Televízna veža Kamzík

Fotku televíznej veže Kamzík, poza ktorú prechádza zapadajúce slnko, som už publikoval minulý rok. Je to jav, ktorý sa opakuje dvakrát do roka a môžem ho fotografovať z pohodlia svojho bytu, priamo z balkóna. Kamzík fotografujem z balkóna už roky, vždy keď vidím pekný západ slnka, nasadím na fotoaparát objektív a urobím pár záberov.

Keď je obloha krásna, vždy si urobím záber. Stačí na to aj 200 mm objektív.

Niekedy si urobím skladanú panorámu, ak sú mraky najkrajšie nad horizontom.

Kedy fotografovať?

Keď chcete fotografovať slnko alebo mesiac tak, aby boli na konkrétnom mieste (ak sa tam objavuje), presný čas zistíte použitím aplikácií. Je množstvo astronomických aplikácií, využívajúcich fotoaparát chytrého zariadenia pre rozšírenú realitu. Na reálnom zábere vám ukážu, kde bude slnko alebo mesiac v určitom čase. Obľúbená je aj aplikácia Photographers Ephemeris, ktorej webová verzia je dokonca zadarmo.

Photographers Ephemeris.

Ja som žiadnu aplikáciu nepotreboval. Západ slnka za Karpatami môžem sledovať počas celého roka. Stačilo si len všimnúť, že niekedy slnko prechádza poza televíznu vežu Kamzík. Deje sa tak dvakrát do roka po niekoľko dní. Keď som zistil kedy, tak som si to zaznamenal do kalendára, ktorý má včas upozorní, keď sa blíži termín.

Neviem prečo mi trvalo tak dlho, kým som z obyčajného západu slnka za Malými Karpatami urobil  randevú medzi vežou a slnkom? Asi to bolo tým, že som nemal dostatočne výkonný teleobjektív. Kým som fotieval s Nikonom D800E, mal som k dispozícii najdlhšie ohnisko 400 mm. To stačí na panoramatický záber, ale nie na detailný. Ten môžem urobiť až posledné 3 roky, kedy mám k dispozícii zostavu s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou 1200 mm.

To, ako bude fotografia vyzerať, závisí od počasia. Najideálnejšie je, ak je mierne zamračené a mraky stlmia vysoký jas slnečného kotúča. Naviac pridajú do fotografie textúru. Môže sa stať a stáva sa to často, i tento rok, že počasie nepraje a v ten najlepší deň nenafotíte nič. Uloviť “dokonalý” záber tak môže trvať roky.

Slnko je v perfektnej pozícii, počasie ale nespolupracuje.

Expozícia

Expozične je fotenie tohto motívu pomerne ľahké. Musíte si expozíciu ale nastaviť v predstihu. Ja používam predvoľbu clony A v kombinácii s korekciou expozície. Kvôli vysokému jasu slnka musí byť korekcia silná, bežne aj takmer -3 EV. Ak nechcete, aby vám do fotenia zasahovala poloautomatika, môžete použiť aj manuálne nastavenie expozície, to je možno ešte lepšie. Pripraviť sa vopred musíte hlavne, ak máte zrkadlovku, pretože v hľadáčiku nevidíte simuláciu expozície. Ja mám bezzrkadlovku a v hľadáčiku vidím vplyv nastavenia na expozíciu, takže môžem okamžite reagovať, ak chcem fotografiu exponovať inak. Samotný prechod slnka poza vežu je veľmi rýchly, trvá pár desiatok sekúnd. Vy sa ale musíte trafiť do presného okamihu, aby ste dosiahli symetriu. Na to je najlepšie použiť sériové snímanie. Ja mám k dispozícii až 60 obr./s. vo formáte RAW, používam ale menšiu frekvenciu.

Aj keď slnko tesne nad obzorom má oveľa nižší jas, ako keď je vysoko na oblohe, stále je pomerne vysoký. Pri nastavení expozície sa zameriavajte na exponovanie oblohy, aby nebola preexponovaná, slnečný kotúč môže byť. Ja preferujem presnú expozíciu oblohy. Mne expozičný čas vychádzal bežne na 1/32 000 sekundy a musel som pomerne veľa cloniť. Ak váš fotoaparát neumožňuje použiť tak vysoký čas, musíte na objektív nasadiť ND filter.

Fotografiu, kde slnečný kotúč nie je preexponovaný, dokážete urobiť len vtedy, ak je slnko za mrakmi, inak je rozdiel v jase slnka a oblohy príliš veľký.

Zaostrovanie a stabilizácia obrazu

So zaostrovaním nie sú žiadne problémy. používam AF-S s jedným bodom zaostreným na vežu Kamzík. Západy slnka často fotím z ruky, svetla je dostatok, ba priam nadbytok. Pri ohniskovej dĺžke 1200 mm je problém s presnou kompozíciou. Stabilizácia obrazu je u Olympusu špičková, ale aj tak máte problém dlhšie udržať presnú kompozíciu. Preto odporúčam pri takomto fotení použiť statív, čisto kvôli presnej kompozícii.

Postprocesing

Ak bol západ slnka pekný, s postprocesingom veľa práce nie je. Pohrať sa môžete s vyvážením bielej. Opatrne s nastavením saturácie, rýchlo môže dôjsť k posterizácii farieb. Je lepšie fotografovať do RAW, u ktorého hrozí menšie riziko posterizácie a môžete aj lepšie pracovať s expozíciou. Ak na fotografii chýbajú farby, používam funkciu Splittoning a do oblohy pridám ružovú alebo oranžovú farbu.

Farebnosť môžete vylepšiť použitím funkcie Splittoning.

Bezpečnosť

Niekomu z vás určite napadlo, či fotenie slnka silným teleobjektívom nemôže poškodiť zrak, alebo fotoaparát. Obavy sú oprávnené. Zrak si môžete poškodiť, ak by ste slnko fotografovali zrkadlovkou, keď je vysoko na oblohe. Poškodiť by mohlo aj snímač fotoaparátu, u zrkadlovky aj bezzrkadlovky. Keď je ale slnko tesne nad obzorom, je jeho jas už dostatočne nízky a fotografovanie je bezpečné. Samozrejme netreba to preháňať, fotografujte rýchlo.

Záver

Minulý i tento rok som fotografoval so zostavou Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko 300/4 IS PRO + MC20, ekvivalentná ohnisková dĺžka 1200 mm.

Rok 2019.

Rok 2020.

2020-07-20 09:19:31
Námet na ďalší rok - použiť expozičný bracketing a následne spracovať ako HDR. Ideálne v čase, keď budú na Slnku aj škvrny. Na tie škvrny je ale ešte čas. Teraz je začiatok nového slnečného cyklu. Jeho vrchol s maximom škvŕn sa očakáva v roku 2025.

jozef84
2020-07-20 10:43:31
Pekné fotečky

bobo222
2020-07-20 11:17:40
Základ je mať správny balkón! No a potom aj talent a znalosti...

fatality
2020-07-20 12:19:48
super fotky..najma tie detailne..

blahoslav J B Art
2020-07-20 15:58:32
príspevok od: bobo222
Základ je mať správny balkón! No a potom aj talent a znalosti...
A ešte treba mať fotovybavu Olympus, lebo s Nikon výbavou to nešlo takto úzko nafotiť

jozef84
2020-07-20 17:58:13
príspevok od: blahoslav J B Art
A ešte treba mať fotovybavu Olympus, lebo s Nikon výbavou to nešlo takto úzko nafotiť

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2020-07-21 11:50:01
príspevok od: blahoslav J B Art
A ešte treba mať fotovybavu Olympus, lebo s Nikon výbavou to nešlo takto úzko nafotiť
Bohuzial u FF sa k ohnisku 1200 mm dopracujes ovela tazsie. Tu je priestoir napr. pre ultrazoomy Nikon P900 a P1000. Moze si o tom mysliet kto chce, co chce, ale crop 2x mi umoznuje fotot to, co som predtym nemohol.

Porubo
2020-07-21 16:27:34
Crop znamena v preklade orez. A je jedno ci sa dosiahne vyhotovenim hardveru s "orezanymi" rozmermi alebo softverovym orezom. Takze fotit to iste by slo, len by bolo dat neskor orez. A tym sme dosli k sporu!
Pravda ludia co maju radi honbu za megapixlami mozu smutit, ale i tak pri crop = 2 ich pocet je len 2^2 krat mensi co je stale dost vela hlavne pri pouziti na web.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2020-07-21 21:18:33
príspevok od: Porubo
Crop znamena v preklade orez. A je jedno ci sa dosiahne vyhotovenim hardveru s "orezanymi" rozmermi alebo softverovym orezom. Takze fotit to iste by slo, len by bolo dat neskor orez. A tym sme dosli k sporu!
Pravda ludia co maju radi honbu za megapixlami mozu smutit, ale i tak pri crop = 2 ich pocet je len 2^2 krat mensi co je stale dost vela hlavne pri pouziti na web.
Crop nie je orez. Crop je cislo s ktorym sa vypocitava ekvivalentna ohniskova dlzka kvoli vypctu uhla zaberu. Micro43 snimac nerobi ziaden orez. Len v porovani s FF je pri rovakej ohniskovej dlzke uhol zaberu 2x mensi. Takze vase tvrdenie je hlupost.

Porubo
2020-07-22 08:53:46

Cislo je tzv. crop factor, nie crop a preco sa tak vola? Podme si pozriet slovniky, preco je do slovenciny vhodne to prekladat ako orez.*
Nerobi orez v tom zmysle zeby nieco rezal ale zobrazuje len orezanu cast z roviny kde lezi snimac voci takej aku by zobrazoval tzv. FF snimac. Zobrazuje proste len mensi obdlznik z roviny kde je snimac, ktory by sa ekvivalentne dalo ziskat ak by sa miesto toho snimaca dal FF snimac ale zosnimala by sa len orezana stredna cast - ta kde lezi ten mensi snimac.
Potom pre uhly zaberu (jedno ci diagonalny, horizontalny ci vertikalny) staci pouzit podobnost trojuholnikov a tak sa dostavame k tzv. ekvivalentnej ohniskovej vzdialenosti (samozrejme je to len ekvivalent, na objektive sa nic meneni tym ze sa snima len orezana cast o tom je snimac agnosticky).

*
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crop

to make something shorter or smaller, especially by cutting:
He had his hair cropped when he went into the army.
to remove some or all of the edges from a picture, leaving only the most important part:
He cropped the photo so that only the face remained.
to cut something to make it shorter:
The brothers both had their hair cropped.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/crop
to remove the upper or outer parts of crop a hedge crop a dog's ears
to cut off short : trim crop a photograph

Porubo
2020-07-22 08:57:22
P. S. crop factor by slo volne prelozit ako "sucinitel orezu" (kedze toto cislo vystupuje v sucine).

blahoslav J B Art
2020-07-22 10:39:19
''vám musí cropovať chalani, vám musí cropovať ..."

bobo222
2020-07-23 13:03:45
Som čudný, ak u dobrej fotky je mi jedno čím bola fotená?

Porubo
2020-07-23 14:09:42
príspevok od: bobo222
Som čudný, ak u dobrej fotky je mi jedno čím bola fotená?
Ten clanok treba brat s rezervou. Niektore veci sa tam zvelicuju napriklad co sa deje ak sucinitel orezu je rovny dva. Alebo o poskodeni zraku: Staci si dat zivy nahlad (live view) a je to vyriesene - jas s displeja nebude taky ako cez "dalekohlad". Zrkadlovky co to nemaju su naozaj miziva mensina velmi starych modelov.
Na to si treba na internete zvyknut a brat s rezervou rozne taketo zvelicenia. Kedysi to bol dynamicky rozsah, teraz je velky utok na opticky hladacik (a pritom staci jedno tlacitko a mam to na displeji - co tuto vobec nevadi kedze take sa foti so stativom nech mozno si presne nastavit kompoziciu ostrenie a len cakat) ci na velky snimac (aj ked jednotlive pixely mozu byt aj velke aj rovnako male na velkom snimaci a orez je ekvivalentny tomu ci zosnima sa z mensieho obdlznika alebo z vacsieho a potom oreze).
Proste internet, treba zapnut kriticke myslenie. (A nielen tu, ale vsade.)