Henri Cartier-Bresson: The Compass in the Eye (America-India-Soviet Union)
Kde: Kunst Haus Wien (Museum Hundertwasser) Untere Weissgerberstrasse 13, 1030 Vienna
do: 26. 02. 2012
Najlepšie zábery od fotografa, umeleca a režiséra filmov Henriho Cartiera-Bressona (1908-2004) si môžete pozrieť vo viedenskom Kunst Hause. Ak milujete street fotku, dokument portréty a momentky nenechajte si ujsť takúto jedinečnú výstavu sprostredkujúcu jeho fotografický kozmos. Fotografiám nechýba dokonalá kompozícia, myšlienkový základ, dej a najmä posolstvo. Okrem dokumentovania pouličného života, zachytával dobovú módu, vtedajšiu politickú situáciu (spravidla do 70tych rokov minulého storočia) z rôznych kútov sveta. Bresson bol veľký cestovateľ a pozorovateľ, navyše mal intuíciu, ktorá mu v súčinnosti s vyhraneným názorom na fotografiu umožnila zachytávať jedinečné momenty. Na výstave sú logicky zosúladené fotografie, ktoré zachytávajú päť desaťročí diania vo svete. Najmä v USA, Indii a tiež Sovietskom Zväze. Vystavené fotografie dopĺňajú viaceré videoprojekcie jeho filmov a aj jeden biografický film. Na podrobné a pohodlné prezretie vystavených fotografií a filmov je dobré si vyhradiť čas aspoň 4-5 hodín.
Už počas svojho života bol Henri Cartier-Bresson, viac ako ktorýkoľvek iný fotograf označovaný ako stelesnenie modernej fotografie. Bol ovplyvnený kubizmom a surrealizmom, inšpiroval sa Zen Budhizmom. Ovplyvnil tisíce fotografov, ktorí prišli po ňom, estetikou svojich vyprofilovaných záberov. Žil v zlatom čase pouličného života, reálneho medziľudského a bezprostredného života na verejnosti. Života, ktorý už dnes ako taký vo svojej podobe vôbec neexistuje, pretože dnes trávime čas v práci, či skôr za monitormi počítačov, a voľný čas márnime v nákupných centrách. Život zachytával na fotografiách vo formáte 2:3 hľadáčikovým aparátom Leica, ktorý bol svojou nenápadnosťou a spoľahlivosťou predurčený na dokumentovanie ulice a na cestovanie. Formát 2:3 považoval za dynamický a vhodný pre dokument. Štvorec považoval za statický až fádny a nehodiaci sa na jeho účely.
Henri Cartier Bresson bol jedným zo spoluzakladateľov agentúry Magnum Photos (zal. 1947), agentúry, ktorá bola a je synonymom fotografií najvyššej kvality. Uvedomoval si zodpovednosť, ktorú má fotograf dokumentujúci dianie vo svete. Snažil sa o objektívne zachytenie rozhodujúceho okamihu bez príkras, alebo zveličovania či zvýrazňovania niektorých motívov na úkor pravdivosti. Je pozoruhodné, že ako jediný západný fotograf mal možnosť precestovať naprieč Sovietskym zväzom v čase hlbokej studenej vojny, tesne po smrti Josifa Stalina. Treba si uvedomiť, že vtom čase západná spoločnosť nemala takmer žiadne objektívne informácie o dianí v Rusku a o fotografiách ani nehovoriac. V Indii mal zas možnosť nafotografovať, život a bohužiaľ aj zavraždenie Mahátmu Gándhího.
Dielo, názory a životný príbeh Henriho Cartiera-Bressona by mal poznať každý fotograf, ktorý chce na sebe pracovať a obohatiť svoje myslenie o staro/nový pohľad na fotografiu ako nedeliteľnú súčasť umenia a žurnalistiky. Text, ktorý práve čítate vám približuje len mizivé percento z komplexných informácií, ktoré môžete získať navštívením výstavy. Výstavy, ktorú podľa môjho názoru rozhodne stojí za to vidieť.