Prečo vás film nenaučí fotiť?

Na to, že sa prevažne venujeme digitálnej fotografii, vyšlo na ePhote slušné množstvo článkov o fotografovaní na film.

Film to nemá ľahké a z analógových techník je skôr populárnejšia instantná fotografia typu Polaroid. Stále je dostatok fotografov, ktorý sa filmovej fotografii venujú. Tento článok je určený tým, ktorí chcú na film začať fotiť. Nemá ich odradiť. Skôr viesť k zamysleniu, aby prehodnotili dôvody, prečo s tým chcú začať.

Film sa stal pre niektorých fotografov, vychovaných na digitáloch, populárny, pretože si myslia, že je to rýchlejšia cesta k dobrej fotografii. Omyl. Fotografia nie je o fotoaparátoch a objektívoch, ale o prístupe k nej. Čo sa stane, ak si kúpite manuálnu filmovú zrkadlovku? Urobí z vás konečne fotografa?

Vrátim sa do minulosti, keď som s fotografovaním začínal. Vynechám prvých 10 rokov, kedy som s fotografiou len koketoval. Skutočne som sa do fotografovania pustil po dovolenke v Tatrách (niekedy v polovici 90-tych rokov), kedy som pochopil, že kompakt mi nestačí. Dnes majú amatéri výbavu, že by im ju pred rokmi závideli aj profíci. Vtedy som však nemohol rozhadzovať a tak som si na inzerát kúpil Prakticu BMS. "Dederónska" (východonemecká) zrkadlovka s manuálnym zaostrovaním, manuálnym prevíjaním filmu a manuálnym nastavením expozície. Proste fotoaparát, ktorý vás prinúti sa fotografovaniu vážnejšie venovať. Mal som šťastie, že som roky študoval odborné časopisy a knihy. Naviac som technický typ, vyštudoval som strojarinu a obsluha fotoaparátu mi nerobila problémy. Dlhé roky som sa venoval kresleniu a maľovaniu, čo bol zase dobrý základ pre kompozíciu a fotografické videnie. I tak som to nemal tak ľahké, ako to majú dnešní začiatočníci. Tí majú k dispozícii techniku od výmyslu sveta a informácií, že ich nestačia všetky naštudovať do konca života.

Máme tu situáciu, kedy si digitálny odkojenec kúpil/zdedil manuálnu zrkadlovku. Predpokladá sa, že už dobré ovláda expozičný trojuholník a kompozícia mu nerobí problémy. Samozrejme čaká ho niekoľko záludností spojených s fotením na film. Pomaly niet na koho sa obrátiť s prosbou o pomoc. Dokonca aj v odborných predajniach len zriedkavo natrafíte na predavača, ktorý vám pomôže so založením filmu do staršieho prístroja.

Filmový bažant sa musí naučiť obsluhovať fotoaparát, ku ktorému často ani nie je návod na použitie. Rýchlo bude musieť pochopiť, že zábery uvidí až po vyvolaní filmu a fotografií. Bez okamžitej spätnej kontroly bude musieť viac používať svoje skúsenosti. Používať zápisník s poznámkami nezaškodí.

Pokiaľ samotný fotografický proces nie je až tak odlišný (nastaviť expozíciu a zaostriť), spracovanie fotografii je diametrálne odlišné od digitálu. Miesto počítačov a softvéru pracuje analógový fotograf so svetlom, chémiou, papierom. Spracovanie filmu a fotografií v tmavej komore je zážitok. Aj keby vás film nezaujímal, odporúčam aspoň raz tmavú komoru navštíviť, aby ste pochopili, o koľko ľahšie to v digitálnej fotografii máme a o koľko väčšie máme…

blasi
2018-06-12 07:44:02
super clanok. pekne napisane.

Marcel Rebro
2018-06-12 08:43:20
V súčasnosti si pri analógovej fotografii žiaľ veľa fotografov zamieňa prostriedok z výsledkom ...

Marcel Rebro
2018-06-12 09:24:42
A napadla mi ešte jedna analógia. Je to ako dúfať že jazdením v (napríklad) Škode 120 sa stanem lepším šoférom ...

marianr
2018-06-12 09:57:33
Fotografujem asi 50 rokov a s mnohými tvrdeniami nesúhlasím. Ale sú to len názory...

Mohol som skúšať viac rôznych expozící toho ostého motívu a robil som to. ČB proces som mal pod kontrolou (miešal som aj vývojky, ultrajemnozrnné). Expozícia fotografií sa lokálne upravovala. Je pravda že štandardný výstup bol formát pohľadnice, ale výber do albumu sa robil na dvojnásobný. A fotografia bola technicky dobrá ak bola bezchybná vo formáte 24 alebo 30 cm, o tom písal už prof. Šmok.

Plno ľudí sa stalo dobrým šoférom v starej Škodovke. 8-)

Myslím si že ani nacvakaním 100 000 záberov na digitál sa človek nestane lepším. 8-) Ak nemá niektoré veci v oku alebo sa ich nevie naučiť.

z80
2018-06-12 10:56:20
príspevok od: Marcel Rebro
A napadla mi ešte jedna analógia. Je to ako dúfať že jazdením v (napríklad) Škode 120 sa stanem lepším šoférom ...
Vodicak som robil na Skode 105 a soferovat som zacinal na rodicovskej Skode 100. Aj dnes mi obcas pomoze, ze viem zvladnut smyk bez ESP (hoci ESP v aute mam).
Jazdit na Skode 120 by som ale dnes nechcel a ani by som nechcel fotit na moj prvy "stredoformat" - Corina 2

Marcel Rebro
2018-06-12 11:02:12
príspevok od: z80
Vodicak som robil na Skode 105 a soferovat som zacinal na rodicovskej Skode 100. Aj dnes mi obcas pomoze, ze viem zvladnut smyk bez ESP (hoci ESP v aute mam).
Jazdit na Skode 120 by som ale dnes nechcel a ani by som nechcel fotit na moj prvy "stredoformat" - Corina 2
Aj ja som začínal na Š120. A môj prvý foťák bol Smena 8M. Myslím že článok bol ale o inom. Ako som už písal ľudia si zamieňajú prostriedok s výsledkom. A aj ja poznám fotografov čo prešli z digitálu na analóg (predtým na film nefotili) a šlo to s nimi z kopca. Teda čo sa výsledkov týka.

patrac00
2018-06-12 11:42:04
Fotím už skoro 40 rokov . V čom dnes oceňujem analóg a 36 obrázkové filmy je to, že každý záber som si musel rozmyslieť, aby mi film vystačil. Podvedome to mám v hlave dodnes a snažím sa necvakať "len tak", však potom z toho čosi vyberiem. Okrem iného to ušetrí aj kopec času za PC.

spooky
2018-06-12 15:36:20
Tieto úvahy Film vs. Digital sú úplne zbludné a nikam neveduce. Je to rovnaký nezmysel ako porovnávať krásny veterán s novým Ferrari.
Fotenie na film nie je o tom, či je to lepšie alebo horšie ako digitál. Je to proste iné. Keď film miluješ, nikto ťa na digitál neptesvedčí. Film je láska.

seifi
2018-06-12 15:58:37
tak tento článok ma neoslovil; resp. som nepochopil dôvod jeho napísania; akoby tieto techniky nemohli kráčať vedľa seba ... prišlo mi to, ako také strašenie;

shagy2301
2018-06-13 06:48:33
Spooky a seifi: asi ste nepochopili pointu článku. Skúste si znovu prečítať nadpis a potom aj zvyšok článku. Išlo v ňom o vyvrátenie bludu o tom že fotenie na film z Vás automaticky spraví lepšieho fotografa. Nenašiel som tam zmienku (a to som si to prešiel dva krát) o tom, že je lepší digitál alebo analóg. Proste každý si má fotiť na čo chce.
Pointa článku teda bola: "kľudne foťte na film, ale nemyslite si, že to z Vás automaticky spraví profíka"

luboslav
2018-06-13 07:32:13
Veľmi podarený článok.
Tak ako pri všetkom, tréning robí majstra.
Na analógu je krásna ta mechanickosť, tá sa páči asi každému, preto nastal pred pár rokmi návrat aj pri digitáloch k retro vzhľadu s viacerými mechanickými ovládačmi. Avšak najväčšia brzda pri analógu je práve tá nemožnosť neobmedzene skúšať (komponovať, exponovať) a celkovo učiť sa. Proste chýba poriadny tréning.

seifi
2018-06-15 19:52:30
príspevok od: luboslav
Veľmi podarený článok.
Tak ako pri všetkom, tréning robí majstra.
Na analógu je krásna ta mechanickosť, tá sa páči asi každému, preto nastal pred pár rokmi návrat aj pri digitáloch k retro vzhľadu s viacerými mechanickými ovládačmi. Avšak najväčšia brzda pri analógu je práve tá nemožnosť neobmedzene skúšať (komponovať, exponovať) a celkovo učiť sa. Proste chýba poriadny tréning.
bol by si milo prekvapený, koľko ti pri kinofilme zostane priestoru na rozmýšľanie