Hore

Fotostĺpček šéfredaktora 8/2018

Začiatkom roka firmy bilancujú ten predchádzajúci. Niekomu sa darilo, niekomu nie. Nikon D850 je taký trhák, že v USA ho takmer nezoženiete. Usmievať sa môžu v Olympuse, ale ešte viac vo Fujifilme, ktorí robia parádne čísla s Instaxmi, ale aj novými modelmi X bezzrkadloviek.

Bezzrkadlovky nám rastú

V sobotu som sa vrátil z Portugalska, kde bol predstavený nový fotoaparát od Fujifilm. Model X-H1 je dostatočne predstavený v tlačovej správe a preto sa mu nebudem podrobnejšie venovať. Pristavím sa len pri rozmeroch. Keď prišli na trh digitálne bezzrkadlovky, jedným z plusov boli malé rozmery. Niektorí si myslia, že bezzrkadlovky majú byť malé. To je však omyl. Bezzrkadlovky môžu byť také veľké, ako potrebujeme. Fujifilm, ale aj iné značky, sú toho dôkazom. Chcete čo najmenší fotoaparát, nech sa páči Fujifilm X-E3. Niečo vhodnejšie pre použitie s teleobjektívmi? X-T2 je na to ergonomicky vhodný. Zdá sa, že niečo väčšie ako X-T2 už nebude treba. Vo Fujifilme ale vedia, prečo pripravili ešte väčší model. Chcú ešte viac zamieriť do profi kategórie okupovanej zrkadlovkami. Ergonómiu ovládania vylepšili stavovým displejom, podobným ako u stredoformátu GFX 50s. Podstatne výraznejší je grip. Prečo? No ak si kúpite pripravovaný vysokosvetelný teleobjektív XF 200/2, nebudete si väčšie telo vedieť vynachváliť.

Nie je to len Fujifilm, ktorý bezzrkadlovky zväčšuje, je tu Panasonic DC-G9, tiež s displejom a väčšími rozmermi. Ani Olympus OM-D E-M1 Mark II nezaostáva. Všetky tieto fotoaparáty sú dokonca väčšie ako plnoformátový Sony A9. Stále sú však o niečo menšie, než napr. Nikon D500, ktorý je ich priamym konkurentom.

Nenadávajte, že bezzrkadlovky rastú. Je to tak správne. Nadávať by bolo treba, ak by v ponuke nezostali aj tie menšie.

Fujifilm X-H1

Predsa sa len krátko pri X-H1 zastavím. Určite sa nebude tak dobre predávať ako nižšie lacnejšie modely. Vykašlime sa teraz na zoznam parametrov a funkcií a pristavme sa pri jedinej, ale zásadnej. Tou je stabilizácia obrazu pohybom snímača. Iní výrobcovia už ju používajú dávno. Toto je však prvý fotoaparát Fujifilm, ktorý ju má. Že si ho nemôžete dovoliť, alebo je pre vás zbytočne veľký? Vyčkajte, stabilizácia sa určite dostane aj do nástupcov nižších modelov. Už teraz sa môžeme tešiť na X-T30, X-T3, X-Pro3, X-E4. Možno sa dostane aj do kompaktu radu X100. Porazí ma, ak tomu tak nebude.

Lightroom Classic CC 7.2

Už si môžete nainštalovať najnovší upgrade Lightroomu Classic CC. Ten by mal lepšie využiť viacjadrové procesory u počítačov s aspoň 12 GB RAM. Zrýchliť by sa malo načítavanie náhľadov pri importe, generovanie previews, celkové prechádzanie knižnicou, rendering v module Develop, spájanie HDR a panorám a v neposlednom rade aj export. Upgrade prevediete cez Adobe Creative Cloud aplikáciu. Pribudlo aj pár noviniek v knižnici. Upgradu sa dočkali aj Photoshop CC a Adobe Camera RAW. Zoznam noviniek nájdete tu.

IKEA a Hasselblad sú partnermi

IKEA zaradí do svojho portfólia fotografie špičkových fotografov z katalógu Hasselblad Master Award. Kolekcia sa bude volať NORRHASSEL a bude obsahovať fotografie od Dmitra Ageeva, Larsa van de Goora, Hansa Stranda, Báry Prášilovej, Ali Rajabiho, Toma D. Jonesa a Joachima Schmeissera. Zatiaľ sa nerozbiehajte do najbližšieho obchodu IKEA, kolekcia sa začne predávať až od augusta. Teoreticky je možné, že v budúcnosti v IKEA nájdeme aj fotografie Márie Švarbovej.


Foto: Dmitry Ageev, titulná fotka Lars van de Goo.

https://www.hasselblad.com/press/press-releases/ikea-hasselblad-masters-photography/

Fototechnika na Olympiáde v PyeongChangu

Je známe, že Canon i Nikon zabezpečujú špičkový support fotografov na olympiádach. Na tej aktuálnej zimnej má Canon 205 fotoaparátov a 520 objektívov. Nikon počty považuje za dôverné, ale tiež má k dispozícii techniku, ktorá počtami za Canonom nezaostáva. Zabezpečený je samozrejme aj servis.


Foto: petapixel.com

https://petapixel.com/2018/02/12/canons-nikons-crazy-dslr-stockpiles-2018-olympics/

https://www.shutterbug.com/content/get-load-all-camera-gear-canon-has-brought-2018-winter-olympics

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
marcus_labeo
2018-02-19 08:50:17
Tak tá posledná fotka musí nadchnúť každého geeka: ocitnúť sa v takejto miestnosti a môcť si vybrať čokoľvek je ako v obchode s čokoládou zadarmo
Inak trochu mi to pripomenulo predajne Jednoty za socíku: police plné monotónneho tovaru, akurát namiesto dvojkorunových konzerv sú tu tisíceurové objektívy.
 
marianr
2018-02-19 17:53:03
Nie je to svedectvo o poruchovosti? 8-)
Alebo o paranoji.
 
jan21
2018-02-19 18:11:57
Vďaka...i ked kratšie fajn zhrnutie.

Pridám že i iný vyrobcovia robia? vývoj stabilizovaného čipu a potom zaujímave čísla pustila s hodnotenim konca roka CIPA....kto hľadá nájde ale aspoň jedno obrázkove zhrnutie:

takže tak ide foto priemysel:
 
aesace
2018-02-21 08:11:50
Co sa tyka tych velkosti bezzrkadloviek..cele sa to akosi zacyklilo, lebo viac ako 10rokov dozadu tu boli sice este so zrkadlom ale uz bez sklapania Sony SLT - tie mali nakoniec seriozne tela a to bolo super. Spojila sa technologia s ergonomiou. Lenze potom sa to cele rozsypalo. Prisli male telicka bezzrkadloviek, s mizivou ergonomiou, co sa predovsetkym tyka prave toho Sony. Novy bajonet E sice s APS-C chipom ale ergonomiou malickeho kompaktu. Doposial ich predovsetkym kvoli ich tvaru a velkosti nedokazem povazovat za plnohodnotne fotaky i ked maju lepsiu technologiu, ako Sony nechalo v poslednych SLT modeloch. Takze priestor na nieco, co zase navrati modernym fotakom aj modernu a serioznu ergonomiu, tu bol obrovsky. A tak sa zacali zvacsovat modely od Olympusu a Panasonicu, ako aj Fuji. A dnes sme zase tam, kde boli STL fotaky pre tymi 10 rokmi. Nazad u velkych rozmerov. V tomto s Karolom suhlasim, ze problem nie je v tom, ze su tieto nove take velke, ale problem by bol, keby sa nedalo vybrat nejake male, ktore tu boli a mozu niekomu sadnut lepsie, kedze svojm vyznam maju aj male rozmery. Problem vsak akosi nepostrehli prave u toho Sony, ktore to do znacnej miery mal uz davno pokryte: ze nedavaju na vyber, kym ine znacky ano. A to, ze ponukaju stale nejake SLT modely...no to je skor taka z nudze cnost. Dovolim si povedat, ze na dnesnu dobu su to sroty - ci uz do ergonomie, alebo osekanych vlastnosti a funkcii, tak aj obrazovej kvality. No skoda. A tak tu su moderne Olympusy, Panasoniky a Fuji vsetkych rozmerov, vdaka za to.
 
PeCh
2018-02-21 10:46:26
príspevok od: aesace
Co sa tyka tych velkosti bezzrkadloviek..cele sa to akosi zacyklilo, lebo viac ako 10rokov dozadu tu boli sice este so zrkadlom ale uz bez sklapania Sony SLT - tie mali nakoniec seriozne tela a to bolo super. Spojila sa technologia s ergonomiou. Lenze potom sa to cele rozsypalo. Prisli male telicka bezzrkadloviek, s mizivou ergonomiou, co sa predovsetkym tyka prave toho Sony. Novy bajonet E sice s APS-C chipom ale ergonomiou malickeho kompaktu. Doposial ich predovsetkym kvoli ich tvaru a velkosti nedokazem povazovat za plnohodnotne fotaky i ked maju lepsiu technologiu, ako Sony nechalo v poslednych SLT modeloch. Takze priestor na nieco, co zase navrati modernym fotakom aj modernu a serioznu ergonomiu, tu bol obrovsky. A tak sa zacali zvacsovat modely od Olympusu a Panasonicu, ako aj Fuji. A dnes sme zase tam, kde boli STL fotaky pre tymi 10 rokmi. Nazad u velkych rozmerov. V tomto s Karolom suhlasim, ze problem nie je v tom, ze su tieto nove take velke, ale problem by bol, keby sa nedalo vybrat nejake male, ktore tu boli a mozu niekomu sadnut lepsie, kedze svojm vyznam maju aj male rozmery. Problem vsak akosi nepostrehli prave u toho Sony, ktore to do znacnej miery mal uz davno pokryte: ze nedavaju na vyber, kym ine znacky ano. A to, ze ponukaju stale nejake SLT modely...no to je skor taka z nudze cnost. Dovolim si povedat, ze na dnesnu dobu su to sroty - ci uz do ergonomie, alebo osekanych vlastnosti a funkcii, tak aj obrazovej kvality. No skoda. A tak tu su moderne Olympusy, Panasoniky a Fuji vsetkych rozmerov, vdaka za to.
Jasné, že je dobré, keď je na výber. Osobne si však myslím, že jedným z dôvodom, prečo prišli väčšie bezrkadlovky nie je ani tak ergonómia, ako skôr marketing a to, že tak vyzerajú viacej profesionálne a teda si za ne môžu pýtať viacej. Malú bezrkadlovku vedia výrobcovia len ťažko predať ako profesionálny nástroj - jednoducho ľudia (masy) tomu nedôverujú, lebo keď je to malé, tak to predsa nemôže tak dobre fotiť ako veľká zrkadlovka.

A čo sa týka ergonómie, tak tam treba tiež rozlišovať. Mám Sony NEX 5n a Fuji X-E2. Ten NEX má neskutočne malé telo, no napriek tomu má perfektný grip a super sa drží. Oveľa lepšie ako Fuji. K Fujine je prakticky nevyhnutnosť na serióznejšie fotenie používať dodatočný grip (kupoval som Fujinu priamo s ním, tak nemám problém). Na druhej strane ergonómia ovládania na NEXe he absolútne hrozná, na Fujine zase super (pre mňa, amatér sa tých "koliečok" zľakne). Keď to zoberieme, keby Sony zmenilo ovládanie a zachovalo rozmery, tak má perfektné telo. Fuji by zase mohlo dokázať urobiť aj menšie telo s väčším gripom a výborným ovládaním, len to by už nemalo taký "retro" vzhľad.
 
JohnNewton
2018-02-21 15:43:27
príspevok od: marianr
Nie je to svedectvo o poruchovosti? 8-)
Alebo o paranoji.
Asi taká paranoja ako mať zo sebou v aute náhradné koleso alebo aspoň súpravu na opravu a zdvihák Olympiáda nie je dedinský futbal...
 
JohnNewton
2018-02-21 15:47:21
príspevok od: PeCh
Jasné, že je dobré, keď je na výber. Osobne si však myslím, že jedným z dôvodom, prečo prišli väčšie bezrkadlovky nie je ani tak ergonómia, ako skôr marketing a to, že tak vyzerajú viacej profesionálne a teda si za ne môžu pýtať viacej. Malú bezrkadlovku vedia výrobcovia len ťažko predať ako profesionálny nástroj - jednoducho ľudia (masy) tomu nedôverujú, lebo keď je to malé, tak to predsa nemôže tak dobre fotiť ako veľká zrkadlovka.

A čo sa týka ergonómie, tak tam treba tiež rozlišovať. Mám Sony NEX 5n a Fuji X-E2. Ten NEX má neskutočne malé telo, no napriek tomu má perfektný grip a super sa drží. Oveľa lepšie ako Fuji. K Fujine je prakticky nevyhnutnosť na serióznejšie fotenie používať dodatočný grip (kupoval som Fujinu priamo s ním, tak nemám problém). Na druhej strane ergonómia ovládania na NEXe he absolútne hrozná, na Fujine zase super (pre mňa, amatér sa tých "koliečok" zľakne). Keď to zoberieme, keby Sony zmenilo ovládanie a zachovalo rozmery, tak má perfektné telo. Fuji by zase mohlo dokázať urobiť aj menšie telo s väčším gripom a výborným ovládaním, len to by už nemalo taký "retro" vzhľad.
Keby bola Tvoja prvá vete pravdivá, tak Leica by nič nepredala, lebo vyzerá všelijako, len nie "profesionálne"
 
JSP070
2018-02-21 21:09:23
Od začiatku ako mám X-T1 tvrdím, že je nepohodlne malý. X-T2 dtto. Tak je super, že vo Fuji si to uvedomili. Keci o marketingu sú kravina.
 
matpi
2018-02-25 08:46:57
príspevok od: JSP070
Od začiatku ako mám X-T1 tvrdím, že je nepohodlne malý. X-T2 dtto. Tak je super, že vo Fuji si to uvedomili. Keci o marketingu sú kravina.
Ja mam x-t20 a nedavno som mal v rukach x-t2 aj x-pro2 a zdali sa mi zase zbytocne velke.
 
M41
2018-02-25 13:54:40
príspevok od: JohnNewton
Keby bola Tvoja prvá vete pravdivá, tak Leica by nič nepredala, lebo vyzerá všelijako, len nie "profesionálne"
Myslim ze to az tak nesuhlasi a PeCh ma zcasti pravdu.
Leica je pro, aj ked tak nevyzera
lenze si ju nekupuju "len" profesionali ale aj (mozno najviac) ludia s tlstou penazenkou.
Nieze by rozoznali dobre foto od zvaku z mobilu, ale niekde citali ze Leica je Top.
Na VIP party sa neukazes s nejakou kompaktnou srackou za dva litre.
To meno sa predava najmenej takisto ako ich kvalita. A preto oni mozu aj male fotaky..
Keby Leica robila take kladiva ako Pro-Zrkadlovky urcite by ich tolko nepredali.
Velkost a marketing naisto existuju. Sam som uz pocul neraz otazku ako
".. to je akysi maly fotak (csc). To fakt foti dobre?" K tomu este vpredu nejaky napis samyang, no drama!
Celkovo mam dojem ze sa diskusie o ergonomii dost nafukuju. Nieco nam
nesadne na prvy hmat do ruky a uz je to na rit. Niesom vynimka.
Polozim svoju CSC na stol, chytim kamosovu 6D s gripom do ruky a pripadne
mi ako velka, neohrabana krava. Vedel by som si zvyknut? Asi ano. Chcem?
Urcite nie.
 
JohnNewton
2018-02-25 14:40:34
príspevok od: M41
Myslim ze to az tak nesuhlasi a PeCh ma zcasti pravdu.
Leica je pro, aj ked tak nevyzera
lenze si ju nekupuju "len" profesionali ale aj (mozno najviac) ludia s tlstou penazenkou.
Nieze by rozoznali dobre foto od zvaku z mobilu, ale niekde citali ze Leica je Top.
Na VIP party sa neukazes s nejakou kompaktnou srackou za dva litre.
To meno sa predava najmenej takisto ako ich kvalita. A preto oni mozu aj male fotaky..
Keby Leica robila take kladiva ako Pro-Zrkadlovky urcite by ich tolko nepredali.
Velkost a marketing naisto existuju. Sam som uz pocul neraz otazku ako
".. to je akysi maly fotak (csc). To fakt foti dobre?" K tomu este vpredu nejaky napis samyang, no drama!
Celkovo mam dojem ze sa diskusie o ergonomii dost nafukuju. Nieco nam
nesadne na prvy hmat do ruky a uz je to na rit. Niesom vynimka.
Polozim svoju CSC na stol, chytim kamosovu 6D s gripom do ruky a pripadne
mi ako velka, neohrabana krava. Vedel by som si zvyknut? Asi ano. Chcem?
Urcite nie.
No mne je ten spôsob uvažovania, že fotoaparát si vyberám vzhľadom na imidž dosť nepochopiteľný Mal som už všeličo, ergonómia nie je čosi abstraktné, na zlú sa nedá zvyknúť nikdy, ak Ti to fakt nezapasuje, tak si budeš robiť zbytočné násilie. To veľké a ťažké sa ani mne nechce už nosiť, ale potom musím pristúpiť na iné kompromisy...a nefrflať
 
MagickVamp
2018-02-25 15:38:58
príspevok od: PeCh
Jasné, že je dobré, keď je na výber. Osobne si však myslím, že jedným z dôvodom, prečo prišli väčšie bezrkadlovky nie je ani tak ergonómia, ako skôr marketing a to, že tak vyzerajú viacej profesionálne a teda si za ne môžu pýtať viacej. Malú bezrkadlovku vedia výrobcovia len ťažko predať ako profesionálny nástroj - jednoducho ľudia (masy) tomu nedôverujú, lebo keď je to malé, tak to predsa nemôže tak dobre fotiť ako veľká zrkadlovka.

A čo sa týka ergonómie, tak tam treba tiež rozlišovať. Mám Sony NEX 5n a Fuji X-E2. Ten NEX má neskutočne malé telo, no napriek tomu má perfektný grip a super sa drží. Oveľa lepšie ako Fuji. K Fujine je prakticky nevyhnutnosť na serióznejšie fotenie používať dodatočný grip (kupoval som Fujinu priamo s ním, tak nemám problém). Na druhej strane ergonómia ovládania na NEXe he absolútne hrozná, na Fujine zase super (pre mňa, amatér sa tých "koliečok" zľakne). Keď to zoberieme, keby Sony zmenilo ovládanie a zachovalo rozmery, tak má perfektné telo. Fuji by zase mohlo dokázať urobiť aj menšie telo s väčším gripom a výborným ovládaním, len to by už nemalo taký "retro" vzhľad.
Maly fotak + velky objektiv sa hold zle obsluhuje. Ked ide o prachy, vacsinou z vysoka series na to ci fotak vazi o 200g viac ci menej, ide ti v provom rade o to, aby vsetko co bolo treba si mal po ruke, aby si po par hodinach nedostal krc do palcov z toho jak ich musis krivit a preto tam musi byt nejake velkost. Jasne ked dakto foti na automatike, pripadne ma malicke pacicky tak aj fotak moze mat snad o nieco mensi.

Ja si myslim ze dnes je prave trend opacny, je in mat nieco malicke a nenapadne a za vlajkove CSC si vyrobcovia pytaju aj dva krat viac ako za vacsiu zrkadlovku, ktora posluzi rovnako. Profikom tiez casto krat pride vhod mat nieco nenapadnejsie, no zapasia s funkcnostou, vykonom a niektori aj peniazmi a prave pre toto vsetko sa vacsina stale drzi pri zrkadlovkach, myslim ze takych co si v dnesnej dobe minimalizmu, ked CSC je prave IN, kupia velku zrkadlovku len pre vzhlad je uz malo.

Navyse mensi fotak ma uplatnenie aj pri vyletoch, turistike, dovolenkach, party...no vsade tam kde sa cloveku velky fotak ked to nema zaplatene trepat nechce. A bezny clovek co ma rozpocet par stoviek EUR a mienie sa vo foteni niekde posuvat, spravi stale lepsie ked pojde do zrkadlovky, vacsina CSC je predrazenych. A taky co sa posuvat nechce, chce len dokumentovat, tak takemu ked poviete ze, ano to male CSC vypluje taku istu kvalitnu foto krajinky a na FB to bude vyzerat uplne rovnako ako z tejto zrkadlovky, tak ani nevahaju a beru co najmensie...idealne keby im tak uz fotil aj mobil..
 
MagickVamp
2018-02-25 15:46:32
Ja by som teda asi neupodozrieval FUJI ze spravila vacsi fotak len aby si za neho mohla viac pytat, myslim ze jednoducho chce mat aj radu, s ktorou sa bude dobre pracovat aj s vacsimi objektivmi, aj pre ludi s vacsimi rukami a aj pre profikov, ktorym za to palce podakuju...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované