Atlas mrakov

Pre názov tejto časti fotoškoly som si vypožičal titul známeho filmu Atlas mrakov.

Z balkóna mám skvelý výhľad, o čom ste sa presvedčili pri mojich fotkách Slovnaftu a Kamzíka. Motív, ktorý až tak nepublikujem, ale rád ho fotím, sú mraky. Počas celého roka sa mení počasie i svetlo a niekedy je to na oblohe parádne divadlo. Postupne si plním svoj Atlas mrakov.

I nad mestom sa môžu diať kúzla. Pohľad z môjho balkóna. Oplatí sa mať pripravený fotoaparát s nabitou batériou a prázdnou kartou.

Technické vybavenie

Ľubovoľný fotoaparát s teleobjektívom, môže byť kompakt, ultrazoom, DSLR alebo CSC. Využijete prakticky celý rozsah. Na svetelnosti nezáleží, takže to môže byť aj lacný amatérsky telezoom. Pri veľkých mrakoch stačí aj štandardný zoom. Prvé fotografie mrakov, ktoré som našiel vo svojom archíve sú z roku 2011 a fotografoval som ich so Sony NEX-5 a objektívom 18-55. Ja ale rád lovím detaily teleobjektívom. Fotil som rôznymi fotoaparátmi, ktoré som práve testoval alebo mal po ruke. Skutočne je jedno, čím fotíte. Technicky je to nenáročný žáner.

Ak fotografujete biele mraky na modrej oblohe, použite polarizačný filter, pomôže vám zvýšiť kontrast, nemusíte to robiť postprocesingom.

Prvý záber mraku, ktorý som našiel vo svojom archíve, pochádza z roku 2011, Sony NEX-5 + 18-55.

Po úprave.

Praktické fotografovanie

Pri fotení mrakov je svetla dostatok. Statív nepotrebujete. Ja fotím s programom predvoľby clony A v kombinácii s korekciou expozície +/-. Nastavené mám stredné clonové číslo, ani nie kvôli hĺbke ostrosti, ale aby som maximálne využil kvalitatívny potenciál objektívu.

Fotografujem zásadne do RAW, aby som mal väčšie možnosti pri postprocesingu. Najmä pri búrkových mrakoch môžu byť často niektoré časti mraku nasvietené výraznejšie, tu si treba dávať pozor na prepaly. Na mrakoch nevyzerajú dobre. Odporúčam zapnúť si zobrazenie prepalov. U bezzrkadloviek aj pri komponovaní u zrkadloviek pri prezeraní záberov.

Paradoxne najväčšie problémy môžete mať so zaostrovaním. Stáva sa to vtedy ak sú mraky menej kontrastné. Ak vám nejde zaostriť, hľadajte nejakú hranu s vyšším kontrastom. V prípade, že to aj tak nejde, zaostríte manuálne.

Citlivosť ISO nastavte na základnú hodnotu, aby ste na fotografiách nemali šum a využili max. dynamický rozsah snímača.

Niekedy fotíte biele mraky s výrazným jasom. Ak záber preexponujete, je možné, že vás nezachráni ani to, že fotíte do RAW.

Lepšie je mraky mierne podexponovať a následne svetlá vytiahnuť. Na neupravenej fotografii aj lepšie vidíte jej dramatický potenciál.

Po úprave, ktorá trvala necelú minútu.

S clonením to nepreháňajte, záberu to neprospeje, len sa zvýraznia nečistoty na snímači, ktoré budete musieť potom retušovať.

Vrátim sa k prvej fotografii. Pri jej snímaní som priclonil na vysokú clonu f/14, čím som zbytočne zvýraznil nečistotu na snímači. Vyretušovať som musel cez 20 nečistôt, ktoré som vám úpravou zvýraznil, aby ste ich lepšie videli. Stačilo pritom nastaviť clonu okolo f/8 a nič som nemusel retušovať.

Pri podlhovastých mrakoch niekedy používam techniku skladanej panorámy, aby som nemusel urezávať z vrchu a zospodu, čím by som prišiel o časť rozlíšenia. Panorámu fotím z ruky, dávam si pozor na dostatočné prekrytie záberov o cca 30% a udržanie horizontu (mám v hľadáčiku zapnutú vodováhu). Pri panorámovaní si nechajte rezervu, časť záberu sa oreže. Pri snímaní uzamknite expozíciu a zaostrovanie, aby všetky zábery boli exponované a zaostrené rovnako.

Panoráma fotená z ruky, 6 záberov spojených v Lightroome. Fujifilm X-T4 + 50-140/2,8.

Postprocesing

Pri fotení mrakov mi nejde o vernosť reality, nefotím ich pre meteorologický ústav. Skôr chcem, aby vyzerali ako z ilustrácie alebo filmu.

Ja pri úpravách preferujem dramatickejší vzhľad.

Prvým krokom pri úpravách je zvýšenie kontrastu, často na maximum. Začínam funkciou “kontrast”. Ak nestačí, pohrám sa s čiernym a bielym bodom a krivkou. Výborne funguje funkcia “dehaze”, určená pre potlačenie vzdušného oparu. Niekedy začínam práve ňou. Pozor, zvýrazňuje šum, preto je niekedy potrebné fotografie po jej použití odšumiť. Drobné detaily pomáhajú zvýrazniť funkcie “texture” a “clarity”. Ja používam Lightroom, ak používate iný program, použite ekvivalentné funkcie na zvýraznenie mikrokontrastu a štruktúr.

Použil som len “texture”, “clarity” a hlavne “dehaze”. Aká obrovská zmena, proti neupravenej fotke.

Tajomstvom dramatických záberov sú lokálne úpravy s použitím prechodových filtrov a štetca. Nielenže môžete zosvetlovať a stmavovať časti fotografie, ale môžete meniť aj prekreslenie detailov pomocou lokálneho použitia “clarity”, “texture” a “dehaze”. Romantickejší look dosiahnete, ak použijete tieto funkcie s mínusovým nastavením. Nebojte sa experimentovať a časti obrazu upravovať rôznym spôsobom, veď úpravy môžete kedykoľvek zrušiť.

Pri niektorých záberoch sa hodí pridať vinetáciu a sústrediť tak pozornosť na svetlejší stred.

Tu som využil všetky nástroje, vrátane “split toningu”, lokálnych úprav a pridania vinetácie.

Fotografie mrakov sú často monochromatické, modré počas dňa, oranžové večer. Farby viete ovplyvňovať pomocou vyváženia bielej a nastavení saturácie. Ja občas používam aj prifarbenie pomocou “split toning”. Zvyčajne svetlé časti zatónujem do teplých odtieňov a tmavé do studených.

Atmosféru zlatej hodinky som zvýraznil použitím “split toningu”.

Pri takýchto záberoch môžete farebnosť výrazne ovplyvniť nastavením vyváženia bielej, saturácie a použitím “split toningu”.

K úpravám patrí aj retušovanie nečistôt na snímači a napr. vtákov, alebo lietadla v diaľke. Na koniec ešte skontrolujte, či sa pri úpravách neobjavil šum.

Záver

Je na vás, či dáte prednosť decentnejším úpravám, alebo to pojmete dramaticky, ako ja. Fotím do RAW a keď sa mi v budúcnosti úpravy nebudú páčiť, môžem ich zrušiť a upraviť fotografie nanovo.

Komentáre

blasi
2020-06-03 09:28:31
fajny clanocek. dobra fototema

Krtko fotografom
2022-06-28 07:55:53
Parádne . Mám tiež zopár záberov, ale moje sa dajú spočítať na jednej ruke .

seifi
2022-06-28 10:13:03
z fotografického hľadiska téma zaujímavá; niekedy celkový dojem umocní zodpovedajúci spodok

matpi
2022-06-28 23:58:54
Ja ze novy clanok. Potom citam "split toning" v Lightroome. Skoro ma dostali

blahoslav J B Art
2022-06-30 00:29:44
ja fotim chemtrails

z80
2022-06-30 08:13:58
Ja si zaujímavé mraky fotím iba mobilom. Nič iné vtedy pri sebe väčšinou nemám.