Hĺbka ostrosti a ohnisková vzdialenosť (2020)

V predchádzajúcej časti fotoškôlky o hĺbke ostrosti a clone sme si objasnili, že čím máme vyššie clonové číslo (teda menší otvor clony), tým väčšia je hĺbka ostrosti. Zároveň sme zdôraznili, že clona nie je jediný faktor, ktorý ju ovplyvní. Hĺbka ostrosti je totiž závislá aj od použitej ohniskovej vzdialenosti a tiež od vzdialenosti, na akú zaostrujeme.

V tomto článku uzavrieme pomyselný kruh a preberieme aj vplyv týchto dvoch veličín. Je veľmi dôležité si uvedomiť, že hĺbka ostrosti je výslednicou vzájomnej kombinácie všetkých troch zložiek. Pre úplnosť treba dodať, že tak ako ostrosť, aj hĺbka ostrosti je samozrejme závislá od výslednej veľkosti fotografie, pozorovacej vzdialenosti a rozlišovacej schopnosti oka. Tieto parametre sú premietnuté do veľkosti rozptylového krúžku, ktorý je daný svojou definíciou (viac sa o tom dočítate v článku o ostrosti).

Z hľadiska ohniskovej vzdialenosti je vždy najdôležitejší uhol záberu a perspektíva, až potom ako ovplyvňuje prácu s hĺbkou ostrosti.

Ohnisková vzdialenosť

Ohnisková vzdialenosť má vplyv na zväčšenie objektu na fotografii (na pomer medzi zaznamenanou a skutočnou veľkosťou objektu). Čím je zväčšenie väčšie, tým je hĺbka ostrosti nižšia. Z toho vyplýva ďalšia, celkom jednoduchá poučka:

“zväčšovaním použitej ohniskovej vzdialenosti hĺbka ostrosti klesá, a naopak”

Na rozdiel od clony, pri zmene ohniskovej vzdialenosti meníme aj výrez zo scény a teda samotnú kompozíciu. Okrem toho sa tým mení aj podanie perspektívy (krátke ohniskové vzdialenosti zdôrazňujú, dlhé ju naopak potláčajú).

Širokouhlé objektívy (s malou ohniskovou vzdialenosťou) majú teda všeobecne veľkú hĺbku ostrosti. Aj keď ich „odcloníme" (použijeme minimálne clonové číslo), hĺbka ostrosti sa síce zmenší, ale bude aj tak pomerne veľká. Objektívy s veľkou ohniskovou vzdialenosťou (teleobjektívy) majú všeobecne nižšiu hĺbku ostrosti.

Zaostrená vzdialenosť

Posledný parameter, zásadne ovplyvňujúci hĺbku ostrosti, je vzdialenosť objektu, na ktorý máme zaostrené. Pre ňu platí tretie pravidlo hĺbky ostrosti:

“čím je zaostrená vzdialenosť väčšia, tým väčšia je hĺbka ostrosti”

Z tohto vyplýva napríklad aj fakt, že pri…