Zrkadlovka pre pokročilých amatérov, ktorá vďaka hybridnému zaostrovaniu a otočnému displeju s dotykovým ovládaním, umožňuje fotografovať v štýle CSC fotoaparátu.
EOS 80D je najmladším zástupcom veľmi úspešného radu zrkadloviek pre náročných amatérov. Ten sa pri obmene z EOS 50D na EOS 60D mierne posunul smerom do nižšej kategórie a mnohí mu to mali za zlé. Mne sa však zmena páčila. Fotoaparát sa stal kompaktnejší a konkurencie schopnejší adekvátneho radu fotoaparátov od najsilnejšieho rivala Nikonu.
Canon EOS 80D je zástupcom triedy, ktorá má moje veľké sympatie. Má takmer všetko, čo profesionálne fotoaparáty, ale cena je oveľa prijateľnejšia. Na testovanie prišiel aj s najnovším kitovým objektívom EF-S 18-135 IS USM, dokonca s Power Zoom jednotkou.
Samotný dizajn fotoaparátu nie je žiadnym prekvapením, je len evolúciou predchádzajúcich modelov. Aj keď amatérsky, nie je ani malý, ani ľahký. Pôsobí veľmi seriózne. Grip je dostatočne veľký, aby sa dobre a hlavne bezpečne držal v ruke. Zadný displej je plne otočný, čo u zrkadloviek nebýva pravidlom. Príslušnosť k vyššej triede potvrdzuje stavový displej. Nesmiem zabudnúť ani na kvalitné materiály a utesnenie pred vodou a prachom.
Charakteristika a špecifikácia
Canon EOS 80D
Canon EOS 80D je digitálna zrkadlovka pre pokročilých amatérov, ktorí majú už nejaký ten rok fotenia za sebou. Vyniká prepracovanou ergonómiou ovládania, kvalitným spracovaním (polykarbonátová syntetická živica so sklenými vláknami) a je aj utesnený. Veľký dôraz je tu kladený aj na video. V hierarchii Canon APS-C zrkadloviek je to druhý najvyšší model.
Pokročilú ergonómiu naznačuje množstvo ovládacích tlačidiel, dva rollery a okrem hlavného aj stavový displej. Hlavný 3” displej je plne otočný a dotykový. V hľadáčiku so 100% pokrytím je použitý optický hranol.
Fotoaparát je osadený 24,2 Mpx snímačom typu CMOS o veľkosti APS-C (faktor orezu 1,6x) a procesorom DIGIC 6. Podporované sú objektívy Canon EF a EF-S. Maximálna snímková frekvencia je 7 obr./s. Rozsah citlivosti je ISO 100 - 16 000, rozšíriteľný so ISO 25 600. Meranie expozície zabezpečuje senzor s 7560 pixelmi, citlivý na viditeľné svetlo, ale aj IR. Elektronicky riadená mechanická uzávierka má rozsah 30 s. - 1/8000 s., synchronizácia blesku je 1/250 s.
Zaostrovanie zabezpečuje 45 senzorov s fázovou detekciou, všetky sú krížové. 27 senzorov má zvýšenú citlivosť pre použitie s objektívmi o svetelnosti f/8. Naviac je tu Dual Pixel CMOS AF zaostrovanie na snímači, ktoré prináša vysokú rýchlosť zaostrovania v režime živého náhľadu.
Rozlíšenie videa je Full HD s frekvenciou až 60p. Videografov poteší vstup pre mikrofón a výstup pre slúchadlá.
Bežnú konektivitu dopĺňa WiFi s NFC. Cez WiFi je možné dokonca ovládať power zoom adaptér PZ-E1, ktorý je príslušenstvom pre objektív EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM.
Špecifikácia:
- Snímač: 22,3 mm x 14,9 mm CMOS sLow Pass filtrom, efektívne rozlíšenie 24,2 Mpx, integrovaný systémém čistenia EOS
- Obrazový procesor: DIGIC 6
- Bajonet na objektív: EF/EF-S
- Automatické zaostrovanie: TTL-CT-SIR so senzorom CMOS, 45 bodov AF krížového typu
- (45 f/5,6 bodov AF krížového typu, 27 f/8 bodov [9 krížového typu], stredový bod je f/2,8 a f/5,6 dvojitého krížového typu)¹
- Citlivosť AF: EV -3 – 18 (pri 23 °C a citlivosti ISO 100)
- Meranie expozície: RGB+IR ssnímač so 7560 pixelmi rozdelených do 63 segmentov (9×7)
- Rozsah merania: EV 1-20 (pri 23 °C s objektívom 50 mm f/1,4 ISO 100)
- Kompenzácia expozície: +/-5 EV v prírastkoch 1/3 alebo 1/2
- Citlivosť: ISO 100 – 16000, rozšíriteľná na ISO 25 600
- Uzávierka: Elektronicky riadená mechanická uzávierka, rozsah časov 30-1/8 000 sek. HĽADÁČIK
- Hľadáčik: optický hranol, zväčšenie pribl. 100%
- Displej: 7,7 cm (3,0-palcový) dotykový displej Clear View II TFT s meniteľným uhlom, pomerom 3:2 a pribl. 1 040 tis. bodmi, antireflexná a protišmuhová úprava, nastaviteľný jas
- Vstavaný blesk: smerné číslo 12, pokrytie od 17 mm (35 mm ekvivalent: 27 mm)
- X-synchronizácia: 1/250 sek.
- Súborový formát fotografii: 14-bit RAW, JPG
- Sériové snímanie: Max. Pribl. 7 sn./s. (rýchlosť udržiavaná až do 110 obrázkov (formát JPEG)(1)(10)(s kartou UHS-I), 25 obrázkov (formát RAW)(s kartou UHS-I))
- Video: rozlíšenie Full HD/HD, 24/25/30/50/60p, formát MOV / MP4 (video: H.264 vnútorný záber/medzi záber, zvuk: lineárne PCM/AAC, úroveň záznamu môže používateľ manuálne upraviť), Max. trvanie 29 min. 59 s, max. veľkosť súboru 4 GB (Ak veľkosť súboru presiahne 4 GB, automaticky sa vytvorí nový súbor.)
- Napájanie: dobíjateľný akumulátor typu Li-ion LP-E6N
- Výdrž batérie: pribl. 960 (pri teplote 23 °C a hodnotách AE 50 % a FE 50 %), pribl. 860 (pri teplote 0 °C a hodnotách AE 50 % a FE 50 %)
- Rozmery: 139,0 x 105,2 x 78,5 mm
- Hmotnosť (len telo): pribl. 730 g
http://www.canon.sk/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos-80d/
Ergonómiu fotoaparátu možno zlepšiť vertikálnym gripom s ovládacími prvkami a alternatívnym napájaním.
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Tento objektív je ideálny ako základný, práve k EOS 80D. Nie je to ten najlacnejší seťák, ktorý by degradoval kvality fotoaparátu. Má veľmi praktický rozsah, svetelnosť je len priemerná, kompenzovaná zabudovaným stabilizátorom obrazu. Ako prvý objektív EF-S je nadštandardne vybavený pre snímanie videa. Nový je ultrazvukový motorček, ktorý nahrádza STM technológiu. Prekvapenie spočíva k pripojiteľnej jednotke pre elektrické ovládanie zoomu. Fotoaparát v kombinácii s týmto objektívom je dobrým základom pre nadšených amatérskych videografov.
PZ-E1 je jednotka, ktorá sa pripevní zospodu k objektívu a umožňuje motorické ovládanie zoomu.
Špecifikácia:
- Bajonet: Canon EF-S (pre APS-C zrkadlovky)
- Ohnisková vzdialenosť: 18-135 mm (135EQ = 29 – 216 mm)
- Svetelnosť: F3,5-5,6
- Zorný uhol (horiz., vert., diag.): 64° 30' – 9° 30', 45° 30' – 6° 20', 74° 20' – 11° 30'.
- Konštrukcia objektívu: 16 prvkov v 12 skupinách
- Počet lamiel clony: 7
- Najbližšia vzdialenosť zaostrenia: 0,39 m
- Maximálne zväčšenie: 0.28x
- Informácie o vzdialenosti: Áno
- Stabilizátor obrazu: áno, účinnosť 4 EV
- Zaostrovanie: automatické s USM motorčekom, manuálne
- Priemer filtra: 67 mm
- Rozmery: 77,4 × 96 mm
- Hmotnosť: 515 g
http://www.canon.sk/lenses/ef-s-18-135mm-f3.5-5.6-is-usm/
Dizajn a ergonómia
Dizajn nadväzuje na predchodcov, len s malými obmenami. Je dôverne známy. Prekvapenie nenájdete ani v ergonómii ovládania. Nebudem sa tu o nej podrobnejšie rozpisovať. Kto chce môže si prečítať recenziu k EOS 70D, ale najlepšie PDF návod, stiahnuteľný na stránkach výrobcu.
Klasická silueta zrkadloviek Canon.
Naľavo od hľadáčika je volič programov a prepínač ON/OFF. Napravo je spúšť, predný roller, tlačidlá pre najviac používané funkcie a stavový displej ukazujúci všetky potrebné údaje.
Funkcionalita
Expozičné programy
Na voliči programov nenájdete voľné miestečko. Najčastejšie používaná bude určite štvorica pokročilých režimov P/Tv/Av/M. K nim môžeme pripočítať aj program B, čo nie je nič iné, ako z manuálneho režimu vyseparovaná funkcia Bulb. K dispozícii sú dve miesta pre vlastný, užívateľsky nastaviteľný expozičný program (C1, C2).
Aj keď je EOS 80D pokročilý fotoaparát, v ponuke nájdete aj programy pre začiatočníkov. Je tu tradičná zelená automatika, v ktorej môžete nastaviť jedine režim snímania (sériové zábery, samospúšť…) a režim vstavaného blesku. Samostatnú ikonku má automatika s deaktivovaným bleskom do prostredia, kde je blesk zakázaný. Pod ikonkou CA sa ukrýva automatika, takmer rovnaká ako tá základná zelená, k nej je pridaná možnosť na päťdielovej stupnici nastaviť hĺbku ostrosti. To využijú tí, ktorí nevedia ovplyvniť hĺbku ostrosti nastavením clony. Ďalej je tu zbierka scénických režimov. Prvý krát som však videl, že sa dajú doladiť. Posledná ikonka je vyhradená pre obrazové efekty, čiže postprocesingové úpravy. Tie, spolu so scénickými režimami, sa však ťažkopádne nastavujú. Pripadám si ako vo Windows Mobile (sorry Microsoft). Cieľovej skupine to môže byť jedno, málokto niekedy do týchto režimov zabŕdne. Obrazové efekty sú populárne u CSC fotoaparátov, u zrkadloviek, kde sa pozeráte primárne cez optický hľadáčik, také využitie nemajú.
Režimy zaostrovania
Režimy zaostrovania sú rovnaké ako u iných Canonov a to už dlhé roky. AI Focus je automatika, ktorá sama detekuje pohyb a podľa toho prepína medzi režimami One Shot (pevné zaostrenie) a Al Servo (kontinuálne zaostrovanie). Manuálne zaostrovanie sa aktivuje tradične na objektívoch.
Zaostrovanie možno doladiť v Menu, nastaviteľných je 16 parametrov. Z nich spomeniem napríklad citlivosť trackingu na zrýchlenie alebo spomalenie fotografovaného objektu. Funkcionalita je tu inšpirovaná vyššími, športovo nadanými modelmi. Dôležitejšia je ale možnosť microadjustmentu presnosti zaostrovania pri riešení problému s frontfocusom a backfocusom.
V súvislosti s automatickým zaostrovaním ma potešilo nenápadné tlačidlo pri spúšti, ktorým sa rýchlo nastavuje výber zaostrovacích zón, dopĺňajúce tradičné zadné tlačidlo. Športových fotografov a wildliferov poteší tlačidlo AF-ON na zadnej strane fotoaparátu.
Live View
Režim živého náhľadu už nájdete na každej novšej zrkadlovke. Prepínačom v blízkosti hľadáčika sa prepína režim fotografovania a snímania videa v režime LV. V režime camera sa živý náhľad aktivuje okamžite, v režime foto je potrebné stlačiť tlačidlo START/STOP.
Pri nastavovaní funkcií môžete použiť mechanické ovládanie alebo dotykové, prípadne ich kombinovať.
Najdôležitejšie, pre rozumné využitie živého náhľadu u zrkadlovky, je ako funguje automatické zaostrovanie. Canon EOS 80D má hybridné zaostrovanie. V živom náhľade sa používajú senzory fázovej detekcie, umiestnené priamo na snímači, medzi obrazovými bunkami. Konkurenčné zrkadlovky môžu závidieť. Fotoaparát zaostruje aj v LV veľmi svižne, takmer ako CSC fotoaparát. AF je nastaviteľný, kam má fotoaparát zaostriť môžete určiť dotykom na displej. Je tu aj dotyková spúšť. Displej môže ukazovať aj simuláciu expozície.
Režimy merania expozície
TTL meranie ponúka 4 spôsoby merania expozície (maticové, čiastočné, bodové, so zvýhodneným stredom). Korekcia je v rozsahu +/- 5 EV. Nechýba bracketing, ťažšie svetelné situácie pomôže riešiť funkcia HDR (len JPG).
Režimy snímania
Jednotlivé a sériové zábery nájdete v každom fotoaparáte, rovnako i samospúšť. Menej často tichý režim. Ten v EOS 80D o niečo zníži hlučnosť uzávierky a zrkadla, ale úplne tichý nie je. Taký režim vo fotoaparáte nenájdete. V tichom režime sa však znížia otrasy a to poteší.
Fotografie sa ukladajú do formátu RAW alebo JPG, prípadne aj súčasne do oboch. RAW je 14-bitový. Okrem plného rozlíšenia možno zvoliť aj rozlíšenie menšie, pričom tu zostáva možnosť ukladať zábery do formátu RAW (M-RAW, S-RAW).
S formátom JPG súvisia nastavenia spracovania obrazu. Je tu na výber medzi Adobe RGB a sRGB profilom, obrazové profily (portrét, krajina, natural…. + 3 nastaviteľné). Nechýba rozšírenie dynamického rozsahu a potlačenie šumu pri vysokom ISO a dlhých expozičných časoch.
Menu
Canonisti prepáčia, ale menu z Nikonu, či Olympusu považujem za lepšie. To v EOS 80D má veľmi blízko k menu vo fotoaparátoch Sony. Vzhľadom na pokročilosť modelu je menu bohaté. Záchranou je možnosť vytvoriť si vlastné dve záložky s vybranými funkciami. To je oproti Sony veľké plus.
Všetky dôležité funkcie (AF, Drive, ISO, meranie) majú samostatné tlačidlá, chýba len vyváženie bielej. Všetky tieto a ďalšie funkcie sú prístupné cez tlačidlo Q (quick menu), ktoré je fyzické, ale i virtuálne na displeji.
Hľadáčik
Hľadáčik je slušne veľký, i keď veľkosť hľadáčikov na plnoformátových zrkadlovkách nedosahuje. Myslím, že ani nároční fotografi preto nebudú frflať. Je jasný a zobrazovanie AF senzorov si u neho môžete nastaviť v menu. Použitý je tu optický hranol, ktorý je kvalitnejší ako hranol zlepený zo zrkadiel, aký sa používa v nižších modeloch. Pokrytie je 100%, nechýba dioptrická korekcia.
V hľadáčiku možno zapnúť varovanie pred blikaním (flickering), pomocnú kompozičnú mriežku a dokonca aj veľmi hrubú vodováhu, ktorá ale postačuje na to, aby ste nastavili rovný horizont.
Displeje
Hlavný displej je plne otočný, pri preprave ho môžete priklopiť obrazovkou k telu fotoaparátu. Otočná konštrukcia umožňuje snímať z netradičných uhlov horizontálne, vertikálne i našikmo. Že má dotykovú vrstvu nemusím pripomínať. Nastaviteľný je jeho jas. Pri najvyššom jase je veľmi dobre čitateľný aj na priamom slnku.
Stavový displej na hornej časti fotoaparátu má menej tradičný lichobežníkový tvar. Nie je extra veľký, ale informácií je na ňom veľa. Pre väčšinu hlavných nastavení stačí len tento monochromatický displej. V tme môžete zapnúť oranžové podsvietenie.
Vychytávky
Canon EOS 80D má, ako fotoaparát strednej triedy, niekoľko vychytávok:
- elektronická vodováha
- intervalometer
- predsklopenie zrkadla
- Multishot (dvojexpozícia)
- HDR
- Bulb Timer - táto funkcia poteší astrofotografov, pretože môžu v menu nastaviť čas v režme B, nepotrebujú na to diaľkovú spúšť s časovačom
- vstavaný blesk funguje aj ako riadiaca jednotka pre diaľkové ovládanie externých bleskov Speedlite
Fotoaparát v praxi
Pre bežné fotenie nepotrebujem profesionálny fotoaparát, je príliš veľký a ťažký. Potrpím si však na dobrú funkcionalitu a ovládanie. To práve spĺňa EOS 80D. S objektívom EF-S 18-135 IS USM tvorí veľmi praktickú zostavu, ktorá zvláda bežné žánre fotografie i videa. Stačí pribaliť svetelný záklaďák a môžeme vyraziť do sveta.
Výdrž batérie v režime fotografovania s občasným použitím živého náhľadu je okolo 800-900 záberov. Oproti CSC fotoaparátom je to viac ako dvojnásobok. Konkurencia zvládne aj viac, ale stále sa tu jedná o výborný výsledok.
Ergonómia v praxi
S testovaným objektívom je fotoaparát pomerne ťažký, vďaka čomu dobre sedí v rukách. Na ovládanie som si musel chvíľu zvykať, Canonom som nefotil ani nepamätám. Všetky dôležité funkcie sú vyvedené na tlačidlá a rollery. K tomu pripočítajte možnosť dotykového ovládania. Väčšinou si vystačíte s tým klasickým manuálnym, ale napr. výber AF zaostrovacieho bodu je cez dotykové ovládanie pohodlnejšie. Škoda, že dotyková vrstva nefunguje ako touch pad, tak ako je tomu u niektorých Olympusov a Panasonicov.
Celkovo hodnotím ergonómiu ovládania ako výbornú.
Rýchlosť
Štart fotoaparátu je rýchly. Aj keď máte oko na hľadáčiku, nebude vás po zapnutí zdržiavať. Vypnutie chvíľu trvá, čistí sa snímač, to ale nikomu nevadí. Z režimu spánku sa preberie v okamihu po zalačení spúšte.
Pri rýchlych sériových záberov sa mi podarilo urobiť 18 záberov RAW + JPG v sérii. S rýchlou kartou sa buffer svižne vyprázdňuje a o chvíľu už môžete v pomalšom tempe fotografovať ďalej. Takmer 20 obrázkov v rade je dostatočný počet. Ani pri akčnom fotografovaní vás buffer nebude brzdiť. S frekvenciou 7 obr./s. je EOS 80D slušným akčným fotoaparátom, pre príležitostné fotenie športu a akcie všeobecne.
Zaostrovanie
S testovaným objektívom je zaostrovanie absolútne tiché a hlavne bleskové. Takú rýchlosť by som u priemerne svetelného zoomu nečakal. Objektívov, ktoré by zaostrovali rýchlejšie som veru veľa v rukách nemal. Pri prvom fotení som sa musel presvedčiť, že nie je prepnutý na manuálne zaostrovanie, lebo preostrenie som nezaregistroval.
Zostrovacích senzorov je 45 a všetky sú krížové. To v amatérskom fotoaparáte nie je pravidlom, dokonca ani v profesionálnom. Spoľahlivý AF je jednou so základných podmienok komfortného fotografovania.
Keď vidím turistov ako fotografujú so zrkadlovkou cez Live View, trápiac sa s pomalosťou zaostrovania, mám chuť ich vyšľahať trstenicou. Ak majú v ruke tento model, moje “rozhorčenie” stráca na význame. Hybridné zaostrovanie robí automatické zaostrovanie veľmi dobre použiteľným. Väčšinou je rýchle, ale občas zaváha. V spojení s otočným displejom umožňuje fotografovať s netradičných uhlov, pritom nedrása nervy svojou pomalosťou. EOS 80D sa v Live View režime správa takmer ako CSC fotoaparát. Fotograf sa tak môže rozhodovať, bez väčších kompromisov, kedy bude fotiť cez hľadáčik a kedy cez displej. Mínusom je len vyššia hmotnosť, v natiahnutých rukách fotoaparát skôr oťažie, ako malá bezzrkadlovka.
V každom prípade LV v kombinácii s otočným displejom je významným kreatívnym prvkom. Fotograf vďaka nemu pridá do svojho kompozičného portfólia menej používane uhly záberu.
Meranie expozície
Meranie expozície je úzko prepojené s vybraným zaostrovacím bodom. Aj iné fotoaparáty pri maticovom meraní expozície berú do úvahy informácie s priestoru za AF senzorom, ale u EOS 80D je to viac, ako som zvyknutý. Expozícia je kvôli tomu výrazne rozlietaná, takmer akoby som používal bodové meranie. O to viac je nutné kontrolovať náhľad odfotenej fotografie a častejšie používať korekciu expozície. Nenašiel som v menu, či sa nedá nastaviť miera spriahnutia s AF bodmi.
Jediný rozdiel pri fotení týchto dvoch fotografii je, že som použil iný zaostrovací bod. Upozorňujem, že som nepoužil bodové meranie, ale viaczónové.
Objektív
Z testovaného objektívu mám rozporuplné dojmy. Páči sa mi spracovaním i praktickým rozsahom. Nad adaptérom s power zoomom som pri uvedení krútil hlavou, teraz si myslím, že je to dobrý nápad. Fantastická je rýchlosť zaostrovania objektívu. Exceluje pri snímaní detailov. Nielen že má dobrý pomer zväčšenia, vďaka čomu môžete fotografovať kvety, vážky, motýle, ale má pri tom veľmi pekný bokeh.
Makroobjektív to nie je, ale pre fotenie kvetín, motýľov, vážok, zväčšenie postačuje.
Na najdlhšom ohnisku pri otvorenej clone dobre zastúpi aj portrétny objektív.
Ďalej to už nebude veselé. V strednom rozsahu je optická kvalita dobrá. Keby bol taký v celom rozsahu, môžem ho vrelo odporučiť. Bohužiaľ smerom ku krajným ohniskám sa výrazne zhoršuje. Výrazné sférické skreslenie je v tomto prípade tá najmenšia chyba. Objektív trpí výraznou chromatickou chybou, pre jej potlačenie nepomôže ani objektív pricloniť. Najhoršie je však na tom s ostrosťou. Túto chybu softvérovo neodstránite. Kresba v rohoch je podpriemerná, ani tu priclonenie nepomáha.
Smerom do rohov pozorovať chromatickú chybu.
Najširšie ohnisko 18 mm, stred obrazu je v poriadku, ale smerom ku krajom sa začína zhoršovať. Výrazná chromatická chyba sa dá potlačiť softvérovo, ale výrazne slabšia ostrosť, tu nenapravíte.
Najdlhšie ohnisko 135 mm. Kresba v rohoch nie je až tak odlišná od stredu obrazu. Celkovo je však kresba mäkšia a to aj po priclonení. Smerom ku krajom sa prejavuje chromatická chyba.
Okolo 60 milimetrov, po priclonení uspokojí kvalitou aj náročných fotografov.
Úplne inak sa správa vo videu, ktoré pri Full HD rozlíšení nie je tak náročné. O tom však viac v samostatnom článku.
Obrazová kvalita
Fotografie som vyvolával v programe Adobe Lightroom CC. Vytvoril som si aj DNG profil pomocou X-Rite Color Checker Passportu. Štandardný Adobe profil má k nemu blízko. Mnou vytvorený profil má o niečo saturovanejšie niektoré farby. Môj inak obľúbený portrétny profil má výrazné posuny farieb, a tu jepodľa mňa nepoužiteľný.
Referenčná tabuľka, profil Adobe Standard.
Referenčná tabuľka, DNG profil vytvorený pomocou X-Rite Color Checker Passport.
Šum
Počas šedivého zamračeného dňa bez statívu, niekedy treba použiť vyššiu citlivosť i keď to nie je odporúčané. Do ISO 400 netreba nič riešiť, šum sa prejavuje len v tmavších partiách a ľahko sa dá potlačiť použitím odšumovania. Pri ISO 800 úroveň šumu výrazne stúpne a nájdete ho už aj vo svetlých plochách. Pri ISO 1600 nie je oveľa vyšší. Týmto hodnotenie šumu pri relatívne dobrých svetelných podmienkach končím. Viac nemá zmysel používať. To už sa treba prefackovať, že som vyrazil do terénu bez statívu.
Úroveň šumu som porovnal s najväčším konkurentom Nikonom D7200, za tých istých podmienok. Nikon D7200 zvláda šum o málo lepšie. Pri správnej expozícii je rozdiel nepodstatný. Na nárast šumu pri úpravách je výrazne náchylnejší Canon.
Canon EOS 80D proti Nikonu D7200, ISO 800. O málo lepší je výkon Nikonu.
Canon EOS 80D proti Nikonu D7200, ISO 1600. O málo lepší je výkon Nikonu.
Canon EOS 80D proti Nikonu D7200, ISO 3200. O málo lepší je výkon Nikonu.
Canon EOS 80D proti Nikonu D7200, ISO 6400. Hranica použiteľnosti u obidvoch fotoaparátov.
Canon EOS 80D proti Nikonu D7200, ISO 12800. Porovnanie už nemá zmysel, obidva fotoaparáty sú za hranicou rozumnej použiteľnosti.
Touto časťou si priazeň u fanúšikov značky neurobím, ale dôkazy neklamú. Canon EOS 80 šumí viac ako konkurencia. A tým nemyslím len Nikon D7200, či Pentax K3II, čiže priamych konkurentov. Šumí viac ako Olympusy s menším micro4/3 snímačom o Fujinkách ani nehovoriac. V ich prospech však hovorí menšie rozlíšenie.
Najviac zamrzí, že šum je pozorovateľný už od ISO 100 a to vo svetlách i tieňoch. Pri oprave podexpozície, alebo zlepšovaní kresby v tieňoch, sa rýchlo zvýrazňuje. So zvyšujúcou sa citlivosťou šum plynule rastie. Prelomová je citlivosť ISO 800, kedy sa šum začne viditeľnejšie prejavovať. Do ISO 3200 si fotografie zachovávajú dostatok jemných detailov a šum nebude príliš rušiť ani na výtlačkoch 50x70 cm. Slušne použiteľná je aj citlivosť ISO 6400. Na vysokých citlivostiach si fotoaparát vedie lepšie ako pri tých nízkych. Pri ISO 12 800 je vidno výrazný nárast šumu oproti ISO 6400, detailov je však stále dosť aj pre tlač do formátu A3.
Oproti Canonu EOS 70D sa úroveň šumu nepatrne znížila, pri vyšších citlivostiach je to skôr rozdiel v tom, že EOS 80D má menej farebného šumu.
ISO 100, fotografia z RAW, bez úprav. Šum môže byť na fotografiách aj pri najnižšej citlivosti, menej kontrastný objektív + svetelné podmienky a šum je na svete.
Dynamický rozsah
Dynamický rozsah je to, na čom by mal Canon celkovo zapracovať. Rovnako ho zvládajú aj micro 4/3 fotoaparáty. Niežeby bol príliš nízky, to nie. Ale Nikon je roky o triedu napred. Aby to neboli len plané kecy, opäť tu máme priame porovnanie za rovnakých podmienok.
Fotografie bez korekcie expozície a bez akýchkoľvek úprav. Nikon D7200 má viditeľne lepšie prekreslené najvyššie jasy.
Fotografie exponované na svetlá, tiene vytiahnuté na maximum v Lightroome. Opäť je víťazom Nikon D7200.
Tu v Lightroome zachraňujem prepaly. Do tretice víťazí Nikon.
Expozičné náročná scéna v silnom protisvetle.
Aj keď nie je dynamický rozsah špičkový, postačuje pre úpravu aj problematicky exponovaných záberov. Daňou za zlepšenie prekreslenie svetiel a tieňov, je výrazný nárast šumu najmä v tieňoch.
Canon EOS 80D vz. EOS 70D
Novinka má vyššie rozlíšenie, miesto 20 Mpx ponúka 24 Mpx. Okrem nového snímača je tu aj nový procesor DIGIC 6, v EOS 70D je DIGIC 5+. Výrazne sa vylepšilo automatické zaostrovanie. 49 bodov, miesto 19 a všetky krížové, to už je poriadny skok. Hľadáčik má teraz 100% pokrytie, oproti 98% u predchodcu. To sú hlavné rozdiely, v ostatnom sú si fotoaparáty veľmi podobné.
Canon EOS 80D a konkurencia
Fotoaparát má dvoch priamych konkurentov. Pentax K-3II a Nikon D7200. I keď Pentax prekonáva v niektorých vlastnostiach obidvoch najväčších hráčov, pre celkovú pozíciu Pentaxu na trhu (slovenskom obzvlášť), nie je v predajných číslach hrozbou ani pre Canon a ani pre Nikon. Smutné, ale je to tak. Skutočnou konkurenciou je tak veľmi úspešný Nikon D7200. Koncepčne, funkčne i parametrovo sú si fotoaparáty v mnohom veľmi podobné. Obidva sú i utesnené.
Do tabuľky som zapísal najdôležitejšie plusy a mínusy.
Canon EOS 80D |
Nikon D7200 |
+ rýchlosť zaostrovania, všetkých 45 senzorov je krížových |
+ vyššia obrazová kvalita (menší šum, väčší dynamický rozsah |
- šum aj pri ISO 100 |
- pevný displej |
Nikon D7200 je profesionálnejší a vyhráva ako lepší fotoaparát s vyššou obrazovou kvalitou, najmä väčším dynamickým rozsahom. Canon EOS 80D má bezkonkurenčne lepšie predpoklady pre filmovanie. Otočný displej s dotykovým ovládaním a najmä rýchle hybridné zaostrovanie výrazne zjednodušujú snímanie videa. Canon má v ponuke viac objektívov so zaostrovaním optimalizovaným pre video. Ale aj v normálnom režime je AF o triedu lepší. Otočný displej prispieva ku kreatívnejšej práci s kompozíciou a to je dôležitejšie ako väčšina hardvérových parametrov.
Plusy a mínusy EOS 80D
+ ergonómia a funkčná výbava
+ výborný 45-bodový AF
+ rýchlosť zaostrovania v Live View
+ podsvietený stavový displej
+ plne otočný displej
+ dotykové ovládanie
+ WiFi s NFC
+ slušne veľký buffer
+ vstup pre mikrofón, výstup pre slúchadla
- menu
- nemá druhý slot pre kartu
- nemá úplne tichý režim uzávierky
- v určitých situáciách vyššia úroveň šumu pri nízkej citlivosti
- priemerná výdrž batérie
- priemerný dynamický rozsah
Plusy a mínusy EF-S 18-135/3.5-5.6 IS USM
+ praktický rozsah zoomu
+ spracovanie
+ blesková rýchlosť zaostrovania
+ výborný pri fotení detailov s pekným bokehom (mínusom je mäkšia kresba)
+ možnosť pridať power zoom modul
+ relatívne malé sférické skreslenie
+ dobrá antireflexná úprava
- chromatická chyba
- dobrý len v strede rozsahu, najzaujímavejšie ohniská sú horšie, kvalita tú neuspokojí ani priemerne náročného fotografa
Záver
Canon EOS 80D je funkčne veľmi vydarený fotoaparát. V danej kategórii mu ťažko niečo vyčítať. Práve naopak. Je vzorne vybavený. Mohli by si z neho brať príklad aj profesionálne fotoaparáty, kde často nenájdeme ani otočný displej, ani dotykové ovládanie. Za wifinu si niekedy musíte ešte priplatiť.
Fotoaparát je veľmi univerzálny. Hybridné zaostrovanie z neho robí výbornú videokameru, ktorá k obsluhe nepotrebuje vysokú filmársku školu. V spojení s novou generáciou objektívov optimalizovaných pre video, kladie užívateľovi minimum prekážok. S testovaným objektívom zaostroval bleskovo.
K jeho obsluhe nemám žiadne výhrady, snáď len k menu obrazových efektov. Používať ich však bude minimum budúcich užívateľov. Je to nepodstatná funkcia u takéhoto fotoaparátu. Menu sa mi tiež nepáči, ešte že po prvotnom nastavení do neho netreba chodiť. Príkladne ovládanie s množstvom tlačidiel i dotykové ovládanie znižujú potrebu vchádzať do menu na minimum.
Mínusom je vyššia miera šumu na nižších citlivostiach za určitých podmienok. Canonu sa stále nedarí dostať sa na úroveň konkurencie. Lepšie je na tom pri vyšších citlivostiach. Dynamický rozsah snímača je dobrý, konkurencia je však lepšia. Pre fotografovanie je dôležitý určitý štandard v obrazovej kvalite a ten EOS 80D spĺňa.
Srdce ma bolí pri hodnotení testovaného objektívu. Potencionálne veľmi praktický objektív, ktorý má až priveľa optických chýb.
S EOS 80D sa pracuje výborne a i keď s Canonom fotím zriedkavo, musím ho v tomto pochváliť. Ale ako u každého fotoaparátu, plný potenciál odhalia až tie najlepšie objektívy. Oproti svojmu predchodcovi prináša niekoľko vylepšení, ale nemyslím, že je to dôvod na upgrade. To by bol zásadný nárast obrazovej kvality (menší šum, väčší dynamický rozsah). O EOS 70D som napísal, že je to momentálny kráľ APS-C zrkadloviek Canon. Medzitým bol zosadený EOS 7D Mark II. EOS 80D si na uzurpovanie trónu nenárokuje, ale oproti EOS 70D má k nemu o kúsok bližšie.
Chýbalo vám v recenzii video? Tomu sa budeme čoskoro venovať v samostatnom článku, kde sa bližšie pozrieme i na fungovanie power zoom adaptéru. Už teraz prezradím, že EOS 80D je aj výborná kamera i keď nie pre poloprofesionálne alebo profesionálne použitie.