Hore

Poslovia jari v objektíve

Aj keď sa to u nás na severe ešte nezdá, mám pre vás vynikajúcu správu. Jar je už za rohom! S ňou sa nám konečne začína prebúdzať po dlhej zime príroda. Pre nás, ktorí radi fotografujeme krásy prírody, je to vynikajúca správa. A ktorým motívom najlepšie začať? No predsa jarným symbolom. Myslím si, že na spoločnom symbole jari sa zhodneme všetci – sú nim snežienky. Ak sa už náhodou na južnom Slovensku zo zeme nederú, tak určite treba byť v strehu.


Priekopníci jarnej kveteny si razia cestu pomedzi jelšové listy na začiatku marca. Kvôli malým rozmerom
púčikov som zvolil kombináciu 100mm makroobjektívu so sadou medzikrúžkov (12, 20 a 32 mm).

Kedy a kde ich hľadať

Každé úspešné fotografovanie si vyžaduje dobrú prípravu. Ak ide o fotografovanie živých organizmov, je dobré aspoň zbežne poznať ich biológiu. To, že snežienka jarná (Galanthus nivalis) je poslom jari, nie je len-tak. Je to jeden z prvých jarných kvetov, ktorý začína kvitnúť s topiacim sa snehom na prelome februára a marca. Po pár týždňoch kvitnutia, skôr než stihne jar celá zakvitnúť, snežienky odkvitajú. Preto, ak nechceme premeškať fotografickú príležitosť, je nanajvýš dôležité sledovať aktuálne počasie a dianie v prírode. Termín a doba kvitnutia môže byť rozdielna v rôznych kútoch Slovenska. Zatiaľ čo v dolinách Malej Fatry snežienky začínajú pučať, na brehoch Dunaja môžu byť už za svojim horizontom.


Snežienka jarná - neodškriepiteľný posol jari. V pozadí rozmazaný biely koberec kvetov snežienok na brehu Dunaja. Doplnkové svetlo tvorí externý blesk odpálený priamo z tela fotoaparátu. EXIF: 1/50 s, F5,6, ISO 250.

Keďže snežienky obľubujú pôdy bohaté na humus, najlepšie je ísť ich hľadať do lužných vlhkých listnatých lesov a na lúky popri potokoch a riekach. Obzvlášť atraktívne oblasti na fotografovanie snežienok sú v lužných lesoch, na brehoch Dunaja a Moravy. Samozrejme, snežienky sú obľúbené nielen medzi fotografmi, ale najmä medzi záhradkármi. Preto nie je nič výnimočné na ne naďabiť v parkoch, záhradkách či dokonca na cintoríne. No fotografia snežienky vo voľnej prírode vie mať podľa mňa hlbšie čaro.


Záber na kvet snežienky z domácej záhradky. Aby som eliminoval okolité rušivé pozadie urbánneho prostredia, zvolil som detailné fotografovanie snežienky, nižšiu clonu, 100mm makroobjektív a správny uhol fotografovania. EXIF: 125s, F4,5, ISO 320.


Vytŕčajúce snežienky spoza spadnutého kmeňa obrasteného machom. Toto by sa v záhradke pri dome dalo zinscenovať len ťažko.  EXIF:1/250s, F4,5, ISO 100.

Ako správne nasvietiť modelky

Keď už máme vybratú lokalitu, kde sa nám istotne podarí snežienky vyfotografovať, treba si zvoliť správnu hodinu fotografovania. Ak sú pekné slnečné dni, tak ideálne je fotografovať pri východe, alebo západe slnka. Ak sa nám počasie mračí, je jedno kedy počas dňa pôjdeme na snežienky. Určite však treba so sebou zobrať aspoň odrazovú dosku so zlatým poťahom. Zlatisté teplé a mäkké svetlo odrazené na snežienky bude aspoň mierne imitovať slnečný podvečer. Pri zamračených dňoch je veľkým plusom používanie externého blesku. Či už odpálený na priamo z tela fotoaparátu, alebo záblesk odrazený od odrazovej dosky, alebo napríklad odpálenie blesku diaľkovým odpaľovačom a umiestnenie zábleskovej jednotky tak, aby vytvárala protisvetlo. To už je na možnostiach, zručnosti a zámere autora.


Podvečerné svetlo v lužnom lese na juhu Slovenska sfarbilo popadané lístie príjemne do červena.
EXIF 1/100 s, F4,5, ISO 250.


Počas zamračeného dňa som pri tejto fotografii použil externý blesk nasadený na telo fotoaparátu, ale hlava bola nasmerovaná na odrazovú dosku. Svetlo tak dopadalo na kvety mierne z boku a bolo zmäkčené. 
EXIF 1/125 s, F4,0, ISO 250.

  


Diaľkovým odpaľovačom som odpálil blesk, ktorý som umiestnil za fotografovaný objekt tak, aby nesvietil priamo do objektívu, ale aby vytvoril protisvetlo. Pred snežienky som umiestnil ešte odrazovú dosku, aby som jemne nasvietil bleskom snežienky aj spredu.    

Čo do kapsy

Fotografovanie snežienok a vôbec celej kvetiny, nie je obmedzené na jeden špecifický objektív. Skôr závisí od možností, ktoré má fotograf a od zámeru ako má výsledná fotografia vyzerať. Snežienky sa dajú fotografovať ako so širokouhlým objektívom, tak aj s teleobjektívom. Ak ste majiteľom kompaktného fotoaparátu, máte o problém menej. Najčastejšie sa však na fotografovanie používajú makroobjektívy alebo krátke teleobjektívy v kombinácii s medzikrúžkami. 100 milimetrový objektív a nižšia clona dokáže odsadiť objekt od pozadia a rozmazať pozadie. Efektné je, ak sa v tesnej blízkosti objektívu nachádzajú biele kvety snežienok. Vytvorí to jemnú bielu hmlovinu na fotografii. Dobrou pomôckou najmä pri horších svetelných podmienkach je statív a diaľková spúšť. Okrem obmedzeniu rozmazania fotografie sa zo statívu lepšie komponuje.

 
Snáď najčastejšou kombináciou je používanie 100mm makroobjektívu. Konkrétne pri tejto fotografii
bol použitý Canon EF 100mm f/2.8 macro USM a externý blesk.
Obr.1. EXIF: 1/125 s, F4,0, ISO 250.
Obr.2. EXIF: 1/400s, F 4,0, ISO 250.


Objektív Canon EF 100mm f/2.8 macro USM som umiestnil tesne pred kvety snežienok, čim som docielil bočnú mliečnu hmlovinu. Potom som už len manuálne zaostril na ešte nerozkvitnuté snežienky v pozadí. Pri takomto fotografovaní však neodporúčam používať blesk. Prepálil by rozmazané kvety v popredí.
EXIF: 1/160 s, F5,6, ISO 250.


Snežienky sa dajú fotografovať aj objektívmi s nižšími ohniskovými vzdialenosťami.
Tu bol použitý 50 mm „záklaďák“  Canon EF 50mm f/1.8 II.


Menej časté sú už makro zábery, ktoré presiahnu hodnotu zväčšenia 1:1. Skúsil som sa zamerať na pohlavné orgány snežienok (piestik a peľové tyčinky). Pre veľké zväčšenie som skonštruoval objektívovú zostavu, ktorá pozostávala s Canon EF 100mm f/2.8 macro USM na ňom bol reverzne nasadený Canon EF 100mm f/2.8 macro USM a medzikrúžkov kenko 12, 20 a 36 mm. Takéto fotografovanie by sa však nezaobišlo bez statívu a bleskov. Konečná fotografia je poskladaná z cca 20 záberov, pretože pri samotnom jednom zábere je veľmi nízka hĺbka ostrosti aj pri použití vyššieho clonového čísla. EXIF: 1/30 s, F6,3, ISO 400.

 
Veľmi efektné je do fotografie zakomponovať aj iný objekt. Napríklad lienku, ktorá patrí k prvým jarným chrobákom. Kontrastná červená farba oproti bielej snežienke pôsobí veľmi príťažlivo.
Obr.1.:EXIF 1/30 s, F6,3, ISO 500.
Obr.2.: 1/160 s, F6,3, ISO 400.

Ochrana na prvom mieste

Pri fotografovaní snežienok treba mať na pamäti, že ide o ohrozený druh a u nás je chránený vyhláškou. Obzvlášť problematické to môže byť na lokalitách, kde sú na jar zakvitnuté biele koberce snežienok. Snažme sa byť ostražití a citliví. Nie je dôležité mať za každú cenu vynikajúcu fotografiu.

Ja som to riešil nasledovne: aby som snežienky vyfotil zo „žabej“ perspektívy a pri tom neležal na koberci zo snežienok, dal som si foťák na statív, zapol živý náhľad, prípadne použil uhľový hľadáčik a mohol som fotiť bez väčších obáv, že svojim telom priľahnem snežienky.


Takúto záplavu snežienok je ťažko fotografovať zo „žabej“ perspektívy a pritom ich nepováľať. Pri fotografovaní by jednoznačne mala zvíťaziť citlivosť voči prírode, nad vrcholným záberom osobnej fotografickej tvorby.

Už to dlho nepotrvá a čochvíľa sa poslovia jari ukážu. Preto oprášme po zimnej strnulosti fototechniku a hor sa za nimi. Prajem veľa úspechu v nastávajúcej novej sezóne.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia