Toto nie je článok pre pokročilých fotografov, ktorí sa rozhodli začať fotiť svadby, ale pre amatérov, ktorí si povedali, že to skúsia. Ak som ich v prvej časti neodradil a rozhodli sa svadbu nafotiť, je lepšie im poradiť, ako nechať v kaši.
V prvej časti ste dostali dobre mienené varovanie. Svadobná fotografia možno nie je až tak ťažká, ale je krajne dôležité, aby sa vám fotenie vydarilo. Máte len jednu šancu zaznamenať pre niekoho tak výnimočný deň. Na to by mali myslieť stále aj starí harcovníci, pre ktorých je fotenie svadieb už rutinou.
Nejako musíme začať a asi bude najlepšie, ak si vymyslím fiktívneho amatéra, ktorý má nie príliš vhodnú zostavu a nie príliš veľké skúsenosti. Asi má o sebe iné mienenie, keď sa ide pustiť do svadby, ale s tým nič nespravím. Možno len nevie povedať nie, a vezme aj to, na čo nemá.
Takže tu máme fotografa, ktorý má aspoň rok fotenia so zrkadlovkou za sebou, možno absolvoval aj nejaký workshop. Kamaráti a známi mu fotky chvália i keď to môže znamenať aj to, že sa do fotografie nevyznajú. Ale predpokladajme aspoň určitú mieru talentu a znalosť ovládania fotoaparátu.
Nečakajte, že tu nájdete presné hodnoty, ktoré máte nastaviť. Taký návod sa urobiť nedá. Podmienky sú zakaždým iné a rozdielna je aj použitá technika. Musíte dobre ovládať obsluhu fotoaparátu a fotografické techniky tak, aby ste sa prispôsobili rýchlo akejkoľvek situácii. Je na vás, aby ste si v predstihu potrebné postupy naštudovali a vyskúšali ich.
Výbava
Čím ste horší fotograf, tým lepšia technika vám pomôže, pretože kompenzuje vaše chyby. Začiatočník má však na super techniku len výnimočne. Fotí technikou, ktorá je fajn na fotenie menej náročných žánrov. Svadobná fotografia techniku preverí dôkladne. Veľká časť fotenia prebieha za zhoršených svetelných podmienok, pričom je fotograf v neustálom časovom tlaku. Nemôže sa mu stať, že nezachytí najdôležitejšie okamihy.
Slušná amatérska zrkadlovka. So setovým objektívom však toho veľa dobrého nenafotíte. Vonku pri portrétovaní nedosiahnete pekný bokeh. Vo vnútri vám bude chýbať lepšia svetelnosť, vaše fotografie budú buď zašumené, alebo im bude chýbať svetelná atmosféra.
Sú takí, čo sa chcú pustiť do svadby len s najzákladnejšou výbavou. Low end zrkadlovkou, setovým objektívom, doplnenú externým bleskom. V tomto prípade je jediným šťastím, že kvalita snímačov aj v lacných zrkadlovkách je veľmi dobrá. Dá sa takou zostavou nafotiť svadba? Dá. Záležať bude na tom, ako fotograf dokáže využiť potenciál fotoaparátu. Môže sa zdať, že blesk pomôže prekonať nedostatok svetla. Tak to ale nie je. Výrazne mu pomôže svetelnejší objektív a správne nastavenie expozície.
Čo so setovým objektívom nedosiahnete nikdy, je pekný bokeh. A na to sa svadobčania tešia najviac, na fotografie s krásne rozostreným pozadím, na ktorom vyniknú v tých krásnych šatách. Ak máte len seťák, čaká ich veľké sklamanie. My si ukážeme výbavu postavenú na amatérskej APS-C zrkadlovke, ktorá je najčastejšie používaným fotoaparátom u začínajúcich a mierne pokročilých fotografov. Ja sa budem držať prevažne jednej značky, ak ste priaznivci inej, nahraďte odporúčanú výbavu príslušným ekvivalentom.
Minimum
Blesk potrebovať budete, ak nemáte veľmi svetelné objektívy. Stačí stredná trieda, nemusí to byť profi model. Nezabudnite, že nebudete blýskať na veľké vzdialenosti, ale len maximálne na pár metrov. Oveľa dôležitejšie je, ako skombinujete svetlo blesku a prirodzené svetlo. O tom však neskôr.
Blesk by mal mať TTL riadenie záblesku. Bez skúseností v manuálnom režime nedokážete rýchlo reagovať na zmenu svetla a vzdialenosti.
Postačuje blesk strednej triedy, napríklad takýto Nikon Speedlight SB-700.
Vo výhode budete, ak miesto setového zoomu budete mať niečo svetelnejší. Ten vám umožní lepšie využiť svetlo. Fotografie budú mať lepšiu svetelnú atmosféru a na fotografiách bude menej šumu. Nemusí to byť drahý profesionálny objektív. Stačí osvedčený Tamron alebo Sigma so svetelnosťou F2.8 za super cenu.
Lacný, pritom dostatočne kvalitný, taký je starší Tamron AF 17-50/2,8.
Ešte viac svetla využijete s pevnými objektívmi. Svetelné zoomy majú bežne svetelnosť F2.8, amatérske pevné objektívy F1.8. Verte, je to veľký rozdiel, takmer 2,5x viac svetla. Pevné objektívy však nie sú tak univerzálne. Amatér pri reportáži bude mať viac problémov správne komponovať.
Nikon AF-S 50/1.8 je lacný, ale kvalitný a hlavne svetelný objektív. Využijete ho nielen v tmavých interiéroch, ale aj vonku pri fotení portrétov.
Reportáž
Časť svadby je reportáž. Príprava ženícha a nevesty, príprava na obrad, obrad, preprava na oslavu, rozbíjanie taniera, spoločná polievka, zábava, odčepčenie atď. Štandardný zoom je tu základom. V stiesnených priestoroch nemusí (ale vlastne často musí) stačiť najširšie ohnisko základného zoomu. Superširokouhlý objektív má oveľa širší uhol záberu. Umožňuje fotiť v stiesnených priestoroch. Napr. v panelákových bytoch, či vo vnútri auta vezúceho ženícha a nevestu.
Superširokouhlý transfokátor je schopný zachytiť veľkú časť scény. Diváka vtiahne do deja. Pozor si treba dávať pri fotení ľudí zblízka, pretože tento objektív zvýrazňuje perspektívu a môže deformovať prirodzené proporcie.
Portrét
S najobyčajnejším seťákom veľa vody nenamútite. Jedine, že by ste mali geniálne videnie a vedeli tak využiť svetlo, že si nikto nevšimne, že nemáte objektív vhodný na portréty. Nejaký by ste však mali mať. Pri APS-C zrkadlovke to môže byť aj lacný základný objektív 50/1.8. Lepší bude skutočný portrétny špecialista 85/1.8, prípadne dlhší makroobjektív. Profesionáli s obľubou používajú svetelný telezoom 70-200/2.8. I ten dokáže účinne rozostriť pozadie, naviac je univerzálnejší ako pevné objektívy. Treťou možnosťou je použiť makroobjektív so strednou ohniskovou dĺžkou (85 až105 mm). Väčšinou má svetelnosť F/2.8, takže pre neho platí to isté čo pre telezoom, naviac ním môžete nafotiť detaily (prstienky).
I lacnejším portrétnym objektívom Nikon AF-S 85/1.8G urobíte portréty s profesionálne rozostreným pozadím.
V núdzi poslúži aj telezoom, kľudne ten najlacnejší. Dokáže účinnejšie potlačiť pozadie. Takže ak máte niečo na spôsob 70-300/4.5-5.6, nenechajte ho doma. Na portréty je oveľa lepší ako seťák.
Keď na to máte, alebo si viete požičať
Lepšia technika, viac šancí na úspech a aj kvalitnejšie fotky. Neverte, že technika nerobí fotky, ale že ich robí fotograf. To je kravina! Ak by to bola pravda, fotíme papierovou krabicou, ktorá ma uprostred dierku. Technika určuje kvalitatívny potenciál (technickú kvalitu) a zjednodušuje fotenie. Tým zvyšuje (radikálne) šancu na úspech a navyše dovoľuje nafotiť to, čo sa bez pomoci nafotiť nedá. Ani profesionál nepohrdne neustálym zlepšovaním techniky. Lepšie zaostrovanie, menej šumu, lepší dynamický rozsah, dlhšia výdrž batérie, stabilizácia obraz atď. To všetko chceme. Fotograf nepotrebuje dokazovať, že vie fotiť lacnou a zastaranou technikou, potrebuje maximálny komfort, aby sa mohol sústrediť na zachytenie správneho okamihu.
Priblížiť sa štandardu
Súčasným štandardom je plnoformátová zrkadlovka doplnená svetelnými objektívmi. Tu záleží na štýle fotenia konkrétneho fotografa, ktorým objektívom dáva prednosť. Niekto preferuje zoomy, doplnené pevnými sklami, iný volí len pevné sklá. Postupne čoraz viac fotografov začína fotiť svadby CSC fotoaparátmi (bezzrkadlovkami), to ale odporúčam skúseným fotografom.
Nikon D750, plnoformátová zrkadlovka strednej triedy, výborný základ pre profesionálne fotografovanie svadieb.
Niektorí fotografi ani nepoužívajú blesk, ale väčšina áno. Pre kreatívnejšie nasvietenie sa používajú diaľkovo odpaľované blesky, niekedy dokonca štúdiové s príslušenstvom pre zmäkčenie svetla.
Vzhľadom na rôzny štýl fotenia každého fotografa, je kombinácií techniky veľa. Čo vám sadne, zistíte až po niekoľkých svadbách. Pokúsme sa poskladať takú štartovaciu zostavu, ktorá nájde univerzálne uplatnenie a pritom zaručí profesionálne výsledky (ak ju vie fotograf využiť):
- 2x plnoformátová zrkadlovka, napr. Nikon D750. Zodpovedný fotograf má vždy dva fotoaparáty, pre prípad, keby sa jeden pokazil. Naviac mu to umožňuje pracovať naraz s dvomi zostavami a nemusí tak často meniť objektívy. Dva rovnaké modely sú výhodou, pretože sa rovnako ovládajú.
- Štandardný svetelný zoom, napr. Nikon AF-S 24-70/2.8G VR.
- Svetelný telezoom, napr. Nikon AF-S 70-200/2.8G VR II.
- Výkonný systémový blesk, napr. Nikon Speedlight SB-5000.
Ak chcete nadštandardne kvalitný bokeh na portrétoch a ešte väčšie možnosti pracovať v zlých svetelných podmienkach, doplníte zostavu svetelnými pevnými objektívmi:
- Špičkový portrétny objektív, napr. Nikon AF-S 85/1.4G alebo nový Nikon AF-S 105/1.4E ED.
- Svetelný reportážny objektív, napr. Nikon AF-S 50/1.4G alebo AF-S 35/1.4G.
Znalosti
Až znalosti umožňujú využiť potenciál techniky. Špičkový fotograf nafotí dobre aj z najlacnejšou technikou a babrákovi nepomôže ani tá najdrahšia a najlepšia technika. Znalosti sú dôležitejšie ako technika. Technika vám však umožňuje fotiť lepšie a kreatívnejšie, ak ju viete ovládať a využiť.
Profesionálne fotenie svadby je rovnako náročné, ako fotenie pre módne časopisy. Vyžaduje techniku a profesionálne znalosti. Takéto fotenie je samozrejme aj drahšie. Kým k tomu dospejete, bude to chcieť absolvovať pekných pár svadieb.
Základy obsluhy
Bez toho, aby ste pokročilo nedovládali fotoaparát, ktorý máte, sa do svadby ani nepúšťajte. Musíte vedieť pracovať s expozíciou a zaostrovaním. V ťažkých svetelných situáciách musíte vedieť “povedať” fotoaparátu ako má exponovať a kam presne má zaostriť. S lacnejším fotoaparátom a menej svetelnými objektívmi to bude ťažšie, ako s drahšou výbavou.
Pod pojmom práca s expozíciou myslím slušnú znalosť práce s poloautomatikou (najčastejšie program A/Av) a korekciou expozície, v prípade potreby musíte vedieť nastaviť expozíciou aj manuálne. To sa používa najmä pri práci s bleskom v interiéri.
V prípade zaostrovania je to samozrejme schopnosť vybrať senzor, použiť zamknutie zaostrenia a prekomponovanie. Musíte dokázať zaostriť rýchlo a presne. Pri portrétoch máte čas, ale v reportážnej časti, tým myslím najmä obrad, to bude riadny časový stres. Niektoré okamihy sa nedajú zopakovať.
Presne a rýchlo zaostriť, aby ste nezmeškali jedinečný okamih.
Tu je času dosť, vysporiadať sa však musíte s protisvetlom.
Musíte mať dobre zvládnutú aj manipuláciu s objektívmi, výmenu batérií a pamäťových kariet. Niekedy budete mať k dispozícii len sekundy, aby ste zmenili expozičné parametre, prehodili objektív, či vymenili batériu. Chce to prax, alebo tvrdý tréning pred svadbou. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku.
Práca s bleskom
Milí začiatočníci, toto je najdôležitejšia znalosť, ktorú potrebujete pri fotení v interiéri. Niektorí profíci preferujú fotenie bez blesku. Majú však zodpovedajúcu výbavu, aby si to mohli dovoliť. Ak neovládate prácu s bleskom, na fotenie svadieb zabudnite. Iste TTL automatika zaručí správne exponované zábery, ale bez manuálneho nastavenia budú fotografie bez svetelnej atmosféry.
Problémom nie je, že by fotoaparát v spolupráci s bleskom nedokázali spolupracovať automaticky. Problémom je, že to väčšinou nevyzerá dobre. Hlavný objekt je síce správne nasvietený bleskom, ale pozadie je tmavé. Neviňte automatiku, tá sa vážne snaží. Ale je alibistická, bojí sa experimentovať. Ide na istotu.
Základom úspechu je pustiť na snímač čo najviac prirodzeného svetla. To zabezpečí dobrú svetelnú atmosféru. Vo fotoškole nájdete článok o fotení so vstavaným bleskom, kde je vysvetlený princíp práce s daným svetlom v kombinácii s bleskom. To, čo platí pre vstavaný blesk, platí aj pre externý. Ten je len výkonnejší a naviac umožňuje smerovať svetlo.
Často používanou technikou, tam kde je dostatočne blízko biely strop alebo steny, je použitie odrazeného blesku. Hlava blesku sa nasmeruje na strop alebo stenu. Svetlo bude mäkšie a nebude ploché. Túto techniku ľahko natrénujete aj doma.
Správnym nastavením dosiahnete to, že pozadie nie je tmavé. Svetelná atmosféra je vďaka tomu príjemná.
Blesk sa nepoužíva len vtedy, keď máte nedostatok svetla, používa sa aj na jeho skvalitnenie. Typickým príkladom je fotografovanie portrétov v exteriéri, kde slnko môže vytvárať nepekné tiene alebo sú portrétované osoby v tieni, či protisvetle. Systémový blesk, s funkciou high speed synchronizácie, presvetlí tiene aj pri krátkych expozičných časoch. Pozor, nie každý fotoaparát túto funkciu podporuje. Napríklad zrkadlovky Nikon to dokážu až od modelového radu D7XXX. Netreba ale zúfať, blesk sa dá nahradiť odraznou doskou. Tu však budete potrebovať asistenciu.
Práca s hĺbkou ostrosti
Ďalšou z esenciálnych znalostí je práca s hĺbkou ostrosti. Najmä s tou malou, kde efektne rozostríte pozadie za fotografovanými osobami. Tá je spojená s presným zaostrovaním. Ak ho nezvládnete, budete mať veľa odpadu. Pri vysokosvetelných objektívoch sa môže stať, že nezaostríte presne ani pri jedinej fotografii.
Malá hĺbka ostrosti je žiadaná u portrétov.
Využitie má aj pri fotení detailov.
Príprava
- Skontrolujte čistotu snímača v dostatočnom predstihu, ak je špinavý, aby ste stihli fotoaparát poslať na vyčistenie. Predný a zadný člen objektívov vyčistíte aj sami doma.
- Na svadbe nafotíte stovky až tisíce záberov. Musíte mať preto záložné batérie a dostatočnú kapacitu pamäťových kariet. Pre istotu si pribaľte nabíjačku. Nezabudnite na dostatok batérií do blesku, minimálne 2 sady. Ja používam alkalické batérie z IKEA. U nabíjacích sa môže stať, že jedna batéria bude zlá a tým pádom nebude použiteľná celá sada.
- Skontrolujte nastavenia fotoaparátu, aby ste po svadbe neboli prekvapení, že máte zlé vyváženie farieb, všetko ste nafotili na ISO 6400, alebo ste domov priviezli len JPG-y.
- Urobte si zoznam techniky, ktorú si máte zobrať.
- Preskúšajte v dostatočnom predstihu, či fotoaparát, objektívy a blesk fungujú tak ako majú.
- Urobte si zoznam toho, čo/koho máte nafotiť, aký je časový plán. Na zoznam pridajte aj telefonické kontakty dôležitých osôb.
Záložný plán
Podceňovaný! Dokonca aj veľa profesionálov dúfa v to, že sa nič nestane a technika ich nenechá v štichu. Raz sa však ucho džbánu odtrhne. Niekomu pri prvej svadbe, inému pri stej. Nie je to ale len technika, ktorá môže zlyhať. Čo ak ochoriete? Čo ak sa vám pokazí auto? Záložný plán musí myslieť na všetko. V prvom rade je to záložný fotoaparát. Požičajte si nejaký napr. od kamaráta. Je veľká pravdepodobnosť, že ho nepoužijete, ale jeden nikdy nevie.
V priebehu svadby by ste mali zálohovať fotografie. Najdostupnejším riešením býva notebook.
Tu spomeniem aspoň jeden príbeh. V jednu sobotu poobede mi zavolala kamarátka Helenka, že fotí svadbu, vymieňala kartu a Nikon D700 jej začal vypisovať ERROR, či neviem nejako pomôcť. Hneď som tušil o čo ide, zohli sa piny v slote pre pamäťovú kartu. Je to typický nedostatok CF kariet, piny sú veľmi citlivé. Pri nepozornej manipulácii sa môžu zohnúť, niekedy to spôsobí aj karta, ak nemá presne umiestnené otvory pre piny. Tu pomôže len výmena slotu, fotoaparát je dovtedy nepoužiteľný a neodporúčam použiť ani kartu v inom fotoaparáte. Ako to dopadlo? Vcelku dobre, svadbu dofotila záložným Nikonom D300.
Tréning
Na svadbu sa môžete pripraviť tréningom. Ako som už v prvej časti spomenul, svadba je kombináciou portrétu a reportáže. Na priebeh svadby sa dôkladne nepripravíte, to by ste museli mať skúsenosti z niekoľkých svadieb. Ale môžete byť pripravení na jednotlivé jej fázy.
Keď nejakému známemu páru/párom ponúknete, že im zdarma nafotíte v parku fotografie, asi neodmietnu. A vy si dobre zatrénujete.
Rovnako dobrým prípravným fotením je zaznamenanie rodinnej alebo firemnej akcie. Veď tie sa nelíšia ani tak podmienkami, ako skôr oblečením a dekoráciami.
Ak zvládnete oboje (portrét i reportáž), ste aspoň trochu pripravený na fotenie svojej prvej svadby.
Záver
Na záver pár rád:
- Ako záložný fotoaparát postačuje aj kvalitný kompakt typu Nikon Coolpix A, Fujifilm X100 alebo Sony RX100.
- Je dobre s budúcimi mladomanželmi absolvovať jedno fotenie ešte pred svadbou. Civilné, niekde v parku, alebo pri prechádzke mestom. Môžete sa pozhovárať o ich predstavách a spoznáte ich, ako sa pri fotení správajú. Z nafotených fotografií môžete vyvodiť závery, ako postupovať pri svadbe. Ak fotíte cudzích ľudí, spoznáte sa a na svadbe už budete navzájom ľahšie komunikovať.
- Je dobre, ak viete, kde budete fotiť a miesta aj poznáte naživo.
- Svadobčanov pred fotením inštruujte, nech sa neponáhľajú a dajú vám dostatok času. Spýtajte sa, čo chcú mať nafotené. Nebudete stíhať všetko, ale nemali by ste zmeškať niečo dôležité.
- Nezabudnite aj na nafotenie nejakých detailov. Hlavne nevesta sa poteší, ak nezabudnete na fotky prstienkov, torty, kytice, výzdoby, bábiky na aute atď.
- Fotenie môžete spestriť použitím rekvizít. Už len obyčajný bublifuk dokáže zázraky.
- Ak niečo zmeškáte, nebojte sa poprosiť o zopakovanie (ak to ide). Napr. prepásnete prvý manželský bozk, lebo sa mladomanželia otočili tak, že ste sa nestačili rýchle presunúť do správnej pozície? Stačí povedať “Poprosím ešte jeden bozk pre fotografa. Ďakujem.”.
- Usmievajte sa, buďte príjemní, ale keď treba aj dôrazní. Ste tu pre svadobčanov, aby mali peknú pamiatku na jeden z najvýznamnejších dní ich života. Nemali by ste v spomienkach figurovať ako mrzút.
- Nebojte sa slušne poslať do kelu svadobných hostí, ktorí vám budú zavadzať, keď si budú telefónom alebo fotoaparátom fotiť mladomanželov. Vy ste tí, ktorí musia dodať fotografie. To je priorita. Nedbajte ani na frfľajúceho farára, ktorému bude vadiť vaše cvakanie. Opäť platí, ste tu preto, aby mali manželia fotky ako pamiatku na celý život. Na príhovor časom zabudnú, vďaka fotografiám si však svadbu môžu pripomínať kedykoľvek.
- Fotenie je stres, ale ak budete mať trochu času, nezabudnite aj oddychovať.
- Počas svadby sú momenty, kedy musíte tvrdo makať, ale aj voľnejšie. Napríklad príhovor pri obrade trvá minimálne niekoľko minút. To je čas na fotenie v kľude, kedy môžete prehadzovať objektívy, či experimentovať s expozíciou a kompozíciou.
- Dávajte si pozor na techniku, zlodej sa môže nájsť aj na svadbe. Dávajte na ňu pozor aj z hľadiska bezpečnosti. Niekto vám môže zhodiť fotoaparát zo stola, alebo vám ho vyrazí z ruky.
- Viem, že fotograf musí byť oblečený pohodlne, ale nechoďte na svadbu ako šupáci. Veď stačí košeľa a kravata a hneď vyzeráte lepšie.
- Nájsť na internete pekné svadobné fotografie je ľahké. Fotografi zverejňujú aj celé sety fotografií, na ktorých vidíte, čo všetko sa na svadbe zaznamenáva. Nechajte sa inšpirovať. Nebojte sa kopírovať kompozície a spôsob úpravy fotografií. Svoj štýl si nájdete neskôr.
- Odovzdajte fotografie načas. Ak budete mať čas a dokážete pár fotografií spracovať a odovzdať (napr. na USB), urobíte svadobčanom veľkú radosť, lebo budú môcť aktuálne fotografie zavesiť na Facebook, či iné sociálne stránky.
Nevystrašil som vás v prvej časti? Veríte si, ste pripravení, idete do toho? Dúfam, že vám moje rady pomôžu a prajem vám veľa šťastia, aby ste fotenie prežili bez ujmy na zdraví a technike a aby mladomanželia boli spokojní. Nezabudnite, že to robíte pre nich.
Foto: Jozef Peniak