Nebolo ale vždy tomu tak. Bezzrkadlovky pred 10 rokmi ešte neboli a zrkadlovky boli kedysi veľmi drahé. Máloktorý amatér si zrkadlovku mohol dovoliť. Boli to časy, kedy sa vyrábali desiatky modelov jednoduchých kompaktov (dnes ich nahradili mobily) a úlohu pokročilých prístrojov, pre skutočne nadšených amatérov, hrali pokročilé kompakty a ultrazoomy. Fotoaparáty s malým čipom, ale funkčne vybavené, ako zrkadlovky. Fotografický proces ste mohli mať plne pod kontrolou, nastavovať všetky parametre, ale obrazový výstup bol kompromisný. Keď cena zrkadloviek klesla, o tento typ fotoaparátov prestal byť záujem. Škoda, koncepčne to boli zaujímavé fotoaparáty a možno aj dnes by o ne bol záujem, ak by v nich bol lepší snímač, napríklad 1". Dnešných čias sa niekoľko potomkov, kedysi tak úspešnej rodiny fotoaparátov, dočkalo, najprv sa však pozrieme na legendy minulosti.
Canon Powershot G9, takýto typ kompaktu s priehľadovým hľadáčikom bol bežný a bol lacnejšou alternatívou k zrkadlovkám.
Digitálna revolúcia sa rozbehla koncom 90-tych rokov minulého storočia a na obrátkach nabrala okolo roku 2000. Až v roku 2003 prišla na trh prvá amatérska zrkadlovka Canon EOS 300D a o rok na to Nikon D70. Až vtedy si začali zrkadlovky kupovať aj amatéri. Dovtedy kraľovali pokročilé kompakty a ultrazoomy. Niežeby sa nevyrábali aj dnes, ale tvoria podstatne menšiu časť trhu s pokročilými fotoaparátmi. Najväčší úspech majú malé kompakty s 1" snímačom. V minulosti to boli ale väčšie kompakty, často s priehľadovým optickým hľadáčikom a ultrazoomy.
Canon
Začneme značkou, ktorá výrazne prispela k digitálnej revolúcii. Hlavne u nás výrazne zmenila nazeranie na digitálne fotoaparáty, keď bol predstavený prvý IXUS. Nás ale zaujímajú iné rady fotoaparátov Canon.
Najdostupnejšími pokročilými fotoaparátmi boli kompakty Powershot radu A. Boli vyrobené z plastu a napájané boli tužkovými batériami, čo sa vtedy cenilo. Kto si mohol dovoliť, dal prednosť kovovým modelom radu S. Neskôr označenie S dostal aj rad lacných ultrazoomov. Nás však zaujíma to najlepšie z daného obdobia a to sú ultrazoomy radu Pro a hlavne kompakty legendárneho radu G. Tie prežili až do dnešných čias.
Canon Powershot A80, plastový kompakt napájaný tužkovými batériami. Najdostupnejší typ fotoaparátu s pokročilými expozičnými režimami.
Canon Powershot Pro90 IS bol pokročilý ultrazoom, dnes už nemá nástupcu.
Canon Powershot G6. Zástupca najúspešnejšieho radu pokročilých kompaktov Canon. Na rozdiel od súčasných modelov, mal menší snímač a priehľadový hľadáčik.
Canon Powershot G3 X je koncepciou najbližšie k v minulosti tak populárnym pokročilým kompaktom a ultrazoomom.
Minolta
Dnes už Minolta fotoaparáty nevyrába. KonicaMinolta predala divíziu fotoaparátov značke Sony. Minolta ale patrila k lídrom digitalizácie, veľa jej modelov predčilo vtedajšiu konkurenciu. Najlepšie sa Minolte darilo v kategórii ultrazoomov. Bol to predovšetkým rad Dimage bez presnejšieho označenia, neskôr označovaný ako rad A. Keď prišli na trh modely Dimage 5/7 a 7i, Canon s Nikonom im nemohli konkurovať. Lacnejšie plastové ultrazoomy mali označenie Dimage Z.
Minolta Dimage 7Hi so širokouhlým objektívom, oceňovaným manuálnym zoomom a elektronickým hľadáčikom. Vtedy prakticky nemal konkurenciu.
Nikon
Nikon sa ku digitálnym kompaktom spočiatku správal vlažne. Vo vyššej triede ale predstavil niekoľko výborných modelov, niektoré sa stali legendami. Úspešný bol rad Coolpixov s otočným objektívom. Oceňovanejšie ale boli hľadáčikové kompakty a ultrazoomy.
Nikon Coolpix 4500 s otočným objektívom. Praktický a dobre vybavený fotoaparát. Otočnú konštrukciu ale nahradili výklopné a otočné displeje.
Nikon Coolpix 8400 konkurent Canonom Powershot G a Olympusom Camedia. Užívatelia oceňovali širokouhlý 24 mm objektív.
Nikon Coolpix 8800, jeden z najlepších ultrazoomov vôbec. Keby Nikon dnes urobil podobný fotoaparát s 1" snímačom, mohol by konkurovať Sony a Panasonicu.
Nikon Coolpix P7800, posledný Nikon tejto kategórie, optický hľadáčik nahradil elektronický.
Olympus
Olympus bol v kategórii pokročilých kompaktov a ultrazoomov veľmi úspešný. Začalo to futuristickým ultrazoomom Camedia C-1400XL. Najväčší úspech dosiahli lacnejšie ultrazoomy Camedia C-7XX UZ. Pravou legendou sa ale stali hľadáčikové pokročilé kompakty, spomeňme napr. C-5060. Posledným modelom, nadväzujúcim na niekdajšiu slávu, bol Stylus S1s z roku 2015.
Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom z veľmi populárneho radu ultrazoomov.
Olympus C-7070, symbol svojej doby.
Olympus C-8080 Wide Zoom, nástupca legendárnych modelov C-5060, či C-7070. Posledný Olympus svojej triedy. Aj tu už elektronický hľadáčik nahradil ten optický.
Olympus Stylus S1s. Posledný pokročilý kompakt/ultrazoom tejto značky.
Panasonic/Leica
Panasonic je značkou, ktorá nemá takú fotografickú minulosť, ako tradiční výrobcovia fototechniky. Do vlaku digitalizácie nastúpil až v roku 2001, ale hneď zostra modelom Lumix DMC-LC5, priamym konkurentom Canonom Powershot radu G. Dodnes prežil rad pokročilých ultrazoomov FZ.
Panasonic Lumix DMC-LC1 predbehol svoju dobu. O takýto fotoaparát s modernejším hardvérom by bol záujem určite aj dnes.
Panasonic Lumix DMC-LX100, moderný zástupca kategórie pokročilých kompaktov.
Leica započala digitalizáciu brendovaním kompaktov Fujifilm, rýchlo ale prešla na spoluprácu s Panasonicom, s ktorým spolupracuje dodnes. Modely tejto značky, v kategórii pokročilých kompaktov a ultrazoomov, sú vlastne fotoaparáty Panasonic s mierne modifikovaným dizajnom. V kategórii, o ktorej sa bavíme, sú to modely Digilux a V-Lux.
Prvý seriózny kompakt od Leicy, Digilux1.
Fujifilm
Fujifilm sa nikdy poriadne nevrhol na trh so zrkadlovkami. Predstavil niekoľko zrkadloviek postavených na fotoaparátoch Nikon, ale nikdy neponúkal objektívy a ďalšie príslušenstvo. Bola to značka ponúkajúca kompakty a ultrazoomy. Hlavne v kategórii ultrazoomov sa jej darilo s modelovým radom Finepix S.
Fujifilm Finepix S6000 FD s manuálnym zoomom.
Fujifilm X-S1, posledný pokus Fujifilmu oživiť kategóriu pokročilých ultrazoomov. Veľký a predražený fotoaparát nedokázal už konkurovať čoraz lacnejším zrkadlovkám a prichádzajúcim bezzrkadlovkám. S 2/3” snímačom ani nikdy nemal šancu.
Sony
Sony sa k digitalizácii pridalo pomerne skoro. Najprv ale stavilo na neperspektívne prístroje, využívajúce ako pamäťové médium diskety a optické disky. V roku 1999 bol ale predstavený ultrazoom s otočným objektívom, model DSC-F505. Dočkal sa niekoľkých úspešných nástupcov. V kategórii kompaktov bol prvým pekným pokročilým modelom Cybershot DSC-V1. Labuťou piesňou Sony v tejto kategórii bol model DSC-R1. Potom prešlo niekoľko rokov, kým sa na trhu objavili 1" kompakty a ultrazoomy, kde je Sony jednotkou na trhu.
Sony Cybershot DSC-F505 zaujímavej konštrukcie s otočným objektívom. Svojho času bol tento modelový rad populárny.
Sony Cybershot DSC-V1, konkurencia najmä pre Canony Powershot radu G.
Sony Cybershot DSC-R1 je vlastne skôr APS-C bezzrkadlovka s pevným objektívom, ako kompakt, alebo ultrazoom.
Ostatní
Niekoľko zaujímavých prístrojov v minulosti predstavili aj iní výrobcova. Ďalší sa ale konkurenčného boja v kategórii pokročilých kompaktov a ultrazoomov nezúčastnili.
Pentax v tejto kategórii prístrojov nebodoval, populárne boli malé kompakty Optio, ale to bola konkurencia pre IXUS-y a Dimage. Ani Ricoh v tejto kategórii vodu nenamútil. Samsung s k digitalizácii pridal až neskôr, zlaté časy pokročilých kompaktov a ultrazoomov nestihol a až neskôr bol populárny jeho rad kompaktov NV.
Nádejne to vyzeralo s firmou Casio, jej modely Exilim EX-P600/P700 boli plne konkurencieschopné a dobre sa predávali aj u nás. Značka ale pomerne rýchlo opustila európsky trh s digitálnymi fotoaparátmi.
Casio Exilim EX-P700, podľa môjho názoru to bol lepší fotoaparát, ako konkurenčný Canon Powershot G6.
Záver
Pokročilé kompakty a ultrazoomy boli nahradené zrkadlovkami a bezzrkadlovkami. Dnes si svoje miesto na trhu udržujú hlavne kompakty s 1" snímačom. Výrobcovia sa snažia o malé fotoaparáty, ktoré majú samozrejme horšiu ergonómiu držania a ovládania. Ultrazoomy sú zase príliš veľké. Možno by bol záujem o 1" pokročilé kompakty s dizajnom fotoaparátov ako Olympus Camedia C-5060, Nikon Coolpix 8400 alebo Canon Powershot G5, samozrejme s elektronickým hľadáčikom. Asi by sa našiel v nich priestor aj pre 4/3 snímač. Bola by to zaujímavá alternatíva k malým bezzrkadlovkám.
Mali ste niektorý z fotoaparátov spomenutých v tomto článku? Alebo by ste mali záujem o podobné, ale modernejšie fotoaparáty?