Hore

Fujifilm X-A5

Rad A je základom ponuky Fujifilmu. Neviem ako inde vo svete, ale u nás je absolútne prehliadaný, akoby existovali len model radov E, T a Pro.

V kategórii bezzrkadloviek pre začiatočníkov častejšie rezonujú mená značiek Olympus, Panasonic, Canon a Sony. Fanúšikovia Fujifilmu akoby chceli len tie "pravé" fotoaparáty s maximom mechanického ovládania a ich milovaným X-Trans snímačom. Áčka stoja v ich tieni, myslím si že neprávom.

Fujifilm je vyhranená značka s originálnym prístupom ku konštrukcii fotoaparátov. Preto je jedinečná, ale zároveň nesadne každému. Tak je to ale dobre, bolo by smutné, keby všetci robili to isté. Aj v tejto firme sú si vedomí, že aj keď sa výborne darí takým modelom ako X-T20, X-T2, X-E3 atď., netreba konkurencii prepúšťať podiel na trhu s lacnými bezzrkadlovkami.

Fujifilm ku konštrukcii fotoaparátov radu A pristupuje značne odlišne, ako u ostatných radov. Používa všeobecný štandard v ovládaní, známy volič programov PASM a aj štandardný snímač s Bayerovou maskou. Ak sa o Fujifilm fotoaparáty nezaujímate, musím vám to vysvetliť. Fujifilm fotoaparáty sú charakteristické ovládaním s vysokým podielom mechanických ovládacích prvkov v štýle manuálnych filmových zrkadloviek. Fujifilm používa vo väčšine bezzrkadloviek jedinečný snímač X-Trans, ktorý nepoužíva štandardnú Bayerovu masku. Jeho výstup sa preto odlišuje od ostatných CMOS snímačov. Testovaný Fujifilm X-A5 preto vyzerá trochu ako z dielne iného výrobcu. Zachováva si však dostatok vlastností typických pre fotoaparáty radu X.


Prvý dojem

Dizajnovo novinka nadväzuje na svojich predchodcov. Vyznačuje sa čistými elegantnými tvarmi s nádychom retra. Je to sympaťák. Strieborné telo je pekne dekorované polepom imitácie kože, v ponuke sú tri farby. U nás však bude dostupný len v kombinácii s čiernym polepom.

Fotoaparát pôsobí solídnym dojmom. Časť tela je kovová. Grip je mierne vystupujúci, ako taký nemá výrazný vplyv na ergonómiu držania. Je to fotoaparát do dvoch rúk.

Fotoaparát prichádza na trh s novým objektívom. Sympatický je rozsah 15-42 mm, na seťák je nadštandardne širokouhlý, čo sa zíde pri fotení krajiny a architektúry. Ovládanie zoomu je motorizované, čo sa niektorým páčiť nebude. Powerzoom konštrukcia je tu ale preto, aby bola využitá vo videu, na plynulé zoomovanie.

Novinka vyzerá takmer rovnako ako jej predchodca, model X-A3. Zamrzí zrušenie prepínača AF na prednej časti fotoaparátu. Z toho budú sklamaní skúsenejší fotografi. Ďalej však nasledujú už len dobré správy. Po prvýkrát má Áčko hybridný AF, kombinujúci detekciu kontrastu s fázovou detekciou. Vďaka tomu, a aj výkonnejšiemu procesoru, je zaostrovanie výrazne rýchlejšie. 4K video nemá práve špičkové parametre, ale oproti X-A3 tu je aspoň zdvojnásobenie FPS vo Full HD videu. Ďalšie dve nové funkcie tiež súvisia s videom. 4K Burst Shooting je obdobou 4K PHOTO, ktoré dobre poznáme z fotoaparátov Panasonic. 4K Burst Shooting využíva video a izoluje z neho fotografie v 4K rozlíšení a formáte JPG. Frekvencia je 15 obr./s. Najnovšie fotoaparáty Panasonic dokážu až 60 obr./s. Druhá funkcia sa volá Multi Focus Mode. Slúži na snímanie záberov s veľkou hĺbkou ostrosti, ktorá sa dosiahne skombinovaním záberov s rozdielnym zaostrením. Výstupný súbor je vo formáte JPG v 4K rozlíšení (8,3 Mpx).

Použitý snímač typu CMOS so štandardnou Bayerovou maskou má rozlíšenie 24 Mpx a veľkosť APS-C. Nie je stabilizovaný. Novinkou je hybridná konštrukcia AF, na snímači sú body s fázovou detekciou pre lepšie kontinuálne zaostrovanie.


Snímač nie je typu X-Trans, ale s klasickou Bayerovou maskou.

Ďalej tu máme rozšírenie rozsahu korekcie expozície z +/- 3EV na +/- 5EV. Novší snímač a výkonnejší procesor umožnili rozšíriť základný rozsah citlivosti z ISO 200-6 400 na ISO 200-12 800. Pribudol nízkoenergetický Bluetooth pre jednoduchšie párovanie s chytrými zariadeniami. No a nakoniec pribudli aj dva nové efekty: HDR Art a Fog Remove.

Popis tlačidiel je dobre čitateľný. Menu je prehľadné, dizajn typický pre Fuji, samozrejme ponuka je menšia ako u vyšších modelov. Nechýba tu ani Quick menu s najčastejšie používanými nastaveniami.


Dizajn je kombináciou retra a moderny.


Na rozdiel od ostatných bezzrkadloviek Fujifilm, je tu klasický volič programov.


Rozloženie ovládacích prvkov na zadnej strane je tradičné. Tlačidlám sú jasne pridelené funkcie. Displej má dotykové ovládanie.



Displej je výklopný, navrhnutý pre ľahšie snímanie selfie fotiek.

Špecifikácia

  • Snímač: 24,2 Mpx CMOS APS-C
  • Procesor: EXR II
  • Bajonet: Fujifilm X
  • Citlivosť: ISO 200-12800
  • Displej: 3" výklopný s dotykovým ovládaním, rozlíšenie 1 040 000 bodov
  • Rozsah uzávierky: 30 s. - 1/4000 s., Bulb, X-sync 1/180 s.
  • Sériové snímanie: max. 6 obr./s.
  • Video: 4K 3840 x 2160 15P, do približne 5 min.,Full HD 1920 x 1080, do približne 14 min.
  • Konektivita: WiFi, Bluetooth, HDMI, USB 2.0, 2,5 mm audio in
  • Blesk: vstavaný, smerné číslo 4


https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/model/x-a5

Fotoaparát a jeho funkcie v praxi

Ergonómia držania nepatrí k najlepším, ale to je u všetkých menších fotoaparátov bez výrazného gripu. Neberiem to ako mínus, je to daň za to, ako fotoaparát vyzerá. Párkrát sa mi stalo, že som fotoaparát nechtiac zapol, keď som ho vkladal alebo vyberal z brašne. U motoricky výsuvného objektívu je to trochu problém.

Ovládanie

Prístroj za zapína páčkou okolo spúšte. Spomínal som už, že tu máme tradičné ovládanie s programovým voličom, ktorý tak dôverne poznáme zo zrkadloviek a bezzrkadloviek iných značiek. Pre mnohých bude ovládanie intuitívnejšie, ako keď musia kombinovať nastavenie času a clony. Na vrchu je veľký roller, slúžiaci pre korekciu expozície. Vertikálne je umiestnený zadný roller, najčastejšie poslúži na nastavenie expozičných parametrov. Štandardné je rozmiestnenie tlačidiel na zadnej strane fotoaparátu. Tlačidla majú popisky, takže viete, akú majú funkciu. Vzhľadom na to, že sa jedná o model pre začiatočníkov, je tu len jedno funkčné tlačidlo. To ale postačuje. Ak sa na ovládacie prvky pozrieme globálne, sú rozmiestnené tak, aby sa dal fotoaparát ovládať jednou rukou.

Tlačidlá a rollery sú doplnené dotykovým ovládaním. Väčšinou sa dá prístroj ovládať aj bez dotykového ovládania, ale vyberať z filtrov a motívových programov musíte cez obrazovku.

Vyslovene zle sa pracuje s videom, ale o tom neskôr v samostatnej časti.

Funkcionalita

Aj keď je fotoaparát určený predovšetkým začiatočníkom, nechýbajú mu ani pokročilé funkcie. Kompletná je ponuka automatických aj pokročilých expozičných režimov. Aj menu je dosť obšírne, umožňuje nastaviť slušné množstvo užívateľských funkcií.

Displej
Displej sa dá vyklopiť o 180° smerom nahor, čo umožňuje pohodlné snímanie selfie a vlogov. Je to šikovnejšie riešenie ako u Olympusu PEN E-PL9, pretože displej takto nezavadzia statívu. V selfie režime sa uplatní aj AF s detekciou tváre a očí.

Automatické zaostrovanie
Automatické zaostrovanie má dva režimy, AF-S a AF-C. V menu môžete zvoliť funkciu Pre AF, ktorá aktivuje AF, aj keď nie je namačknutá spúšť, to by malo o niečo urýchliť pohotovosť na akciu. Na výber AF bodov slúži primárne dotykové ovládanie, ale môžete použiť aj smerové tlačidlá. Veľkosť bodu je nastaviteľná v piatich krokoch. Voliť možno jeden bod, skupinu bodov (zónu), alebo nechať výber na fotoaparát, ktorý bude zaostrený objekt zároveň sledovať. Zóna môže mať veľkosť 3x3, 5x5 a 7x7 bodov.

Rýchlosť automatického zaostrovania výrazne závisí od nastavenia veľkosti AF bodov. Pri max. veľkosti je rýchlosť zaostrovania najväčšia. Nemožno ale povedať, že by bol fotoaparát preborník v rýchlosti. Pri zmenšení AF bodov na minimum sa rýchlosť citeľne zníži, až mám pocit, že sa vraciam 10 rokov dozadu, keď sa objavili prvé bezzrkadlovky. To Olympus PEN E-PL9, ktorý som testoval v rovnakom čase, je výrazne rýchlejší. Veľa závisí aj od svetelných podmienok.

Uzávierka
Mechanická uzávierka je limitovaná najkratším časom 1/4000 s. Je tu však aj elektronická uzávierka, kde je najkratší čas 1/32 000 s. Elektronická uzávierka je tichá. Užívateľ môže zvoliť, ktorý režim uzávierky chce používať, k dispozícii je aj kombinácia obidvoch, kedy prístroj primárne používa mechanickú uzávierku a v prípade potreby automaticky prepne na elektronickú.

Sériové snímanie
Rýchlosť sériového snímania je na pomery bezzrkadloviek skôr podpriemerná. Maximum je 6 obr./s. Osobne to nepovažujem za mínus. X-A5 nemá akčné ambície.

P/A/S/M
Na rozdiel od ostatných bezzrkadloviek Fujifilm, je voľba pokročilých režimov expozície riešená klasickým otočným voličom s programami P/A/S/M. Takto to má väčšina fotoaparátov a väčšine začiatočníkov to bude vyhovovať viac, ako kombinovanie prstenca času s prstencom clony.

U týchto pokročilých expozičných programoch sa bežne používa korekcia expozície. Tá ma samostatný roller, na ktorom však nie sú vyznačené jednotlivé hodnoty. Rozsah korekcie je +/- 5EV, vo videu +/- 3EV.

Automatika a motívové programy
Základným expozičným programom pre začiatočníkov je SR+ automatika. Expozícia je automatická, užívateľ má však možnosť korekcie expozície. Môže ešte zvoliť medzi jednotlivými a sériovými zábermi a vybrať si z obrazových profilov. SR+ automatika sa snaží detekovať scénu a automaticky jej priradiť niektorý z motívových programov. Okrem tejto všeobecnej automatiky sú tu aj špecializované motívové programy, niektoré majú samostatnú ikonku na voliči programov, ďalšie sú ukryté pod ikonkou SP (Scene Position). Z tých zaujímavejších tu nájdete napr. viacnásobnú expozíciu.

Obrazové profily
Aj keď vo fotoaparáte nie je X-Trans snímač, filmové simulácie tu nechýbajú. Nie je ich ale toľko, ako v modeloch s 24 Mpx X-Trans snímačom a Pro procesorom. Chýba obľúbený Acros a aj nový Eterna, ktorý sa zatiaľ objavil len v X-H1.


JPG s obrazovým profilom Monochrome+G.


Obrazový profil Provia/Standard.


RAW vyvolaný z obrazovým profilom vytvorený pomocou Colorchecker Passport.

Efekty
Efekty nájdete pod názvom Advanced filter. Je ich spolu 17. Aplikujú sa na fotky vo formáte JPG. Nebudem ich všetky vymenovávať, mnohé poznáte aj z fotoaparátov iných značiek. Priznám sa, žiaden mi neprirástol k srdcu, ale začiatočník nie je tak náročný a s efektmi sa pekne vyhrá.


Efekt Toy Camera.


Efekt Dynamic tone.


Efekt HDR Art.

Panoráma
Panoramatický režim vytvára kontinuálnu panorámu po stlačení spúšte a postupnom otáčaní fotoaparátu v smere šípky. Možno vybrať dve veľkosti (dĺžky) a smer panorámy. Výška panorámy je 2160 bodov. Kvalita je podpriemerná a fotoaparát si nevie poradiť s pohybujúcimi sa objektmi (chodci, autá). Takáto panoráma je vhodná na prezeranie na TV.

4K burst, Multifocus
Po vzore Panasonicu aj Fujifilm využíva video vo fotografii. 4K burst si dáva za cieľ rýchle sériové snímanie v 4K rozlíšení. Po zaznamenaní série si užívateľ môže vybrať záber zo série, ktorý chce uložiť, aby mu pamäť zbytočne nezapĺňali fotky, ktoré si nechce uložiť. Problémom je výrazne oneskorenie, fotoaparátu dlho trvá, kým začne snímať. Musíte stlačiť spúšť minimálne sekundu pred tým, ako sa udeje udalosť, ktorú chcete zachytiť.

Druhou funkciou využívajúcou video je Multifocus. Je to vlastne focus bracketing, séria záberov pri ktorej fotoaparát postupne preostruje objektív. Funkciu môžete využiť na to, aby ste si zo série vybrali najlepšie zaostrený záber, alebo nechali zo série vytvoriť záber s veľkou hĺbkou ostrosti (focus stacking). Aj tu je výrazne oneskorenie po stlačení spúšte, naviac skladanie záberov trvá nekonečne dlho. Chce to ešte výkonnejší procesor.

HDR, Dynamic range BKT
Funkcia HDR umožňuje snímanie fotografií s veľkým dynamickým rozsahom. Fotoaparát vyskladá expozíciu z niekoľkých záberov. Nastaviť možno rozsah expozícií 1 až 3 EV. S rozšírením dynamického rozsahu pomáha, ale už bez viacnásobnej expozície, funkcia Dynamic range BKT. Rozšírenie je softvérové, majitelia Fujiniek ho dobre poznajú. Bracketing urobí tri zábery s nastavením DR100, 200 a 400%.

Intervalometer, Timelapse
K nadštandardným funkciám, ktoré začínajúci fotograf asi ani nevyužije, patria Intervalometer a Timelapse video. Prekvapujúco je Timelapse kvalitnejšie ako obyčajné video, pretože v 4K rozlíšení ponúka frekvenciu snímania 30p.

Obrazová kvalita

Určite sa nájdu takí, ktorým vadí, že snímač nie je typu X-Trans. Ja však použitie štandardného snímača s Bayerovou maskou vítam. Začiatočníkom by spracovanie záberov z X-Trans mohlo spôsobovať problémy. Veď s tým zápasia aj skúsení fotografi. Vďaka štandardnému snímaču je fotoaparát univerzálnejší.

Silnou stránkou snímača je nízka úroveň šumu pri vysokých citlivostiach. Fujifilm poráža skvelé snímače v APS-C Nikonoch a to aj v tých drahších modeloch. Rozsah citlivosti je od ISO 200 až po ISO 12 800. Dynamický rozsah snímača, kvalít snímačov v Nikonoch a Sony nedosahuje, ale aj tak je veľmi dobrý. Poteší, že pri oprave podexpozície sa príliš nezvýrazňuje šum.


Citlivosť ISO 6400.


Podexpozícia takmer -5EV.


Rovnaký záber po korekcii v RAW konvertore.

V porovnaní s X-Trans snímačmi je obraz akýsi sterilnejší, chýba mu analógový charakter. V režime Auto WB sú farby studené, lepšie je pracovať s prednastaveniami WB. Na fotografiách vo formáte JPG je patrné odšumovanie a doostrovanie aj pri nízkych citlivostiach. To si všimnete pri detailnom prezeraní. Pre začiatočníka nemá význam sa tým zaoberať, pravdepodobnosť tlače výstavných zväčšenín je minimálna. Skúsenejší si nastaví menšiu mieru úprav, alebo bude fotiť do RAW.


Vďaka veľkému dynamickému rozsahu nie je problém ani pri scénach s vysokým kontrastom.

Objektív FUJINON XC15-45mmF3.5-5.6 OIS PZ

S fotoaparátom bol predstavený úplne nový objektív. Je to prvý Fujinon typu PowerZoom, čiže s motorickým ovládaním transfokácie. Úlohu setového objektívu donedávna hral Fujinon XC 16-50, ktorý patrí k nadštandardným seťákom.

Konštrukcia obsahuje 10 šošoviek v 9 skupinách vrátane troch asférických šošoviek a dvoch šošoviek typu ED. Funkcia stabilizácie obrazu umožňuje i fotografovanie z ruky alebo v prostredí s nízkym osvetlením.

V novinke sa po zapnutí fotoaparátu vysunie predný tubus a po vypnutí zasunie naspäť. V prednej časti je prstenec manuálneho zaostrovania, za ním o niečo širší prstenec transfokácie. Aj keď je telo objektívu plastové, nepôsobí lacným dojmom. Plastový je aj bajonet, čo v tejto kategórii neberiem ako mínus. Množstvo budúcich majiteľov to ani nezistí, pretože objektív nikdy nedajú dole.

Páčilo sa mi, že si fotoaparát pamätá, na akú ohniskovú dĺžku bol objektív nastavený, keď sa fotoaparát vypol. Zoom sa nastavuje samozrejme krokovo v cirka 20 krokoch. Ak chcete presný uhol záberu, musíte s prstencom pracovať citlivo. Je to pomalšie a menej presné, ako ovládať transfokáciu priamo, nie motoricky. Určite to bude viacerým potencionálnym záujemcom vadiť.


Oficiálny MTF graf.

15 mm ohnisko je ekvivalentom cca 23 mm na plnoformátovom fotoaparáte. To je nadpriemerne širokouhlé na setový objektív, pre užívateľa je to veľké plus. 45 mm je ekvivalentom 67,5 mm, čo je mierne pod priemerom. Priemerná je schopnosť fotografovať detaily. Na najdlhšom ohnisku odfotíte na šírku objekt dlhý približne 12 cm.


Toto je maximálne zväčšenie objektívu.


Vzhľadom na parametre objektívu sú možnosti výrazne rozostriť pozadie obmedzené.


1/5 z ruky. Stabilizácia je účinná.

Fujifilm používa softvérovú korekciu chýb objektívu priamo vo fotoaparáte, vo formáte JPG aj RAW. O skutočných vlastnostiach objektívu sa toho preto veľa nedozviete. Posudzovať môžete to najdôležitejšie - ostrosť. Čo nejde softvérovo obísť, je citlivosť objektívu na vznik reflexov a difúzovanie svetla. Antireflexná úprava je špičková. Ostrosť objektívu je na seťák viac než slušná, v celom rozsahu. Celkovo mäkšiu kresbu zaznamenáte pri fotení detailov s otvorenou clonou. Vzhľadom na to, že s malou hĺbkou ostrosti sa príliš nevyhráte, odporúčam vždy aspoň mierne pricloniť, aby ste vyťažili z objektívu najlepšiu kresbu.


Priame slnko v obraze? Žiaden problém.


Ostrosť objektívu je veľmi dobrá, v tomto sa vyrovná aj drahším objektívom.

Video

Video bývalo tým posledným, čomu sa vo Fujifilme venovali. Tie časy sú našťastie preč. Dôkazom toho je implementácia 4K videa do testovaného modelu, ako aj nový powerzoomový objektív. Dokonca nechýba vstup pre externý mikrofón. Možnosti fotoaparátu sú však limitované procesorom a vnútornou pamäťou. Pri Full HD rozlíšení nie ste obmedzovaní, ale 4K video je limitované na slabých 15 obr./s. a max. dĺžku jednej sekvencie 5 min. Dĺžka nie je až taký problém. Skúsení filmári vedia, že video treba vyskladať z niekoľkosekundových klipov, inak je to nepozerateľná nuda. Snímková frekvencia 15 obr./s. je ale polovica toho, čo sa pri filme vyžaduje, aby si oko nevšimlo, že sa v skutočnosti film skladá zo samostatných políčok, ktoré sa prehrávajú rýchlo za sebou. Myslím, že by bolo rozumnejšie na 4K rozlíšenie sa vykašlať.

Zarážajúce je, že na voliči programov nie je režim videa a ani v ponuke režimov snímania. Chcete spustiť nahrávanie, tak stlačíte Record. Nie je to prvý fotoaparát, čo takto funguje, ale tento spôsob je nepríjemný. Minimálne preto, že sa vám zmení formát z 3:2 na 16:9.

K dispozícii je High speed video, obľúbená spomaľovačka. Natáča sa s frekvenciou 100FPS, čo umožňuje video 4x spomaliť. High speed video je v rozlíšení Full HD alebo HD. Kvalita je ale mizerná. Obraz je trhaný a nepekne sa prejavuje vysoká kompresia.


Ak mám zhodnotiť video, tak 4K je tu zbytočne a celkovo nie je fotoaparát určený fanúšikom videa, kvôli ergonómii ovládania v tomto režime. V 4K rozlíšení dochádza k miernemu orezu, rovnako aj pri Full HD rozlíšení. To má aspoň slušnú frekvenciu 50p/60p.

Konkurencia

V tejto triede to Fujifilm nemá ľahké. Funkčne je najbližšie Olympus s radom PEN E-PL. Aktuálny model s číslovkou 9 má atraktívny dizajn, lepšie video, stabilizovaný snímač a pár špeciálnych funkcií naviac. Mínusom je menší M43 snímač, ktorý si za horších svetelných podmienok vedie horšie a má aj nižšie rozlíšenie. Konkurentom je aj Olympus OM-D E-M10 Mark III, o niečo drahší ale s hľadáčikom. Naviac ergonomicky lepšie navrhnutý. Obidva Olympusy majú lepšie video.

Panasonic je na tom podobne ako Olympus, veď používajú rovnaké M43 snímače. Priamym konkurentom je model GX800 s lepším 4K videom. Ostrejším súperom je však vyšší  model GX80 so vstavaným hľadáčikom a duálnou stabilizáciou, ponúkajúci veľmi dobrý pomer výkon/cena.

Sony má kvalitatívne porovnateľný model A5100, ktorý ale výrazne zaostáva v ergonómii ovládania. A jeho seťák je mizerný. Báť sa treba modelu A6000, síce starší, ale dobre vybavený. Vyznačuje sa dobrou ergonómiou ovládania a hlavne má vstavaný hľadáčik.

V tejto kategórii sa čoraz viac presadzuje aj Canon s radom EOS M. Model M100 má veľmi chudobnú výbavu a určený je pre tých, čo nikdy nechcú nič nastavovať. Zato nový EOS M50 je len o stovku drahší a má pritom vo výbave hľadáčik a plnohodnotné 4K video.

Plusy a mínusy

+  kompaktné rozmery
+  kvalitné spracovanie
+  ergonómia ovládania
+  slušná funkčná výbava
+  kvalitný 24 Mpx CMOS snímač
+  optická kvalita setového objektívu
+  tichá elektronická uzávierka
+  vstavaný blesk
+  WiFi + BT
+  výklopný dotykový displej
+  nabíjanie cez USB
+  zlepšená výdrž batérie

-  nedostatočný výkon procesoru
-  obmedzené 4K video, celková kvalita vide
-  snímač nie je stabilizovaný
-  na ovládači programov nie je program pre video
-  absencia hľadáčika
-  pomalšie zaostrovanie

Záver

Fujifilm X-A5 je vydarená bezzrkadlovka. Vďaka tomu, že Fujifilm u nej aplikoval zaužívané štandardy ostatných značiek, ju robí prístupnejšou. Treba len hlasno zakričať "Haló máme tu pekný fotoaparát s klasickým programovým voličom a snímačom aký poznáte aj z iných fotoaparátov!".

K obrazovému výstupu nemám výhrady. 24Mpx APS-C snímač musí uspokojiť nielen začiatočníkov, ale aj skúsenejších fotografov. Aj keď s Bayerovou maskou, prídu si na svoje aj priaznivci obľúbených simulácií filmov. Majitelia sa môžu vyhrať so 17-timi efektovými filtrami.

Slabšie je na tom video, je síce v 4K rozlíšení, ale len pri 15FPS a s max. dĺžkou sekvencie obmedzenej na 5 minút. Za tým stojí asi nie dostatočne výkonný procesor. Nepochopím absenciu samostatného programu pre video na voliči expozičných režimov. Špeciálne vychytávky (4K burst, Multifocus) tiež trpia na nedostatočne výkonný procesor. Celkovo fotoaparát nemá dotiahnuté niektoré funkcie. To spôsobuje, že s ním nie je až taká zábava, ako napr. s konkurenčnými Olympusmi a Panasonicmi.

Z inovácií potešilo vylepšenie výdrže batérie a nízkoenergetický Bluetooth. Nový setový objektív je kvalitný, ale motorický zoom nie je tak praktický ako mechanický a vyžaduje jemnosť a trpezlivosť. Oplatí sa kúpiť kit, pretože samotný objektív stojí 299€.

Vo fotoaparáte mi chýba stabilizovaný snímač. Setový objektív stabilizovaný je, ale väčšina Fujinonov je bez stabilizácie. Ešte viac mi však chýba hľadáčik, ochotne by som ho vymenil za vstavaný blesk. Bezzrkadlovky by sa už bez hľadáčika vyrábať ani nemali.

Fujifilm X-A5 je vstupný model určený ambicióznym začiatočníkom a sviatočným fotografom, ktorí chcú mať seriózny fotoaparát, aj keď by im stačil mobil. Osobne takýto typ fotoaparátu považujem za praktickejší, ako základnú zrkadlovku. Z diskusií k tomuto modelu som sa dozvedel, že si na neho brúsi zuby nejeden skúsený fotograf, ktorý by ho mal ako zápisník na cesty. Odporúčam pred kúpou odskúšať v predajni alebo na predvádzacej akcii. Potenciál snímača je výborný, ale motorický zoom a absencia hľadáčika môžu byť prekážkami k plnohodnotnému užívaniu. Mínusom je aj video, u ktorého je príliš veľa kompromisov.

Osobne mám z fotoaparátu trochu rozporuplné dojmy. Nepracuje sa s ním tak komfortne, ako by som si prial. Trpí nedostatočným výkonom a chýba mu duša Fujifilmu, ktorú poznáme z vyšších modelov. Setovému objektívu nemožno uprieť kvalitu, ale na powerzoom si však treba zvyknúť. Fotoaparát tak poteší najmä nadštandardnou obrazovou kvalitou a imidžom.

P.S. Mám rád X.Trans snímač i napriek "problémom", ktoré ho sprevádzajú. X-A5 dokazuje, že Fujifilm má k dispozícii kvalitný snímač klasickej konštrukcie. Možno by stálo za uváženie ho alternatívne ponúkať aj vo vyšších modeloch, napr. X-E3c a X-T20c (c ako classic).

Cena fotoaparátu so setovým objektívom je 599€.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2018-04-03 08:48:39
Ak by existoval v sete s pancake pevnym objektivom, napriklad 27mm f/2.8 alebo 18mm f/2, bol by zaujimavy aj pre skusenejsich fotografov. Na druhej strane rozumiem Fuji, ze takychto zaujemcov chce nasmerovat do X100F, pripadne X70, kde ma vyssie marze.
Momentalne riesim nahradu uz zastaravajuceho "socialneho" fotaku (aktualne Samsung NX2000 + 30mm f/2) kde kvoli vyrezom vyzadujem APS-C s minimalne 20 MPx, male rozmery, vyklopny dotykovy displej a rychle ostrenie s kvalitnou detekciou tvari, co by X-A5 s pevnym pancake objektivom mala splnat. Hladacik nepozadujem, pouzivam tento fotak hlavne v interieri a cez dotykovy displej sa da fotit nenapadnejsie ako cez hladacik.
 
marcus_labeo
2018-04-03 12:51:57
Ad: "Neviem ako inde vo svete, ale u nás je absolútne prehliadaný, akoby existovali len model radov E, T a Pro."
Práveže doma v Japonsku, resp. na ázijských trhoch je to predajný hit, tam na rozdiel od Európy a USA idú čo najmenšie kompakty, väčšinou bez hľadáčika a aj sa zďaleka najlepšie predávajú.
V rozhovore na dpreview menežéri Fuji uviedli: "It depends on which country and which region we’re talking about. For the US market, we definitely have focused on the high-end side, and that has been successful. But if you look at the Asian market, the X-A series are really popular mirrorless cameras. In Thailand, our market share for mirrorless is over 40%. The number of young people that are buying these cameras is amazing."
 
marcus_labeo
2018-04-03 13:03:39
Plne súhlasím s Karolom, že by Fuji mal zvážiť klasický senzor vo vyššom modelovom rade ako je X-T2/20. Mať X-T20 Bayerov senzor, z ktorého dokážem vyvolať RAWy bez problémov v Zoneri, silne by som zvažoval prechod k mirrorlesom.
 
Som z toho debil
2018-04-03 13:19:17
príspevok od: marcus_labeo
Plne súhlasím s Karolom, že by Fuji mal zvážiť klasický senzor vo vyššom modelovom rade ako je X-T2/20. Mať X-T20 Bayerov senzor, z ktorého dokážem vyvolať RAWy bez problémov v Zoneri, silne by som zvažoval prechod k mirrorlesom.
Fuji ma na svojej stranke RAW FILE CONVERTER, stiahol som ho, a v nom si vzdy (niekedy aj upravim) vyexportujem RAW, ako TIFF, a potom sa to uz da upravovat. Skus, mne to funguje bez problemov.
 
JohnNewton
2018-04-03 13:19:22
príspevok od: marcus_labeo
Ad: "Neviem ako inde vo svete, ale u nás je absolútne prehliadaný, akoby existovali len model radov E, T a Pro."
Práveže doma v Japonsku, resp. na ázijských trhoch je to predajný hit, tam na rozdiel od Európy a USA idú čo najmenšie kompakty, väčšinou bez hľadáčika a aj sa zďaleka najlepšie predávajú.
V rozhovore na dpreview menežéri Fuji uviedli: "It depends on which country and which region we’re talking about. For the US market, we definitely have focused on the high-end side, and that has been successful. But if you look at the Asian market, the X-A series are really popular mirrorless cameras. In Thailand, our market share for mirrorless is over 40%. The number of young people that are buying these cameras is amazing."
Bez hľadáčika ozaj len pre Azijské ženy Zrovna včera som robil nejaké video, slnko nízko, mierne zboku , za chrbtom, bez EVF by to bolo iba tápanie .
 
marcus_labeo
2018-04-03 14:06:47
príspevok od: JohnNewton
Bez hľadáčika ozaj len pre Azijské ženy Zrovna včera som robil nejaké video, slnko nízko, mierne zboku , za chrbtom, bez EVF by to bolo iba tápanie .
Z nášho pohľadu nadšencov a geekov nepochopiteľné, ale je to tak, v Ázii fičia malé kompaktné bezzrkadlovky bez EVF. Všímam si to už od čias Sony NEXov, keď fičal NEX-5 či blahej pamäti Samsungov (NX100) a samozrejme PENov. Aj teraz keď sa v akejkoľvek typicky turistickej destinácii pozrieš na foťáky v rukách Ázijcov, prevládajú bezhľadáčikové CSC a natiahnuté ruky. Borci, čo v minulosti vláčili zrkadlovky, samozrejme prejdú na a7 a pod., ale tí sú stále v menšine a tá masa dakedy fotiaca kompaktmi (teda tí, ktorí neopustili foťák celkom v prospech mobilov) má dnes väčšinou malý bezhľadáčikový CSC.
Preto u nás nedokážeme pochopiť, že Canon dokáže fungovať s (pre nás lowendovým a nikým vážne nebraným) systémom EOS M a dokonca patriť s ním celosvetovo medzi najpredávanejšie mirorlessy.
 
musicman
2018-04-03 14:24:39
aach klasicka achylova pata fuji- fakt skoda toho zbabraneho videa a nestabilizovaneho snimaca, aj preto A trieda ostane stale lowend+ samozrejme uz spominany absentujuci hladacik(ale tak u lowend csc normalna vec,cim sa odlisuje od vyssich tried).. skoda lebo senzor je podareny robi paradne ostre foto, cize fotak pre foto zeny ale len pre tie co nenatacaju videa,alebo len minimalne.. navyse obmedzenie videozaznamu len na 5 min je desny udaj.. defacto nepouzitelne 4K aspon 10-15 min cas dat mohli, aj ked sa jedna o csc lowend.. inak fuji opat raz dokazal ze ma jednoznacne najlepsie zakladne setaky zo vsetkych vyrobcov mirorless,osobne asi najmilsie prekvapenie v kombinacii s tym senzorom co je v nom(na to ze je to lowend vychadzaju z toho premiove foto, taky oly lowend trieda PL7/8/9 co je priamy konkurent pre A riedu fujiniek moze len tisko zavidiet).. fakt velka skoda toho videa, mohol to byt jednoznacny kral medzi lowend csc(ak zohladnujeme vykon a vystup snimaca aj videa ako celok) takto nim viacmenej ako celok ostane v tejto triede aj nadalej bezhladacikovy panasonic GX800(aj napriek o cosi mensiemu snimacu)
 
musicman
2018-04-03 14:35:08
príspevok od: musicman
aach klasicka achylova pata fuji- fakt skoda toho zbabraneho videa a nestabilizovaneho snimaca, aj preto A trieda ostane stale lowend+ samozrejme uz spominany absentujuci hladacik(ale tak u lowend csc normalna vec,cim sa odlisuje od vyssich tried).. skoda lebo senzor je podareny robi paradne ostre foto, cize fotak pre foto zeny ale len pre tie co nenatacaju videa,alebo len minimalne.. navyse obmedzenie videozaznamu len na 5 min je desny udaj.. defacto nepouzitelne 4K aspon 10-15 min cas dat mohli, aj ked sa jedna o csc lowend.. inak fuji opat raz dokazal ze ma jednoznacne najlepsie zakladne setaky zo vsetkych vyrobcov mirorless,osobne asi najmilsie prekvapenie v kombinacii s tym senzorom co je v nom(na to ze je to lowend vychadzaju z toho premiove foto, taky oly lowend trieda PL7/8/9 co je priamy konkurent pre A riedu fujiniek moze len tisko zavidiet).. fakt velka skoda toho videa, mohol to byt jednoznacny kral medzi lowend csc(ak zohladnujeme vykon a vystup snimaca aj videa ako celok) takto nim viacmenej ako celok ostane v tejto triede aj nadalej bezhladacikovy panasonic GX800(aj napriek o cosi mensiemu snimacu)
aj ked som porovnaval adekvatnych superov bez hladacika, ano taky hladacikovy canon E50 len o nieco drahsi je vaznym superom, takisto panas GX80(prip oly e-m10 mkIII.) a su to uz o stupen vyssie triedy ,no cenovo len malinko vyssie.. z komplexneho hladiska foto/video su to lepsie volby
 
musicman
2018-04-03 14:42:55
inak privital by som recenziu na canon M50(uz je v predaji) ,zaujima ma co vsetko dokaze ten zakladny setak 15-45 vyzera to na zaujimavu zostavu.. 4K videa predpokladam ovela lepsie ako u tejto A triedy fuji a plus aps-c senzor ,stabilizovane telo a len o nieco vyssia cena ,moze to byt jeden z bestsellerov
 
musicman
2018-04-03 15:19:24
inak ten canon M50 na eglobalcentral v zakladnom sete az za 750e ,sklamali ma(cakal som o dost nizsiu cenu) nech si ho nechaju, u nas sa da kupit v sete lacnejsie na heureke..
 
z80
2018-04-03 15:39:04
príspevok od: JohnNewton
Bez hľadáčika ozaj len pre Azijské ženy Zrovna včera som robil nejaké video, slnko nízko, mierne zboku , za chrbtom, bez EVF by to bolo iba tápanie .
Selfie sa hladacikom robi tazko a pri tychto modeloch bude selfie mozno 50% snimok
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované