Mnohí z vás čítate recenzie objektívov a fotoaparátov na našom, ale aj na iných portáloch. Veľmi často sa môžete stretnúť s tým, že sú za účelom otestovania fotografované rôzne vzorce, rozlišovacie tabuľky... Mnohí z vás práve rozlíšeniu objektívu prikladáte najväčšiu dôležitosť. Objektív, ktorý rozlíši o 20 čiar v obraze menej je z výberu automaticky vyradený.
No sila objektívu nespočíva v tom, že rozlíši o 20 čiar viac. V bežnej praxi aj tak nikdy nedosiahnete laboratórne podmienky, pri ktorých sú objektívy testované. Prikladať najväčší význam rozlíšeniu, nie je veľmi praktické. Sila objektívu spočíva skôr v jeho charakteristikách, ktoré sú viditeľné na prvý pohľad (kvalita konštrukcie, bokeh, zvládnutie protisvetla, farebné podanie...). V najbližších tipoch redakcie sa pozrieme na najdôležitejšie z nich.
Prvou dôležitou vlastnosťou, na ktorú by ste mali pri výbere objektívu prihliadať váhu, je kvalita jeho konštrukcie. Objektív ani morálne ani fyzicky nezostarne tak rýchlo ako digitálny fotoaparát. Preto, ak si vyberáme opticky kvalitný objektív na dlhší čas, všímajme si kvalitu jeho konštrukcie.
Použité materiály
Kov
Najlepšie vlastnosti ponúkajú objektívy z kovu, pretože vydržia aj nie príliš jemné zaobchádzanie. Takéto objektívy originálnych značiek existujú v najvyššej cenovej kategórii. Sú to profesionálne sklá od Canonu, Nikonu, Pentaxu a Sony. Je zaujímavé, že vo veľmi prijateľnej cenovej kategórii tento trend drží Tokina. Sigma si za celokovový objektív nechá priplatiť.
Niektoré profesionálne objektívy ponúkajú aj vytesnenie proti prachu a stekajúcej vode. Využijete to napríklad pri fotografovaní v daždi alebo v prašnom prostredí (vytesnené musí byť však aj telo fotoaparátu.) Tieto objektívy sú konštrukčne na najvyššej úrovni a spravidla nemenia dĺžku ani pri používaní transfokátora (alebo sa pohybuje iba jedna časť, ktorá je výborne utesnená) ani pri zaostrovaní. Všetky funkcie sú riešené vnútorným pohybom optických členov. Aj preto sa do objektívu nedostane prach a nečistoty.
Tokina AT-X 124 AF PRO DX II - dôkaz, že kovový a odolný objektív nemusí stáť tisíce Eur. |
Plast + kov
Ak si nemôžete dovoliť objektív z kovu, vyberte si plastový objektív s kovovým bajonetom, alebo s kovovou konštrukciou a kvalitným oplastovaním povrchu. Dnes sa všetky zrkadlovky vyrábajú s kovovým úchytom bajonetu, preto je dôležité, aby aj bajonet objektívu bol kovový. Inak hrozí, že pri častejšej výmene objektívov sa plastový bajonet objektívu oderie o kovovú obruč bajonetu na fotoaparáte.
Dávajte pozor aj na plasty. Nie je plast ako plast. Kvalitný a masívny plast s gumovými poťahmi na zaostrovacom prstenci a prstenci zoomu môže byť odolný takmer ako kov a je pritom oveľa ľahší. Aj v tejto kategórii sú niektoré objektívy vytesnené voči prachu a majú kvalitné tesnenia aj medzi teleskopicky sa vysúvacími časťami zoom mechanizmu. Ani v prašnom prostredí sa tak do objektívu nedostane prach. Pre objektívy je typické, že sa pri zoomovaní spravidla mení dĺžka objektívu, ale predná príruba sa neotáča. Použitie polarizačných a prechodových filtrov je bezproblémové.
Novší model Canon EF 50 f1,8 II je konštrukčne slabší ako jeho predchodca s kovovým bajonetom a komfotnejším prstencom pre zaostrovanie. |
Plast
Najlacnejšie objektívy sú celoplastové. Väčšinou ide o setové objektívy Canonu asporadicky aj Nikonu. Predpokladá sa, že po čase budú vymenené za kvalitnejšie. Pre začiatok sa oplatia. Začínajúci fotograf si vyskúša prácu so zrkadlovkou, objektív dostane za výbornú cenu a ak ho fotografovanie naozaj chytí, po kratšom alebo dlhšom čase objektív vymení.
Tieto objektívy sa vyrábajú so slabším tesnením medzi pohybujúcimi sa časťami a prach medzi šošovkami objektívu je pomerne bežnou záležitosťou. Typickým príkladom môže byť Canon EF 50 f1,8 II, ktorý má na jednej strane vynikajúce optické vlastnosti, no jeho nekvalitné spracovanie má za následok rýchle ošúchanie plastového bajonetu a prach medzi šošovkami objektívu sa objaví v priebehu dvoch týždňov používania. Záujemcovia o tento model väčšinou hľadajú jeho predchodcu s rovnakými optickými vlastnosťami, no s lepšou konštrukciou.
Pri týchto najlacnejších plastových objektívoch je časté, že sa ich dĺžka mení nielen pri používaní transfokátora (zoomu), ale aj pri zaostrovaní. Podobne sa pri ostrení často otáča predný optický člen aj so závitom pre filtre. V takýchto prípadoch je aj použitie polarizačných a prechodových filtrov komplikovanejšie.
Nabudúce sa pozrieme bližšie na pre mňa najdôležitejšiu charakteristiku objektívov - bokeh.