Hore

Lomografia

Keď sa za socializmu začal predávať fotoaparát Lomo LC-A, bol prakticky dostupný len vo východnom bloku a zatiaľ nikto netušil, že po páde železnej opony vďaka partičke rakúskych turistov, tento takmer zabudnutý foťáčik dá meno celému novému oboru fotografie.

Samotný fotoaparát nie je ničím výnimočný a jedná sa samozrejme o kópiu japonského vzoru Cosina CX-1, ktorá však trpí nízkou kvalitou spracovania, typickou pre ruské fotoaparáty. Okrem vypadávajúcich skrutiek to je hlavne problém s uzávierkou.


Lomo pracuje v automatike a pri práci s externým bleskom sa volí clona podľa smerného čísla blesku a zaostrenej vzdialenosti. Pevný objektív sa zaostruje páčkou na strane prístroja. Naviac trpí vinetáciou, nepredvídateľným prenosom farieb a zníženou ostrosťou v rohoch.

Spomínaná partička z Rakúska si po vyvolaní fotografií všimla zaujímavú ostrosť/neostrosť  a farby, ktoré boli odlišné od ostatných prístrojov na trhu. Svoje zistenie si nenechali pre seba a záujem o Lomo sa postupne rozšíril do celého sveta a po bazárových kúskoch sa len tak zaprášilo.

Záujem bol taký veľký, že na základe požiadaviek Lomografistov a s pomocou Vladimíra Putina, sa opäť rozbehla výroba tohto modelu. Lomografia dnes nezahŕňa len Lomo, ale aj množstvo doplnkov a už aj iné modely fotoaparátov. Lomografia je skôr filozofiou zachytávania obrazu.

Základné pravidlá:

  1. Bez Loma ani na krok
  2. Používaj Lomo dňom i nocou
  3. Lomografia nie je zásah do života ale jeho súčasť
  4. Cvakaj od boku, bez použitia hľadáčika
  5. Dostaň sa čo najbližšie k vytúženému objektu lomografie
  6. Nerozmýšľaj
  7. Buď rýchly a vždy pripravený
  8. Nemusíš vedieť vopred čo si zachytil na film
  9. Nemusíš to vedieť ani potom
  10. Zabudni na pravidlá

Nemusíte však vlastniť Lomo, aby ste sa oprostili od techniky a začali premýšľať nad fotografiou iným, voľnejším a kreatívnejším spôsobom.

Inšpiráciu môžete čerpať na stránkach venovaných lomografii:

http://www.lomography.com/

http://shop.lomography.com/shop/

http://lomography.cz/

http://www.lomography.sk/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2008-10-01 09:12:45
Tie pravidla mi pripominaju fotografovanie s mobilom, uz len aby zacali vyrabat fotomobili s fisheye objektivmi.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2008-10-01 09:34:51
Leningradskoye Optiko Mechanichesckoye Obyedinenie (Leningradsky OptickoMechanicky Zavod) Leningrad je dnesny Petrohrad.. Snimky ktore vzniknu su niekedy naozaj velmi zaujimave.. Pouzivaju sa aj filmy znacne po expiracii. Jedina vacsia nevyhoda je velke mnozstvo odpadu - nepouzitelnych snimkov
 
2008-10-01 14:56:28
To najdôležitejšie autor nespomenul - viacnásobnú expozíciu .-)
 
2008-10-01 15:27:05
riadna somarina ze zhiickany zapadniary nevedia co od dobroty zo sebou tu nie je nic tvorive je len hra nahod co sa pokazi a podla toho budu aj do... fotky pre mna nic nove vela nervov som s podobnymy shitmi stratil skratka a dobre pre mna len cista recesia nieco ako hovnocuc cz
 
2008-10-01 15:45:05
príspevok od:
riadna somarina ze zhiickany zapadniary nevedia co od dobroty zo sebou tu nie je nic tvorive je len hra nahod co sa pokazi a podla toho budu aj do... fotky pre mna nic nove vela nervov som s podobnymy shitmi stratil skratka a dobre pre mna len cista recesia nieco ako hovnocuc cz
nesúhlasím .-) Si predpojatý. Niekto má rád stock photo a pekný obrázok ( napríklad Tvoje černice ) a niekto má rád niečo kreatívnejšie, niečo kde mu môže fungovať fantázia.

Apropo, veľa druhov fotografie je z veľkej časti len hra náhod a šťastie .-) Samozrejme, podporené fotovnímaním .-)
 
IR_photo
2008-10-01 18:54:08
lomografia je to co mozem, autorovi vdaka za clanok...nie ze by som nieco podobne necital inde, ale subjektivne mi Lomo na tomto portali chyba
 
2008-10-02 08:24:41
ano suhlasim ale to co som videl na lomo strankach som videl x-krat ale nikdy to nebol umysel ved ako by aj mohol byt ked nevies kedy kolko a co ti poprekryva a co ti ako dokafre je to iba hranie sa na umenie to ako keby si povedal ze po... cd prehravac ked preskakuje hociako CD a svisti a piska a mas z toho nervy ked tu zrazu pride umelec co to v zivote nepocul zapocuva sa a povie ze je to umenie ........tak nech sa paci :D
 
2008-10-02 08:27:12
ps: cernice sa ani mne bohvie ako nepacia je to cista onania som sa tesil z objektivu a chcel som ukazat aj ostatnym co dokaze objektiv za 800 skk z dielni ruskych magov :D
 
Ronn
2008-10-02 08:33:59
príspevok od:
riadna somarina ze zhiickany zapadniary nevedia co od dobroty zo sebou tu nie je nic tvorive je len hra nahod co sa pokazi a podla toho budu aj do... fotky pre mna nic nove vela nervov som s podobnymy shitmi stratil skratka a dobre pre mna len cista recesia nieco ako hovnocuc cz
photographer vazim si ludi ktori vedia technicky dokonale fotit. Podla mna by mal kazdy fotograf ovladat pravidla fotenia, ale ked vidim 40 lucnych konikov z 350tich uhlov, moze byt ta fotka kompozicne dokonala ale impaktom sa to uz blizi k nule. Karol spomina v jedndom clanku impakt ako najpodstatnejsiu vec fotografie. Ked ty cvaknes profesionalnou technikou nejaku kocku na plazi v plavkach a ja cvaknem kompaktom rozospatu Angelinu Jolie, hadaj ktore foto bude mat vacsi impakt. Preto by som az tak nezatracoval lomografiu, kedze aj tam sa najdu fotky ktore vedia zaujat.
 
Ronn
2008-10-02 08:37:12
Inak aj moje fotky su tak trochu lomografia, vychadzaju mi niektore co som ani necakal. To je asi sprievodny znak zaciatocnika :)
 
2008-10-02 08:45:43
príspevok od:
ano suhlasim ale to co som videl na lomo strankach som videl x-krat ale nikdy to nebol umysel ved ako by aj mohol byt ked nevies kedy kolko a co ti poprekryva a co ti ako dokafre je to iba hranie sa na umenie to ako keby si povedal ze po... cd prehravac ked preskakuje hociako CD a svisti a piska a mas z toho nervy ked tu zrazu pride umelec co to v zivote nepocul zapocuva sa a povie ze je to umenie ........tak nech sa paci :D
keď si spomenul to preskakovanie hudby - to je krásna paralele .-)

Iste , 99 ľudí zo sto keby to robilo, to preskakovanie tak je to chaos a hovadina, ale sú ľudia ktorí to vedia ( a to platí aj o fotografií, odhadujem že tak 99 zo sto čo vlastní foťák nemá na to aby sa stalo fotografmi, to že foťák v ich ruke spraví obrázok neznamená že už nimi sú.. ) vedia spraviť často kúzelné veci a ´zmixlovať´ to že sa to dá počúvať .-)
 
2008-10-02 08:45:54
príspevok od: Ronn
photographer vazim si ludi ktori vedia technicky dokonale fotit. Podla mna by mal kazdy fotograf ovladat pravidla fotenia, ale ked vidim 40 lucnych konikov z 350tich uhlov, moze byt ta fotka kompozicne dokonala ale impaktom sa to uz blizi k nule. Karol spomina v jedndom clanku impakt ako najpodstatnejsiu vec fotografie. Ked ty cvaknes profesionalnou technikou nejaku kocku na plazi v plavkach a ja cvaknem kompaktom rozospatu Angelinu Jolie, hadaj ktore foto bude mat vacsi impakt. Preto by som az tak nezatracoval lomografiu, kedze aj tam sa najdu fotky ktore vedia zaujat.
no teda ja angeliinu nejak moc nemusim mi pripada dost preslachtenaa :D
 
2008-10-02 08:58:05
ano mam ta presme tam kde som ta chcel mat si na pisal ze zmixuju aaaano presne o to ide ze su tvorivý a pouzivaju ispiraciu to beriem uplna pravda ale aku inspiraciu beru lomo cvakaci ako su kreativny ? ked im das normalny fotak taksu takpovediac v riti a preto neuznavam tento sposob ´kreativity´
 
2008-10-02 09:20:13
príspevok od:
ano mam ta presme tam kde som ta chcel mat si na pisal ze zmixuju aaaano presne o to ide ze su tvorivý a pouzivaju ispiraciu to beriem uplna pravda ale aku inspiraciu beru lomo cvakaci ako su kreativny ? ked im das normalny fotak taksu takpovediac v riti a preto neuznavam tento sposob ´kreativity´
a prečo by namal byť tvorivý aj fotograf? Prečo by nemohol nosiť v hlave obraz? Prečo by nemohol niečo naexponovať a mať ten obraz v hlave a snažiť sa ho doplniť o nejakú myšlienku - o druhý obraz? Pokiaľ to Ty tak nerobíš, nevieš, alebo neviem čo , druhý tak môže predsa robiť, môže mať na to tú ´foto´ predstavivosť, môže nosiť v hlave aj viac hodín obraz čo naexponoval ako prvý a hladať ďalší obraz ktorým chce doplniť myšlienku ....

Ty to odsudzuješ všetko, citujem Ťa:

inspiraciu beru lomo cvakaci ako su kreativny ? ked im das normalny fotak taksu takpovediac v riti a preto neuznavam tento sposob ´kreativity´


Predstav si, poznám viac lomocvakačov a keď kuknem ich fotky s običajným digitálom tak sa musíš ešte hodne učiť aby si sa dostal na ich úroveň kreatívnosti fotiek ( aj ja! )

Ako príklad uvediem zopár ´mojich´ emulácií a aj reálnej viacexpozície čo umožňuje D200vka:

http://www.vivo.sk/fotografia-72081.html
http://www.vivo.sk/fotografia-71860.html
http://www.vivo.sk/fotografia-78387.html
http://www.vivo.sk/fotografia-76168.html
http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=1534&fullsize=1

a kľudne si môžeš kuknúť aj moje običajné fotky a skús mi napísať viac .-) A to ja netvrdím že som ´LOMO´ fotografista, alebo čo.. Ja len s úctou kukám čo a ako fotia ..

http://www.vivo.sk/index.php?action=user.show&uid=2501





 
2008-10-02 09:24:46
a skús si konečne pozrieť aj ´fotografie´ ... nielen ´pekné´ obrázky ( ešte aj tých poriadnych je tu sakra poskromne! )

http://www.fstop.cz/e/gallery/

Iste, kopec vecí bude pre Teba asi riadna divočina, ale pozri si emotívnosť a emocionalitu v tých dielach .. A skôr než napíšeš krávovinu upozorňujem Ťa že je tam kopec autorov, ktorích hodnotila naozaj už svetová fotokritika a nie nejaký Janko z Hornej - Dolnejh a ich diela sú už vystavené v Londíne, Švédsku či dokonca v galérií moderného umenia v NY .-)
 
2008-10-02 09:44:19
ok ok len mi povedz ze aky obraz nosia v hlave lomo-s ked nikdy do predu nevies co si nafotil toto ma zaujima

ps : a seba som do kategorie majstra sveta vo fotografii nikdy nestaval ...to len tak na okraj :D
 
2008-10-02 09:47:15
som pozrel http://www.fstop.cz/e/gallery/ a musim povedat ze sa mi velmi paci ale preco porovnavame veci na vysokej urvni z nahodami naahonymi lebo co som tam videl mi ako nahodne cvaky nepripadalo
 
2008-10-02 09:56:49
A prečo by si nevedel čo si nafotil? To máš odkiaľ? To sa nefotí so zaviazanými očami - to sa fotí cielene, len sa zbavíš zväzujúcich pravidiel tým že nevidíš ´presne´ obraz v hľadáčiku a ide aj o kopec skúseností, kukni, toto som fotil ultraširokáčom od pása - tak ako to fotia ´LOMISTI´ .-) :

http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=1929&fullsize=1

lebo sa v Tesco nesmie fotiť...

Myslíš že som nmevedel čo fotím? Iba som nevedel presne!! ( približne áno, toľko už poznám to sklo aj foťák a mám toľko skúseností )


A ešte malá ukážka ´od pásu´ bez kukania do aparátu:

http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=1932&fullsize=1
http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=1713&fullsize=1
http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=1714&fullsize=1
http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=2090&fullsize=1
http://www.i-dca.sk/coppermine/displayimage.php?pid=3314&fullsize=1


 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-10-02 10:21:16
Tu je odpoved na vzrusujucu debatu fora 50 Words/50 Slov.
 
2008-10-06 08:03:05
1:myslel som prekrytie a to nemozu tusit co bude ako prekoprcnute to my nevzhovoris :D
2: iste ze si vedel :D
 
2008-10-06 09:33:50
ale aj pri prekrytí vieš - však to máš v hlave ten obraz .-)
 
Tamara008
2010-01-06 14:48:18
príspevok od: IR_photo
lomografia je to co mozem, autorovi vdaka za clanok...nie ze by som nieco podobne necital inde, ale subjektivne mi Lomo na tomto portali chyba
presne tak mne chyba tu aj na inych slovenskych ci zahranicnych portaloch
 
Tamara008
2010-01-07 18:11:38
viacnasobnu expoziciu ma len ten modernejsi typ lc-a + toto je iba lc-a klasika(:
 
Tamara008
2010-01-07 18:12:04
príspevok od: Tamara008
viacnasobnu expoziciu ma len ten modernejsi typ lc-a + toto je iba lc-a klasika(:
ooo pardon pozeram ze na fotke je lc-a + omluva!
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia