Receptár: Portrét s malou LED-kou

Mám k dispozícii drahú techniku, špičkové fotoaparáty, najlepšie objektívy. Po štvrťstoročí fotografovania je to normálne a to aj vzhľadom na moju prácu.

Občas fotievam obyčajnou amatérskou technikou. Buď niečo testujem, alebo zbieram podklady do fotoškoly pre začiatočníkov. Nebývam vtedy nazlostený, že musím fotografovať horšou technikou. Pokiaľ má slušný obrazový potenciál a nie je vyslovene podpriemerná, dokážem si dobre zafotiť rovnako, akoby som mal v rukách niečo drahšie. Dokonca je to väčšia výzva.

To že máte "obyčajnú" techniku, neznamená, že s ňou nemôžete dobre fotografovať. Len fotografovanie musíte prispôsobiť jej možnostiam a byť kreatívny. Nespoliehať sa, že prácu za vás odvedú špičkové parametre objektívu, keď takým nedisponujete.

Nedávno som mal malé fotostretnutie s mojimi priateľmi Katkou a Petrom, ktorým som kedysi fotil aj svadbu. Potreboval som si niečo vyskúšať a popritom som im chcel ukázať fotoaparát, ktorý by sa im hodil. Nie sú fotografi, ale potrebujú dokumentovať prácu, ktorú robia. Chcel som im ukázať, že aj s objektívom priemerných parametrov sa dajú robiť slušné fotografie, ak vyberiete zaujímavé prostredie, správne nastavíte parametre fotoaparátu a objektívu a fotografiu niečím ozvláštnite. Práve to ozvláštnenie z nej urobí niečo viac, ako úplne obyčajný záber.

Určite veľký vplyv na portrétnu fotku má to, koho fotografujete. Katka s Petrom sú pekný pár, takže s týmto problém nebol. Za miesto fotenia som vybral jesenný Vrakunský lesopark. Babie leto skončilo a k slovu sa prihlásilo typické bratislavské počasie, ktoré potrvá celú zimu. Zamračená šedá obloha. Zámerne som vybral neskorší čas, aby bolo svetla už pomenej, pretože som chcel odskúšať fotenie s LED svetlom. LED-ky mám rád, pretože sa s nimi pracuje intuitívnejšie ako s bleskami. Veľkou nevýhodou je oveľa menší výkon. Počas dňa vôbec nevidno, že LED používate. Musíte počkať na súmrak, veľmi škaredé počasie, alebo fotografovať v tieni. Práve preto mi vyhovovalo počasie, neskoršia hodina a vybral som miesto pod stromami.

Teraz k použitej technike. Nedávno prebiehal výpredaj a ešte aj bude staršieho Olympusu OM-D E-M5 Mark II s objektívom 14-150/3,5-5,6 II (ekvivalent 28-300 mm). Slušnejšia amatérska zostava, kde objektív má univerzálny rozsah, ale viete, že to nie je žiadne bokeh monštrum.

Ak chcete z bežného zoomu dostať čo najkrajší bokeh, musíte využívať čo najdlhšie ohnisko a plne otvorenú clonu. Teleobjektívy celkovo poskytujú malú hĺbku ostrosti a naviac úzky uhol záberu zjednodušuje pozadie. Nevýhodou je, že musíte byť pomerne ďaleko od fotografovanej osoby. Toto je univerzálny recept na portrétne fotenie, ak nemáte špeciálny portrétny objektív. Funguje dobre aj na fotenie detailov. Použil som teda program predvoľby clony A, nastavil otvorenú clonu f/5,6 a vyzoomoval objektív aspoň na 100 mm (ekvivalent 200 mm).

Vo fotografii je najdôležitejšie svetlo. Práve dobré svetlo robí fotografiu výnimočnou. Dôkazom je napr. fotenie v ateliéri, kde sa nevyužíva malá hĺbka ostrosti. Fotí sa so strednými clonovými číslami. Výsledok tak závisí na spôsobe nasvietenia. V exteriéri tiež môžete využívať umelý zdroj svetla, aby ste fotografie ozvláštnili. Je som použil malé LED svetlo Manfrotto Lumimuse s 8 diódami. Nepatrí medzi najvýkonnejšie a ani nebolo drahé. Dnes kúpite výkonnejšie a lepšie za polovičnú cenu. Naviac musím u neho používať otepľujúcu fóliu (bola v cene), inak by bolo svetlo studené. Bežne fotievam s LED svetlom tak, že ho držím v natiahnutej ruke. To ale teraz nešlo, keďže som musel byť kvôli teleobjektívu veľmi ďaleko. Občas využívam “dobrovoľníka”, z ktorého urobím svojho asistenta. Teraz som si však zobral ľahký štúdiový statív Fomei. Ak by som ho nemal, dal by som svetlo na normálny fotostatív.

Setup je jednoduchý. Malé LED svetlo Manfrotto Lumimuse som umiestnil na ľahký štúdiový stojan Fomei, aby som nemusel brať so sebou asistenta.

Viac svetiel, viac možností, ale v tomto článku je použité len jedno. Aby sme to nekomplikovali.

LED svetlo som nastavil na najvyšší výkon. I tak postačuje len na nasvietenie tváre, prípadne torza. Celú postavu nenasvietite. Neznamená to, že ju ale nemôžete odfotiť. To, že je tvár osvetlená výraznejšie, je len dobre, pretože to upriamuje pozornosť na to najdôležitejšie. Na rozdiel od ateliéru sa tu využíva aj prirodzené osvetlenie, takže nenasvietený zvyšok nebude čierny.

Ak je svetla pomenej, kľudne zvýšte citlivosť ISO, aby ste predišli rozmazaným záberom. S LED svetlom sa pracuje pomerne ľahko, pretože vidíte jeho účinok. Ja som fotografoval s bezzrkadlovkou, ktorá simuluje expozíciu v hľadáčiku, takže som expozíciu korigoval (+/-) podľa náhľadu. Ak fotíte zrkadlovkou, nastavte expozíciu podľa skúšobných záberov. Keďže je takéto nasvietenie takmer bodové, budete musieť použiť korekciu do mínusu, aby tvár nebola preexponovaná. Nezabudnite pracovať s vyvážením bielej. Jesennú atmosféru môžete podporiť teplejšími farbami a postprocesingom. Ja som použil preset v Lightroome a pridal k nemu vinetáciu.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 II MSC (70 mm = EQ 140 mm). 1/160 s., f/5,6, ISO 800, -2/3 EV.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 II MSC (150 mm = EQ 300 mm). 1/40 s., f/5,6, ISO 200, -1/3 EV.

Takže si zopakujme recept na takéto fotografie:

  1. Príjemný fotogenický pár.
  2. Prostredie jesenného lesopparku.
  3. Horšie svetelné podmienky, aby sa prejavilo svetlo LED.
  4. Amatérsky fotoaparát a objektív s dlhším ohniskom. Môže byť aj mobil, kompakt alebo ultrazoom.
  5. Malé LED svetlo. Ak nemáte asistenta, tak aj statív. Šikovnejším určite napadol malý Gorilapod a upevnenie svetla napr. na konár.
  6. Fotografovať s programom A a podľa potreby používať korekciu expozície +/-.
  7. Vyvážením bielej a posprocesingom podporte farebnú atmosféru.

Vyskúšal som aj jeden z mojich obľúbených presetov, ktorý som si vytvoril sám. Sépia s decentným rámikom sa k téme hodia.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 II MSC (135 mm = EQ 270 mm). 1/25 s., f/5,6, ISO 500.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 II MSC (150 mm = EQ 300 mm). 1/50 s., f/5,6, ISO 200, -1/3 EV.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, M.Zuiko 14-150/3,5-5,6 II MSC (100 mm = EQ 200 mm). 1/25 s., f/5,6, ISO 200, -1/3 EV.

Záver

Malé LED svetlo zohráva v tomto príbehu fotografie najvýznamnejšiu úlohu. Práve to pozdvihlo atmosféru fotografie nafotenej úplne priemernou technikou.

Komentáre

sharkyyy
2019-11-12 06:09:11
Dajte prosim Vas tipy na male vykonnjesie led svetla s moznostou pripojit na sanky fotoaparatu.
Dakujem

matpi
2019-11-12 15:58:35
príspevok od: sharkyyy
Dajte prosim Vas tipy na male vykonnjesie led svetla s moznostou pripojit na sanky fotoaparatu.
Dakujem
Myslim, ze pripojit na sanky fotoaparatu sa daju uplne vsetky. Ci chces mensie, vacsie, lacne alebo drahe...vyber je na tebe.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2019-11-13 12:56:08
príspevok od: sharkyyy
Dajte prosim Vas tipy na male vykonnjesie led svetla s moznostou pripojit na sanky fotoaparatu.
Dakujem
Odkaz na specialny clanok o LED je pod tymto clankom.