Dnes berieme EF bajonet Canonu ako samozrejmosť a na predchádzajúci FD bajonet si takmer nikto ani nespomenie. Keď bola zmena aktuálna, našlo sa množstvo frflošov. Tak je tomu i dnes a oveľa častejšie. Môžu za to bezzrkadlovky. Relatívne nový typ fotoaparátov, ktorému patrí budúcnosť a skôr, či neskôr, vytlačí zrkadlovky.
Od roku 2008, kedy bola predstavená prvá digitálna bezzrkadlovka Panasonic Lumix G1, sme sa stretávali s tým, že prakticky každý výrobca pri predstavení svojho bezzrkadlovkového systému predstavil aj nový bajonet. Výnimkou bol len Pentax s modelom K-01, ktorý sa nasledovníkov nedočkal. Panasonic a Olympus predstavili nový M43 mount, Fujifilm X-mount a G-mount, Sony E-mount, Canon EF-M mount, Nikon 1 mount, Samsung NX mount, Pentax Q-mount, Leica TL a SL mount, Sigma SD-mount…
Nikon používa bajonet typu F od roku 1959. Pripravovaná profesionálna bezzrkadlovka bude mať nový bajonet.
Čoskoro predstaví nový bezzrkadlovkový systém Nikon (23. augusta) a nebude dlho trvať, odpovie naň i Canon. Tieto dve značky majú obrovskú užívateľskú základňu. V obehu sú desiatky miliónov objektívov pre zrkadlovky s bajonetmi F (Nikon) a EF (Canon). Pri prechode na nový typ fotoaparátu si asi každý želá, aby to bolo čo najmenej bolestivé. K tomu patrí najmä možnosť používať objektívy, ktoré už fotograf vo výbave má. Preto sa s veľkou pozornosťou sleduje, aký typ upevnenia budú mať nové systémy.
Nikon a aj Canon, rovnako ako aj ostatné značky, majú na výber. Ponechať zaužívaný bajonet alebo navrhnúť a použiť úplne nový. Ostatní výrobcovia si zvolili druhú možnosť. Čo to so sebou prinieslo, dôverne poznáme. Poďme si predstaviť argumenty pre a proti.
Zachovanie starého bajonetu
Pentax K-01 dokázal, že vyrobiť bezzrkadlovku s bajonetom, ktorý sa roky používa na zrkadlovkách, nie je problém. Problémom bol dizajn, hračkársko-futuristický. Fotoaparát nezaujal a Pentax jeho nasledovníka nikdy nepredstavil. Tým skončil jediný pokus, použiť zrkadlovkový bajonet na bezzrkadlovke. Ak niekomu napadlo, že Leice sa to podarilo, nemá pravdu. Tá používa M-bajonet, ktorý je prevzatý z filmových bezzrkadloviek.
Pentax K-01 bola bezzrkadlovka s bajonetom K, ktorý Pentax používa desaťročia. Preto je fotoaparát 100% kompatibilný so zrkadlovkovými objektívmi. Pentax sa bohužiaľ netrafil do vkusu svojich užívateľov a nástupcu nikdy nevyrobil.
Zachovať zrkadlovkový bajonet na bezzrkadlovke nie je žiaden konštrukčný problém. Je to vlastne veľmi ľahké. Z fotoaparátu vyhodíte zrkadlovú šachtu a miesto hranola použijete EVF hľadáčik. Dizajn fotoaparátu sa nemusí vôbec líšiť od zrkadlovky. Roky fotografujete s DSLR Nikon a máte kopec objektívov. Nikon ľahko môže urobiť bezzrkadlovku, kde budú objektívy 100% pasovať. Vy by ste si len kúpili nové telo a používali stávajúce objektívy, bez obmedzení a nutnosti použiť adaptér. Až sa divím, že Nikon a Canon tento krok už pred rokmi neurobili. Aj keby o takto riešené CSC nebol záujem, veľká strata by to nebola. Pre firmu ani pre fotografa, ktorý by sa pohodlne vrátil k zrkadlovke. Bolelo by to oveľa menej, ako investícia do nevydareného radu Nikon 1. Uvidíme aj koľko vydrží EOS M, ak Canon predstaví nový nekompatibilný systém (čo sa si aj stane).
Zhrňme si, čo by prinieslo zachovanie stávajúceho bajonetu. Vyrobiť bezzrkadlovku 100% kompatibilnú so zrkadlovkovými objektívmi nie je najmenší problém. Je to relatívne malá investícia do vývoja. Výrobca nemusí vyvíjať nové objektívy a zákazník môže používať tie, ktoré má. V obehu sú ich milióny a predávajú sa desiatky modelov. Všetko vyzerá ideálne. Prečo potom väčšina výrobcov zvolila pre svoje bezzrkadlovky nový bajonet?
Nový bajonet
Prečo navrhnúť nový bajonet? Dôvodov je hneď niekoľko. Je to rizikové, je to bolestné, ale ak to vyjde, je profit veľký.
Bezzrkadlová konštrukcia fotoaparátu má veľa výhod. Zbavíte sa niekoľkých mechanických prvkov, ktoré obmedzujú niektoré parametre. Napríklad max. frekvenciu snímania, či najkratší expozičný čas. Ďalej je tu nižšia hlučnosť, menej vibrácií a otrasov, prípadne aj úplne tichý režim. Veľkým plusom je permanentný živý náhľad so simuláciou expozície. Bezzrkadlová konštrukcia umožňuje navrhnúť fotoaparáty rôznych tvarov s hľadáčikom umiestneným nad objektívom, ale aj na kraji fotoaparátu, či hľadáčik úplne vypustiť. Fotoaparáty môžu byť menšie a ľahšie, ak to zákazník vyžaduje. Prístroje sa dajú výrazne zmenšiť, ak skrátite vzdialenosť medzi bajonetom a snímačom, čo dovoľuje práve odstránenie zrkadlovej šachty. Ak skrátite vzdialenosť bajonetu od snímača, objektívy konštruované pre fotoaparáty s dlhšou vzdialenosťou nemôžete použiť. Jedine pomocou adaptéra, ktorý oddiali objektív od fotoaparátu. Takéto riešenie je funkčné, neelegantné. Je viacero dôvodov, prečo to nie je najlepšia cesta.
Máme tu teda prvý vážny dôvod, prečo pre nový typ fotoaparátu použiť aj nový typ bajonetu. Umožňuje to zmenšiť rozmery fotoaparátov a čiastočne aj objektívov. Tento argument má väčšiu váhu pri použití menších snímačov. Ak ste fanúšikmi väčších fotoaparátov s lepšou ergonómiou, tento argument vás nezaujíma. Na bezzrkadlovkách je však dobré, že súčasťou jedného systému môžu byť menšie i väčšie fotoaparáty, s rôznym umiestnením hľadáčika. Nový typ bajonetu, podmienený zmenšením vzdialenosti medzi bajonetom a snímačom, dáva konštruktérom väčšiu voľnosť pri návrhu fotoaparátu.
Vzorovým príkladom, čo umožňuje zmena bajonetu, sú fotoaparáty Sony. Na obrázku máme plnoformátové fotoaparáty, vľavo bezzrkadlovku a7r III, vpravo zrkadlovku SLT a99. Sony sa rozhodlo, že pri bezzrkadlovke skráti vzdialenosť medzi bajonetom a snímačom, čo si vyžiadalo použitie nového typu bajonetu, ktorý má označenie E. Ako vidíte, rozdiel vo vzdialenostiach medzi bajonetom a snímačom je pomerne veľký. Bezzrkadlovka preto môže byť menšia. Zároveň to dovoľuje používať adaptéry pre rôzne zrkadlovkové objektívy.
Keď došlo k digitalizácii fotografie, použili výrobcovia to, čo už mali hotové. Predchodcami dnešných DSLR sú AF zrkadlovky. Svojho času veľmi moderné fotoaparáty, ktoré až na použitie filmu sa od dnešných digitálov veľmi neodlišujú. DSLR používajú rovnaký princíp zaostrovania a merania expozície. Ponúkajú rovnaké funkcie i podobné ovládanie. Dokonca ani APS-C nie je výmysel digitálny, ale využíva prvky nie príliš úspešných APS filmových fotoaparátov. DSLR naviazali na SLR takmer plynule. Výrobcovia sa sústredili na vývoj snímačov, ktoré vtedy neboli nič moc. Fotografi, ak na to mali, mohli prejsť na DSLR a používať objektívy z filmových zrkadloviek. Toto riešenie sa ukázalo ako krátkozraké. Pekných pár rokov bolo všetko v poriadku, ale čoraz častejšie sa ukazovalo, že filmové dedičstvo je brzdou pokroku. S rastúcou kvalitou snímačov rastú nároky na kvalitu objektívov. Uvedomte si, že aj tie najmodernejšie objektívy pre digitálne zrkadlovky vychádzajú z princípov navrhnutých pre filmové fotoaparáty. Film sa správa inak ako snímač. Príchod bezzrkadloviek dal konštruktérom možnosť navrhnúť nový optický systém plne optimalizovaný pre digitálnu fotografiu. Vidíme to napr. na fotoaparátoch Olympus, Panasonic a Fujifilm, ktoré aj s menšími snímačmi poskytujú vysokú technickú úroveň, ktorej súčasťou je aj schopnosť objektívov vykresliť kvalitný obraz. Dôkazom sú aj objektívy radu GM pre CSC Sony.
Už vieme, že Nikon bude mať nový bajonet a to pomerne veľký. Konštruktérom to umožní navrhovať kvalitnejšie a svetelnejšie objektívy. Môžu zároveň vyriešiť problémy, ktoré ich trápili. Pridať kontakty, spevniť konštrukciu.
Z hľadiska pokroku má použitie nového bajonetu veľký význam. Potrvá roky, kým z toho budú fotografi naplno ťažiť. Výrobcovia dokážu ročne predstaviť len pár nových objektívov. Vybudovanie uspokojivého portfólia trvá roky.
Prechod je bolestivý aj pre fotografov, ktorí už majú slušnú výbavu. V lepšom prípade môžu staršie objektívy používať pomocou adaptéra. Každý ale túži používať natívne objektívy. Pri predaji objektívov pre zrkadlovky musíme počítať s tým, že záujem o ne sa bude zmenšovať a budú strácať na cene. Nie tak ako zrkadlovky, ale budú. To je daň za pokrok. Tu sa môžete rozhodnúť, či budete čo najdlhšie používať zrkadlovkový systém, alebo sa ho zbavíte a investujete do bezzrkadlovkového. Ani prvý prípad nie je najhorší. Aktuálne sú zrkadlovky tak výborné, že svojimi parametrami výborne poslúžia pekných pár rokov. Preto sa so zrkadlovkami budeme stretávať aj dlho potom, čo už sa nebudú vyrábať. Cena použitých výrazne klesne. Z pár rokov kúpite Nikon D850 za "babku" a stále to bude výborný fotoaparát. Bazáry budú plné cenovo dostupných objektívov pre zrkadlovky.
Ak chceme, aby objektívy nezaostávali za kvalitou snímačov, je nový typ bajonetu najlepším riešením. Príchod bezzrkadloviek popohnal konštruktérov a prechod na nový bajonet je menej bolestivý, ako keby ho chceli zmeniť pri zavedených zrkadlovkách.
Prechodné riešenie
Adaptéry
Olympus, Sony, Nikon, Canon, to sú firmy, ktoré keď začali produkovať bezzrkadlovky, predstavili aj adaptéry pre svoje zrkadlovkové objektívy. Adaptéry s podporou AF a prenosom clony. Neskôr sa k nim pridali aj iní výrobcovia, napr. Sigma. Niektoré fungujú lepšie, iné horšie. Asi najviac používajú AF adaptéry majitelia FF bezzrkadloviek Sony. Ani nie tak kvôli objektívom Sony/Minolta, ale kvôli objektívom Canon EF a kompatibilných. S dobre navrhnutým adaptérom firma vyrieši problémy pri prechode, kým nevyrobí dostatočne široké portfólio natívnych objektívov.
Canon vyrába adaptér EF-EOS M, vďaka ktorému môžu fotografi používať objektívy s bajonetom EF na bezzrkadlovkách s bajonetom EF-M.
Skrátenie vzdialenosti medzi bajonetom a snímačom umožnilo vyrobiť množstvo adaptérov pre rôzne zrkadlovkové objektívy. Ak by sme zachovali pri bezzrkadlovkách rovnakú vzdialenosť medzi bajonetom a snímačom, aká je pri zrkadlovkách, nikdy by nevznikol taký zaujímavý adaptér, ako ten od Metabones.
Cestou Sigmy
Občas dostanem nápad, tak ako každý výmyselný fotograf a po čase sa ukáže ako životaschopný. Výrobca objektívov Sigma v posledných rokoch boduje s radom Art. Skvelé objektívy navrhnuté pre zrkadlovky. Závistlivo po nich poškuľujú majitelia FF CSC Sony. Vďaka adaptérom ich mohli už nejaký ten čas používať, ale verzia s bajonetom E chýbala.
Sigma to vyriešila šalamúnsky, miesto vývoja nových objektívov, len vzadu predĺžila tubus stávajúcich objektívov a zabudovala do nich novú elektroniku. Z objektívov pre zrkadlovky, s minimálnymi nákladmi urobila objektívy pre bezzrkadlovky. Tým by sa mohli inšpirovať aj Canon s Nikonom. Stačí, aby modifikovali súčasné objektívy, čím preklenú obdobie, kým nepredstavia úplne novo navrhnuté objektívy.
Sigma sa doteraz orientovala predovšetkým na výrobu objektívov pre zrkadlovky. Na obrázku je populárny portrétny objektív 85/1,4, navrhnutý pre zrkadlovky. Pomocou adaptéra sa dá používať aj na bezzrkadlovkách Sony.
Niekto v Sigme dostal šikovný nápad, predĺžiť tubus zrkadlovkových objektívov a urobiť tak z nich natívne objektívy pre bezzrkadlovky.
Záver
Zdá sa, že zvíťazia bezzrkadlovky postavené na novom bajonete. Z hľadiska pokroku je to lepšie, ako ponechať starý bajonet, zaťažený dedičstvom analógového systému. Už teraz vieme, že Nikon sa zaradí medzi progresívnych výrobcov, ako to dokazuje odpočítavacia reklamná kampaň. O Canone, poslednom veľkom hráčovi, toho veľa nevieme. S veľkou pravdepodobnosťou aj ten príde s novým bajonetom. Veľkou neznámou ostáva Pentax. Ak by oprášil koncept predstavený na neúspešnom modely K-01, bolo by zaujímavé sledovať, ako mu to pomôže alebo uškodí.
Zmena bajonetu je bolestivá, najmä pre naše peňaženky a trvá roky, kým prebehne celý proces prechodu na nový bajonet. Pozitíva však prevažujú. Konštruktéri majú voľnejšie ruky pri návrhu optického dizajnu objektívov a dizajnu fotoaparátov.