Strobist - Snehulienka v skalách

Fotenie s malými bleskami v štýle strobist je dnes veľmi populárne. Medzi fotografickou verejnosťou tento spôsob svietenia rozšírili fotografi ako Joe McNally, David Hobby či Scott Kelby. 

Fotenie s malými bleskami v štýle strobist je dnes veľmi populárne. Medzi fotografickou verejnosťou tento spôsob svietenia rozšírili fotografi ako Joe McNally, David Hobby či Scott Kelby. Inšpirovaný týmito pánmi som sa teda rozhodol  zorganizovať  podvečernú akciu, kde by som si trochu zablýskal a urobil niekoľko zaujímavých záberov. Už dlhšie nosím v hlave nápad na fotografovanie v štýle známeho biblického námetu madony v skalách. Dúfal som, že výsledok by sa mohol ponášať na známe obrazy s touto tematikou. Ak ste dostali chuť nafotografovať niečo podobné v štýle "strobist" pokojne sa nechajte inšpirovať.

K namiešaniu toho správneho záberu budete potrebovať:

  • modelku s vhodným outfitom
  • asistenta - postačí manželka alebo ochotný kamarát
  • vizážistku - nemusí byť
  • vhodné miesto – musí byť
  • fotoaparát (Canon EOS 60D a EOS 5D Mk II)
  • Objektívy (Canon EF 24-70mm F2,8 L, EF 70-200mm F2,8 L a Sigma 50mm F1,4 EX)
  • 2 blesky s manuálnym nastavovaním (Canon Speedlite 580 EX II a 430 EX II)
  • sadu na rádiové odpaľovanie bleskov (Cactus V4)
  • menší softbox alebo priesvitný biely dáždnik (60 x 60 cm skladací sofbox z Číny)
  • 2 statívy na záblesky
  • odrazové dosky

V zátvorkách je uvedená mnou použitá technika.

Ako som už spomínal, mal som predstavu renesančnej madony. Keďže sme nemali k dispozícii vhodné šaty, rozhodol som sa ušiť ich sám. Nie je to vôbec komplikované. Textíliu som starostlivo vybral v záhradkárskych potrebách a pozošíval kancelárskou zošívačkou z dopredu pripravených dielov. Pufové rukávy som vystrihol a spichol priamo na mieste (Šaty boli samozrejme len na jedno použitie). Výsledkom však bola skôr Snehulienka. Ale ani to ma neodradilo a nepokazilo nadšenie. Zachoval som sa ako fotograf a prispôsobil som sa novovzniknutej situácii.

Tipy a triky:

  • Expozíciu bez flashmetra/expozimetra najlepšie nastavíte pri tomto štýle fotenia tak, že na priorite času napríklad pri 1/125s odfotíte scénu bez blesku ako test. Skontrolujete záber na displeji.  Ak Vám expozícia vyhovuje prepnite na manuál a rovnako si všetky hodnoty nastavte aj v manuálnom režime len pridajte vyššiu hodnotu clony o jedno alebo dve celé clonové čísla (v závislosti od toho aký výrazný efekt podexponovaného pozadia chcete dosiahnuť). Nezabudnite, že rad celých clonových čísiel je napríklad F2,8, F4, F5,6, F8 atď. Potom do scény pridáte záblesk. Jeho výkon musíte nastaviť empiricky tak, aby ste ešte nemali prepálené miesta na tvári. Pri nastavení sily záblesku vám preto môže veľmi pomôcť indikácia preexponovaných miest.  Odporúčam mať vypnuté automatické funkcie rozjasňovania tieňov a optimalizácie jasov a pod.

  • Jemné doladenie intenzity záblesku môžete neskôr urobiť priblížením alebo oddialením svetelného zdroja od modelky. Ak by ste počas fotografovania chceli zmeniť expozíciu pozadia, pracujte len s expozičným časom. Clonu a ISO nechajte na nastavených hodnotách, aby ste neovplyvnili zábleskovú expozíciu.

  • Ak chcete rozptýlené svetlo (napr. pri portréte) a priblížite sa o niečo viacej s bleskom k modelke nezabudnite znížiť ISO, alebo zvýšiť clonové číslo, inak budete mať záber preexponovaný. Nemusíte meniť výkon na bleskoch a práca bude razom pohotovejšia.

  • Keď fotografujete vonku, zaťažte svoje statívy na blesky. Hoci aj fľašou s vodou, ktorú páskou prilepíte o nohy statívu. Statívy získajú na stabilite a vietor ich už len tak ľahko nezhodí.

  • Namiesto softboxu môžete použiť aj biely priesvitný dáždnik (alebo difúzny panel) a svietiť cezeň. Predpokladom úspechu pri fotení s dáždnikom je, že na fotení bude asistent, ktorý ho podrží a tiež bezvetrie. Dáždniky, sa aspoň podľa mojich skúseností, radi nechajú odfúknuť aj jemným vánkom. Preto ich nenechávam vonku iba tak voľne na statívoch. Ak je vietor silnejší, dáždnik radšej ani nevyťahujte. Softboxy nechytajú vietor až tak ľahko a sú v teréne stabilnejšie.

  • Ak fotografujete cez deň a máte pocit, že váš blesk je už slabý na to, aby ste sním mohli potlačiť prirodzené svetlo, snažte sa sním ísť čo najbližšie (v softboxe použite pri tom iba jeden difúzor napr.)

  • Pokiaľ to nie je nutné nikdy nefotografujte s bleskom nastaveným na plný výkon. Ak toto dodržíte, skrátite si dobíjacie časy a šetríte si tiež výbojku v blesku. Zabránite aj prehriatiu blesku. Polovičný výkon je často úplne dostačujúci. Ja som pri tomto fotení používal napríklad 1/4 až 1/16 výkon bleskov.

Prvý záber bol pomerne jednoduchý. Použil som iba jeden svetelný zdroj. Okolie kde bolo prirodzené svetlo som podexponoval o približne - 1 EV. Asistent mi zhora nasvietil modelku softboxom 60 x 60 cm. Softbox bol mierne naľavo medzi fotoaparátom a modelkou (len necelý meter od hlavy modelky) pretože som chcel mäkké nerovnomerné osvetlenie, ktoré by jemne slablo smerom dole. (1/80s, F5, ISO 100, ohnisko 24mm, Canon EOS 60D)

V tomto prípade ide o veľmi podobné svietenie ako pri prvom obrázku. Akurát softbox bol ešte viacej vľavo hore od fotoaparátu nad modelkou a pozadie je podexponované o takmer -2 EV. Softbox musí byť čo najbližšie k tvári modelky. A aby toto svietenie fungovalo, musí mať modelka tvár otočenú k softboxu. (1/60s, F4,5, ISO 100, ohnisko 48mm, Canon EOS 60D)

Tento záber bol opäť osvetlený tak, že svetlo bolo presne na jednej priamke medzi fotoaparátom a modelkou (cca 70-80cm od hlavy modelky) pozadie je len veľmi mierne podexponované. Hornú časť skál osvetľovalo viacej prirodzeného svetla ako spodnú. Softbox, ktorý pôvodne bol v zábere som vyretušoval. (1/60s, F4,5, ISO 125, ohnisko 24mm, Canon EOS 60D)

Konečne prišli k slovu oba blesky! Druhý blesk Canon 430 EX II som použil ako protisvetlo. Nazoomoval som ho na 70mm a dal asi 7-8m od modelky. Chcel som ním trochu zvýrazniť listy v pozadí a tiež obrys modelky. (1/125s, F4, ISO 320, ohnisko 24mm, Canon EOS 60D)

Tento obrázok berte len ako ilustráciu toho čo spravilo protisvetlo (druhý blesk) s listami stromov a skalou v zábere. Kvôli banálnosti pózy a výrazu som ho nakoniec do finálnej selekcie a retuše radšej  nezaradil (1/125s, F3,5, ISO 250, ohnisko 24mm, Canon EOS 60D).

Istotne, nie je to žiadna avantgarda. Ale ak ste pri čítaní tohto článku dostali chuť na nejaké vlastné a trochu inak ladené strobist fotenie, tak som ho nepísal zbytočne.  Prajem vám úspešné fotenia!

Komentáre

Laco62
2011-06-03 08:33:26
veľmi pouťňčný článok

compact
2011-06-03 08:59:44
dakujem... fajn clanok a perfektny blog... sledujem uz dlhsie a obdivujem tvoju tvorbu... klobuk dole

blasi
2011-06-03 09:12:10
velmi dobry clanok. Perfektne napisany. Super pristup k citatelovi. Prajem vela dobreho svetla a vela casu na pisanie podobnych clankov.

LastHit
2011-06-03 09:16:29
Pekny clanok, prave na nieco podobne som sa chystal. Vdaka za insipiraciu.

izzino
2011-06-03 09:23:12
velmi pekne fotky a dobre napisane.

zuzuliena
externý redaktor 2011-06-03 09:40:11
skvela praca, cakom prask

spektrum
2011-06-03 09:43:20
aj keď také nefotím, dobre sa čítalo a si dobrý krajčír

BODY
2011-06-03 10:02:12
praktické konkrétnosti sú vždy vítané

laci99
2011-06-03 10:14:13
hops, ale trochu inšpiratívnejšie fotenie si mohol zvoliť ako príklad (napríklad ako Violet Evening z Tvojej stránky), takto to vyzerá že námaha s hromadou techniky vychádza trochu zbytočne, aj model pre Snehulienku je trochu prerastený.

Duduk1
2011-06-03 10:15:26
Vďaka za článok a foto.

Ultra TXF
2011-06-03 10:16:09
Pekný článok. Retušovanie softboxu mi nepríde 2x pohodlné, asi pohodlnejšie je dať softbox mimo záberu,nakoniec sám píšeš,že výkonu bolo dosť a fotil si na 1/4-1/16 .

RLCV
2011-06-03 10:18:06
super clanok, podobne ako aj blog, velmi inspirujuci

Pospo
2011-06-03 10:40:02
Super diki za clanok.

PiXeL_
2011-06-03 11:26:00
vyborne !

topartphoto
2011-06-03 13:12:10
Super, dikes za poucny clanok, aj tie lihgt setup popisy v blogu su fajn

Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-06-03 15:50:21
príspevok od: laci99
hops, ale trochu inšpiratívnejšie fotenie si mohol zvoliť ako príklad (napríklad ako Violet Evening z Tvojej stránky), takto to vyzerá že námaha s hromadou techniky vychádza trochu zbytočne, aj model pre Snehulienku je trochu prerastený.
Secko bude - len treba vyckat, strobist clánkov pripravujem viacej, a bude aj Violet Evening. Ono občas sa musi niečo s hromadou techniky aj "nepodariť" aby sa neskôr mohlo niečo zase vydariť

Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-06-03 15:53:56
príspevok od: Ultra TXF
Pekný článok. Retušovanie softboxu mi nepríde 2x pohodlné, asi pohodlnejšie je dať softbox mimo záberu,nakoniec sám píšeš,že výkonu bolo dosť a fotil si na 1/4-1/16 .
ked das takto malý softbox dalej pritvrdíš si svetlo, navyše nebude take "padavé" ale skôr rovnomerne, ta retuš softboxu trvá možno minutku a stoji to za tu minutku aspon pre mna

Ultra TXF
2011-06-03 16:14:56
príspevok od: Jozef Peniak
ked das takto malý softbox dalej pritvrdíš si svetlo, navyše nebude take "padavé" ale skôr rovnomerne, ta retuš softboxu trvá možno minutku a stoji to za tu minutku aspon pre mna
Ale tak meter sem,meter tam, o toľko tvrdšie by zase nebolo a "padavosť" svetla by poriešila voština . Ale pokiaľ je to minutka,tak je to jedno

stevika
2011-06-03 22:35:29
hmm, poučné, zaujímavé, fotky skvelé...
už len vyskúšať

jakubcaprnka.sk
2011-06-03 23:37:41
Mne sa tie reportazne zabery z fotenia pacia viac ako cely tento clanok aj s fotkami dokopy.

Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-06-04 08:45:13
príspevok od: jakubcaprnka.sk
Mne sa tie reportazne zabery z fotenia pacia viac ako cely tento clanok aj s fotkami dokopy.
som rad ze kazdy si nasiel to svoje

600ml
2011-06-04 12:14:57
Zaujímavý postreh, tá reportáž je fajn nafotená!

icufish
2011-06-04 18:20:36
Ďakujem Jozef, teším sa na ďalší článok.

staleusmiaty
2011-06-04 20:31:48
Takéto "behind the scene" články sú úplne super, teším sa na ďalšie! Skvelá práca, inak!

veronikaS
2011-06-05 19:47:32
Si šikovný, dobre si to vymyslel.. Mne osobne to to veľmi pomohlo, lebo som trošku mala problém s expozíciou a nasvietením pri podobnom fotení v exteriéri, dal si sem praktické rady, dobre sa to okrem toho číta.. A za nápad zo šatami ta musím tiež pochváliť, využívam podobné postupy, a je to naozaj hrozne ľahké a finančne nenaročné.. Fotografia potom vyzerá o čosi kreatívnejšie..

Len tak dalej

Millis
2011-06-06 13:03:57
skvele ako vzdy a super napad pisat postupy na ephoto.sk...dufam, ze to bude pokracovat.

markato1
2011-06-07 17:19:49
zaujimavy,poucny clanok..len takychto viac..vdaka

hombreee
2011-06-08 15:05:56
asi som sa prave zamiloval do tvojej modelky strase sa mi paci ked ma baba taku "vrasku" medzi nosom a kutikom ust

hombreee
2011-06-08 15:06:09
a clanok je tiez fajn

smarek
2011-06-09 23:47:12
super

JIMI78
2012-04-27 07:45:46
paradny clanok

bobo222
2021-02-26 14:26:10
Za mňa tiež reportážne foto lepšie ako cieľové! Ale ja som mimo, nepáčia sa mi obecne modelky, čo majú zakázané usmievať sa.