Hore

Loosing Virginity

Zaujímavý postup vzniku fotografie „Loosing Virginity". Myšlienky a pracovný postup užívateľa ePhoto.

Tento môj príspevok vznikol z podnetu redakcie ePhoto. Oslovila ma, či by som nepripravil niekoľko myšlienok v súvislosti so vznikom obrázku „Loosing Virginity", ktorý som tu na portáli nedávno prezentoval. Na pripomenutie prikladám v úvode aspoň jeho zmenšený náhľad, finálna verzia fotografie je v závere príspevku.

Na úvod krátke zamyslenie

Keďže tento môj obrázok je predovšetkým o symbolike a prenesených významoch, naviac s využitím fotomontáže, môže vyvolávať otázku: - je to vôbec ešte fotografia? Takže čo to vlastne je, fotografia? Je fotografiou skutočne len a len jedinečný a neskreslený okamih reflexie povrchu, zachycujúci interakciu priestoru a času, definovanú svetlom?

Je to dosť delikátna technická ale aj filozofická otázka, obzvlášť v tejto, na médiá, bohatej dobe. Je viacero druhov fotografie, napr. čierno biela, farebná, filmová (analógová), digitálna. Ľudia niekedy tvrdohlavo obhajujú len niektoré konkrétne postupy a ich výsledky ako „skutočnú" fotografiu.

Fotografia je však aj o psychike, o princípoch vnímania, emóciách, tvorivosti, osobnej identite, medziľudskej komunikácii a vzťahoch. Práve to všetko pomáha vysvetliť, ako tvoríme vizuálne obrazy, ako ich prezentujeme a ako ľudia reagujú na to, čo vidia.

Ja osobne sa radím k tým, čo ponúkajú oveľa flexibilnejšiu a myslím si, že aj fascinujúcejšiu definíciu fotografie. Fotografovaním je tvorba snímkov akýmkoľvek fotoaparátom (od pinholu až po mobilný telefón) a prirodzenou súčasťou tohto tvorivého procesu je aj ďalšia úprava originálnych snímkov bez obmedzenia rozsahu a druhu. Niektorí fotografi, ktorí sa považujú za puristov, túto definíciu iste odmietnu a budú sa snažiť neustále kresliť a upresňovať deliacu hranicu v tomto „pohyblivom piesku".

Symbolika vo fotografii

Symbolika sa snaží vyjadrovať myšlienky pomocou predmetov ako symbolov. Predmety sú však využívané na iný účel, než na aký boli vytvorené (nôž vedľa jablka sa chápe ako nástroj k jeho jedeniu, nôž bodajúci jablko dostáva význam zbrane). Inými slovami, symbolizmus dáva veciam hlbší význam.

V expresívnej fotografii sa používajú vizuálne symboly k vyjadreniu abstraktných myšlienok. Symbol zastupuje niečo s väčším významom. Môžeme ho nazvať aj metaforou. Mnohé fotografie sa…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
wayne
2009-08-04 11:43:40
vajicko na poslednej fotke vyzera ako ´smajlik´ pravda trochu otoceny, (borokolice ako oci, por/cibulka ako .. pehy? a redkovky ako pery a zltok ako nos), mozno by som tie redkovky otocil aby vyzerali ako usmev, ved aj napriek skazenosti a spine je tu na svete clkom veselo... samozrejme vska ze pri samotnom fotografovani sa honia hlavou uplne ine myslienky :) ma to tak napadlo, ked som si precital cely clanok no nevinnosti a kolobehu... :) zaujimave citanie aj postup :)
 
zuzuliena
externý redaktor 2009-08-04 13:26:39
... nielen skvela fotka, ktoru som obdivovala vtedy aj teraz, ale aj text. Klobuk dolu pan symbolista .-)!
 
2009-08-04 15:14:21
dobry clanocek s dobrym uvodom na zamyslenie
 
miro simko
2009-08-04 15:23:51
Pri obrázkoch so symbolikou, podobne ako aj pri abstraktných fotografiach môžu u diváka vznikať nové a niekedy až prekvapujúce asociácie, ktoré prekvapia aj samotného autora. Takže vďaka za objaveného smajlíka...aj keď hore nohami...:-)
 
miro simko
2009-08-04 15:27:01
príspevok od: zuzuliena
... nielen skvela fotka, ktoru som obdivovala vtedy aj teraz, ale aj text. Klobuk dolu pan symbolista .-)!
...ďakujem Zuzka za milý komentík...s tým klobúkom to však nepreháňaj, ibaže to bolo myslené symbolicky...:-)
 
miro simko
2009-08-04 15:28:10
príspevok od:
dobry clanocek s dobrym uvodom na zamyslenie
...Rasťo, vďaka za zastavenie a komentík, potešil...:-)
 
2009-08-04 16:59:56
Dobry clanok, pekne si to napisal, hlavne to zamyslenie a symboliku :-)
 
miro simko
2009-08-04 17:06:17
príspevok od:
Dobry clanok, pekne si to napisal, hlavne to zamyslenie a symboliku :-)
...Zoli, ďakujem za zastavenie a pekné písmenká...:)
 
whistler1010
2009-08-04 18:53:52
moc dobre...
 
Lienka1
2009-08-04 18:57:54
výborne napísaný článok, dobre sa čítal a páči sa mi, že je taký rovnovážny :), teda že nie je iba o technickej stránke tvojej fotografie, ale o aj zamyslení sa nad významom fotografie ako takej.
 
izzino
2009-08-04 20:59:29
Vesele, zase som si pripomanul tvoju tuto velmi vydarenu, ale uz som od teba dlho nic nevidel.
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-08-04 21:07:56
dobry clanok,a super fotka :) len tak dalej...
 
miro simko
2009-08-04 21:15:56
príspevok od: whistler1010
moc dobre...
...vďaka Peťo
 
miro simko
2009-08-04 21:19:29
príspevok od: Lienka1
výborne napísaný článok, dobre sa čítal a páči sa mi, že je taký rovnovážny :), teda že nie je iba o technickej stránke tvojej fotografie, ale o aj zamyslení sa nad významom fotografie ako takej.
...ďakujem za milý koment Zuzka (alias Lienka1) ...a máš pravdu, mal som chuť si tak trocha aj pomudrovať...:)
 
miro simko
2009-08-04 21:22:51
príspevok od: izzino
Vesele, zase som si pripomanul tvoju tuto velmi vydarenu, ale uz som od teba dlho nic nevidel.
...Peťo, vďaka za zastavenie ...teraz mám skutočne také obdobie ničnerobenia...:-)
 
miro simko
2009-08-04 21:25:04
príspevok od: Cako
dobry clanok,a super fotka :) len tak dalej...
...Peťo, ďakujem za zastavenie
 
ksindy
2009-08-04 23:01:05
dobry clanok. mam taky nazor, ze fotografia samotna je len jednym z bodov na pomyslenej casovej osi vytvarneho zobrazovania (resp.zachytavania) skutocnosti vokol nas ako aj ´prezentacie´ vlastnych predstav a pocitov a tvorivosti. tak ako boli ine body pred nou (malba, kresba,grafika...), tak ani ona urcite nie je jeho finalnym zavrsenim a zakonite nasleduje za nou nieco dalsie. mozno praca s foto v PP. mam vsak na mysli tu pracu ked fotka(y) sluzi(a) ako pracovny material pre vytvorenie ineho diela .
 
miro simko
2009-08-05 10:21:56
príspevok od: ksindy
dobry clanok. mam taky nazor, ze fotografia samotna je len jednym z bodov na pomyslenej casovej osi vytvarneho zobrazovania (resp.zachytavania) skutocnosti vokol nas ako aj ´prezentacie´ vlastnych predstav a pocitov a tvorivosti. tak ako boli ine body pred nou (malba, kresba,grafika...), tak ani ona urcite nie je jeho finalnym zavrsenim a zakonite nasleduje za nou nieco dalsie. mozno praca s foto v PP. mam vsak na mysli tu pracu ked fotka(y) sluzi(a) ako pracovny material pre vytvorenie ineho diela .
...absolútny súhlas ...uznávanou súčasťou súčasného digital artu je aj fotomanipulácia, s množstvom subžánrov ...podstatné je, či zámer (posolstvo) autora nájde a zaujme diváka, ak áno, nie je čo riešiť...;-) ...ďakujem za názor
 
noik
ocenenie redakciou 2009-08-05 12:48:43
Miro...vyborne spracovane a ´dovysvetlene´...podobne fotografiu vnimam aj ja...rad pracujem so symbolmi...ale na druhej strane mam rad aj tu klasiku, cistu, dokumentarnu...do ktorej sa radi street...
Linknem ti tu zaujimavu fotku...pod nou je aj link...aj ked v anglictine...ako fotka vznikala...spolocne s tvojou nema vela...asi len to vajicko
Verim vsak, ze ta zaujme...a mozno aj potesi ;)
http://adnrey.deviantart.com/art/Egg-s-eye-45356090
 
miro simko
2009-08-05 15:49:14
Yari, vdaka za zastavenie a zaujimavy link na vyborneho foto-manipulatora a surealistu adNrey-a. Na dA obcas zabludim a rad sa pokocham na ´uchylkach´, niektore su skutocne suprove. Pozrel som si aj postup, je v rustine a nie v anglictine ale zvadol som to...;)
 
F€KY
2009-08-05 21:41:14
by ma fakt zaujimalo , ze ako si spravil to pozadie. vo photoshope ? ci?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-08-05 22:50:26
príspevok od: F€KY
by ma fakt zaujimalo , ze ako si spravil to pozadie. vo photoshope ? ci?
Taketo pozadie si mozes stiahnut z internetu. Vseobecne sa oznacuje ako grunge. Staci dat do goole: free grunge textures a hned mas par odkazov.
 
miro simko
2009-08-06 10:26:12
príspevok od: F€KY
by ma fakt zaujimalo , ze ako si spravil to pozadie. vo photoshope ? ci?
...tak ako uviedol Karol, textúry sa dajú zohnať na webe, stačí si zagoogliť ...ja osobne využívam iba také zdroje, kde sa priamo deklaruje, že je to ´free´ pre akékoľvek použitie (včítane komerčného) a kde autor nemusí uvádzať ani zdroj
 
2009-08-07 07:48:32
Ppekný článok, dal si si námahu, zaujímavé myšlienky. Podnet na ďalšie rozmýšľanie, čo vlastne nasleduje po vajci??? Život a či smrť?
 
miro simko
2009-08-07 10:36:44
príspevok od:
Ppekný článok, dal si si námahu, zaujímavé myšlienky. Podnet na ďalšie rozmýšľanie, čo vlastne nasleduje po vajci??? Život a či smrť?
...vďaka za zastavenie Yvonka ...nuž a ako odpovedať na položenú otázku, keď sa štvrtá etapa vajíčka spapá a neuškodí, tak život môže pokračovať...;-)
 
Iwn*
ocenenie redakciou 2009-08-09 11:10:02
Potešilo ma, keď som tu objavila tento článok k fotografii, ktorá ma už na prvý pohľad rozveselila a zaujala a ku ktorej som sa už veľa krát vrátila. Pekná štylizácia, pekné vysvetlenie symboliky, dĺžka tak akurát, aby nenudila a všetko potrebné poodhalila. ...a stále čakám, kedy Ťa opäť kopne múza :)
 
miro simko
2009-08-09 12:21:15
príspevok od: Iwn*
Potešilo ma, keď som tu objavila tento článok k fotografii, ktorá ma už na prvý pohľad rozveselila a zaujala a ku ktorej som sa už veľa krát vrátila. Pekná štylizácia, pekné vysvetlenie symboliky, dĺžka tak akurát, aby nenudila a všetko potrebné poodhalila. ...a stále čakám, kedy Ťa opäť kopne múza :)
...ďakujem za milučký komentík, potešil ...škicár mám plný nápadov, len realizovať sa mi akosi nechce ...darmo, niekedy si treba aj poleňošiť...;-)
 
SteveS
ocenenie redakciou 2009-09-09 18:49:20
Miro, aj môj klobúk padá dole ;-) Špičkovo spracovaný a formulovaný článok, výborný text, symbolika aj výsledná fotografioa, ktorá nezaostáva za zámerom ale plne ho prezentuje.

Je hodnotný nielen príbehom samotnej fototvorby, tu nejde o zložitý postup a motív, ale hlavne celkovým obsahom včítane prezentovania tolerantných názorov na túto oblasť a tvorivou myšlienkovou inšpiráciou... Naviac tvoja voľná a flexibilná defínícia fotografie plne zarezonovala s mojimi tiež voľnými ´hranicami´. Takáto tolerancia mnohým veľmi chýba a za mnohými vyhranenými názormi sa žiaľ často skrýva pohodlnosť, lenivosť a neschopnosť prinútiť sa spoznať a naučiť aj čosi z postprocesu. Naopak, ľahšie sa je vyhovárať na čistotu fotografie bez PP :-) Už sa často človeku ani nechce obhajovať upravené fotografie a stavať sa proti paušálnemu odsudzovaniu PP, napriek tomu, že znalosť postprocesu je pre každého vážnejšieho fotografa veľmi dôležitá.

Prajem veľa ďalších takýchto kopnutí múzy ;-)
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia