Hore

Autor: © Matt Doogue

Približovanie sa s fotografiou jedla

Objavte a zachyťte malé skryté svety v každodenných predmetoch vďaka ohromujúcej čistote makroobjektívov Canon.

Keď uvažujete o makrofotografii, jedlo sa často dostáva mimo témy na úkor tradičnejších predmetov, ako je hmyz a kvety. Fotografovanie jedla je však neuveriteľne dostupné s množstvom potenciálnych objektov na dosah priamo u vás doma. Na dosiahnutie skvelých výsledkov sa navyše nemusíte spoliehať na dobré počasie či na to, aby zostal objekt nehybný.

To však neznamená, že nájsť niečo, čo prebudí vašu predstavivosť, aby ste to zachytili pri obede, je jednoduché. Jedným zo spôsobov, ako pristupovať k fotografovaniu jedla iným spôsobom, je použitie makroobjektívu, aby ste sa k nemu mohli priblížiť a vytvoriť ohromujúce abstraktné snímky, ktoré dokážu fascinovať oko diváka. Môžete tiež vyskúšať techniky, ako je napríklad skladanie zaostrenia – teraz jednoduchšie ako kedykoľvek predtým vďaka inovatívnym funkciám, ktoré sa nachádzajú v niektorých najnovších fotoaparátoch Canon, napríklad Canon EOS R10.

Vyzvali sme makrofotografa Matta Dooguea, aby sa pokúsil o fotografovanie jedla. Fotografovať makro zvykne častejšie v teréne. Špecializuje sa na hmyz, rastliny a huby. Pobyt v interiéri a fotografovanie predmetov v jeho kuchyni sa preto ukázalo byť vzrušujúcim zážitkom, vďaka ktorému sa na makrofotografiu pozerá úplne iným spôsobom.

Na tomto mieste sa s vami podelí o niektoré z vecí, ktoré objavil.

1. Hľadajte textúry, tvary, farby a vzory

Makro detail okraja listu šalvie, zobrazujúci všetky detaily žiliek, nasnímaný fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM. © Matt Doogue


Farebná makro fotografia cukroviniek v tvare pásikov nasnímaná pri zväčšení 1:1 fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM.


Matt predtým neuvažoval o fotení jedla zblízka. „Vždy hľadám novú výzvu, ktorá by bola pre moju fotografiu inšpiráciou,“ hovorí. „Nachádzam veľa inšpirácie pri fotografovaní iných makro objektov, tak som si povedal: „Prečo neskúsiť aj jedlo?““

Jedlo, ktoré funguje obzvlášť dobre na mimoriadne priblížené makrosnímky, je akékoľvek jedlo so zaujímavou textúrou, vzorom, farbou alebo tvarom. „Úžasne vyzerá všetko, čo je pokryté cukrom, pretože kryštály cukru sa pri záberoch zblízka javia ako diamanty,“ hovorí Matt. „Väčšina sladkostí má textúru, hrbolčeky a tvary, ktoré skvele vyniknú, a navyše zistíte, že sladkosti sú často v žiarivých farbách – červenej, žltej, ružovej a zelenej.

„Okrem toho má zaujímavú štruktúru aj zelenina ako karfiol, kapusta a dokonca aj cibuľa. Čím je produkt prírodnejší, tým je jeho symetria lepšia, zatiaľ čo s vyrobenými produktmi, ako sú sladkosti, sa dajú dosiahnuť lepšie abstraktné výsledky.“

2. Zvoľte vhodné osvetlenie

      

                     Osvetlené zhora                               Osvetlené zboku

Pri Mattovom makro fotografovaní hrá osvetlenie často dôležitú úlohu, ale jedlo sa od bežných objektov jeho fotografie značne líši. „Nepotreboval som rozptyľovať svetlo do takej miery, ako by som potreboval pri niečom lesklom, ako je napríklad chrobák,“ hovorí.

Pre tento projekt si Matt kúpil lacné malé softboxové štúdio. Vy si však kľudne môžete skúsiť vytvoriť svoje vlastné. Na zvýraznenie prvkov objektu použil aj LED svetlá.

„Môžete tiež vytvoriť sériu, kde každý záber vyzerá úplne inak,“ dodáva Matt. „Napríklad pri záberoch cukroviniek v tvare cumľa je to okrúhly kruh s čiernou dierou, ale ak ho nasvietim z rôznych uhlov, zakaždým to môže vyzerať úplne inak, aj keď sú fotoaparát a objektív rovnaké."

Ak nemáte k dispozícii žiadne osvetlenie, môžete pracovať aj s prirodzeným svetlom, najmä ak máte možnosť natáčať jedlo pri okne a pracovať s denným svetlom. Použitie reflektora, dokonca aj podomácky vyrobeného z kuchynskej fólie, môže pomôcť vrhnúť svetlo aj na váš objekt.

3. Vyberte si správny makroobjektív na fotografovanie jedla

Detailný záber na záber z čerstvej maliny pri plnom zväčšení, osvetlený sprava hore a mierne zozadu, aby sa docielil tieň a tvar. Bolo to prvýkrát, čo Matt fotografoval s fotoaparátom Canon EOS R10 a jeho schopnosti naňho veľmi zapôsobili. „Na to, že je fotoaparát tak cenovo dostupný, kvalita snímok je vynikajúca.“ hovorí Matt. „Je to neuveriteľné.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/60 s, f/7.1 a ISO 1250. © Matt Doogue

Hoci sa dá jedlo fotografovať s množstvom rôznych typov objektívov, pre čo najlepšie a najdetailnejšie výsledky by ste sa mali zamerať na objektív s označením „makro“.

Sú dostupné možnosti, ktoré vyhovujú rôznym rozpočtom a štýlom snímania. Objektív Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM je fantastickou voľbou, pretože je ľahký a má krátku zaostrovaciu vzdialenosť. Pomer zväčšenia je 0,5x, no stále môžete vytvárať detailné zábery a ak chcete, môžete sa aj trochu vzdialiť, aby ste zobrazili viac kontextu. Pre tých s väčším rozpočtom, ktorí sa chcú dostať čo najbližšie, je skvelou voľbou objektív RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, ktorý ponúka 1,4-násobné zväčšenie pre abstraktné nadpozemské zábery.

Ďalšie rady nájdete v našich sprievodcoch Najlepšia súprava pre makrofotografiu pre začiatočníkov a Najlepšie objektívy Canon na fotografovanie jedla. Môžete tiež použiť praktický nástroj na vyhľadávanie objektívov od spoločnosti Canon, ktorý prispôsobí odporúčania na základe vášho fotoaparátu, žánru, ktorý chcete snímať, a funkcií, ktoré oceňujete najviac.

4. Vyskúšajte skladanie zaostrenia

Kúsok čokoládovej tyčinky v tvare včelieho plastu nasnímaný pri plnom zväčšení, osvetlený vpravo hore a mierne vzadu, aby sa pridal tieň a kontrast, a nasnímaný pomocou statívu a skladania zaostrenia vo fotoaparáte, aby sa zabezpečilo, že bude zaostrená každá časť záberu. „Jedlo je skvelé na precvičovanie skladania zaostrenia,“ hovorí Matt. „Doma môžete experimentovať, aby ste zistili, koľko stohov (záberov) potrebujete pre požadovanú hĺbku poľa.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení1/60 s, f/7.1 a ISO 1250. © Matt Doogue.

Ďalší kúsok včelieho plástu, tentoraz osvetlený zozadu, aby vyvolal dojem žeravého ohňa, a opäť s použitím skladania zaostrenia vo fotoaparáte. „Vďaka skladaniu do zaostrenia s modelom EOS R10 to bolo oveľa jednoduchšie,“ nadchýna sa Matt. „Zvyčajne skladám manuálne, ale s modelom EOS R10 to bola hračka. Za minútu dokážem urobiť to, čo by mi za normálnych okolností trvalo hodiny.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100mm F2,8L MACRO IS USM pri nastavení 1/50 s, f/7.1 a ISO 250. © Matt Doogue

Skladanie zaostrenia je technika, pri ktorej sa zábery nasnímané s rôznymi ohniskovými bodmi spájajú dohromady. Môžete to vykonať manuálne pomocou nástrojov, ako je nástroj kompozície hĺbky záberu v softvéri Digital Photo Professional (DPP) spoločnosti Canon, ale modely ako Canon EOS R10 a EOS R7 vám to všetko umožnia urobiť vo fotoaparáte.

„To mi ušetrí toľko času,“ hovorí Matt. „S fotoaparátom EOS R10 som dokázal nasnímať 100-snímkové skladanie zaostrenia za minútu a záber sa potom rýchlo spracoval vo fotoaparáte. Keď som túto techniku ​​skúšal predtým, musel som si kúpiť úplne nový špičkový počítač, aby som mohol pracovať s obrazovými súbormi a spojiť ich v softvéri na úpravu obrázkov. Teraz môžem pomocou fotoaparátu EOS R10 vytvoriť kompozit a rýchlo pracovať s jedným obrazovým súborom. Skutočne ma to inšpirovalo, aby som sa tejto technike venoval častejšie.

„A nielen to, fotoaparát vám poskytuje aj jednotlivé zábery. Je to skvelé v prípade, že sa neskôr rozhodnete, že nechcete celý balík – napríklad, ak chcete viac jemnosti v popredí. Tým, že budete mať všetky súbory, dáva vám to voľnosť alebo kreativitu upravovať veci presne tak, ako chcete.“

Všetky fotoaparáty systému EOS R ponúkajú aj možnosť zobrazenia manuálneho zaostrenia so zvýraznením obrysov, ktoré využíva svetlé farby na zvýraznenie oblastí snímky, ktoré sú zaostrené.

5. Skúmajte rôzne predmety

Pohľad na objekt cez makro objektív umožnil Mattovi oceniť krásu jeho štruktúry. Pri plnom zväčšení je povrch tejto ovocnej pastilky úplne nerozoznateľný. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/60 s, f/7.1 a ISO 250. © Matt Doogue


Na tomto zábere boli tri ovocné pastilky, pričom dve po stranách prekrývali podsvietenú pastilku pod nimi. „Najskôr vyskúšajte makrofotografiu neživých predmetov,“ radí Matt. „Zvyknite si na osvetlenie a fungovanie fotoaparátu. Skvelé je vyskúšať si fotenie jedla doma.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8 MACRO IS USM pri nastavení 1/60 s, f/7.1 a ISO 250. © Matt Doogue.


Ak ste vo fotografii jedla nováčikom, možno zistíte, že budete musieť spomaliť a pracovať premyslenejším spôsobom. Môže vám to však tiež otvoriť nové náhľady na objekty, čo so sebou prináša príležitosť na tvorbu nových snímok a preskúmanie vedomejšej stránky vašej fotografie.

„Bol som touto skúsenosťou unesený, najmä pri snímaní ovocných pastiliek,“ hovorí Matt. „Do sveta jedla som sa úplne ponoril. Všetky tieto maličkosti, po ktoré si len tak odbehnete do supermarketu – vezmete ich, vložíte do košíka, zjete – reálne sa na nich nepozeráte a neooceňujete ich komplexnosť a dizajn, najmä tých prírodných. Veľké množstvo umenia nachádza inšpiráciu v prírode. Keď fotografujete zblízka a pozorujete úžasné vzory a štruktúry, ktoré vytvorila samotná príroda, zistíte, prečo je tomu tak.“

6. Vytvárajte jedinečné zábery


„Nikdy som o jedle neuvažoval ako o objekte makrofotografie, ale teraz určite budem," hovorí Matt. „Úplne mi to vyrazilo dych, niektoré vzory, textúry a abstraktné umenie, ktoré sa dajú vytvoriť." Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM pri nastavení 1/60 s, f/7.1 a ISO 250. © Matt Doogue


Tvorba detailných abstraktných záberov vám dáva superschopnosť – schopnosť zaujať a podmaniť si diváka svojimi fotografiami. Môžete si dokonca vytvoriť svoju vlastnú hru „hádania jedla“ s priateľmi, rodinou alebo sledovateľmi na sociálnych sieťach.

„Poslal som obrázok ovocnej pastilky [obrázok v úvode] dvom geológom,“ hovorí Matt. „Požiadal som ich, aby mi povedali, aký kameň to podľa nich je. Tipovali ružový kremeň a podobné veci. Dokonca sa pustili do debaty, o aký druh ide.

„Keď som fotil kapustu, niekto z mojej rodiny povedal, že ju už nikdy nechce jesť kvôli detailom odhaleným zblízka.“

Ako pri každom umení, aj pri fotografii ide o to, aby divák niečo pocítil, či už je to prekvapenie, hlad alebo v tomto prípade znechutenie. Ak vo vás vyvoláva silné emócie, znamená to, že splnila svoj účel.

Okúsením fotografie jedla sa Mattovi otvoril priestor k novým tvorivým možnostiam. „Určite chcem do fotografie zahrnúť viac prírodných prvkov a viac symetrie rastlín, listov a kvetov,“ hovorí. „Bližšie sa pozriem aj na huby a lišajníky, ako aj vzory na stromoch a kôre. Ak dokážem zmeniť vzhľad ovocnej pastilky na kryštalický obraz, potom som si istý, že dokážem niečo podobne úžasné aj s objektmi, ktoré sú pre moju fotografiu typické."

Matt tiež organizuje workshopy a kurzy a táto výzva mu vnukla nové nápady. „Na precvičovanie doma som vždy radil kupovať kvety. Teraz však budem určite odporúčať jedlo, pretože to, čo som videl, ma ohromilo.“

Autor: Astrid Pitman

Zdroj: Canon

Neprehliadnite aktuálne akcie Canon, kde nájdete vždy aktuálne informácie o prebiehajúcich kampaniach.



Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
seifi
2023-10-28 15:22:40
zaujímavé fotografie a zdá sa, že aj téme; ale názov som nepochopil
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia