Hore
Autor: Stano Jendek

Letecká fotografia - Skúsenosti a tipy

Začiatky môjho fotenia sú späté s krajinou. Očarenie krásou a hľadanie nových možností ma priviedlo aj k fotografovaniu krajiny z výšky. Rozhľadne sú fajn, ale pár desiatok metrov nad terénom (kam si treba vyšliapať – ten, kto ma pozná, vie aký som lenivý) mi nestačilo.

Prvé letecké fotky som urobil v roku 2005. Robil som knihu o slovenských lesoch, leteli sme z Očovej, fotil som na film. Vyfotil som ich vtedy asi 15, v Cessne som prebíjal filmy, cítil som sa ako v nebi (tuším som tam naozaj bol). Z tých záberov som vtedy pár použil, už ich v aktívnej databáze nemám, dnes by neobstáli.

Potom už prišli digitálne foťáky a ďalšie letecké fotenia – vždy z lietadla. Z helikopotvory som fotil dvakrát, aj to krátko, o drone som nedávno uvažoval, ale už ma to vďaka rôznym obmedzeniam, technickým aj legislatívnym, prešlo.


Hrad Červený Kameň - Stano Jendek

Čo sa počas 8 leteckých fotení na mňa nalepilo?

Dobre sa fotí z hornoplošníka, nezavadzajú vám krídla. Ja som lietal aj s Cessnou – 2-4 miestne lietadlo, v niektorých sa dá otvoriť okienko, v niektorých aj dvere. Najradšej mám Fox-a, to je 2-miestne lietadlo, na ktorom sa dajú otvoriť pomerne veľké dvere, takže máte veľa priestoru na manipuláciu s foťákom.

V súčasnosti stojí hodinové lietanie s Cessnou asi 220 €, s Foxom približne 120 €. Za 2 hodiny sa dá obletieť pekne veľký okruh, približne 120 kilometrový, záleží koľko obletov okolo jednotlivých bodov záujmu si doprajete, a tiež od počasia.

Kde hľadať lietadlo s pilotom?

Malých športových letísk, kde majú tieto lietadlá je na Slovensku kopec. Žijem v Pezinku a  v blízkom okolí sú minimálne 4. Lietal som z Očovej, Nitry, Popradu, Dobrej Vody, Kráľovej a naposledy z Dubovej.

Smer letu je dôležitý, je lepšie okruh letieť v smere hodinových ručičiek, väčšinou budete mať objekty na vašej – pravej – strane. Ideálna výška pre krajinu je 200-300 metrov nad terénom.

S pilotom si pred letom dohodnite trasu a objekty, ktorá vás zaujímajú. Pilot zistí, či sú oblasti, o ktoré máte záujem, v daný čas prístupné. Nehanbite sa požiadať o opätovné obkrúženie okolo miesta, ktoré vás zaujíma, prípadne požiadať o inú výšku, alebo vzdialenosť.

Počasie je zvláštnou kapitolou. Ak nemáte špecifický zámer, každý chce pekné počasie. Ideálne na fotenie z lietadla je počasie, keď už nie je veľká zima a ešte nie je veľké teplo, apríl – máj a september – október. V týchto mesiacoch má tiež krajina najkrajšie farby. Opar býva veľmi často, preto je lepšie vybrať si ranné hodiny a ak dostanete ako bonus pekné oblaky, máte vyhraté. Pred tromi rokmi som chcel ísť fotiť jesenné vinohrady, celý október som si obdeň volal s pilotom, nemali sme ani jeden vhodný deň. Našťastie nie je každý rok taký.

S čím fotiť?

Už som spomínal kinofilmový fotoaparát, medzitým som vystriedal niekoľko digitálnych. Výhoda okamžitej kontroly (na ktorú nie je veľa času) a možnosti veľkého množstva záberov (odpadu je veľa) jednoznačne preferuje digitál. Určite sa vám bude pohodlnejšie fotiť cez displej, ako cez hľadáčik. Odkedy mám Olyho s plne výklopným displejom a skvelou stabilizáciou a nejaké skúsenosti, počet dobrých záberov výrazne vzrástol. V neposlednom rade mi pomáha vodováha a histogram, ktoré vidím na displeji

Aké nastavenia?

Osvedčilo sa mi, aby som mal čas 1/400 – 1/500 sekundy, alebo kratší. Lietadlo vibruje a keď sa trochu vykloníte prekonávate aj nárazy vzduchu. Clona nemusí mať vysoké číslo, ste pomerne ďaleko od objektov, ja cloním (po prepočte) na f 8 – 11. ISO nenechávam na automat (i keď možno by to mohlo byť jedno), snažím sa ho držať medzi 200 – 320. Volím pomalšie sekvenčné snímanie, myslím, že na mojom foťáku je to okolo 10 záberov za sekundu. Za 2 hodiny urobím 2 – 3 000 záberov, čo sa zdá hrozne veľa, ale vďaka rokom práce s Lightroomom ich mám vyselektované za pár hodín.

Objektív. Kým som nemal univerzálny Olympus 12-100/4 (po prepočte 24-200), bral som si do lietadla 24-70 a 70-200. Ale prezúvať sklo počas letu zaberá vzácny čas a môže vám utiecť dôležitý záber. Keď dnes nad tým rozmýšľam, kľudne si vezmite širokorozsahový zoom, ktorý nemusí byť v profi kvalite a na tento typ fotky, kde netreba špeci bokeh, ani britvovú ostrosť to bude úplne stačiť. V prípade potreby trochu priostrenia a je to.

Určite nezabudnúť ďalšie karty a baterky!

Oblečenie.

Vo výške pár sto metrov nad terénom nie je oveľa chladnejšie ako na zemi. Ak bude menej ako 20 stupňov odporúčam tenkú bundu, snáď viac kvôli vetru ako zime. Vietor! Ak sa trochu vykloníte, čelíte náporu vzduchu. Z posledného lietania pred dvomi týždňami, i keď bolo 30 stupňov, som prišiel poriadne vyfúkaný. Tuším by som vydržal aj tenkú čapicu.

Popruh, držanie.

Áno, mohlo by sa stať, že keď nedržíte foťák dostatočne pevne, mohli by ste mu zamávať. Mne sa to ešte nestalo, ale pilot mi hovoril, že už túto situáciu zažil. Doteraz som to riešil tak, že som mal na foťáku popruh, ktorý som si omotal okolo ruky. Má to ale problém. Keď len kúsok z neho namotaný nemáte, správa sa ako plachta. Vietor sa má do čoho oprieť a vy musíte dať do držania viac sily, a navyše, viac záberov bude roztrasených. Preto som si čerstvo kúpil pútko Cuff od firmy Peak Design. V lietadle som ho ešte neskúšal, ale vkladám doň nádeje 😊.

Svet z výšky je krásny. Uprataný, grafický, vidíte veci, tvary, línie, ktoré zo zeme nevidíte. A navyše sa môžete na chvíľu cítiť, ako vtáci, ktorí voľne plachtia nad krajinou. Na rozdiel od nich, a to odporúčam, vy musíte pristáť len na určených miestach.

Poznámka na záver: Nerobím reklamu, nie som sponzorovaný, všetko si kupujem sám za vlastné peniaze.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Štefan Káčer
2019-06-13 06:28:33
pekný článok, zaujímavá by bola súťaž, kto lokalizuje najviac fotografií
 
Bindo
2019-06-13 07:51:21
Vďaka za informácie
Neviete niekto ako je to s preletmi nad vysokými stupňami ochrany prírody? Napr. TANAP... Predpokladám, že sa nedá hodinu prelietať hore dole alebo sa mýlim?
 
stano66
2019-06-13 10:03:16
príspevok od: Bindo
Vďaka za informácie
Neviete niekto ako je to s preletmi nad vysokými stupňami ochrany prírody? Napr. TANAP... Predpokladám, že sa nedá hodinu prelietať hore dole alebo sa mýlim?
Tam nie je problém, lietať sa tam môže.
 
pa10
2019-06-14 09:45:03
vyborny clanok plny informacii, na nieco taketo sa raz chystam, ze sadnem do balonu, alebo do lietadla a pofotim si svet zvrchu. tento clanok mi k tomu prisiel velmi vhod. dakujem!
 
smartin
2019-06-18 00:29:16
Tiez mam skusenosti s lietanim a aj fotenim. Dnes je uz ina doba. Lietanie si treba uzivat samostatne a fotenie tiez. Aj ked obcas pri lietani neodolam a nieco si pofotim profi kompaktom, tak som presvedceny, ze na fotenie krajiny z vrchu je najvhodnejsi kvalitny dron. A tym nemyslim cinske drony za par eur, ale nieco profi dostupne ako napr. DJI Mavic.
Clovek si povie ze starsia zrkadlovka vyjde lacnejsie, ale...
Fulframe je prilis velky (v Tomark Viperi urcite - na to treba fakt aspon nejaku Cessnu
Vystupu cropoveho fotaku sa uz pomaly vyrovna lepsia profi akcna kamerka s gimbalom napr DJI Osmo Pocket.
V prepocte za cenu fotaku a letove hodiny vam vyjde cena profi dronu s custom kamerou ovela lepsie a mozete si lietat lubovolne - s ohladom na vhodne svetlo (napr po burkove mraky, burkove mraky, zapad slnka briezdenie atd.)
Nechcem tymto znevazovat tento clanok, ale treba sa drzat doby
 
blahoslav J B Art
2019-06-18 00:45:41
príspevok od: smartin
Tiez mam skusenosti s lietanim a aj fotenim. Dnes je uz ina doba. Lietanie si treba uzivat samostatne a fotenie tiez. Aj ked obcas pri lietani neodolam a nieco si pofotim profi kompaktom, tak som presvedceny, ze na fotenie krajiny z vrchu je najvhodnejsi kvalitny dron. A tym nemyslim cinske drony za par eur, ale nieco profi dostupne ako napr. DJI Mavic.
Clovek si povie ze starsia zrkadlovka vyjde lacnejsie, ale...
Fulframe je prilis velky (v Tomark Viperi urcite - na to treba fakt aspon nejaku Cessnu
Vystupu cropoveho fotaku sa uz pomaly vyrovna lepsia profi akcna kamerka s gimbalom napr DJI Osmo Pocket.
V prepocte za cenu fotaku a letove hodiny vam vyjde cena profi dronu s custom kamerou ovela lepsie a mozete si lietat lubovolne - s ohladom na vhodne svetlo (napr po burkove mraky, burkove mraky, zapad slnka briezdenie atd.)
Nechcem tymto znevazovat tento clanok, ale treba sa drzat doby
a na kolko vyjdu papiere a vsetky nalezitosti na to, aby mohol clovek lietat s dronom?
 
smartin
2019-06-18 01:03:47
príspevok od: blahoslav J B Art
a na kolko vyjdu papiere a vsetky nalezitosti na to, aby mohol clovek lietat s dronom?
Pokial sa dron nepouziva komercne na zarobkovu cinnost, tak ziadne povolenie netreba.

https://www.aprop.sk/clanok/podmienky-prevadzkovania-dronov
"Podľa stanoviska MO, ktoré sme získali 1.3.2019, je zaznamenávanie a uverejňovanie fotiek a videí pre nekomerčné (hobby) účely legálne! Je však potrebné dodržiavať všeobecné pravidlá lietania, ktoré sú jednotné bez ohľadu na účel využitia dronu."
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia