Hore

Mraky nad Bratislavou

Tento príbeh nevyžadoval drahú techniku a ani profesionalitu zo strany fotografa. Stačila troška fantázie a priazeň počasia.

Momentálne som bez zrkadlovky. Pripadám si ako Schumacher bez auta, ešteže mám zapožičaný malý Sony NEX-5. Posledné dni nám príroda nad hlavami ukazuje doslova zázraky. Meteorológovia majú hody a my fotografi tiež. Kumulusy, stratusy, cirrusy, nimbostratusy, kumulonimbusy... Prehliadka všetkých druhov oblakov. Mám len seťák 18-55 :-( A to mi na polici ležia najlepšie nikoňácke sklá.

Túto príležitosť nechcem prepásť a beriem do ruky, čo mám. Nexiík, aj keď vyzerá ako kompakt má srdce zrkadlovky. To mi dovoľuje snímať kvalitné zábery, aj keď s určitým technickým obmedzením. Mraky sú ale pomerne jednoduchý motív, na fotenie ktorého netreba žiadnu špeciálnu techniku a ani schopnosti. Nízke ISO, predvoľba clony, ručné vyváženie bielej. Zazoomovať, zaostriť a cvaknúť. Zvyšok zariadi príroda.

Búrky z tepla sú teraz na programe dňa.

Na obed, či večer, mraky sú nádherné. Z hodiny na hodinu sa menia farby a tvary.

Príliš obyčajné na Príbeh fotografie. Kde je nejaké poučenie?

Tu ho máte. Večer, keď sa vraciam z práce domov, vidím tie krásne mraky. Ponáhľam sa, nadávam na výťah ktorý zásadne stojí na 12. poschodí. Ani sa nevyzujem, beriem foťák a hor sa na balkón (vraj je to logia). Výhľad mám krásny, môj balkón sa stáva legendárnym fotopointom. Zanadávam nad drôtmi natiahnutými medzi panelákmi, ktoré musím často retušovať. Pri západe slnka nad Karpatami ukazuje obloha skvelú svetelnú show. Farby sa menia každú minútu, vzduchom poletujú lastovičky zvestujúce blížiacu sa búrku. Mením vyváženie bielej, aby som dosiahol  výrazné farby, ktoré podporím aj miernou podexpozíciou.

Búrka sa blíži. Tmavé mraky zvýrazňujú farebné paneláky.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zuzuliena
externý redaktor 2011-06-13 12:16:16
hmmmm, zaujimave impresie .-)
 
simo
2011-06-13 12:55:37
to experimentovanie je veľmi inšpiratívne
 
blasi
2011-06-13 13:11:11
dobry clanok.. zavidim tomu experimentovaniu a napadom. mna take skoro nikdy nenapadne a ked aj tak bud sa mi nechce alebo nic zaujimave z toho nevylezie.
 
keko
2011-06-13 13:49:30
Cervene mraky pri zapade a vychode slnka suvisia s popolcekom vo vzduchu zo sopecnej cinnosti. Teda nie je to pravidlo. Som len chcel dodat ...
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-06-13 15:50:27
mraky su dobrý namet, obzvlast toto obdobie je hojne na tieto hry prírody, neostava nam nic ine len ich v co najvacsom pocte zachytavat, pretože su jedinečne a nikdy niesu na oblohe rovnotvarne
 
samusko
2011-06-13 15:52:12
príspevok od: keko
Cervene mraky pri zapade a vychode slnka suvisia s popolcekom vo vzduchu zo sopecnej cinnosti. Teda nie je to pravidlo. Som len chcel dodat ...
ja som si vzdy myslel ze sa svetlo inak lame resp prechadza dlhsie atmosferou - vid svetelny paprsok cez ihlan

cus !
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-06-13 16:05:34
príspevok od: samusko
ja som si vzdy myslel ze sa svetlo inak lame resp prechadza dlhsie atmosferou - vid svetelny paprsok cez ihlan

cus !
Pravdu mate obidvaja. Moze za to lom lucov pri prechode atmosferou a aj castice (nielen sopecne, ci piesok z puste ale aj obycajny prach).
 
Marcel Rebro
2011-06-13 16:15:36
príspevok od: samusko
ja som si vzdy myslel ze sa svetlo inak lame resp prechadza dlhsie atmosferou - vid svetelny paprsok cez ihlan

cus !
Na optike na Doc. Kalavsky presviedcal ze cervena farba pri zapade statistickou fluktuaciou nehomogenitov hmoty v atmosfere a z toho vyplyvajucej difrakcie slnenych lucov

... prelozene do slovenciny : "lomom svetla na bordeli v lufte"
 
Crazy41
2011-06-13 16:16:53
tie kvazi tunely su urobene zoomovanim?
 
keko
2011-06-13 16:34:40
príspevok od: samusko
ja som si vzdy myslel ze sa svetlo inak lame resp prechadza dlhsie atmosferou - vid svetelny paprsok cez ihlan

cus !
To je lom svetla. A potom este existuje ohyb svetla. Tieto dva pojmy nie su rovnocenne. Pri lome svetla ide javy sposobene prechodom medzi dvoma prostrediami s inou optickou hustotou. Prejavuje sa napriklad modrou oblohou. Alebo duhou.
Ohyb svetla je sposobeny pri sireni svetla okolo prekazky. Ak aj nie je ziadna sopka na Islande cinna, v mestach byva cerveny zapad slnka koli neodfuknutemu prachu nad mestom. Ohyb svetla je krasny dokaz toho, ze svetlo ma ako vlnovy, tak aj korpuskularny charakter.
Takto to viem ja. Ale aj keby som sa mylil, pokial nebude sopka na Islande alebo niekde v strdomori chrlit bordel do luftu, cervanky nebudu.
 
lu_boss
2011-06-13 16:42:26
príspevok od: Marcel Rebro
Na optike na Doc. Kalavsky presviedcal ze cervena farba pri zapade statistickou fluktuaciou nehomogenitov hmoty v atmosfere a z toho vyplyvajucej difrakcie slnenych lucov

... prelozene do slovenciny : "lomom svetla na bordeli v lufte"
...clovece, ako sa da krasne vedecky povedat "cim vacsia spina, tym krajsie"
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-06-13 16:58:10
príspevok od: Crazy41
tie kvazi tunely su urobene zoomovanim?
ANo je to zoomovane a niekedy zaroven toccene. Drzal som objektiv za zoomovy prstenec a otacal fotakom okolo neho. Nazval by som to Karolov spinning zoom efekt.
 
Crazy41
2011-06-13 17:03:44
príspevok od: Karol Srnec
ANo je to zoomovane a niekedy zaroven toccene. Drzal som objektiv za zoomovy prstenec a otacal fotakom okolo neho. Nazval by som to Karolov spinning zoom efekt.
Pekne,to vyskusam
 
zelena.kacka
2011-06-13 20:18:43
oblaky, to je moje. uz dlho cakam na nejaky pekny zapad slnka ale bud nie su oblaky alebo som v robote
 
spektrum
2011-06-14 14:28:57
príspevok od: Marcel Rebro
Na optike na Doc. Kalavsky presviedcal ze cervena farba pri zapade statistickou fluktuaciou nehomogenitov hmoty v atmosfere a z toho vyplyvajucej difrakcie slnenych lucov

... prelozene do slovenciny : "lomom svetla na bordeli v lufte"
ano
 
spektrum
2011-06-14 14:31:54
no to som rada, že aj ty experimentuješ, robím podobne, otáčam a zoomujem súčasne a naozaj tie veci sú velmi inšpirujúce, aspoň pre mňa, sem som však dala len 2 štvorice, jazierkovú impresiu a tanec plamienka...skúšala som všakovaké a veľmi ma to unieslo...
 
stevika
2011-06-14 20:44:37
inšpiratívne, určite skúsim Fajn článok
 
8martin5
2011-06-15 13:51:33
príspevok od: keko
Cervene mraky pri zapade a vychode slnka suvisia s popolcekom vo vzduchu zo sopecnej cinnosti. Teda nie je to pravidlo. Som len chcel dodat ...
No, to je vtipne, ale nie moc presne vysvetlenie farebnosti oblakov pri zapade, ci vychode slnka. Skor by som to tipoval na rozdielne vlnove dlzky, farbou samotnej atmosfery, ci oblohy pri horizontoch {opat vlnove dlzky svetla}, ktora dava oblakom farbu. Vyskytuju sa vsak aj Tebou udavane ukazy, no su skor zriedkave.
 
8martin5
2011-06-15 13:58:27
príspevok od: Marcel Rebro
Na optike na Doc. Kalavsky presviedcal ze cervena farba pri zapade statistickou fluktuaciou nehomogenitov hmoty v atmosfere a z toho vyplyvajucej difrakcie slnenych lucov

... prelozene do slovenciny : "lomom svetla na bordeli v lufte"
Ako som napisal: farba {cervena} suvisi skor s rozdielnymi vlnovymi dlzkami, farbou samotnej atmosfery, ci oblohy pri horizontoch {opat vlnove dlzky svetla}, ktora dava oblakom farbu. Vyskytuju sa vsak aj tzv. sopecne cervene oblaky, zriedka. Ako pises ty- difrakcia- cize ohyb {zjednodusene po slovensky
 
8martin5
2011-06-15 14:00:13
príspevok od: Karol Srnec
Pravdu mate obidvaja. Moze za to lom lucov pri prechode atmosferou a aj castice (nielen sopecne, ci piesok z puste ale aj obycajny prach).
Vid moj koment{y}. Myslim, ze maju najblizsie ku pravde.
 
inkubbus
2011-06-15 14:13:15
príspevok od: 8martin5
Vid moj koment{y}. Myslim, ze maju najblizsie ku pravde.
skoro mas pravdu. prachove castice su vo vzduchu rozptylene aj cez den nielen pri zapade slnka. ale pri zapade svetlo prechadza omnoho dlhsou drahou cez atmosferu ako ked svieti kolmo na zem. preto sa odfiltruju ostatne farebne spektra a zostava najviac cervena. takze ano, moze za to prach aj dlzka drahy svetla
 
8martin5
2011-06-15 14:16:03
príspevok od: inkubbus
skoro mas pravdu. prachove castice su vo vzduchu rozptylene aj cez den nielen pri zapade slnka. ale pri zapade svetlo prechadza omnoho dlhsou drahou cez atmosferu ako ked svieti kolmo na zem. preto sa odfiltruju ostatne farebne spektra a zostava najviac cervena. takze ano, moze za to prach aj dlzka drahy svetla
Tak-tak! citujem ta: "sa odfiltruju ostatne farebne spektra a zostava najviac cervena."
 
keko
2011-06-15 20:26:50
príspevok od: 8martin5
Vid moj koment{y}. Myslim, ze maju najblizsie ku pravde.
Sorry, toto je drist.
 
8martin5
2011-06-15 20:44:33
príspevok od: keko
Sorry, toto je drist.
v poho, ono to nie je uplny drist. Ten ukaz skutocne byva! Nie casto, ale byva!
 
zuzanka29
2011-06-15 21:46:50
och tie mráčky sú geniálne, mám chuť si začať zháňať fototapetu na strop, keď sa tak na ne dívam
 
zelena.kacka
2011-06-18 22:56:04
nieco z dneska
na tej prvej je fuzaty ujo
 
b.a.f.o.a.r.t.
2011-06-18 23:04:23
príspevok od: zelena.kacka
nieco z dneska
na tej prvej je fuzaty ujo
moja fuzata bude utorok stredu mato v dzobe ?
 
zelena.kacka
2011-06-18 23:27:10
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
moja fuzata bude utorok stredu mato v dzobe ?
v com?
 
Azimut
2011-06-22 20:45:11
Mne sa predvčerom podaril odfotiť takýto nevšedný mrak:
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia