Hore

Braňo Šimončík : Najviac ma ovplyvnili ľudia, ktorí ma naučili pozerať sa na módu inak

Nový ambasádor značky Nikon Braňo Šimončík je prestížnym módnym fotografom, ktorý dnes svojimi dielami inšpiruje nielen fotografov po celom svete, ale aj širokú verejnosť.

K fotografovaniu ho viedol otec od malička a to ho nasmerovalo k profesionálnemu vývoju. Začínal ako grafik, popri tom veľa cestoval a fotil reportáže. Verejnosť prvýkrát oslovil sériou snímok kubánskych boxerov žijúcich v Guantáname. Módnej scéne sa začal venovať profesionálne vo svojich 20 rokoch, pri nástupe trendu digitálnych fotoaparátov. Dnes je dvorným fotografom slovenského časopisu EMMA a pravidelne spolupracuje so svetovými magazínmi GQ a ELLE. Opýtali sme sa ho, ako sa vyvíjal jeho vzťah s fotografiou.

Pri svojej dráhe fotografa ste začínali fotografovaním športovcov. Čo vás potom priviedlo od športu do sveta modeliek a portrétov?

Mám pocit, že v živote nás do iných profesných smerov posúvajú predovšetkým stretnutia s ľuďmi, ktorí nás inšpirujú. V čase, kedy som sa začal zapodievať viac módnou fotografiou ako dokumentom, som bol zrazu viac obklopený návrhármi a ľuďmi, ktorí sa venovali estetike štylizovanejších fotiek. Predsa len módna fotografia je najmä o príprave, o celom tom rámci, do ktorého je vsadená. Lokácia, styling, mejkap, vlasy, modelka ako nositeľka celého konceptu. Najviac ma ovplyvnili spolupráce s ľuďmi, ktorí ma naučili pozerať sa na módu inak, ako tomu bolo predtým. Ľudia, s ktorými dodnes pracujem či pre ELLE, GQ Portugal alebo pre EMMU.

Čo podľa vás z módneho fotografa urobí fotografa prestížneho?

Portfólio je základom, je to naša tvár. Podľa portfólia vie klient v priebehu niekoľkých minút, s kým fotograf fotí, pre aké magazíny a aký široký diapazón ponúka. Je to veľmi férové v tom, že netreba okolo toho veľa teoretizovať, stačí ukázať svoju prácu. Pri módnej fotografii je dôležitý súzvuk kreatívneho tímu. Avšak, ak hovoríme o stratégii, aj tu platí, že si fotograf môže naplánovať akým smerom sa bude uberať, či túži po komerčnom úspechu, alebo vo vysokej móde uznávaných spoluprácach, balansujúcich na hrane s undergroundom. Niekedy sa pošťastí, že sa tieto cesty prelínajú.

Pri módnej fotografii záleží na atmosfére, feelingu. Podľa čoho stvárnenie volíte?

Mojím cieľom je neustále prinášať do tvorby istý pohyb a neupínať sa na jeden štýl. Samozrejme badať istý rukopis, ktorý má každý fotograf, je to skrytá DNA, ale mimoriadne dôležitý je prínos stylistu a ostatných členov tímu. Ak fotím módny editoriál, v centre je móda. Teda volíme to aj podľa modelov a kolekcií, do akého kontextu budú zasadené. Ak fotím titulky a fotografie k rozhovorom pre módne magazíny, prelína sa módna fotografia s portrétovou, a teda prístup je oveľa viac smerovaný na hlbšie prepojenie.

Fotografovali ste už s mnoho viac či menej slávnych ľudí. Spolupracuje sa vám lepšie s tými slávnejšími alebo radšej s tými, ktorí sa o slávu ešte len snažia?

Modeling je svojím spôsobom taktiež remeslo. Je cítiť, keď je modelka začiatočník a ešte je len na začiatku svojej cesty. Nehovorím, že je to nevýhoda, pretože často sa čaro skrýva práve v úplnej jednoduchosti a autentickosti. Ale zväčša je skúsenosť a rozhľadenosť výhodou. V modelingu je talent pomerne dôležitý, tak ako aj inteligencia. Rokmi som zistil, že tí najlepší, ktorých som mal možnosť fotiť, sú obdarení disciplínou, energiou, koncentrovanosťou. Vždy je radosť pracovať so skúseným profesionálom, ale tak či tak je najdôležitejšia osobnosť a charizma. To sa mi potvrdzuje aj pri foteniach ľudí, ktorí sa venujú v živote úplne iných veciam, ako je modeling, televízia, hudba, film či divadlo.

Fotografovali ste 100 významných portugalských mužov v opätkoch v projekte 100 mužov bez predsudkov. Väčšina z nich asi nemala skúsenosti s profesionálnym fotografovaním. Ako by ste porovnali prácu s nimi oproti práci s profesionálnymi modelkami?

Spolu s Janom Králičkom sme mali možnosť portrétovať uznávané osobnosti z oblasti vedy, športu a umenia v projekte, z ktorého vznikla kniha fotografií a výstava. Portrétová fotografia je výzvou aj preto, lebo si kladie v mnohých prípadoch za úlohu odkryť celkom priamo istý uhol osobnosti človeka. Stavia sa samozrejme aj na tom, aby boli všetky zložky zastúpené, teda lokácia, styling, nápad, ktorým sa fotka odlíši v prvej línii. Lenže v konečnom dôsledku závisí predovšetkým na tom, či fotografovaný príjme princíp, kedy ide všetko do úzadia, kedy jeho pohľad odkryje, kým v skutočnosti je.

Podľa vašich vyjadrení sa dnes venujete móde na 100 %. Akú úlohu hrá váš prehľad o módnych novinkách a trendoch pri vašej práci?

Sledujem fashion weeky, najnovšie kolekcie, prácu dizajnérov, denne editoriály renomovaných časopisov a blogov. Poznanie a rozhľad sú dobré na to, aby bol človek podkutý a aby lepšie rozumel tomu, čo chce vytvoriť. Snažím sa do mojej práce vkladať čo najviac, ale to neznamená, že nemám slabiny a že všetkému rozumiem. Vôbec nie. Avšak tým, že človek neustále prahne po poznaní a aktívne pracuje aj po rešeršérskej stránke, môže prísť na mnohé inšpirujúce postupy, čo sa týka póz, svietenia, retuše.

Do akej miery podľa vás ovplyvňuje úspech fotografie technika, zručnosť vo využívaní moderných technológií?

Ak sa bavíme o serióznej profesionálnej kvalitnej fotografii, je nevyhnutnosťou aby mal fotograf dobré vybavenie. Áno, fashion story môže byť nafotená na mobil, na jednorazový foťák či polaroid, ale aj v takomto prípade by som backupoval kvalitnou zrkadlovkou, alebo kombinoval. Fotograf by mal mať technickú stránku zvládnutú ako prvú.

Pri fotografovaní ste začínali s fotoaparátom Leica, potom ste používali Canon a dnes je to Nikon. Čo vás priviedlo k tomu, presedlať na Nikon? Aký prístroj je dnes váš obľúbený?

Nikon 810 je momentálne môj najobľúbenejší a v podstate v posledných rokoch fotím len s ním. Zaujal ma vďaka svojmu vysokému rozlíšeniu a úžasnému dynamickému spektru, ktoré ku svojej práci potrebujem. Čím viac s ním robím, tým viac som s týmto fotoaparátom spokojný.

Ktorú svoju prácu, dielo si ceníte najviac a prečo?

Z tých stoviek fotení sa veľmi ťažko vyberá jedno. Vážim si dlhodobé spolupráce, ktoré mám s časopismi a ľuďmi. To ma najviac posúva vpred.

Aké máte plány do budúcna? Máte ešte nejaké nesplnené profesionálne sny?

Druhá polovica tohto roka bude pomerne prelomová, pretože sa sťahujeme do Portugalska, keďže mám v Lisabone čím ďalej tým viac práce. Rád by som v budúcnosti fotil pre časopis Vogue a venoval viac času rodine.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
seifi
2017-07-29 22:26:32
vďaka
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované