmraziť pohyb, nafotiť portrét z pekným bokehom alebo predpokladám že bude problém zo svetlom Súboj snímok ktoré majú len čiste testovací význam je z určitého pohľadu nefér jednak je to porovnanie fx a dx a preto ,že slabšiemu objektívu som pomohol v editore ,ale na to ten editor je.
 
robertondrejovic
2020-02-17 14:59:10
Neviem prečo mi tam jednu snímku nedalo ani prečo to nie je v plnej veľkosti ako som to poslal a nie je tam ani názov v ňom bolo napísané čím to bolo fotené takto to nemá žiaden zmysel tak to berte ako zbytočné.
 
Rofo
2020-02-17 15:15:50
Nie len o fotaky, ale aj o fotografov prestane byt zaujem. Fotograf bude taky potrebny asi ako je dnes potrebny pisár.
 
matpi
2020-02-17 15:37:18
príspevok od: Rofo
Nie len o fotaky, ale aj o fotografov prestane byt zaujem. Fotograf bude taky potrebny asi ako je dnes potrebny pisár.
Velmi zle prirovnanie. Pisar bol potrebny v dobe, ked malokto vedel pisat. Stlacit spust na fotaku dokaze kazdy...napriek tomu je rozdiel vo vysledku ked ju stlacim napr. ja a ked ju stlaci niekto, kto o foteni nic nevie.
 
landov
2020-02-17 15:41:58
...co nemeni nic na veci, pretoze tie fotky pozeraju z 99% ludia, ktori tiez o foteni nevedia nic. Takze staci, ze tam vidno "Máňu" pri mori a je jedno, ze sa more vylieva, alebo ze rastie Mani z hlavy palma.
 
Rofo
2020-02-17 15:54:36
príspevok od: matpi
Velmi zle prirovnanie. Pisar bol potrebny v dobe, ked malokto vedel pisat. Stlacit spust na fotaku dokaze kazdy...napriek tomu je rozdiel vo vysledku ked ju stlacim napr. ja a ked ju stlaci niekto, kto o foteni nic nevie.
Myslel som to presne tak ... Pisar bol potrebny v dobe, ked nie kazdy vedel pisat. Fotograf bol potrebny v dobe ked nie kazdy vedel zhotovit fotky. Dnes to vie kazdy ... Mas pravdu ked spust stlacis ty je to rozdiel, ale otazka je koho to vlastne zaujima mimo komunity fonusikov fotografie.
Vkus sa meni a fotky ktore maju klasicke fotograficke atributy uz nie su in. Ludia maju radi deformovane ksichty z mobilov alebo mrnave postavy, alebo pozadie ostre ako tapeta. Ludia si na to zvykli a vedia sa v takej fotke rychlo orientovat...
 
robertondrejovic
2020-02-17 16:02:49
príspevok od: landov
...co nemeni nic na veci, pretoze tie fotky pozeraju z 99% ludia, ktori tiez o foteni nevedia nic. Takze staci, ze tam vidno "Máňu" pri mori a je jedno, ze sa more vylieva, alebo ze rastie Mani z hlavy palma.
Využijem digitálnu dobu a opýtam sa verejne aby sa aj ostatní ktorí majú záujem poučili. Práve som minul poslednú mokro suchú súpravu na čistenie čipu.Chcel by som vyskúšať a prejsť na tyčinku Eyelead SCK, s ktorou máte skúsenosti. Koľko tých papierikov na čistenie tyčinky treba aká je spotreba v praxi ,aby som zbytočne neobjednával 2x a dám za dopravu viac ako za papieriky.
 
landov
2020-02-17 16:32:05
príspevok od: robertondrejovic
Využijem digitálnu dobu a opýtam sa verejne aby sa aj ostatní ktorí majú záujem poučili. Práve som minul poslednú mokro suchú súpravu na čistenie čipu.Chcel by som vyskúšať a prejsť na tyčinku Eyelead SCK, s ktorou máte skúsenosti. Koľko tých papierikov na čistenie tyčinky treba aká je spotreba v praxi ,aby som zbytočne neobjednával 2x a dám za dopravu viac ako za papieriky.
Mam tuto tycinku uz dlhe roky. Spolu s tycinkou su v baleni papieriky, ale nepamatam, ze kolko ks. Akurat viem, ze v 2015 (teraz som to checkol v mailoch) som dokupoval papieriky (20ks), ktore som este zatial neminul. Takze tak.
 
robertondrejovic
2020-02-17 16:39:27
príspevok od: landov
Mam tuto tycinku uz dlhe roky. Spolu s tycinkou su v baleni papieriky, ale nepamatam, ze kolko ks. Akurat viem, ze v 2015 (teraz som to checkol v mailoch) som dokupoval papieriky (20ks), ktore som este zatial neminul. Takze tak.
Ďakujem ,už som v obraze, objednám tyčinku a 20 papierikov a mal by som vydržať dosť dlho. Ešte raz dik.
 
landov
2020-02-17 16:46:37
príspevok od: robertondrejovic
Ďakujem ,už som v obraze, objednám tyčinku a 20 papierikov a mal by som vydržať dosť dlho. Ešte raz dik.
Myslim, ze na zaciatok staci aj tycinka s papierikmi v baleni. Potom nie je problem dokupit papieriky.
 
marcus_labeo
2020-02-17 17:14:24
Karol, po tých 10 týždňoch fotenia si mohol zistiť, že XF10 má ohnisko 28mm (ekv.). Možno si to mýliš s X100, tá má 35mm ekv.
Mne osobne sa to 28mm práveže javí ako fajn ohnisko, ja som sa práve nikdy nezžil s 35mm, to mi stále príde ako príliš úzke a obmedzujúce.
 
matpi
2020-02-17 17:49:26
príspevok od: Rofo
Myslel som to presne tak ... Pisar bol potrebny v dobe, ked nie kazdy vedel pisat. Fotograf bol potrebny v dobe ked nie kazdy vedel zhotovit fotky. Dnes to vie kazdy ... Mas pravdu ked spust stlacis ty je to rozdiel, ale otazka je koho to vlastne zaujima mimo komunity fonusikov fotografie.
Vkus sa meni a fotky ktore maju klasicke fotograficke atributy uz nie su in. Ludia maju radi deformovane ksichty z mobilov alebo mrnave postavy, alebo pozadie ostre ako tapeta. Ludia si na to zvykli a vedia sa v takej fotke rychlo orientovat...
S tym jednoducho nesuhlasim. Aj clovek bez akehokolvek zmyslu pre estetiku rozozna dobru fotku od zlej. A nejde o otazku vkusu. Vnimanie svetla, tvarov, farieb, kompozicie sa odohrava v nasom mozgu...a pre ten jednoducho nejake pravidla funguju. Preto si ludia stale tlacia dobre fotky a vesaju si ich na steny, preto si stale volaju svadobnych fotografov, preto do lifestylovych a modnych casopisov fotia modni fotografi a nie maskerky najnovsim iphonom. Takze omyl...o dobre fotky a fotografov bude zaujem stale.
 
robertondrejovic
2020-02-17 18:55:30
príspevok od: robertondrejovic
Každý objektív je iný to je jasné, ale v čom je ten priepastný technický rozdiel aby som na turistike pohrdol lacným plasťákom a zobral si 4x ťažší a väčší objektív alebo naopak prečo by som mal pohrdnúť kvalitným svetelným sklom keď budem chcieť zmraziť pohyb, nafotiť portrét z pekným bokehom alebo predpokladám že bude problém zo svetlom Súboj snímok ktoré majú len čiste testovací význam je z určitého pohľadu nefér jednak je to porovnanie fx a dx a preto ,že slabšiemu objektívu som pomohol v editore ,ale na to ten editor je.
Škoda že to tu nie je v plnom rozlíšení aspoň by bola hádanka ľahšia ,ale nie o moc. Fotené to bolo Nikonom Z7, použité sklá lacný 150 eurový plasťák, a daľšie bezvýznamné plasťáky a tiež najnovšie Nikon z pevné sklo a Tamron 70 - 200 g2 a Sigma 150 - 600 s. Vždy tie približne rovnaké obrázky jedno fx a lepšie sklo a druhé dx a ani za slovo nestojaci plasťák. Ak by som ten dx plasťák dal na Nikon d7200 rozdiely by bolo ešte ťažšie vidieť lebo Nikon d7200 má lepší výstup ako Nikon Z7 v režime dx. Schválne , čo je z čoho a ktorý objektív mám hodiť o zem a prečo.
 
Otecadams
2020-02-17 22:18:26
príspevok od: robertondrejovic
Škoda že to tu nie je v plnom rozlíšení aspoň by bola hádanka ľahšia ,ale nie o moc. Fotené to bolo Nikonom Z7, použité sklá lacný 150 eurový plasťák, a daľšie bezvýznamné plasťáky a tiež najnovšie Nikon z pevné sklo a Tamron 70 - 200 g2 a Sigma 150 - 600 s. Vždy tie približne rovnaké obrázky jedno fx a lepšie sklo a druhé dx a ani za slovo nestojaci plasťák. Ak by som ten dx plasťák dal na Nikon d7200 rozdiely by bolo ešte ťažšie vidieť lebo Nikon d7200 má lepší výstup ako Nikon Z7 v režime dx. Schválne , čo je z čoho a ktorý objektív mám hodiť o zem a prečo.
Fotky sú v plnom rozlíšení. Rozdiel je na môj vkus veľký, ale ak fotky netlačíš, môže Ti to byť samozrejme jedno.
 
robertondrejovic
2020-02-18 05:13:48
príspevok od: Otecadams
Fotky sú v plnom rozlíšení. Rozdiel je na môj vkus veľký, ale ak fotky netlačíš, môže Ti to byť samozrejme jedno.
A naozaj keď sa to stiahne tak je to v plnom rozlíšení to ma nenapadlo. Čo sa týka tlače nemôžem posudzovať ani porovnávať nič, lebo nemám absolútne žiadne skúsenosti nič som nikdy nevytlačil a ani sa nechystám ,lebo pre mňa je monitor požehnaním aj fotky z chemických čias ktorých mám plnú skriňu postupne prevádzam do elektronickej podoby ,ale dik za koment aspoň viem že časť fotografov sa na technický výstup musí pozerať aj ohľadom tlače a tam sú zrejme odlišné požiadavky.
 
luboslav
2020-02-18 07:41:37
príspevok od: robertondrejovic
Využijem digitálnu dobu a opýtam sa verejne aby sa aj ostatní ktorí majú záujem poučili. Práve som minul poslednú mokro suchú súpravu na čistenie čipu.Chcel by som vyskúšať a prejsť na tyčinku Eyelead SCK, s ktorou máte skúsenosti. Koľko tých papierikov na čistenie tyčinky treba aká je spotreba v praxi ,aby som zbytočne neobjednával 2x a dám za dopravu viac ako za papieriky.
Zaujímavé, na mojom 7 ročnom e-m5 som nikdy snímač nečistil, len sem tam ofukol balónikom, a to som menil sklá dosť často.
Pravda keď som menil objektív, vždy bajonetom dole, alebo zboku.
Logicky zrkadlo bude v tomto horšie ako bezzrkadlovka, ale aj tak.
 
z80
2020-02-18 08:10:57
príspevok od: luboslav
Zaujímavé, na mojom 7 ročnom e-m5 som nikdy snímač nečistil, len sem tam ofukol balónikom, a to som menil sklá dosť často.
Pravda keď som menil objektív, vždy bajonetom dole, alebo zboku.
Logicky zrkadlo bude v tomto horšie ako bezzrkadlovka, ale aj tak.
Preco by malo byt zrkadlo horsie ako bezzrkadlovka ?
Pri zrkadlovke je cip pri vymene objektivu zakryty zrkadlom, kym pri bezzrkadlovke je odkryty. Je sice pravda, ze "pumpovanie" pri pohybe zrkadla moze nejaky prach posunut smerom k snimacu, ale "pumpovanie" pri zoomovani objektivu, ked meni svoju dlzku, bude vyraznejsie a to posobi pri zrkadlovka rovnako ako pri bezzrkadlovke.
Tiez som zatial nikdy nemusle cistit cip (obcas ho ale testujem na prach fotkou bieleho pozadia pri vysokej clone) , ani na zrkadlovke D5100 ani na bezzrkadlovke E-M10 II.
 
robertondrejovic
2020-02-18 08:14:04
príspevok od: luboslav
Zaujímavé, na mojom 7 ročnom e-m5 som nikdy snímač nečistil, len sem tam ofukol balónikom, a to som menil sklá dosť často.
Pravda keď som menil objektív, vždy bajonetom dole, alebo zboku.
Logicky zrkadlo bude v tomto horšie ako bezzrkadlovka, ale aj tak.
Buď rád že máš o starosť menej ,ja samozrejme tiež mením objektívy bajonetom dole ale často je to aj v teréne na hrebeni kopcov a tam fúka skoro stále silný vietor z tým nič nespravím a aj každý zoom o koľko zväčší svoju veľkosť toľko vzduchu nasaje a potom zas vyfúkne , musí to byť ,inak by tam vznikal podtlak alebo pretlak a zoomovať by nebolo možné. Taká sigma 150 - 600 S zmení objem poriadne .Ak nemusíš čistič snímač je to len veľké plus, ale zase ani očistiť ho nie je nič strašné ak sa toho človek nebojí , samozrejme aj ja v prvom rade použijem balónik a tvrdší postup až vtedy keď to balónik nezvláda a nebaví ma to už retušovať. Ja mám však opačnú skúsenosť v tom že častejšie potrebuje údržbu Nikon Z7 ,ako Nikon D500 a d7200.
 
Ros
2020-02-18 08:35:41
príspevok od: matpi
S tym jednoducho nesuhlasim. Aj clovek bez akehokolvek zmyslu pre estetiku rozozna dobru fotku od zlej. A nejde o otazku vkusu. Vnimanie svetla, tvarov, farieb, kompozicie sa odohrava v nasom mozgu...a pre ten jednoducho nejake pravidla funguju. Preto si ludia stale tlacia dobre fotky a vesaju si ich na steny, preto si stale volaju svadobnych fotografov, preto do lifestylovych a modnych casopisov fotia modni fotografi a nie maskerky najnovsim iphonom. Takze omyl...o dobre fotky a fotografov bude zaujem stale.
Nestačím sa čudovať nad tvojou myšlienkovou premisou : " Aj človek bez akéhokoľvek zmyslu pre estetiku rozozná dobrú fotku od zlej".
Ja tvrdím že nerozozná ani nemôže ,pretože farba ,tvar a svetlo tvoria len formálnu stránku fotografie ,dokumentuje to skutočnosť výberu fotiek ktoré tunajší sysusery pokladajú za dobré a keď náhodou sú konfrontovaní so skutočne dobrými fotkami z výberom odbornej poroty prestížnych fotografických súťaží ,nestačia sa čudovať.
 
Otecadams
2020-02-18 08:49:36
príspevok od: robertondrejovic
A naozaj keď sa to stiahne tak je to v plnom rozlíšení to ma nenapadlo. Čo sa týka tlače nemôžem posudzovať ani porovnávať nič, lebo nemám absolútne žiadne skúsenosti nič som nikdy nevytlačil a ani sa nechystám ,lebo pre mňa je monitor požehnaním aj fotky z chemických čias ktorých mám plnú skriňu postupne prevádzam do elektronickej podoby ,ale dik za koment aspoň viem že časť fotografov sa na technický výstup musí pozerať aj ohľadom tlače a tam sú zrejme odlišné požiadavky.
Chcel som sa opýtať, na čo sú potom tie megapixely, ale pozerám že 8K je už "celkom dostupné".
 
robertondrejovic
2020-02-18 09:01:28
príspevok od: Ros
Nestačím sa čudovať nad tvojou myšlienkovou premisou : " Aj človek bez akéhokoľvek zmyslu pre estetiku rozozná dobrú fotku od zlej".
Ja tvrdím že nerozozná ani nemôže ,pretože farba ,tvar a svetlo tvoria len formálnu stránku fotografie ,dokumentuje to skutočnosť výberu fotiek ktoré tunajší sysusery pokladajú za dobré a keď náhodou sú konfrontovaní so skutočne dobrými fotkami z výberom odbornej poroty prestížnych fotografických súťaží ,nestačia sa čudovať.
Čo je to pekné a čo je to škaredé v akých absolutných jednotkách sa to meria, podľa čoho a koho sa to posudzuje ,kto má výsadné právo o tom rozhodovať? Čo je dobrá a čo zlá fotka ? Máme slobodnú vôľu v myslení ,cítení aj rozhodovaní a z toho je prirodzené , že každému z nás sa páči niečo inšie a hrôza pomyslieť že by tomu nebolo tak , to by bol ale jednotvárny svet všetko by bolo rovnaké. Dobrá fotka je tá ktorá sa páči tomu kto ju pozerá , nech by bol aj jeden jediný na svete a všetci okrem neho by ju označili za hnusnú aj tu platí, že proti gustu žiaden dišputát.
 
robertondrejovic
2020-02-18 09:25:31
príspevok od: Otecadams
Chcel som sa opýtať, na čo sú potom tie megapixely, ale pozerám že 8K je už "celkom dostupné".
Pre mňa ako pozerača fotiek na monitore majú megapixely len ten význam že čím ich je viac tým mi to dáva väčšie možnosti v editácii najmä v oreze a výsledná fotografia nech má megapixelov koľko len chce aj tak, ak ju chcem vidieť celú grafická karta resampluje na rozlíšenie monitora v mojom prípade 1920 x 1200. Neverím však tomu že ak by bola veľkosť obrazovky rovnaká, ale len väčšie rozlíšenie videl by som toho viac a keby aj čo ešte viac. Väčšie rozlíšenie má podľa mňa zmysel len pri väčších monitoroch ,alebo sa mýlim ? Ešte som to nemal možnosť porovnať tú istú veľkosť obrazovky v mojom prípade 24 palcov len iné rozlíšenie trebárs 1920 x 1200 vs.4K.
 
Ros
2020-02-18 09:27:57
príspevok od: robertondrejovic
Čo je to pekné a čo je to škaredé v akých absolutných jednotkách sa to meria, podľa čoho a koho sa to posudzuje ,kto má výsadné právo o tom rozhodovať? Čo je dobrá a čo zlá fotka ? Máme slobodnú vôľu v myslení ,cítení aj rozhodovaní a z toho je prirodzené , že každému z nás sa páči niečo inšie a hrôza pomyslieť že by tomu nebolo tak , to by bol ale jednotvárny svet všetko by bolo rovnaké. Dobrá fotka je tá ktorá sa páči tomu kto ju pozerá , nech by bol aj jeden jediný na svete a všetci okrem neho by ju označili za hnusnú aj tu platí, že proti gustu žiaden dišputát.
Koľko ľudí toľko chutí ,znie typický argument .
Z toho vyplýva že subjektivita je pravda (Wittgenstein) ,inými slovami keby to tak bolo ,tak všetci máme pravdu.
Čo je holý nezmysel, hodnotenie fotografie by totiž strácalo zmysel ,podobne ako jej štúdium na katedre fotografie a prof.Rudolf Stacho by najlepšie urobil keby sa na to vykašlal...veď subjektivita.
Vychádzam z predpokladu ,že sa bavíme o tvorivej fotografii ako umeleckej kategórii a nie fotiek do pasu.
 
matpi
2020-02-18 10:45:31
príspevok od: Ros
Nestačím sa čudovať nad tvojou myšlienkovou premisou : " Aj človek bez akéhokoľvek zmyslu pre estetiku rozozná dobrú fotku od zlej".
Ja tvrdím že nerozozná ani nemôže ,pretože farba ,tvar a svetlo tvoria len formálnu stránku fotografie ,dokumentuje to skutočnosť výberu fotiek ktoré tunajší sysusery pokladajú za dobré a keď náhodou sú konfrontovaní so skutočne dobrými fotkami z výberom odbornej poroty prestížnych fotografických súťaží ,nestačia sa čudovať.
Ja sa zase nestacim cudovat, ze niekto berie "vseludove" vybery fotiek za smerodajne
 
Rofo
2020-02-18 11:05:22
príspevok od: matpi
S tym jednoducho nesuhlasim. Aj clovek bez akehokolvek zmyslu pre estetiku rozozna dobru fotku od zlej. A nejde o otazku vkusu. Vnimanie svetla, tvarov, farieb, kompozicie sa odohrava v nasom mozgu...a pre ten jednoducho nejake pravidla funguju. Preto si ludia stale tlacia dobre fotky a vesaju si ich na steny, preto si stale volaju svadobnych fotografov, preto do lifestylovych a modnych casopisov fotia modni fotografi a nie maskerky najnovsim iphonom. Takze omyl...o dobre fotky a fotografov bude zaujem stale.
Pozri si instagramy medialne znamych ludi. Kolko fotiek uverejnuju od profesionalnych fotografov. Aj ked maju take fotky k dispozicii tak na ne kaslu. Cennejsie su pre nich ich vlastne selfie. Nehovorim o beznych ludoch, je jasne ze ti uz profesionalnych fotografov davno nepotrebuju, ale schvalne som spomenul kategoriu ludi kde by sa to dalo ocakavat. Daju sa uviest dalsie priklady. Inzeraty realitnych kancelarii, kolko tych nehnutelnosti fotil fotograf. Podobne blogeri, internetove casopisy a nakoniec aj tlacene casopisy a noviny. Ludia sa naucili fotit samy, nepotrebuju skoleneho estéta. Zo smartfonu idu pekne farby, umela inteligencia fotku hned aj pekne upravi. Dolezite ze tu fotku mozu hned uverejnit. A nakoniec preco by sa clovek co casto foti mobilom nenaucil aj nejaku zakladnu kompoziciu ktora sa jemu paci.
 
Ros
2020-02-18 11:43:20
príspevok od: matpi
Ja sa zase nestacim cudovat, ze niekto berie "vseludove" vybery fotiek za smerodajne
...tým si mal začať
 
robertondrejovic
2020-02-18 12:14:11
príspevok od: Ros
Koľko ľudí toľko chutí ,znie typický argument .
Z toho vyplýva že subjektivita je pravda (Wittgenstein) ,inými slovami keby to tak bolo ,tak všetci máme pravdu.
Čo je holý nezmysel, hodnotenie fotografie by totiž strácalo zmysel ,podobne ako jej štúdium na katedre fotografie a prof.Rudolf Stacho by najlepšie urobil keby sa na to vykašlal...veď subjektivita.
Vychádzam z predpokladu ,že sa bavíme o tvorivej fotografii ako umeleckej kategórii a nie fotiek do pasu.
Nie, na umeleckú fotografiu som nemyslel. Znova nech sa venuje každý tomu čo sa mu páči,ale treba mať na pamäti že 99,999% obyvateľstva považuje dnešné umenie a je jedno či sú to fotografi,sochári , maliari za výplod šialencov a bláznov aj tak nikto nevie čo vlastne zobrazili a tá porota a aj pár návštevníkov na výstave sa len pretvaruje že je to fascinujúce, ale v skutočnosti to nemá absolútne žiadnu cenu a zmysel a ani mať nebude. Tí praví umelci žili v iných storočiach.To vás ten profesor učí čo sa má povinne komu páčiť a čo nie ? Pojmy z dojmami si tiež netreba pliesť pravda sa dá presne definovať a aj jej opak lož aj hranica medzi nimi, to už nie je subjektívne.
 
bobo222
2020-02-18 12:17:57
Pod Karolovými stĺpčekmi je vždy chrumkavá diskusia!
 
Cepin
2020-02-18 15:06:28
Pre mňa je fotenie mobilom niekedy ako sex na záchode, rýchlo to mať za sebou a ešte rýchlejšie sa tým pochváliť priateľom na sieťach Ale so zrkadlovkou to je iné, ako keď si pri tom pustíme peknú hudbu, dobré víno, prípadne oheň v kozube, jednoducho milovanie.
 
matpi
2020-02-18 15:36:09
príspevok od: Rofo
Pozri si instagramy medialne znamych ludi. Kolko fotiek uverejnuju od profesionalnych fotografov. Aj ked maju take fotky k dispozicii tak na ne kaslu. Cennejsie su pre nich ich vlastne selfie. Nehovorim o beznych ludoch, je jasne ze ti uz profesionalnych fotografov davno nepotrebuju, ale schvalne som spomenul kategoriu ludi kde by sa to dalo ocakavat. Daju sa uviest dalsie priklady. Inzeraty realitnych kancelarii, kolko tych nehnutelnosti fotil fotograf. Podobne blogeri, internetove casopisy a nakoniec aj tlacene casopisy a noviny. Ludia sa naucili fotit samy, nepotrebuju skoleneho estéta. Zo smartfonu idu pekne farby, umela inteligencia fotku hned aj pekne upravi. Dolezite ze tu fotku mozu hned uverejnit. A nakoniec preco by sa clovek co casto foti mobilom nenaucil aj nejaku zakladnu kompoziciu ktora sa jemu paci.
Pre boha...len nespominaj instagram a celebrity. A bezni ludia si aj dnes volaju fotografov napr. na svadby. Ak by si sa pohyboval v biznise alebo sledoval nejakych profesionalov, tak by si vedel, ze sa o svoju pracu vobec nemusia bat. Poskytuju totiz svojim klientom to, co im nejaky Jozo s telefonom nikdy neposkytne...a ti klienti si to nastastie tiez uvedomuju.
 
Ros
2020-02-18 18:04:39
príspevok od: robertondrejovic
Nie, na umeleckú fotografiu som nemyslel. Znova nech sa venuje každý tomu čo sa mu páči,ale treba mať na pamäti že 99,999% obyvateľstva považuje dnešné umenie a je jedno či sú to fotografi,sochári , maliari za výplod šialencov a bláznov aj tak nikto nevie čo vlastne zobrazili a tá porota a aj pár návštevníkov na výstave sa len pretvaruje že je to fascinujúce, ale v skutočnosti to nemá absolútne žiadnu cenu a zmysel a ani mať nebude. Tí praví umelci žili v iných storočiach.To vás ten profesor učí čo sa má povinne komu páčiť a čo nie ? Pojmy z dojmami si tiež netreba pliesť pravda sa dá presne definovať a aj jej opak lož aj hranica medzi nimi, to už nie je subjektívne.
Ďalšia ukážka ľudovej múdrosti starých materí ,inak povedané ,generický názorový amaterizmus.
Už chápem kvôli komu sa do šampónov pridáva horká zložka aby labilnejších dospelých odradila od ich konzumáciie.
 
Rofo
2020-02-18 19:02:11
príspevok od: matpi
Pre boha...len nespominaj instagram a celebrity. A bezni ludia si aj dnes volaju fotografov napr. na svadby. Ak by si sa pohyboval v biznise alebo sledoval nejakych profesionalov, tak by si vedel, ze sa o svoju pracu vobec nemusia bat. Poskytuju totiz svojim klientom to, co im nejaky Jozo s telefonom nikdy neposkytne...a ti klienti si to nastastie tiez uvedomuju.
Nie napriklad svadby, ale iba svadby Nic ine okrem svadby fotografiu ako biznis dalej netaha ... Aj to iba preto ze zatial sa pekne fotky zo svadby bez fotografa urobit nedaju. Zatial...
 
fatality
2020-02-18 20:07:22
príspevok od: Ros
Ďalšia ukážka ľudovej múdrosti starých materí ,inak povedané ,generický názorový amaterizmus.
Už chápem kvôli komu sa do šampónov pridáva horká zložka aby labilnejších dospelých odradila od ich konzumáciie.
nebud smutny,ze to co ty povazujes za umenie,uz dnes nikoho nezaujima..este vzdy si tym mozes polepit..trebars zachod..
 
matpi
2020-02-18 20:21:59
príspevok od: Rofo
Nie napriklad svadby, ale iba svadby Nic ine okrem svadby fotografiu ako biznis dalej netaha ... Aj to iba preto ze zatial sa pekne fotky zo svadby bez fotografa urobit nedaju. Zatial...
Haha...to len ty nevidis to mnozstvo fotoreporterov, sportovych, portretnych, modnych, reklamnych a este neviem akych fotografov. Oni ale existuju a o svoju pracu sa bat nemusia.
 
matpi
2020-02-18 20:45:01
príspevok od: Rofo
Nie napriklad svadby, ale iba svadby Nic ine okrem svadby fotografiu ako biznis dalej netaha ... Aj to iba preto ze zatial sa pekne fotky zo svadby bez fotografa urobit nedaju. Zatial...
Ono je to tak, ze bezni ludia fotografiu ako biznis nikdy netahali. O sluzby profesionalov maju zaujem firmy, media atd.
 
Rofo
2020-02-18 21:41:49
príspevok od: matpi
Ono je to tak, ze bezni ludia fotografiu ako biznis nikdy netahali. O sluzby profesionalov maju zaujem firmy, media atd.
Ale teraz ťahajú. Veľká časť foto biznisu u nás je práve svadobná fotografia.
 
Rofo
2020-02-18 21:59:08
príspevok od: matpi
Haha...to len ty nevidis to mnozstvo fotoreporterov, sportovych, portretnych, modnych, reklamnych a este neviem akych fotografov. Oni ale existuju a o svoju pracu sa bat nemusia.
Reklama áno tam si bez špecialistu neporadia. Ale hádam si nemyslíš že si dnes novinár ktorý potrebuje rýchlo napísať článok trepe zo sebou fotoreportéra alebo portretneho fotografa. To si dnes všetko nacvaka novinár sám. Fotky sa dnes zdieľajú z rôznych zdrojov vo svete, netreba aby si jedny noviny platili armádu fotoreportérov, športových a módnych fotografov a čo ja viem akých ešte....
 
krispin.pucinko
2020-02-19 00:22:57
príspevok od: matpi
Haha...to len ty nevidis to mnozstvo fotoreporterov, sportovych, portretnych, modnych, reklamnych a este neviem akych fotografov. Oni ale existuju a o svoju pracu sa bat nemusia.
Fotograf je povolanie ako kazde ine. je to sluzba za ktoru si zaplatis ked potrebujes, rovnako ako platis za autoservis, udrzbara, upratovacku alebo zahradnika co ti chodi kosit travnik. nema to nic s polocne s tym ze 99% fotiek vznika pre "osobnu" potrebu, v podmienkach, ktore si clovek aj tak nevyberie.
Ak tvoje dieta sa prave pokusa o prve kroky tak mu nepovies ze nerob, lebo moj FF som nechal doma a aj tak nie je idealne svetlo, ale fotis na to co mas poruke.
Mobily s fotakom vznikli preto, ze ich ludia potrebuju a nie preto by mali vytlacili profesionalov s profi vybavou. to ze sa kvalitou dotahuju na rozne entry level aparaty a bohato postacia na tlac do rodinneho albumu je len plus.
 
robertondrejovic
2020-02-19 06:33:42
príspevok od: Ros
Ďalšia ukážka ľudovej múdrosti starých materí ,inak povedané ,generický názorový amaterizmus.
Už chápem kvôli komu sa do šampónov pridáva horká zložka aby labilnejších dospelých odradila od ich konzumáciie.
Včera odhalili pamätnik Kuciakovi ,krásna ukážka dnešného umenia kusy pozváraného železa zo zberných surovín a to dojatie je naozaj skutočné nie predstierané , nie je to hodné ani do hajzľa ale zaniesť nazad do zberných surovín z kade vzali na to komponenty. Ak už dávaš fotky do galérie tak ich nesťahuj z webu. Keď som študoval na SVŠT v Bratislave stiahli ma na nudapláž v Rusovciach a od vtedy som celoživotný nudista a na jednej slovenskej dokonca aj dvorný fotograf. V dnešnej dobe skorej nafotím živého bobra ako si robí hrádzu na Váhu ako mladé dievča a už teraz fakticky všetky ženy s bobrom. Tá fotka je aj podľa štýlu oblečenia staršia ako ty.
 
Otecadams
2020-02-19 08:40:28
príspevok od: Ros
Ďalšia ukážka ľudovej múdrosti starých materí ,inak povedané ,generický názorový amaterizmus.
Už chápem kvôli komu sa do šampónov pridáva horká zložka aby labilnejších dospelých odradila od ich konzumáciie.
Vďaka tomu "genetickému názorovému amaterizmu" starých materí, ľudstvo prežilo tisícročia. Vďaka študovanému názorovému profesionalizmu ľudstvo mentálne degeneruje. To že ľudia sa dnes vyžívajú v gýčoch má na svedomí možno práve to čo sa dnes považuje za umenie, keďže je také nevzhľadné.
Príklad toho, aké estetické cítenie mali naše staré matere.
 
Ros
2020-02-19 08:49:46
príspevok od: Otecadams
Vďaka tomu "genetickému názorovému amaterizmu" starých materí, ľudstvo prežilo tisícročia. Vďaka študovanému názorovému profesionalizmu ľudstvo mentálne degeneruje. To že ľudia sa dnes vyžívajú v gýčoch má na svedomí možno práve to čo sa dnes považuje za umenie, keďže je také nevzhľadné.
Príklad toho, aké estetické cítenie mali naše staré matere.
Vieš načo je dobrý intelekt ?
Aby si človek uvedomil ako hlboko sa môže mýliť.
 
robertondrejovic
2020-02-19 09:27:12
príspevok od: Ros
Vieš načo je dobrý intelekt ?
Aby si človek uvedomil ako hlboko sa môže mýliť.
V tomto máš pravdu daj sem originál fotku z tej nudapláže v plnom rozlíšení a nevymaž EXIF alebo daj RAW súbor a tak na 100 % dokážeš že si autor a že sa nechváliš fotkami stiahnutými z webu ako svojím vlastným dielom. Neuveríš mi ale urobilo by mi to radosť priznať si že sa mýlim a že si ty naozaj autor. Fotku z tvojej vlastnej galérie prikladám aby si ju nestihol vymazať
 
Ros
2020-02-19 09:45:19
príspevok od: robertondrejovic
V tomto máš pravdu daj sem originál fotku z tej nudapláže v plnom rozlíšení a nevymaž EXIF alebo daj RAW súbor a tak na 100 % dokážeš že si autor a že sa nechváliš fotkami stiahnutými z webu ako svojím vlastným dielom. Neuveríš mi ale urobilo by mi to radosť priznať si že sa mýlim a že si ty naozaj autor. Fotku z tvojej vlastnej galérie prikladám aby si ju nestihol vymazať
Z čoho usudzuješ gerontík môj vypatlaný že sa ti budem špeciálne venovať a skenovať starý kinofilm ?
Pokiaľ ťa to vzrušuje ,môžeš vylízať šošovku môjho objektívu.
Nože ukáž svoje fotky z nudapláže v Rusovciach ty dvorný fotograf, na oplátku tu zavesím svoje.
 
fatality
2020-02-19 11:16:56
príspevok od: Ros
Z čoho usudzuješ gerontík môj vypatlaný že sa ti budem špeciálne venovať a skenovať starý kinofilm ?
Pokiaľ ťa to vzrušuje ,môžeš vylízať šošovku môjho objektívu.
Nože ukáž svoje fotky z nudapláže v Rusovciach ty dvorný fotograf, na oplátku tu zavesím svoje.
tak..maska intelektuala je zhodena uplne a mozes sa s kludom zaradit k mentalnym a kulturnym neandertalcom,za ktorych tak rad povazujes druhych
 
MagickVamp
2020-02-19 11:22:21
príspevok od: fatality
tak..maska intelektuala je zhodena uplne a mozes sa s kludom zaradit k mentalnym a kulturnym neandertalcom,za ktorych tak rad povazujes druhych
Ked to pisal tak ho bolo treba fotit, to by vznikla mozno aj ta jeho "umelecka" foto ake tak obdivuje...
 
fatality
2020-02-19 11:28:18
príspevok od: MagickVamp
Ked to pisal tak ho bolo treba fotit, to by vznikla mozno aj ta jeho "umelecka" foto ake tak obdivuje...
noo..ale len ak by pri tom bolo vidiet chlpateho sulina..to by potom bol art^2..pardon,art^3 lebo cb
 
robertondrejovic
2020-02-19 12:52:00
príspevok od: Ros
Z čoho usudzuješ gerontík môj vypatlaný že sa ti budem špeciálne venovať a skenovať starý kinofilm ?
Pokiaľ ťa to vzrušuje ,môžeš vylízať šošovku môjho objektívu.
Nože ukáž svoje fotky z nudapláže v Rusovciach ty dvorný fotograf, na oplátku tu zavesím svoje.
Prezradil si sa sám kinofilm a ešte aj starý, autorom byť nemôžeš ,skúsenému je jasné, že je to retro fotka. Ale to mi je jedno ,že sa chváliš cudzím perím , posmech na tvoju osobu vediem preto ,lebo tu vypisuješ znevažujúce poznámky na staršiu generáciu. Pamätaj my starší sme boli mladí ale vy mladí vôbec nemusíte byť starí, lebo smrť nechodí po horách ,ale po ľudoch ,navyše všetko čo okolo seba vidíš vybudovali starí čo vybudujete takí ako ty je otázne , okrem stáleho pozerania do telefónu neviete a nerobíte nič . V Rusovciach som bol od skončení školy jediný raz. Žiadať, aby som zverejnil fotky z nudapláže môže len mentálny chudák. Komunita ,ktorej som súčasťou považuje svoje aktivity za úplne prirodzené a ja ich aj fotím ako bežný event a fotky sú hlavne pre nich. Teda žiadne šmirácke alebo voyeur fotenie a už vôbec to nerobím pre sexuálne vzrušenie ,lebo to nemá z nudizmom nič spoločné. Všetko je však založené na dôvere na 100% dôvere vo mňa , že fotky poskytnem len tomu kto o to požiada, ale musí byť splnená aj druhá podmienka žiadateľ musí byť na danej fotke prítomný ,ako si potom ostatní fotky vymieňajú medzi sebou ma už netrápi.Toto pravidlo som nikdy neporušil a ani nikdy neporuším ,ak by som sa nechal vyprovokovať a čokoľvek zverejnil stratím desiatky priateľov naraz a pri najbližšej návšteve lokality ma hodia aj foťákom do vody. Na tvoje šmirácke foto z nudapláže nie som zvedavý, ale dám ti tip kedy budeš frajer je tu náš spoludiskutér MagickVamp pozri si jeho galériu a nafoť divú sviňu z blízka v lese tak ako on a nedoser sa pritom,zároveň zistíš čo je to umenie, ozajstné životné a fyzické umenie. Ak to budeš mať tak to zverejni ,ale aj RAW súbor inak to bude určite stiahnuté z webu.

 
Ros
2020-02-19 13:24:13
príspevok od: robertondrejovic
Prezradil si sa sám kinofilm a ešte aj starý, autorom byť nemôžeš ,skúsenému je jasné, že je to retro fotka. Ale to mi je jedno ,že sa chváliš cudzím perím , posmech na tvoju osobu vediem preto ,lebo tu vypisuješ znevažujúce poznámky na staršiu generáciu. Pamätaj my starší sme boli mladí ale vy mladí vôbec nemusíte byť starí, lebo smrť nechodí po horách ,ale po ľudoch ,navyše všetko čo okolo seba vidíš vybudovali starí čo vybudujete takí ako ty je otázne , okrem stáleho pozerania do telefónu neviete a nerobíte nič . V Rusovciach som bol od skončení školy jediný raz. Žiadať, aby som zverejnil fotky z nudapláže môže len mentálny chudák. Komunita ,ktorej som súčasťou považuje svoje aktivity za úplne prirodzené a ja ich aj fotím ako bežný event a fotky sú hlavne pre nich. Teda žiadne šmirácke alebo voyeur fotenie a už vôbec to nerobím pre sexuálne vzrušenie ,lebo to nemá z nudizmom nič spoločné. Všetko je však založené na dôvere na 100% dôvere vo mňa , že fotky poskytnem len tomu kto o to požiada, ale musí byť splnená aj druhá podmienka žiadateľ musí byť na danej fotke prítomný ,ako si potom ostatní fotky vymieňajú medzi sebou ma už netrápi.Toto pravidlo som nikdy neporušil a ani nikdy neporuším ,ak by som sa nechal vyprovokovať a čokoľvek zverejnil stratím desiatky priateľov naraz a pri najbližšej návšteve lokality ma hodia aj foťákom do vody. Na tvoje šmirácke foto z nudapláže nie som zvedavý, ale dám ti tip kedy budeš frajer je tu náš spoludiskutér MagickVamp pozri si jeho galériu a nafoť divú sviňu z blízka v lese tak ako on a nedoser sa pritom,zároveň zistíš čo je to umenie, ozajstné životné a fyzické umenie. Ak to budeš mať tak to zverejni ,ale aj RAW súbor inak to bude určite stiahnuté z webu.

Načo všetky tie kecy, keď nemáš žiadnu fotografiu na zverejnenie ,z tvojej strany je to len mlátenie prázdnej slamy .
V čase keď som fotil na nudistickej pláži v Rusovciach to zúril ešte Husákov režim a ja som mal asi 28 rokov spolu s nebohým Fedorom Frešom sme si na ostrove držali plac.
Ale nemienim tu ďalej s tebou zasierať diskusiu a servírovať ti nejaký intelektuálny desert je to v tvojom prípade len zabíjaním času.
 
robertondrejovic
2020-02-19 13:46:16
príspevok od: Ros
Načo všetky tie kecy, keď nemáš žiadnu fotografiu na zverejnenie ,z tvojej strany je to len mlátenie prázdnej slamy .
V čase keď som fotil na nudistickej pláži v Rusovciach to zúril ešte Husákov režim a ja som mal asi 28 rokov spolu s nebohým Fedorom Frešom sme si na ostrove držali plac.
Ale nemienim tu ďalej s tebou zasierať diskusiu a servírovať ti nejaký intelektuálny desert je to v tvojom prípade len zabíjaním času.
Ale si odrazu zostarol , keby si mal za Husáka 28 rokov teraz by si bol v pred nástupom do dôchodku alebo aj viac a neznevažoval by si vekovú skupinu ktorej si sám súčasťou. Ale podľa tvojich životných názorov si ozaj ťažko predstaviť že si zrelý muž. Alebo naozaj starší a s takýmto názormi a rozumom? To je potom naozaj najvyšší čas ukončiť túto diskusiu, a ako hovorí aj p.Werich a baviť sa s bláznom je strata času .
 
matpi
2020-02-19 15:49:39
príspevok od: Rofo
Reklama áno tam si bez špecialistu neporadia. Ale hádam si nemyslíš že si dnes novinár ktorý potrebuje rýchlo napísať článok trepe zo sebou fotoreportéra alebo portretneho fotografa. To si dnes všetko nacvaka novinár sám. Fotky sa dnes zdieľajú z rôznych zdrojov vo svete, netreba aby si jedny noviny platili armádu fotoreportérov, športových a módnych fotografov a čo ja viem akých ešte....
Uz sa budem opakovat...VZDY budu klienti, ktori budu potrebovat profesionalnych fotografov...ludi, ktori su pohotovi, kreativni, vedia pracovat so svetlom, kompoziciou, ovladaju postproces atd.
 
matpi
2020-02-19 15:51:58
príspevok od: krispin.pucinko
Fotograf je povolanie ako kazde ine. je to sluzba za ktoru si zaplatis ked potrebujes, rovnako ako platis za autoservis, udrzbara, upratovacku alebo zahradnika co ti chodi kosit travnik. nema to nic s polocne s tym ze 99% fotiek vznika pre "osobnu" potrebu, v podmienkach, ktore si clovek aj tak nevyberie.
Ak tvoje dieta sa prave pokusa o prve kroky tak mu nepovies ze nerob, lebo moj FF som nechal doma a aj tak nie je idealne svetlo, ale fotis na to co mas poruke.
Mobily s fotakom vznikli preto, ze ich ludia potrebuju a nie preto by mali vytlacili profesionalov s profi vybavou. to ze sa kvalitou dotahuju na rozne entry level aparaty a bohato postacia na tlac do rodinneho albumu je len plus.
Najprv si treba precitat, na co som reagoval Reagoval som na Rofa, ktory tvrdi, ze fotograf ako povolanie, coskoro zanikne.
 
JohnNewton
2020-02-19 17:03:38
Šmária, že jaké fasa bulvárne reči, kde som bol, že mi to uniklo. Nuda pláž, Husák, starí vs mladí , chlpatý šulino.... Však sledovanosť je dobrá....
 
blahoslav J B Art
2020-02-19 19:54:48
Ako hovorí staré nudisticke príslovie ... vtáka poznáš po perí, nudistu po vtákovi ...
Možno sa ti dvaja aj na tej nude stretli, len sa tu na Ephote nespoznali 😊
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované