Chcel by som vám aspoň v krátkosti predstaviť knihu „Naučte sa exponovať kreatívne" (Understanding exposure) od výborného fotografa Bryana F. Petersona (www.bryanfpeterson.com). Kniha, ktorú aj ja mám na poličke má už svoje druhé rozšírené vydanie.
V češtine ju vydalo vydavateľstvo Zoner Press (www.zonerpress.cz).
Technické údaje
Autor: Bryan Peterson
Preklad: Alena Volná, Petr Volný
Počet strán: 160
Veľkosť: 210mm x 280mm
Väzba: Brožovaná
ISBN: 80-86815-22-6
Kapitoly a podkapitoly
Definujeme expozici
Co znamená „expozice"
Trojúhelník expozice
Srdce trojúhelníku: expozimetr
Šest technicky správných kompozic proti jedné kreativní
Sedm možností kreativní expozice
Clona
Clona ahloubka ostrosti
Clona ve výpravné fotografii
Clona vmonotematické fotografii
Kritická clona
Clona amakrofotografie
Clona asvětelné odrazy
Doba Expozice
Význam doby expozice
Volba správné expozice pro určitý objekt
Zmrazený pohyb
Panning
Naznačení pohybu
Naznačení pohybu zoomovaním
Výroba deště
Světlo
Význam světla vs. Význam expozice
Nejlepší světlo
Čelní osvětlení
Tlumené čelní světlo
Boční světlo
Protisvětlo
Měření expozice
Osmnáctiprocentní odraz
Nebeští bratři
Pán zelený (bratranec Nebeských bratrů)
Noc a špatné světlo
Speciální techniky a filtry
Záměrná přeexpozice
Dvojitá expozice a „sendvič"
Mnohonásobná expozice
Polarizační filtry
Neutrální filtry
Přechodové neutrální filtry
Film versus digitál
Citlivost ISO
Barva
Pushing a Pulling
Definujeme expozici
Autor sa v tejto kapitole rozhodol venovať základným kameňom fotografie, ktorými sú expozičný trojuholník, meranie expozície vo všeobecnosti a voľba resp. hľadanie kreatívnej expozície. Ich charakteristika je podávaná veľmi priateľským a „ľudským" spôsobom.
Celá kapitola smeruje k poznaniu, že každý motív môžeme minimálne šiestimi spôsobmi technicky správne vyfotografovať. Nie každý spôsob ale je z umeleckého pohľadu ten najlepší, kreatívny. Spôsob vyfotografovania motívu vždy záleží od toho, čo chceme a akým spôsobom to chceme vypovedať. Rôzne spôsoby prezentácie motívu majú odlišnú výpovednú hodnotu a iný vplyv na diváka.
Clona
Kapitola podrobne venovaná prvému z prvkov expozičného trojuholníku a jeho kreatívne využitie v jednotlivých typoch kompozície. Začiatok kapitoly je venovaný technickejšiemu popisu „čo to clona je" a „ako vplýva na hĺbku ostrosti".
Ďalšie časti kapitoly sú venované konkrétnym typom kompozície. Autor sa zastaví pri výpravnej, monotematickej a makro kompozícii. Každý kompozičný typ je na začiatku definovaný a predstavené sú aj základné pravidlá pri jeho uplatňovaní. Veľmi vhod prídu autorove rady o vhodných objektívoch pre daný typ kompozície. Kompozície sa od seba odlišujú spôsobom využitia práce s clonou a teda vyžadujú rôzne využitie hĺbky ostrosti. Nie všetko sa dá ľahko zaškatuľkovať, preto sa autor v tejto kapitole venuje aj kritickej clone. Túto vyžívame pri snímaní tematicky neutrálnych kompozícií.
Doba Expozice
Ďalším prvkom expozičného trojuholníku, ktorému sa autor knihy venuje je doba expozície. K tomu aby sme zachytili objekt kreatívnym spôsobom, môžeme využiť rôzne nastavenia doby expozície pri exponovaní snímku. Existuje viacero spôsobov ako z obyčajného statického snímku spraviť kreatívny dynamický obraz. Na jednotlivých snímkoch sú naznačené niektoré spôsoby kreatívneho využitia doby expozície. Pri každom spôsobe sú spomenuté pravidlá využitia prípadne obmedzenia.
Svetlo
Slnko ako prirodzený zdroj svetla nesvieti vždy z rovnakého smeru. Preto pri fotografovaní v rôznej dennej dobe máme k dispozícii iný typ a uhol svetla. Navyše aj postavenie fotografovaného objektu, či motívu voči svetelnému zdroju je podstatné. Táto kapitola je preto venovaná základným postojom svetla voči objektu. Každý typ je veľmi vhodne doplnený o fotografie.
Vhodne je kapitola doplnená o spôsoby a úskalia merania expozície. Spomenutá je osemnásťpercentná šedá a šedá karta. Za veľmi prínosné považujem návod ako si pomôcť pri problematických expozíciách a to s názvom „Nebeskí bratia". Nie vždy to funguje ale je to veľmi dobrý návod ako sa priblížiť k správnej expozícii.
Speciální techniky a filtry
Predstavené sú tu zaujímavé kreatívne techniky fotenia ako sú dvojnásobná alebo mnohonásobná expozícia a zámerná podexpozícia. Takisto sa v tejto kapitole autor zaoberá najzákladnejšími fotografickými filtrami ako sú polarizačný filter, neutrálne filtre a prechodové filtre. Predstavujú základné prostriedky bez ktorých nie je možné, aby sme techniky naučené v tejto knihe previedli do praxe. Náhrady filtrov v editačnom software nikdy nenahradia filtre pri vytvorení snímky fotoaparátom.
Film versus digitál
Kapitola zaoberajúca sa základnými rozdielmi pri fotení na klasický filmový fotoaparát a digitálny fotoaparát. Porovnanie je veľmi povrchné a nezasahuje do hĺbky a podstaty problému. Preto je to vlastne iba pohodové čítanie na koniec zaujímavej knihy. Pokiaľ sa budete chcieť o tejto tematike dozvedieť viacej budete musieť siahnuť po inej publikácii.
Dojem
Zaujímavo písaný text je doplnený o názorné fotografie, ktoré vysvetľujú a ilustrujú preberanú tematiku. Pri jednotlivých fotografiách je popísaný krátky komentár autora, za akých podmienok bola fotografia vyfotografovaná. Aké okolnosti a pocity viedli autora k jej nafoteniu. Takisto nechýbajú základné údaje o objektíve, clone a expozičnom čase.
Autor do knihy zakomponoval aj cvičenia pre zafixovanie a precvičenie preberaných techník. Tieto domáce úlohy pomôžu lepšie pochopiť ako sa správa fotoaparát a ako rôzne nastavenia vplývajú na výslednú fotografiu.
Kniha nie je určená výhradne pre úplných začiatočníkov ale takisto aj pre už skúsených fotografov, ktorý si určite radi zopakujú základné parametre fotografie. Takisto je nabitá dobrými fotografiami, ktoré bezpochybne budú slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie fotografovanie.
Záver: Je to kniha, ktorá by nemala chýbať na poličke každého fotografa.