Sony NEX-5 nie je fotoaparát do ateliéru, ale aj tak sa s ním pokúšam v ateliéry fotografovať. Tentokrát sa mojim objektom stala nečakane rozkvitnutá redakčná kvetina.
Tak na tomto nie je nič fotogenické. Alebo, žeby predsa?
Pilotné svetlo cez jeden softbox, výkres A4 a rozprašovač s vodou.
Už dlho som našu redakčnú kvetinu nevidel rozkvitnutú. Na jej druh sa ma nepýtajte, som rád, že ju rozoznám od púpavy. Neviem koľko ešte rozkvitnutá vydrží, tak som zobral NEX-a a poď ho fotiť, kým je čo. Tentokrát som využil priestory nášho ateliéru. Žiadne špeciálne svietenia sa, ale nekonali. Vzhľadom na neštandartnú päticu pre blesk sa zo Sony NEX-5 nedajú ovládať ateliérové a vlastne ani žiadne iné blesky. Nakopol som jednu “fomejku” so softboxom a pre fotenie som použil len pilotnú žiarovku. Rovnako dobre by, ale poslúžila aj stolná lampa s improvizovaným difúzorom. Náš ateliér je natretý na čierno, takže problém s pozadím som mal vyriešený, inak by som, ale bez problémov použil ako pozadie napr. moju čiernu bundu. Ako odrazku som použil jeden hárok výkresu A4.
Fotoaparát som umiestnil na statív, aby som nemusel nastaviť vysokú citlivosť. Pri ISO 200 nielenže fotoaparát produkuje najmenej šumu, ale má aj najväčší dynamický rozsah. Expozičný režim som nastavil na M a podľa potreby clonil na F7,1 až 16. Čas som nastavil podľa obrazu na displeji. NEX-ka simuluje výslednú fotografiu, takže je obraz na LCD dobrou expozičnou pomôckou. Zaostroval som ručne. Pri takto členitej rastline je to nutnosťou. Využil som lupu zaostrovania a naviac som mal aktivovaný Focus Peaking, čiže zvýraznenie zaostrených hrán červenou farbou. Fotografoval som samozrejme do formátu RAW. Aj keď sa do RAW-u ukladajú fotografie farebné, ja som si nastavil vo fotoaparáte monochromatický režim. Už vopred som plánoval, že fotografie v počítači prevediem do ČB, takže monochromatický náhľad mi veľa napovedal.
Pozadie týmto dvom fotografiám tvorila presvietená plocha softboxu.
Väčšinu fotografii som snímal proti čiernemu pozadiu, pár som ich, ale vyskúšal aj v protisvetle. Ako pozadie mi poslúžila presvietená plocha softboxu. Pri fotení som použil ešte jednu pomôcku, rozprašovač s vodou. Postprocessing bol ľahký, väčšinu práce som urobil pri fotografovaní, stačilo preto len pridať kontrast, doostriť a kde tu stmaviť stonku do stratena. Kvet je pokojným motívom a tak som zvolil štvorcový formát, ktorý podporil pokojnú kompozíciu. Fotografie som nasnímal na plný formát snímača, ale pri ich spracovaní som sa rozhodol pridať im okolo priestor. Predstavil som si akoby pôsobili vytlačené na veľký formát a akosi sa mi to k ním hodilo. Takto je to kompozične zaujímavejšie a menej tradičné.
Predchádzajúce NEX story:
NEX: Hlavne efektne a efektívne
Použitá technika: Sony NEX-5 + SEL 18-55, statív Giottos.